2022-10-28, 09:38
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Elton John har sjungit om Nikita. Åmselemördaren Juha Valjakkala tog sig så småningom namnet Nikita Joakim Bergenström. Filmen Il Capitano av Jan Troell är en skildring av Åmselemorden. Stationssamhället är ...
... ett litet samhälle i Västerbottens inland som fick en station, nästan. Den ligger ute i skogen och tågen stannar inte längre.

Ett VHS-kopia på Il Capitano till dig och stafettpinnen är din.
Citera
2022-10-28, 15:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
... ett litet samhälle i Västerbottens inland som fick en station, nästan. Den ligger ute i skogen och tågen stannar inte längre.

Ett VHS-kopia på Il Capitano till dig och stafettpinnen är din.
Jag gissade aldrig på någon slutdestination på resan. Eftersom tråden handlar om städer funderade jag ett tag på om det kunde vara Kumla (blev stad 1942), där Juha Valjakkala hade suttit fängslad innan de beryktade Åmselemorden. Åmsele skulle jag aldrig ha gissat på eftersom den orten aldrig har varit i närheten av att vara stad.

Ville mest hjälpa till i funderandet, eftersom det hade gått trögt i gissandet ett bra tag. Har tyvärr inte tid att vara reseledare, så om någon annan känner sig manad är det fritt fram.
Citera
2022-10-28, 18:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Jag gissade aldrig på någon slutdestination på resan. Eftersom tråden handlar om städer funderade jag ett tag på om det kunde vara Kumla (blev stad 1942), där Juha Valjakkala hade suttit fängslad innan de beryktade Åmselemorden. Åmsele skulle jag aldrig ha gissat på eftersom den orten aldrig har varit i närheten av att vara stad.

Ville mest hjälpa till i funderandet, eftersom det hade gått trögt i gissandet ett bra tag. Har tyvärr inte tid att vara reseledare, så om någon annan känner sig manad är det fritt fram.
Det är ingen stad, men värdet av den distinktionen kan diskuteras. Hade du gissat utifrån dina premisser hade du ju ändå inte vunnit, eller hur?

Det är fritt fram, jag har inte tyvärr tid med fler frågor nu.
Citera
2022-10-28, 23:32
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Hade du gissat utifrån dina premisser hade du ju ändå inte vunnit, eller hur?
Exakt. Jag gissade aldrig på någon stad, och skulle jag ha gjort det skulle jag ha gissat på fel plats.
Citera
2022-10-29, 05:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Exakt. Jag gissade aldrig på någon stad, och skulle jag ha gjort det skulle jag ha gissat på fel plats.
Och hade du nämnt en icke-stad hade du knappast haft anledning att tro att du skulle gissa rätt heller, utifrån din utgångspunkt att allt som avhandlas här är städer...
Citera
2022-10-29, 14:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Ok då, Bernard ställer upp fast han inte har varit ute och rest på ett tag.

1. Var var Bernard för 2-3 veckor sen? Han hade det lite tråkigt och biljetten hit var billig.
2. Vad konstigt, stadens flygplats är döpt efter en megakändis. Jag visste inte ens att han hade varit här.
3. Staden domineras av en fästning som inrymmer de äldsta stadsdelarna.
Citera
2022-10-29, 23:37
Medlem
Warsawa?
Citera
2022-10-30, 08:36
Moderator
pudelluss avatar
Krakow?
Citera
2022-10-30, 09:47
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Warsawa?

Nie!

4 . Det finns flera saker på Unescos lista här och i närheten men det är inte därför de flesta åker hit
Citera
2022-10-30, 09:48
Medlem
BernardLoutres avatar
Inte i Polen
Citera
2022-10-30, 10:53
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Inte i Polen

Kavala, Grekland?
Citera
2022-10-30, 19:54
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Kavala, Grekland?

Inte i Grekland.

2a. Efter ett par dagar här så upptäckte jag att flygplatsen inte alls var döpt efter megakändisen. Det såg bara ut så när man tittade snabbt på Google Maps. Den var döpt till namnet på Staden på det lokala tungomålet som jag inte tror att många i Sverige känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in