Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
jag ville att vi skulle gå med i Nato redan för 20 år sedan och då gick jag mot strömmen.
Nu när jag sett vad Nato bjuder på i Ukrainakonflikten har jag blivit mer skeptisk så nu är jag mot strömmen igen

Argumentet att Sverige behöver NATO är så idiotiskt att man tappar hakan helt ned i backen. NATO behöver Sverige, det är inte tvärt om.
Att sverige skulle behöva vara medlem i NATO för att få samöva eller få stöd i händelse av en konflikt är ännu mer idiotiskt. Sverige har samarbetat och övat med NATO i många år, ända sedan kalla kriget. Och Sverige hade redan då försvarsgarantier från USA.
Ukraina är inte ens i närheten så god vän med NATO som sverige varit sedan NATOs första början, och ändå får Ukraina hjälp från hela NATO + fler länder. Om främmande makt attackerar sverige så skulle sverige få precis lika mycket hjälp som Ukraina, eller mer.
Medlemskap i NATO betyder mindre självbestämmande, mer förpliktelse, och större chans för påverkan av vår politik från främmande makt. Något som nu redan sker genom Turkiet i NATO processen. Sverige har ändrat sin politik, tillförmån för något som inte står i god kontrast till de lokala värderingarna, för att blidka en NATO medlem som inte delar Sveriges grundsyn på demokrati eller mänskliga rättigheter.
Sverige behöver inte NATO. Sverige behöver vara självständigt. Hela Sveriges legitimitet och respekt i världen, från 60 talet och fram, är byggd på neutralitet. Neutraliteten gjorde att sverige kunde bete sig som de gjorde, statigt i balans mellan två supermakter (USSR/USA). Det var därför vi haft stjärnor i världspolitiken som Olof Palme, Dag Hammarsköld, Bernt Carlsson, Harald Edelstam, Folke Bernadotte, Raoul Wallenbarg osv. Sverige pekade finger åt öst och väst, tack vare sin neutralitet. Och det har kostat sveriges ledare livet sedan 50-talet och fram till idag. Förmodligen är det inget land i Europa som i fredstid fått så många högt uppsatta politiska ledare avrättade/mördade som Sverige.
NATO har vi aldrig behövt, det är NATO som kommit till Sverige och frågat om hjälp upprepade gånger, inte tvärt om.
Något som framgått allt med tydligt under Ukrainakonflikten är att USA inte är det minsta intresserad av EUs välmående. De offrar gärna EUs medborgares välstånd för att nå sina geopolitiska mål. USA styr NATO till 100%.
Att upplåta svenska politiska beslut eller inflytande över svensk politik till USA/NATO innebär ÖKAD RISK inte TRYGGHET.
USA startar MER ÄN GÄRNA ett krig i Europa genom att provocera ryssen. USA tjänar mängder med pengar på det, ökar sin dominans, och eliminerar samtidigt en av sina största konkurrenter (EU) från marknaden. När EU lever fattigt kan USA leva rikare på en marknad där Kineserna, Indien och Ryssland konsumerar allt mer av världens samlade produktion. Ett svagt EU och ett svagt Sverige är bra för USA, och vi får lida. Det är inte bara kunkurrens om att få sälja på marknaden, utan även om att få köpa råvarorna. Med EU ur matchen på grund av fattigdom och inflation blir det mer till USA och Kina.
USA och NATO är inte vår vän, har aldrig varit. Med en vän som USA behöver man inga fiender.