2023-03-23, 16:47
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om alla plankor är spikraka och läggs efter varandra, var någonstans uppenbarar sig kurvan? Alla plankor är ju raka. Förstår inte riktigt hur det går ihop. 🙂

Ta legobitar, alla "spikraka", limma fast dem på en basketboll så dom håller sig kvar för annars kommer jordens mycket större gravitation dra av dem. Då ser du en mycket stor överdrift över hur raka saker kan ligga på en böjd yta. Det är egentligen inte så svårt att förstå och kan vara ett bra exempel på att använda en annan referensram för att förstå en annan, så länge man tar skalan i beaktning.

På samma sätt följer en "spikrak" 30 km lång väg jordens krökning och har samma höjd över havet över hela sträckan.
Citera
2023-03-23, 17:00
Medlem
BradSs avatar
Citat:
I mitt scenario med plankorna kan vi tänka oss att det finns ett 1 mm mellanrum mellan plantorna ändar. Så slipper vi bekymra kymmra oss om elasticitet och hållfasthet

Kommer plankorna fortfarande kurva sig längst med ytan? 🙂

På samma sätt som legobitar på en basketboll "kurvar sig" över hela sträckan, ja.

Då du har pratat om 20k stycken plankor men tycks fråga om varje enskild planka, så tar vi bort 19 999 plankor och har en kvar, böjer den sig över den krökta jorden? Tyvärr kan vi bara prata matematik här snarare än fysiska experiement då det inte finns någon yta på jorden som följer jordens krökning på atomnivå vilket skulle krävas för att påvisa fenomenet. På samma sätt måste den här plankan vara tillverkad rak på atomnivå på samma sätt.

Jorden har en omkrets på 4007,5 mil, vilket gör att plankan ligger på en 40*075*000-del av omkretsen eller en 0,0000089832 grad.

Så utifrån detta så kan vi avgöra att på en yta som på atomnivå representerar jordens krökning och en plank som på atomnivå är rak så kan vi mäta (i teorin) hur mycket gravitationen påverkar den genom att veta hållfastheten i plankan och styrkan av gravitationen. Så med enkel matematik så kan du räkna på det utifrån plankans massa och plankans hållfasthet. två variabler som bara finns i ditt huvud då detta är enbart påhittat. Återkom med ditt svar!
Citera
2023-03-23, 17:08
Medlem
Citat:
Okej, då har vi fått svaret att plankorna böjs längst med kurvan. Tack. 🙂

Vilken livlig fantasi ni har!
Det kallas inte fantasi, utan intelligens och förmåga till praktiskt tänkande. Å andra sidan krävs det mycket mer fantasi för att tro att alla de som annonserar resor till Antarktis i december bara gör det för att NASA har sagt att de må för att lura världens befolkning. Samma sak med flygbolagen som annonserar direktflyg från Sydney till Santiago.
Citera
2023-03-23, 17:09
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur någonting rakt kan följa en kurvad yta. 🙂

Men om du säger det, så! Det var bara en fundering.

Kan du ta dessa raka plankor och lägga dem på en kulle? Kommer dom gå rakt igenom kullen eller kommer dom följa underlagets form där du lagt dem? Om du kan repetera experiementet på en mindre skala så kan du använda det för att förstå hur det funkar i en större skala. Ju större skala desto svårare kommer det bli för dig att se med blotta ögat att dom följer en krökning. Som tur är så kan vi se det i tusentals foton hur "spikraka" saker (alltså saker som byggs i samma höjd över havet) följer jordens krökning.

Vi kan också se hur faktiskt spikraka saker, som vetenskapliga experiment som kräver spikraka konstruktioner måste byggas på ett sätt som tar hänsyn till jordens krökning
Citera
2023-03-23, 18:01
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Hur kan någonting rakt forma sig efter marken som kurvar sig?

Om du tar 10.000 plåtbitar som är 1 mm långa och 0,2 mm breda och tejpar fast dom på Globen i Stockholm efter varandra. Så du får en 100 meter lång plåtbits-”remsa” som följer Globens kröning.

Vart någonstans uppenbarar sig kurvan? Hur kan raka plåtbitar forma sig efter Globen.

Hur kan någonting rakt som dessa 1 mm långa plåtbitar forma sig efter Globen som kurvar sig?
Citera
2023-03-23, 20:11
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt hur det går ihop. 🙂

Korrekt, att du inte förstår. Det är inget bevis för vare sig jordens form eller vi andras förstålese.
Citera
2023-03-23, 21:47
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä. Det brukar ju vara så att det inte förstås.
Och det tar ni som nåt sorts tecken på att ni är smartare, när ni inte förstår.

Du får väl suga på den. Du drog upp grundläggande fysik.

Men ska förklara på ett enkelt sätt.
Om du lägger en jävligt lång rak planka på en platt yta så kommer den vara långt ovanför den ytan efter ett tag. Om du kan göra en lång planka? Gravitationen kröker väl den plankan medans du gör den, el?
Så grundläggande fysik är en ständigt pågående krökning du måste tänka på.

Det var en användare här, på din sida som räknade ut den formeln, så att du inte fattar kan du väl inte lägga på mig.
Men minns ej exakt, det ligger långt bak i tråden å minns inte va han kalla sig.

Om vi vill veta nåt om jorden måste vi ju testa just den.

Kan du säga hur mycket krökning det blir på ett visst avstånd som jag ger dig? Och hur du räknat ut det. Det är väl ändå grundläggande fysik

En rak planka är rak.

En verklig planka böjer sig på grund av gravitationen. Den behöver inte vara speciellt lång för att du ska se det.

Jag har alltid svårt att bestämma mig för om konspirationsteoretiker trollar eller bara är stenkorkade. Har du någonsin lämnat mammas källare och försökt bekanta dig med verkligheten? Har du ens sett en riktig planka någon gång?
Citera
2023-03-23, 21:53
Medlem
mensverkets avatar
Inget om is-muren?
Citera
2023-03-24, 11:33
Medlem
Kan vi sammanfatta och avsluta "plankdiskussionen" en gång för alla. Det är helt omöjligt för mig att förstå att det här ska vara så svårt.

1. Om avståndet är 20 000 meter, och varje planka är 1 meter lång, måste det givetvis finnas 20 000 plankor.: Det ligger 20 000 olika plankor efter varandra, och de är inte sammankopplade. Naturligtvis finns det ingen 1 meters kurva, och varje planka är helt rak, men de är individuella och lever sina egna liv. När du placerar dem efter varandra följer de naturligt jordens kurva.

2. Den kurvan dyker INTE upp på en specifik plats som vissa verkar tro, utan är konstant genomgående. Hur långt bort horisonten är beror på hur hög du är i slutet av den långa plankraden.

3. Å andra sidan har du en helt rak planka som är 20 000 meter lång. Du kan sikta längs den och se att den är helt rak, och du kan även se den andra änden av plankan om du använder en kikare. Den kommer inte att följa jordens krökning. Plankans mitt kommer att ligga nere på marken, men avståndet från jordens yta kommer mycket långsamt att bli större och större åt båda hållen ju längre från centrum man kommer. Någon kan nog räkna ut hur högt över marken ändarna blir. Har inte kollat ​​det, men det är säkert några meter.

Kan vi säga att vi är klara med detta nu och gå vidare till de andra bevisen som vi har försökt få en diskussion om?
Citera
2023-03-24, 13:31
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
]Om du tar 10.000 plåtbitar som är 1 mm långa och 0,2 mm breda och tejpar fast dom på Globen i Stockholm efter varandra. Så du får en 100 meter lång plåtbits-”remsa” som följer Globens kröning[/b].

Vart någonstans uppenbarar sig kurvan? Hur kan raka plåtbitar forma sig efter Globen.

Hur kan någonting rakt som dessa 1 mm långa plåtbitar forma sig efter Globen som kurvar sig?

Men det är väl en jävla skillnad.
Om jag klarar av att göra en boll är jorden rund.
Men om du tar en plåtbit på 20 meter då på Globen då kurvar den sig el vad försöker du säga?
Citera
2023-03-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lyckas du verkligen klistra ihop alla dessa plankor så att det verkligen blir absolut spikrakt så kommer ju dom att se ut att böja sig uppåt vid kanterna. Nu kommer det i praktiken inte bli så eftersom gravitationen kommer att påverka plankorna så att dom dras ner eller knäcks. Förresten har inte detta redan avhandlats typ en miljon gånger redan. Kom med något nytt som verkligen betyder något för jordens form och inte avhandlats en miljon gånger redan.

Så kommer ju?. Har vi vi testat?
Citera
2023-03-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu vet jag med säkerhet att du är ett troll som antagligen får sexuell tillfredsställelse av att tönta runt.
Men vi provar igen.

Om du nu ska leka med plankan så gör du den plan i samma punkt under hela tillverkningen så kommer den att gå över marken och kommer inte kunna hålla en kula still oavsett vart på denna du lägger den. Om du däremot för varje punkt utmed plankan gör den plan så kommer den också att följa rundningen och en kula kommer ligga still oavsett vart du lägger den.

Så sluta tönta dig, jag vet att du är ett troll och går igång på detta, antar att du är precis lika töntig utanför tangentbordets värld också.

Men lugn, jag tar gärna med töntarna upp på en flygtur, vågar du detta eller hur vart det nu? Rädd för att få bevis du inte kan dementera med trams?

Jag skrev att jag gärna flyger i senaste svaret.

Jag är en tönt och troll för jag kommer med ett tankeexperiment med en planka.

Ja jag kan väl vara tönt. Inget du skriver tar på mig, hade du varit en mästare av språk och kunna dra in mig intellektuell brottning, hade det varit kul. Men du är ett barn.

Nä jag vill inte flyga längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in