2023-03-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Fast nu är det väl rätt svårt att veta exakt innebörden av detta, gällande klotet alltså. Eftersom allt med jordklotet är teoretiskt och inget kan bekräftas med experiment eller faktiska observationer.
Det är sådana här uttalanden som får mig att tro att du är ett troll. Hur är det möjligt att säga något sådant? Är det teoretiskt att vi vet att det finns en midnattssol i Antarktis när tusentals kan bekräfta att det är sant? Eller att alla som bor så långt söderut att de kan se södra korset kan bekräfta att det alltid är rakt söderut? Detta är observationer som du tror att ingen kan bekräfta?
Citera
2023-03-23, 11:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Fast nu är det väl rätt svårt att veta exakt innebörden av detta, gällande klotet alltså. Eftersom allt med jordklotet är teoretiskt och inget kan bekräftas med experiment eller faktiska observationer.
Du verkar ha svårt med begreppen
Citat:
En teori är en omfattande förklaring av fenomen eller av samband mellan fakta. Ordet teori används i vardagsspråket även som synonym till hypotes. Skillnaden mellan hypotes och teori är relativ.
En vetenskaplig teori ÄR bekräftad genom experiment och observationer.
Citera
2023-03-23, 12:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Jag är hemskt ledsen, men jag har ingen aning om vad du svamlar om, eller vad det har med mitt inlägg, som du citerade, att göra.

Nä. Det brukar ju vara så att det inte förstås.
Och det tar ni som nåt sorts tecken på att ni är smartare, när ni inte förstår.

Du får väl suga på den. Du drog upp grundläggande fysik.

Men ska förklara på ett enkelt sätt.
Om du lägger en jävligt lång rak planka på en platt yta så kommer den vara långt ovanför den ytan efter ett tag. Om du kan göra en lång planka? Gravitationen kröker väl den plankan medans du gör den, el?
Så grundläggande fysik är en ständigt pågående krökning du måste tänka på.

Det var en användare här, på din sida som räknade ut den formeln, så att du inte fattar kan du väl inte lägga på mig.
Men minns ej exakt, det ligger långt bak i tråden å minns inte va han kalla sig.

Om vi vill veta nåt om jorden måste vi ju testa just den.

Kan du säga hur mycket krökning det blir på ett visst avstånd som jag ger dig? Och hur du räknat ut det. Det är väl ändå grundläggande fysik
Citera
2023-03-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Om du lägger en jävligt lång rak planka på en platt yta så kommer den vara långt ovanför den ytan efter ett tag. Om du kan göra en lång planka? Gravitationen kröker väl den plankan medans du gör den, el?

Det var en användare här, på din sida som räknade ut den formeln, så att du inte fattar kan du väl inte lägga på mig.
Men minns ej exakt, det ligger långt bak i tråden å minns inte va han kalla sig.

Kan du säga hur mycket krökning det blir på ett visst avstånd som jag ger dig? Och hur du räknat ut det. Det är väl ändå grundläggande fysik

Nu vet jag med säkerhet att du är ett troll som antagligen får sexuell tillfredsställelse av att tönta runt.
Men vi provar igen.

Om du nu ska leka med plankan så gör du den plan i samma punkt under hela tillverkningen så kommer den att gå över marken och kommer inte kunna hålla en kula still oavsett vart på denna du lägger den. Om du däremot för varje punkt utmed plankan gör den plan så kommer den också att följa rundningen och en kula kommer ligga still oavsett vart du lägger den.

Så sluta tönta dig, jag vet att du är ett troll och går igång på detta, antar att du är precis lika töntig utanför tangentbordets värld också.

Men lugn, jag tar gärna med töntarna upp på en flygtur, vågar du detta eller hur vart det nu? Rädd för att få bevis du inte kan dementera med trams?
Citera
2023-03-23, 13:35
Medlem
Citat:
Så vi har en vetenskaplig teori om att jorden är rund pga av en vetenskaplig teori om att det som får saker att falla också kröks med den vetenskapliga teorin gravitation plus avstånd....

Nu tänker du fel. Vi känner inte till jordens form och storlek tack vare gravitation utan av en massa andra skäl som t.ex skuggors längd, polstjärnans position och framför allt genom mätningar av avstånd och riktningar.

Gravitation som sådant säger väldigt lite om jordens storlek eller form.
Citera
2023-03-23, 13:48
Medlem
Citat:

Det är ingen idé att förklara något för dig, för du accepterar inga förklaringar ändå. En sådan planka som du talar om kommer ingen av oss någonsin att se i verkligheten, och då blir det bara en teori som du inte tror på.

Du vågar inte gå till kärnan i saken, för egentligen är det väldigt enkelt.
Vi vet hur långa avstånden är norr om ekvatorn. Det finns ingen debatt om det. Vi vet att det blir ljusare och ljusare ju längre norrut vi kommer i juni, och det slutar med midnattssol när man är tillräckligt långt norrut. Det finns ingen diskussion om det heller.

Det är exakt samma söder om ekvatorn oavsett om du gillar det eller inte.
Naturligtvis känner vi också till avstånden söder om ekvatorn, och de avstånden stämmer perfekt överens med vad vi ser på samma latitud i norr. Vi vet också att det blir ljusare och ljusare i söder ju längre söder om ekvatorn man kommer i december. Precis som i norr i juni. Det avslutas med en väldokumenterad midnattssol i Antarktis.

Detta är enkel logik. Varför ta in vetenskap, gravitation och rymdresor? Det har blivit ett sätt för dig att undvika att ta ställning till vad som faktiskt är ett bevis på att jorden är rund.
Citera
2023-03-23, 14:11
Medlem
Apropå plankor.

Om vi leker med tanken att vi skulle köpa 20.000 plankor, 1 meter långa, och helt spikraka.

Sedan lägger vi dessa plankor efter varandra ute vid "Bonneville Salt Flats", som i sin längd är ca 20km, en i stort sett helt platt sträcka land(om jorden är platt, det vill säga).

Vad skulle hända under ett sådant scenario, i er värld? Skulle plankorna gå att lägga utefter varandra? Skulle plankorna i sånt fall böjas av gravitationen?
Citera
2023-03-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Apropå plankor.

Om vi leker med tanken att vi skulle köpa 20.000 plankor, 1 meter långa, och helt spikraka.

Sedan lägger vi dessa plankor efter varandra ute vid "Bonneville Salt Flats", som i sin längd är ca 20km, en i stort sett helt platt sträcka land(om jorden är platt, det vill säga).

Vad skulle hända under ett sådant scenario, i er värld? Skulle plankorna gå att lägga utefter varandra? Skulle plankorna i sånt fall böjas av gravitationen?

Plankorna skulle lägga sig på marken. Och detta oavsett om marken är platt eller krökt.

Märklig fråga, jag tror inte jag förstår vare sig din fråga eller din poäng. Varför skulle plankorna inte lägga sig på marken? Och varför skulle de inte gå att lägga utefter varandra?

Vad du kanske egentligen undrar är om de 20000 plankorna i själva verket är en (1) 20km lång spikrak planka?
Citera
2023-03-23, 14:35
Medlem
Citat:
Apropå plankor.

Finns inget av det du nämner som böjs av gravitationen så enkla svaret är att inget händer på grund av gravitationen.

Det som lär hända däremot är att när du ska pussla ihop alla kända avstånd på en platt yta så kommer det ryka lite från huvudet på dig 😀
Citera
2023-03-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Plankorna skulle lägga sig på marken. Och detta oavsett om marken är platt eller krökt.

Märklig fråga, jag tror inte jag förstår vare sig din fråga eller din poäng. Varför skulle plankorna inte lägga sig på marken? Och varför skulle de inte gå att lägga utefter varandra?

Vad du kanske egentligen undrar är om de 20000 plankorna i själva verket är en (1) 20km lång spikrak planka?

Om alla plankorna är raka och de läggs utefter varandra, var någonstans uppenbarar sig kurvan?
Citera
2023-03-23, 14:41
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Apropå plankor.

Vänta, är dom "spikraka" eller påverkas dom av gravitationen? Ska varje enskild enmetersplanka "böjas" enskilt eller menar du som grupp? Ska "gravitationen" böja dem på ett sätt som underlaget inte tillåter?

Plankor, eller vad du nu lägger på bonneville salt flats följer ju givetvis jordens krökning på samma sätt som "spikraka" 30 km långa asfalterade vägar gör. På vilket sätt skulle dessa plankor uppföra sig annorlunda? Det är ju busenkelt att se jordens krökning med blotta ögat just där, så dåligt val av scen för frågeställningen.
Citera
2023-03-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Vänta, är dom "spikraka" eller påverkas dom av gravitationen? Ska varje enskild enmetersplanka "böjas" enskilt eller menar du som grupp? Ska "gravitationen" böja dem på ett sätt som underlaget inte tillåter?

Plankor, eller vad du nu lägger på bonneville salt flats följer ju givetvis jordens krökning på samma sätt som "spikraka" 30 km långa asfalterade vägar gör. På vilket sätt skulle dessa plankor uppföra sig annorlunda? Det är ju busenkelt att se jordens krökning med blotta ögat just där, så dåligt val av scen för frågeställningen.

Om alla plankor är spikraka och läggs efter varandra, var någonstans uppenbarar sig kurvan? Alla plankor är ju raka. Förstår inte riktigt hur det går ihop. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in