2023-03-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, Rullman har låtit tvärsäker hela tiden och utredningen förefaller gedigen.

Jag tycker att bevisen för Ms deltagande är tvivelaktiga, men jag har inte full koll på vad som krävs för samförstånd. Dessutom är ju inte mitt tyckande av värde.

Även Silbersky var ju tveksam i Efter fem. Medans åklagaren i Efterlyst trodde på fällande för båda tror jag. Så även expertisen är delade.
Citera
2023-03-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hur vet du att dom inte gjort en sån? Det fanns ju en hel del hemsligstämplat material i fupen med svarta sidor. Tror dom har gjort allt som krävs den här gången och det har ju varit en gedigen utredning. Finns ju teknisk bevisning på det mesta och till och med då Johanna tände eld på 2 olika dörrar samt ett hus.

Hon har ju sprayat en bil också så det finns enormt mycket hämndbegär i den kvinnan. Tror hela Vetlanda låg i riskzonen om hon inte åkt dit nu. Med tiden hade hon nog fått eld på dörrar och folk.

Jag vet inte om dom gjort en rekonstruktion. Men jag är tveksam då det var väldigt lite material som var maskat i FUP en och det görs ingen återkoppling till någon rekonstruktion under något förhör.
Citera
2023-03-24, 12:37
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Det är intressant. Vi har båda haft tillgång till exakt samma material, men drar olika slutsatser.
Du ser och läser det du vill se. Tror dom flesta läser fupen för att få rätt uppfattning om vad som hänt och vad det är för människor som misstänks. Du fördummar ju hela rättssystemet om du litar mer Maja än utbildade tekniker som jobbat dag och natt med fallet. Har aldrig läst sånt dåligt förhör som det med Maja. Hon höll fast vid sin orimliga version och kunde den som rinnande vatten. Bekräftar att hon spelar omgivningen ett spratt och låtsas vara efterbliven. Sen att historien är ett hopkok som inte går ihop är en annan femma. Den människan kan i alla fall ljuga.
Citera
2023-03-24, 12:38
Medlem
Hur tror ni Clea Sangbom kommer att lägga upp försvaret? Nu när hon har läst FUP.
Ingen lätt uppgift
Citera
2023-03-24, 12:39
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet inte om dom gjort en rekonstruktion. Men jag är tveksam då det var väldigt lite material som var maskat i FUP en och det görs ingen återkoppling till någon rekonstruktion under något förhör.
Kanske inte behövs då allt är klappat och klart. Jag vet inte men dom brukar väl visa såna bilder normalt.
Citera
2023-03-24, 12:45
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hur tror ni Clea Sangbom kommer att lägga upp försvaret? Nu när hon har läst FUP.
Ingen lätt uppgift
Bra fråga. Tror hon kommer försöka kasta över en stor skuld på Maja kanske? Vet inte så mycket om Clea och jag försökte googla men det var inget av värde. Bara någon enkel hemsida . Hon kom i alla fall på att det var en olycka och fick JJ att säga att hon tryckte i 10 sekunder på Toves hals. Någon annan som vet vem Clea är och vad hon haft för kända klienter?
Citera
2023-03-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Tänker att det kanske är J som dunkat henne, därav ljuden grannarna hört.

Men vem vet?

Hoppas dom båda får vad dom förtjänar!

Jag undrar varför grannar inte hört skrik? Iallafall grannen mittemot har uppgett att det är lyhört i lägenhetshuset. Isåfall har JJ dunkat till T så hon tuppade av direkt?
Citera
2023-03-24, 12:48
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ingen lätt uppgift

Usch , tänk att behöva försvara dessa mördare. Som du säger , ingen lätt uppgift för advokaterna.
Citera
Medlem
Citat:
Du ser och läser det du vill se. Tror dom flesta läser fupen för att få rätt uppfattning om vad som hänt och vad det är för människor som misstänks. Du fördummar ju hela rättssystemet om du litar mer Maja än utbildade tekniker som jobbat dag och natt med fallet. Har aldrig läst sånt dåligt förhör som det med Maja. Hon höll fast vid sin orimliga version och kunde den som rinnande vatten. Bekräftar att hon spelar omgivningen ett spratt och låtsas vara efterbliven. Sen att historien är ett hopkok som inte går ihop är en annan femma. Den människan kan i alla fall ljuga.

Fast även GW och Silbersky var väl tveksamma till om det skulle bli en fällande dom för MH utifrån det som framgår i FUP. Om bevisen räcker. Dock sa Silbersky att det blir det som kommer fram under rättegången som avgör domslutet.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Dessutom blev dom ju gripna dagen efter så redan där var dom starkt misstänkta.

Det säger inte så mycket, särskilt inte i Majas fall.

JJ sa motsägelsefula saker mot grannen om cykeln, dvs att Toves cykel var borta (A153/920)

Förhör Johanna 16/10 kl 21:15

"Grannen kör Johanna till Donken, de köper mat via Driven. När de går till bilen från entrén så
är Toves cykel kvar, men Johanna tänkte inte mer på det. När de kommer tillbaka från
Donken så är cykeln borta."

Det stämmer ju inte med grannens uppgifter. Förutomatt detta är sista stället som Tove varit på som man känner till, bråket innan på Nöjet, stark lukt av rengöringsmedel i badrummet och en hitstoria om att Tove lämnat som inte stämmer...

Så att Maja och Johanna blir gripna dagen efter, är inte konstigt när man vet att Tove varit där, och gått hem till JJ tillsammans med Maja och Johanna. De upptäcks också sitta i bilen vid Illharjen tillsammans, under en längre tid, timmar, vilket ju är anmärkningsvärt.
Citera
2023-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Jag får inte ihop det här med tiderna. JJ säger att hon vad jag kan utläsa mer eller mindre omgående visar TT runt i lägenheten eftersom hon inte varit där.. redan i badrummet fäller hon henne och tar ett stryptag på 10sek.

MH påstår att de satt sig i köket och hon i vardagsrummet eller sovrummet.

Skulle enligt JJs utsago tumultet och strypning skett omgående så känns det inte som att det går ihop med 0230-0245. Så där bör det vara en minst sagt och uppenbart påhittad version?

Borde snarare varit 0205-0215 som senast då om de var på väg hem 0148 när TT pratade med sin pojkvän.. vet inte hur långt dem kommit när dem pratade..
Citera
2023-03-24, 12:53
Medlem
Citat:
Är du övertygad om att det är det enda som krävs för en morddom, att M hållit i armarna?

Jag är heller inte lika tvärsäker, inte heller på den juridiska biten, så min tveksamhet bygger kanske på okunskap.

När du formulerar det så blir jag osäker. Men om det sker ett mord och en person är på plats och är rent fysiskt delaktig på något sätt så är min uppfattning att det ska räcka för att bli dömd för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in