2023-03-24, 12:04
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Alltså "gå igenom" det kan ju lika gärna vara, att bara överleva och omvärdera saker i livet, förändras.
Vad man har för stabilitet i övrigt i livet, spelar nog in. Tryggt ekonomi, minst någon person som backar upp eller som går att prata med, inga missbruk, osv.

Sedan beror det väl rätt mycket på vad krisen handlar om, eller vad som utlöst den, lett fram till den.
Finns det objektiva beslut?

Enda språkfel som jag spontant kan se i din text var "hämska" som stavas hemska (utan ä).
Slarvar själv med text och orkar inte bry mig mycket om det.
Citera
2023-03-24, 12:06
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Alla saker kan hända alla. Hur man klarar det är upp till bastardens DNA-kod.
Vissa begår brott och knarkar.
Vissa startar Starbucks.
Citera
2023-03-24, 12:09
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag tror det beror på hästens höjd, ju högre du sitter desto hårdare blir fallet när du ramlar av.
Det kan smärta.

En del står på knä hela livet, ramlar dom i backen så blir väl inte smällen så märkvärdig.

Jag får anta du förstår mina metaforer.
Citera
2023-03-24, 12:50
Moderator
Maviels avatar
Jag tror man kan förklara det i stort med Antonovskys kasam teori, dvs känsla av sammanhang. Detta kan variera mellan individer och är säkert anledningen till att vissa kan hantera nästan vad som helst, medan andra inte kan det.

Sedan kan man säkerligen jobba upp det bitvis hos sig själv, men en grund finns antagligen genetiskt på individ nivå.
Citera
2023-03-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Alltså "gå igenom" det kan ju lika gärna vara, att bara överleva och omvärdera saker i livet, förändras.
Vad man har för stabilitet i övrigt i livet, spelar nog in. Tryggt ekonomi, minst någon person som backar upp eller som går att prata med, inga missbruk, osv.

Sedan beror det väl rätt mycket på vad krisen handlar om, eller vad som utlöst den, lett fram till den.
Finns det objektiva beslut?

Enda språkfel som jag spontant kan se i din text var "hämska" som stavas hemska (utan ä).
Slarvar själv med text och orkar inte bry mig mycket om det.

Jag håller med dig när det gäller att det kan vara "lättare" att gå igenom kriser om man har stabil ekonomi, människor som bryr sig om dig och vill hjälpa dig med mera.

Och tack så mycket för att du hittade felet i texten, nu ska jag läsa noga vid nästa gång.
Citera
2023-03-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Alla saker kan hända alla. Hur man klarar det är upp till bastardens DNA-kod.
Vissa begår brott och knarkar.
Vissa startar Starbucks.

hahaha
Sant sant
Citera
2023-03-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag tror det beror på hästens höjd, ju högre du sitter desto hårdare blir fallet när du ramlar av.
Det kan smärta.

En del står på knä hela livet, ramlar dom i backen så blir väl inte smällen så märkvärdig.

Jag får anta du förstår mina metaforer.

Det gör jag.
Och ja, jag håller på till en viss del.
Citera
2023-03-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror man kan förklara det i stort med Antonovskys kasam teori, dvs känsla av sammanhang. Detta kan variera mellan individer och är säkert anledningen till att vissa kan hantera nästan vad som helst, medan andra inte kan det.

Sedan kan man säkerligen jobba upp det bitvis hos sig själv, men en grund finns antagligen genetiskt på individ nivå.

Det tycker jag är riktigt intressant, det här med genetiken.
Kan man verkligen föddas som en superhjälte och gå igenom sk*t medans andra i samma situation skulle ta livet av sig.
Citera
2023-03-25, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Hur psykiskt hållbar man är verkar vara genetiskt. De som klarar sig är de som presterar ungefär på mitten, inte är speciellt kreativa och väldigt vanliga. Sedan finns det dem som antingen kan gå långt med rätt förutsättningar eller blir vrak.
Citera
2023-03-25, 17:51
Medlem
HasseBanans avatar
Jag har haft ett hårt liv med mycket motgångar, så pass att jag känt att jag måste vara en allmänt otursförföljd människa. Det som har fått mig att kunna resa mig upp gång på gång har varit min ändå i grunden positiva inställning till livet och framförallt en stark tro på att människan kan klara det mesta, bara man är motiverad och verkligen strävar efter ett bättre liv.

Man ska aldrig "tävla" i vem som haft det värst, har jag hört många säga, eftersom det är individuellt hur man upplever och tacklar svårare som lättare motgångar. Men jag kan nog med fog säga att hade vissa gått igenom en femtedel av det jag varit igenom, hade de inte klarat det.

Livsgnista och en tro på att något bättre väntar runt hörnet, är det som kan ge en den styrka och motivation man behöver. Har läst en hel del självhjälpsböcker av olika författare sedan jag var i tonåren, och inspirerats av dessa. Hade jag inte läst dessa böcker hade jag nog inte klarat mig fram tills idag.
Citera
2023-03-25, 22:18
Medlem
Jagaresamlarens avatar
“We are more often frightened than hurt; and we suffer more from imagination than from reality"
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in