2023-03-23, 05:49
Medlem
https://twitter.com/Erkperk/status/1638138328359874561?s=20

En tweet om hur ett fartyg rörts sig runt ledningen som aldrig förstördes. Vad det nu säger.
Citera
2023-03-23, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
MSM styr mängden av befolkningen, eftersom mängden av befolkningen har en för låg IQ för att tänka själv och dessutom saknar tillgång till information som behövs för att dra logiska slutsatser.

Västerländsk MSM tjänar mindre än 1/8 av världens intressen. Ingen utanför väst tror på skiten som basuneras ut i västerländsk MSM, och knappt de som bor i väst. Sätt det i ett perspektiv.

Hela nord-stream händelsen och kriget i Urkaina är ett kvitto. Ukrainarna är precis lika vidriga mot civilbefolkningen som ryssarna, och begår precis lika mycket krigsbrott osv. Men det står inte ett ord i vår MSM. Helt utan tvivel är det någon i väst-sfären som bombat nord-stream, inte någonting om detta i MSM. Man törs inte ens ta upp något som berör motiv eller vinst bakom händelsen. Vem som faktiskt tjänar på det, och vem som förlorar. Usa hotar ICC med att fängsla funktionärerna i organisationen, inte ett ord i vår MSM. Men man klappar händerna när de hotar Putin med åtal.

https://www.dw.com/en/us-threatens-to-arrest-icc-judges-over-war-crimes-probe/a-45435900
https://www.icc-cpi.int/news/situation-ukraine-icc-judges-issue-arrest-warrants-against-vladimir-vladimirovich-putin-and

Om MSM skulle våga skriva ned talen (pengarna), beloppen för hur mycket attacken mot nord-stream och dessa stängning kostar EU varje dag, och bryta ned detta pr. capita.. Ja då skulle folk bli riktigt jävla förbannade. Och när de sedan fattar att dessa pengar nu flyter över atlanten, ja då skulle man evaluera sin vänskap till väst.

Om MSM skulle våga berätta för oss om de krigsbrott som USA, NATO, Israel osv. begår och ICC drar deras ledare inför samma domstol som man drar ledarna från U-länder. Ja då finns det väl någon form av legitimitet bakom MSM och det politiska etablissimanget. Men nu är det ju inte så. Anledningen till detta är för att MSM inte granskar makten i vår egen sfär.

Våra medier döljer fakta för oss, och förhindrar därmed gemene man från att fatta logiska och rationella beslut runt saker. De gör att korrupta politiker kan fortsätta vara just detta, på befolkningens bekostnad. Att våra tidigare statsminstrar, finansminstrar osv. nu jobbar som "rådgivare" åt Goldman Sachs, Apple, RAND corporation eller andra aktörer talar ett tydligt språk, och att MSM inte rapporterar eller problematiserar runt detta talar ännu tydligare.

Det är inte logiskt eller rationellt att stödja en makt som förstör vår infrastruktur och degraderar vår levnadsstandard. Det är inte logiskt att stödja en makt som drar in oss i krig med en tidigare handelspartner.

Det har sedan LÅNG till tillbaka varit USAs strategi att förstöra EU och skapa lydstater.. Och det har sedan lång tid tillbaka vara USAs långsiktiga mål att skilja ut Ryssland som handelspartner från EU och förstöra banden mellan Rysk och EUs ekonomier. Dessa band har varit OTROLIGT bra för att höja levnadsstandarden hos EUs och Rysslands medborgare. De har även varit en garant för långvarig fred.

Nord-Stream var ett fredsprojekt, tillsammans med utbyte av industriella tjänster mellan EU och Ryssland. EU ägde stora industriella intressen och hade en otroligt stor del av sin export till Ryssland.

Med Nord-Stream bombad och sanktioner mot handel med ryssland så har förutsättningarna för långvarig fred minskat. Risken för krig ökat. Ekonomin och levnadsstandarden blivit sämre. Beroende på parasit-staten USA blivit större...

Om MSM gjort sitt jobb så hade detta varit narrativet, eftersom detta är verkligheten och fakta. Folk som tror att Ryssland vill skapa ett tredje världskrig och återupprätta sovjetunionen borde seriöst få en enkelbiljett in på psykakuten. Ryssland har inte ens resurserna för att ta Ukraina, än mindre viljan att slåss mot EU som var dess största och viktigaste handelspartner.

Man måste inte älska Kina eller Ryssland för att förstå att parasiten och faran mot vår levnadsstandard finns i väst. Och de som inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt har förmodligen inte kognitiva resurser nog att bearbeta den fakta som finns tillgänglig i offentliga kanaler.
Gränserna mellan konventionellt krig och ekonomisk krigföring har suddats ut, givetvis finns det en kostnad för den ekonomiska krisen som följer av att Ryssland angripit Ukraina. Det får ställas i relation till vad alternativet skulle kosta både i pengar och människoliv. För din tanke, att ni ryssar är intellektuellt överlägsna oss i demokratiska västvärlden och därför borde få dominera och staka ut vilka som ska ingå i er intressesfär kommer alltid att möta motstånd. Idag med bojkott och handelsstopp, i morgon kanske med vapen. Det beror helt och hållet på Putins agerande.
Citera
2023-03-23, 07:42
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Tog dina argument slut nu?
På sätt och vis är du typiskt svensk (men tyvärr ett sämre nationalkaraktärsdrag) såtillvida att du "följer strömmen". Står det i all MSM osv att en viss politik gäller så anpassar du dig direkt.
Tänker inte självständigt.
2015 "byggde Sverige inga murar" och alla dvs 75-80% var helt med på det.
Just saying.

Nej?, läste du inte ca 80% vill gå med i Nato, missat SFI?
De resterande 20 är gamla kommunister, extremhöger och såklart,,, nästan alla alla blattar.
Du har att förklara ( inför dig själv) varför du hatar landet du bor i.

Jag går aldrig med strömmen, har alltid tyckt vi ska vara med i Nato.
Senast redigerad av GustavAnder 2023-03-23 kl. 07:51.
Citera
2023-03-23, 11:49
Medlem
Citat:
1940 så var det andra tongångar i sverige.. Det rimmar väldigt gott med ditt resonemang. Jag har en samling val-affischer från svenska val de senaste 50-100åren. Det luktade mycket svastika om affischerna där på 30-40 talet.

Anledningen att det blir såhär är för att befolkningen, av helt naturliga anledningar, till en majoritet måste vara av den typen som följer snarare än leder. Annars fungerar inte ett samhälle. Det handlar bara om att skapa en grupp följare, så kan de ledas ut för stupet om så behövs. När MSM fullständigt domineras av en likformig åsikt för att de i stora drag är samkörda av samma ägarstrukturer med gemensam agenda så blir populationen enkelriktad. Det finns ingen information att tillgå som talar emot vad de läser och hör. Ingen orkar sträcka sig efter information som är svårtillgänglig, eller för den delen tänka själv eller hämta egen fakta.

En majoritet av svenska befolkningen (det gäller över hela världen, inget unikt för sverige) kan inte tänka själva. De har heller inte tillgång till informationen de behöver för att fatta sånär logiska tankegångar eftersom viktig information filtreras bort av MSM, och den informationen som sprids är politiskt färgad.

Att ens prata om hur svenskt sverige är idag är ju idiotiskt. Sverige har importerat mängder av människor som inte delar svensk religion, historia, kultur eller värderingar. Det finns inget svenskt kvar.

Det som var svenskt började förfalla i slutet på -80 talet.

Idag är Sverige en amerikansk lydstat, slav under EU och USA. Inte en självständig och unik nation som stiftar sina egna lagar eller står på sina egna ben ekonomiskt och industriellt.

Flocken kommer alltid följa en stark ledare (för oss är det den rika eliten i EU/USA), det är bara strebern som går mot strömmen (Elon Musk och Steve Jobs mfl.). Folk som delar uppfattningen som sprids i MSM är de som inte kan tänka själva. Dessa människor har aldrig tillhört någon form av elit. De har alltid, och kommer alltid vara, bottenskrapet av samhällets grå massa. De som har låg IQ, lågt intresse för sakers natur och de som inte förmår att skapa ett perspektiv genom att dela uppfattningar med andra.

I världen som helhet är den västerländska uppfattningen en klar minoritet. Att vara majoritet i en minoritet betyder ingenting. När man åker utanför väst så frågar folk hur människor i EU eller USA kan vara så jävla dumma med tanke på alla resurserna som finns till skolor, medier och samhällsutveckling. Svaret på den frågan är svår att ge, även om man är tvungen att dela den slutsatsen när man ser på väst från utsidan.
Jag är böjd att hålla med dig.
Till svenskens försvar vill jag ändå hävda att populasen i Europa/EU möjligen med undantag av det gamla Östeuropa, i huvudsak följer samma pipa. MSM och Brysseleliten är som råttfångaren i Hameln.
USA är mer differentierat tycker jag mycket pga att det finns många privata mediekanaler och att det är en federation av stater som har stora inbördes motsättningar idag.
Vi behöver en slags (fredlig hoppas jag) revolution i Europa och i USA där vi kastar ut den gamla nomenklaturen av beslutsfattare och blir mer ödmjuka inför resten av världen.
Återupprättar de gamla sunda västerländska idealen och kulturen.
Vi kan komma igen men först måste krisen göra oss medvetna om var vi felat.
Citera
2023-03-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Nej?, läste du inte ca 80% vill gå med i Nato, missat SFI?
De resterande 20 är gamla kommunister, extremhöger och såklart,,, nästan alla alla blattar.
Du har att förklara ( inför dig själv) varför du hatar landet du bor i.

Jag går aldrig med strömmen, har alltid tyckt vi ska vara med i Nato.

jag ville att vi skulle gå med i Nato redan för 20 år sedan och då gick jag mot strömmen.
Nu när jag sett vad Nato bjuder på i Ukrainakonflikten har jag blivit mer skeptisk så nu är jag mot strömmen igen
Citera
2023-03-24, 11:45
Medlem
glorups avatar
Har inte följt tråden värst länge men tycker det är en intressant händelse. Hur ställer ni er till att usa är skyldiga till sabotaget ?

Och hur ställer ni er till att ryssland är skyldiga till sabotaget ?

Jag är faktisk skeptisk till att det är ryssland som ligger bakom detta. Och det är för att det är för mycket som talar emot att spränga sin egna gasledning som förser sitt land med mång miljon ( kanske triljon ? ) belopp till det egna landet. Det är som att kapa sin egna livlinja när man mest behöver den.

Nej jag är inte pro-rysk.

Ska man kolla på USAs fördelar till detta attentat så, förutom att ha sagt att de kan förstöra gasledningarna så skulle jag säga att det finns fler fördelar för usa att förstöra ledningarna än för ryssland. Du har dels Nato alliansen som drar fördel av minskad gas till eu, sen stryper du en av rysslands mest ekonomiska medel. Och sen att politiskt. usa är en nära bundsförvant med både Norge, danmark och Tyskland. Jag är inte alls rädd för att det har skett någon form av samkommunikation här.
Skulle det visa sig vara usa när utredningen är klar. Vad kan Sverige och Tyskland göra mot USA, som vi dessutom är djupt beroende av i dagens läge. Har ni tänkt på det ?
Citera
2023-03-24, 15:21
Medlem
Citat:
jag ville att vi skulle gå med i Nato redan för 20 år sedan och då gick jag mot strömmen.
Nu när jag sett vad Nato bjuder på i Ukrainakonflikten har jag blivit mer skeptisk så nu är jag mot strömmen igen

Argumentet att Sverige behöver NATO är så idiotiskt att man tappar hakan helt ned i backen. NATO behöver Sverige, det är inte tvärt om.

Att sverige skulle behöva vara medlem i NATO för att få samöva eller få stöd i händelse av en konflikt är ännu mer idiotiskt. Sverige har samarbetat och övat med NATO i många år, ända sedan kalla kriget. Och Sverige hade redan då försvarsgarantier från USA.

Ukraina är inte ens i närheten så god vän med NATO som sverige varit sedan NATOs första början, och ändå får Ukraina hjälp från hela NATO + fler länder. Om främmande makt attackerar sverige så skulle sverige få precis lika mycket hjälp som Ukraina, eller mer.

Medlemskap i NATO betyder mindre självbestämmande, mer förpliktelse, och större chans för påverkan av vår politik från främmande makt. Något som nu redan sker genom Turkiet i NATO processen. Sverige har ändrat sin politik, tillförmån för något som inte står i god kontrast till de lokala värderingarna, för att blidka en NATO medlem som inte delar Sveriges grundsyn på demokrati eller mänskliga rättigheter.

Sverige behöver inte NATO. Sverige behöver vara självständigt. Hela Sveriges legitimitet och respekt i världen, från 60 talet och fram, är byggd på neutralitet. Neutraliteten gjorde att sverige kunde bete sig som de gjorde, statigt i balans mellan två supermakter (USSR/USA). Det var därför vi haft stjärnor i världspolitiken som Olof Palme, Dag Hammarsköld, Bernt Carlsson, Harald Edelstam, Folke Bernadotte, Raoul Wallenbarg osv. Sverige pekade finger åt öst och väst, tack vare sin neutralitet. Och det har kostat sveriges ledare livet sedan 50-talet och fram till idag. Förmodligen är det inget land i Europa som i fredstid fått så många högt uppsatta politiska ledare avrättade/mördade som Sverige.

NATO har vi aldrig behövt, det är NATO som kommit till Sverige och frågat om hjälp upprepade gånger, inte tvärt om.

Något som framgått allt med tydligt under Ukrainakonflikten är att USA inte är det minsta intresserad av EUs välmående. De offrar gärna EUs medborgares välstånd för att nå sina geopolitiska mål. USA styr NATO till 100%.

Att upplåta svenska politiska beslut eller inflytande över svensk politik till USA/NATO innebär ÖKAD RISK inte TRYGGHET. USA startar MER ÄN GÄRNA ett krig i Europa genom att provocera ryssen. USA tjänar mängder med pengar på det, ökar sin dominans, och eliminerar samtidigt en av sina största konkurrenter (EU) från marknaden. När EU lever fattigt kan USA leva rikare på en marknad där Kineserna, Indien och Ryssland konsumerar allt mer av världens samlade produktion. Ett svagt EU och ett svagt Sverige är bra för USA, och vi får lida. Det är inte bara kunkurrens om att få sälja på marknaden, utan även om att få köpa råvarorna. Med EU ur matchen på grund av fattigdom och inflation blir det mer till USA och Kina.

USA och NATO är inte vår vän, har aldrig varit. Med en vän som USA behöver man inga fiender.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-03-24 kl. 15:37.
Citera
2023-03-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Har inte följt tråden värst länge men tycker det är en intressant händelse. Hur ställer ni er till att usa är skyldiga till sabotaget ?

Och hur ställer ni er till att ryssland är skyldiga till sabotaget ?

Jag är faktisk skeptisk till att det är ryssland som ligger bakom detta. Och det är för att det är för mycket som talar emot att spränga sin egna gasledning som förser sitt land med mång miljon ( kanske triljon ? ) belopp till det egna landet. Det är som att kapa sin egna livlinja när man mest behöver den.

Nej jag är inte pro-rysk.

Ska man kolla på USAs fördelar till detta attentat så, förutom att ha sagt att de kan förstöra gasledningarna så skulle jag säga att det finns fler fördelar för usa att förstöra ledningarna än för ryssland. Du har dels Nato alliansen som drar fördel av minskad gas till eu, sen stryper du en av rysslands mest ekonomiska medel. Och sen att politiskt. usa är en nära bundsförvant med både Norge, danmark och Tyskland. Jag är inte alls rädd för att det har skett någon form av samkommunikation här.
Skulle det visa sig vara usa när utredningen är klar. Vad kan Sverige och Tyskland göra mot USA, som vi dessutom är djupt beroende av i dagens läge. Har ni tänkt på det ?

Tråden är lång, och detta har stötts och blötts.
Problemet för hela scenariot med ryssen är inte bara motivet, utan även platsen och förmåga.
Ryssland har inte förmågan att slå mot infrastruktur på europeiskt vatten utan att bli upptäckta. Det är bara länder i vårt närområde som kan det. Sveriges undervattensförmågor i närområdet är exceptionella, detta har påtalats många gånger i andra sammanhang. Sveriges U-båtar är också sjukt bra.

Och nu har attentatet skett på den plats som är absolut MINST fördelaktig för Ryssen att attackera, den är svårast och minst tillgänglig för dem. Ryssen kan inte verka där utan att marina försvarsmakten från flera länder i Östersjön vet precis vad de pysslar med. Men det är genomfört där det är MEST fördelaktigt för väst. Dvs grunt vatten, i svenskt och danskt terretorialvatten eller ekonomisk zon. Detta innebär att de kan neka ryssen tillträde för utredning (vilket de gjorde) och reparationer. Det innebär även att Andra länder har svårt att övervaka vad som hände, och att ingen kommer läcka info. Tyskland hade med största sannolikhet läckt information om vem som utfört detta om de haft den.

Svenska försvarsmakten var ut och spanade dagarna innan smällen, för att de förstod att något var på gång eller för att se så att allt såg bra ut. Det finns loggat i AIS att de rörde sig / var stationära över området för läckan i timtals bara dagarna direkt innan smällen.

Sverige har vägrat uttala sig om vad de vet, de har nekat Tyskland tillträde till undersöknignsmaterial. De vägrar samarbeta med Ryssland osv. Sverige vet något som de inte önskar dela. Detta hade inte varit fallet om Ryssland var den som attackerat. Enda anledningen att då inte avslöja för mycket vore att man inte vill röja sin förmåga i närområdet, men man hade ändå kunnat uttala sig vilket man nu inte gör. Faktum är att efter 1 januari 2023 så är det fängelse för den Svensk som uttalar sig om saken, eftersom det berör relationen till vänliga stater eller mellanstatliga organisationer. Det är vår nya grundlag, som ändrades utan debatt.. De flesta svenskar vet inte ens att det har inträffat.
Citera
2023-03-24, 15:36
Medlem
Citat:
Argumentet att Sverige behöver NATO är så idiotiskt att man tappar hakan helt ned i backen. NATO behöver Sverige, det är inte tvärt om.

Att sverige skulle behöva vara medlem i NATO för att få samöva eller få stöd i händelse av en konflikt är ännu mer idiotiskt.

Ukraina är inte ens i närheten så god vän med NATO som sverige varit sedan NATOs första början, och ändå får Ukraina hjälp från hela NATO + fler länder. Om främmande makt attackerar sverige så skulle sverige få precis lika mycket hjälp som Ukraina, eller mer.

Medlemskap i NATO betyder mindre självbestämmande, mer förpliktelse, och större chans för påverkan av vår politik från främmande makt. Något som nu redan sker genom Turkiet i NATO processen. Sverige har ändrat sin politik, tillförmån för något som inte står i god kontrast till de lokala värderingarna, för att blidka en NATO medlem som inte delar Sveriges grundsyn på demokrati eller mänskliga rättigheter.

Sverige behöver inte NATO. Sverige behöver vara självständigt. Hela Sveriges legitimitet och respekt i världen, från 60 talet och fram, är byggd på neutralitet. Neutraliteten gjorde att sverige kunde bete sig som de gjorde, statigt i balans mellan två supermakter (USSR/USA). Det var därför vi haft stjärnor i världspolitiken som Olof Palme, Dag Hammarsköld, Bernt Carlsson, Harald Edelstam, Folke Bernadotte, Raoul Wallenbarg osv. Sverige pekade finger åt öst och väst, tack vare sin neutralitet. Och det har kostat sveriges ledare livet sedan 50-talet och fram till idag. Förmodligen är det inget land i Europa som i fredstid fått så många högt uppsatta politiska ledare avrättade/mördade som Sverige.

NATO har vi aldrig behövt, det är NATO som kommit till Sverige och frågat om hjälp upprepade gånger, inte tvärt om.
hmm problemet är främst att Sverige nedrustat rejält de senaste 20 åren.
Vi tog även bort den allmänna värnplikten vilket jag anser var ett stort misstag.
Det hade varit bra på senare år med tanke på alla våra "nysvenskar".
Det var därför jag tyckte Nato kunde vara bra eftersom vi skulle bli tvungna att hålla försvaret på en viss nivå.
Nu när jag ser hur svagt Nato agerar i Ukrainakonflikten och vilka problem de har att skala upp produktionen av artilleri mm, så har jag ändrat mig. Inte mycket till hjälp att vänta där om det blir skarpt läge. Ska vi klara oss med de få trupper vi har ...blir det inget långvarigt krig.
Kärnvapenparaplyet har inte heller något värde ...det är konventionellt krig som räknas.
Vårt bästa försvar är faktiskt Östersjön och att vi saknar landgräns mot Ryssland.
Kan vi oskadliggöra krigsfartyg och ubåtar på väg över havet så kommer det fungera avskräckande.
Skulle ryssarna kunna landsätta stora trupper på vår mark är det kört. Det är därför Ukraina är kört eftersom ryssarna har både lång landgräns och militärbas på Krim.
Går vi med i Nato nu betraktas det som en fientlig aktion gentemot Ryssland. Hade vi istället gått med för 20 år sedan hade det varit annorlunda.
Citera
2023-03-24, 15:38
Medlem
Citat:

Har en liknande erfarenhet, jag var väldigt(möjligen naiv) NATO positiv tills Libyen kriget .
Citera
2023-03-24, 15:44
Medlem
Citat:
Tråden är lång, och detta har stötts och blötts.
Problemet för hela scenariot med ryssen är inte bara motivet, utan även platsen och förmåga.
Ryssland har inte förmågan att slå mot infrastruktur på europeiskt vatten utan att bli upptäckta. Det är bara länder i vårt närområde som kan det. Sveriges undervattensförmågor i närområdet är exceptionella, detta har påtalats många gånger i andra sammanhang. Sveriges U-båtar är också sjukt bra.

Och nu har attentatet skett på den plats som är absolut MINST fördelaktig för Ryssen att attackera, den är svårast och minst tillgänglig för dem. Ryssen kan inte verka där utan att marina försvarsmakten från flera länder i Östersjön vet precis vad de pysslar med. Men det är genomfört där det är MEST fördelaktigt för väst. Dvs grunt vatten, i svenskt och danskt terretorialvatten eller ekonomisk zon. Detta innebär att de kan neka ryssen tillträde för utredning (vilket de gjorde) och reparationer. Det innebär även att Andra länder har svårt att övervaka vad som hände, och att ingen kommer läcka info. Tyskland hade med största sannolikhet läckt information om vem som utfört detta om de haft den.

Svenska försvarsmakten var ut och spanade dagarna innan smällen, för att de förstod att något var på gång eller för att se så att allt såg bra ut. Det finns loggat i AIS att de rörde sig / var stationära över området för läckan i timtals bara dagarna direkt innan smällen.

Sverige har vägrat uttala sig om vad de vet, de har nekat Tyskland tillträde till undersöknignsmaterial. De vägrar samarbeta med Ryssland osv. Sverige vet något som de inte önskar dela. Detta hade inte varit fallet om Ryssland var den som attackerat. Enda anledningen att då inte avslöja för mycket vore att man inte vill röja sin förmåga i närområdet, men man hade ändå kunnat uttala sig vilket man nu inte gör. Faktum är att efter 1 januari 2023 så är det fängelse för den Svensk som uttalar sig om saken, eftersom det berör relationen till vänliga stater eller mellanstatliga organisationer. Det är vår nya grundlag, som ändrades utan debatt.. De flesta svenskar vet inte ens att det har inträffat.

Har du någon källa på det här med grundlagen?
Skulle vara intressant att läsa mer om det.

Senaste åren har ju våra makthavare sysslat med en hel del konstigheter (myndigheten för psykologistförsvar är väl det mest uppenbara) så att göra en sådan förändring i grundlagen "under täcket" får betraktas dom högst väntat
Citera
2023-03-24, 15:46
Medlem
Citat:
hmm problemet är främst att Sverige nedrustat rejält de senaste 20 åren.
Vi tog även bort den allmänna värnplikten vilket jag anser var ett stort misstag.
Det hade varit bra på senare år med tanke på alla våra "nysvenskar".
Det var därför jag tyckte Nato kunde vara bra eftersom vi skulle bli tvungna att hålla försvaret på en viss nivå.
Nu när jag ser hur svagt Nato agerar i Ukrainakonflikten och vilka problem de har att skala upp produktionen av artilleri mm, så har jag ändrat mig. Inte mycket till hjälp att vänta där om det blir skarpt läge. Ska vi klara oss med de få trupper vi har ...blir det inget långvarigt krig.
Kärnvapenparaplyet har inte heller något värde ...det är konventionellt krig som räknas.
Vårt bästa försvar är faktiskt Östersjön och att vi saknar landgräns mot Ryssland.
Kan vi oskadliggöra krigsfartyg och ubåtar på väg över havet så kommer det fungera avskräckande.
Skulle ryssarna kunna landsätta stora trupper på vår mark är det kört. Det är därför Ukraina är kört eftersom ryssarna har både lång landgräns och militärbas på Krim.
Går vi med i Nato nu betraktas det som en fientlig aktion gentemot Ryssland. Hade vi istället gått med för 20 år sedan hade det varit annorlunda.

Din analys är helt korrekt. Sverige var som bäst fram till slutet av 90talet. Sverige hade spetsförmåga på mängder av områden och försvarsmakten var uppbyggd på ett sätt som gjorde sverige till en mycket tuff nöt att knäcka, det skulle ha kostat USSR alldeles för mycket att försöka. Både politiskt och ekonomiskt. Svenskarna var därtill inte så vänligt inställda till USSR som andra länder i EU. Palme var tidvis mycket kritisk och han är fortfarande (sossarna som parti) den ledare som njutit störst stöd från folket.

Svenska försvarsmakten med värnplikten och intern produktion av försvarsmateriel var väldigt viktig för vår självständighet. Nedläggningen och utförsäljningarna på 90 talet var den största anledningen att sverige nu är en lydstat. Svenska vapenproducenter ägs idag av BAE osv. Svenska försvarsmakten har idag vapensystem som många gånger är helt beroende av USA för att verka. Vårt luftvärn har inte ens nog med robotar för en eller två dagars krig, för de skall vi få av USA om de händer något.

Viggen och JAS systemen är överlägsna för vår typ av asymetriska krigsföring, där USSR inte hade haft en chans att slå mot alla baserna. Flygvapnet kunde agera från skogsvägar och det fanns så många möjligheter att man endast genom kontroll på marken kunde slå ut flygvapnet.

Ubåtsflottan var tekniskt överlägsen, övervakningen i östersjön var mycket väl utbredd, folket var rustat genom flera nivåer av organisationer som hemvärnet. Civilförsvaret hade allt som behövs för ett parallellsamhälle under krig. Sjukhusen hade extra resurser som kunde aktiveras i händelse av krig, med bland annat insprängda lokaler i berg. Drivmedel för flera månaders krig lagrades i landet. Matvaror för flera månader eller något år fanns tillgängligt. Skyddsrum fanns och många av villorna som byggdes var förstärkta för att fungera som skyddsrum i händelse av krig. Hela samhället var anpassat från mat, skola och vård till vapen.

När vi gick i skolan kom det en hemvärnsman varje år och berättade vad vi skulle göra om det blev krig, vi fick lära oss om psykologisk krigsföring och propaganda när vi var barn..

Idag är ingenting kvar, och Sverige är en radiostyrd lydstat med politiker som får toppjobb på Bank of America och Goldman Sachs + RAND corpration när de är färdiga med att ge bort svenska tillgångar till utländska intressen. Sverige upphörde existera på -90talet efter luciarevolutionen och palmemordet, tycka vad man vill om Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in