2023-03-23, 18:53
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Tack! Har för mig att Phaeton var en hämnd på Mercedes pga att de hade lanserat A-klass och därmed gått in i Golf-klassen.

Någon annan får ta frågan - lite busy just nu!

Ny här så lite osäker... men innebär väl att jag kan ta frågan? Då gör jag det!

1) Väldigt handfasta grekiska anor, kanske inte så mycket historiskt.

2) Strand på annan kontinent!

3) Stadens mest kände son väl medveten om de 365 + dagarnas systematik och olikhet.

4) Snabb och påpasslig argentinare och svensk med problem att hålla vikten, gjorde intryck på staden under min unga ungdomstid, =80/90-tal.

5) Två av ovan är sportledtrådar.

Liiiiite helganpassad redan en torsdag - inte den klurigaste om jag tittar tillbaks i tråden...
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-03-23 kl. 19:02.
Citera
2023-03-24, 11:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ny här så lite osäker... men innebär väl att jag kan ta frågan? Då gör jag det!

1) Väldigt handfasta grekiska anor, kanske inte så mycket historiskt.

2) Strand på annan kontinent!

3) Stadens mest kände son väl medveten om de 365 + dagarnas systematik och olikhet.

4) Snabb och påpasslig argentinare och svensk med problem att hålla vikten, gjorde intryck på staden under min unga ungdomstid, =80/90-tal.

5) Två av ovan är sportledtrådar.

Liiiiite helganpassad redan en torsdag - inte den klurigaste om jag tittar tillbaks i tråden...

Strand på annan kontinent leder mig till trakterna kring Bosporen eller Suez men där tar det tyvärr stopp. Sportledtrådar ger mig tyvärr ingenting...
Citera
2023-03-24, 11:51
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Strand på annan kontinent leder mig till trakterna kring Bosporen eller Suez men där tar det tyvärr stopp. Sportledtrådar ger mig tyvärr ingenting...

Stranden/stadsdelen på den andra kontinenten är en namne på dess (världs-)språk, helt enkelt en "stöld" från vår stad.

Nationalsport och största sporten i staden, klubben (helganpassning!) ger...

1b) ...den grekiska kopplingen.

Extra helglead;

4) Stor brittisk dramatiker (bl a) kan leda tankarna till vår stad.
Citera
2023-03-24, 12:57
Medlem
TheComebackKids avatar
Äh - fre e m och vi går in i helgläge;

1c) Fotboll

...och den snodde namnen ligger i amerikansk storstad
Citera
2023-03-24, 13:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Stor brittisk dramatiker (Shakespeare) och Venice Beach i LA skulle kunna betyda Venedig, men den grekiska kopplingen hittar jag inte...
Citera
2023-03-24, 14:13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Äh - fre e m och vi går in i helgläge;

1c) Fotboll

...och den snodde namnen ligger i amerikansk storstad

Det mesta pekar ju på Venedig som Limma skinkbit säger.. Vivaldi osv. Men fotbollsklubben med den grekiska kopplingen? Den enda jag kommer på är Hellas Verona och den ligger ju på annan ort.
Citera
2023-03-24, 14:20
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Stor brittisk dramatiker (Shakespeare) och Venice Beach i LA skulle kunna betyda Venedig, men den grekiska kopplingen hittar jag inte...

Close, close... men "Romeo och Julia" utspelas ju i Verona - Venice Beach var en liten luring, på östkusten finns ett Verona Beach. Sorry! Tröstpris av något slag!
Citera
2023-03-24, 14:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Close, close... men "Romeo och Julia" utspelas ju i Verona - Venice Beach var en liten luring, på östkusten finns ett Verona Beach. Sorry! Tröstpris av något slag!

Ah, så Verona var rätt svar. Förklara gärna de andra ledtrådarna också.
Citera
2023-03-24, 14:30
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det mesta pekar ju på Venedig som Limma skinkbit säger.. Vivaldi osv. Men fotbollsklubben med den grekiska kopplingen? Den enda jag kommer på är Hellas Verona och den ligger ju på annan ort.

Snyggt - för jag är en idiot! (har ni redan märkt). Visst var det Vivaldi, får skylla på att hopblandningen av mig skedde efter att jag hade "Verona Beach" (NY) i åtanke, "levde" kvar med "Venice Beach" (LA)... Sorry! Ovan en förklaring men ingen ursäkt...

Fotbollsklubben Hellas Verona, med Cannigia och tjocksmocken Robban Prytz. Shakespeare och Romeo och Julia såklart.

Igen sorry - emedan min första (!) fråga kan jag heller inte skylla på "McCartney´s lag"; "when you´ve done so many - they can´t all be good".

En italiensk atlas i lyxutförande att ge bort till undertecknad samt frågan till Biling!
Citera
2023-03-24, 14:34
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ah, så Verona var rätt svar. Förklara gärna de andra ledtrådarna också.

Done so - se ovan, Biling-quoten. Sorry! Fick en hjärnblödning efter att ha upptäckt "Verona beach" - emedan det inte fanns på wiki googlade jag "famous people born in.... VENICE"

Tar uppriktigt och välförtjänt emot "utmärkelsen" Årets stolpskott...

EDIT: ändrade "nedan" till "ovan"... ska nog hålla mig borta från quizarna FÖR ER SKULL!
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-03-24 kl. 14:36.
Citera
2023-03-24, 14:53
Medlem
Citat:
Snyggt - för jag är en idiot! (har ni redan märkt). Visst var det Vivaldi, får skylla på att hopblandningen av mig skedde efter att jag hade "Verona Beach" (NY) i åtanke, "levde" kvar med "Venice Beach" (LA)... Sorry! Ovan en förklaring men ingen ursäkt...

Fotbollsklubben Hellas Verona, med Cannigia och tjocksmocken Robban Prytz. Shakespeare och Romeo och Julia såklart.

Igen sorry - emedan min första (!) fråga kan jag heller inte skylla på "McCartney´s lag"; "when you´ve done so many - they can´t all be good".

En italiensk atlas i lyxutförande att ge bort till undertecknad samt frågan till Biling!

Man tackar! Blev en kul fråga!

Ny stad:

1) Inverterat Sverige.

2) Anglosaxiskt viol-godis.

3) En som verkar haft problem med vikten och gifte sig i Las Vegas.

4) Ost.

En av ovan är en sport-ledtråd.
Citera
2023-03-24, 16:40
Medlem
5) Knäckebröd leder till vår stad. Matsäkerhet tar man på allvar här.

6) Ekonomin går som tåget, Spa-verksamhet i synnerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in