2023-03-24, 10:41
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerx
Exakt. J säger ju att M "var kvar i badrummet", vilket kan betyda att hon lämnar det vid ett senare tillfälle.

F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.

”Runt där omkring är ju Maja” låter inte direkt som om MH sitter iskallt redo att hålla fast Tove medan JJ stryper henne till döds. Det låter mer som ”yr höna”-scenariot.
Citera
2023-03-24, 10:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag har oerhörda problem att se MH helt stilla i badrummet.

Logiken säger att hon borde antingen hjälpt JJ eller hindrat henne. Ser det binärt här.

Med tanke på MHs lojalitet ser jag stor sannolikhet att hon hjälpt JJ, med det sagt kanske inte med målet att döda TT utan bara skada henne.
Jag uppfattar M som en icke-doer, d v s att hon undviker allt som tar emot och inte för egen maskin får tummarna loss till varken det ena eller andra.
Citera
2023-03-24, 10:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Ja. Medhjälp till mord.
Men det är hon inte åtalad för.
Citera
2023-03-24, 10:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja sådan information måste noteras om misstänkta. Förhör skrivs ut i flera format. Ett som kan gå in i FUP och ett mer detaljerat som stannar hos åklagare och utredare.

Det talade ordet kan vara falskt men kroppsspråk och känsloyttringar avslöjar dig. Det är därför utredare och åklagare vet att MH deltagit i mordet eftersom de studerat och analyserat henne noga under förhören.
Exakt. Suckar du ler, hostar, nyser eller grimascherar så står det i protokollet. Därför står det under förhöret med Maja många öh,eeh, tystnad, mm, va? vet inte, låång tystnad... och liknande Det finns en stor anledning att allt registreras och skrivs ner då det är viktigt för åklagaren. Någon här trodde att förhörsledaren struntat i att skriva ner när Maja snyftade och grät högt

Första gången jag läst i en fup då dom uttryckligen konstaterar att den misstänkte ignorerar offret och händelsen. Är detsamma som iskall.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-03-24 kl. 11:06.
Citera
2023-03-24, 11:00
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men det är hon inte åtalad för.
Jag tror det beror på att åklagaren är så övertygad och efter ett gediket jobb på alla fronter så vet dom redan att det är mord av båda 2. Hörde på Efterlyst också att det var ett mål som hade allt som behövs i bevisväg. Hoppas att det stämmer. Ser fram emot när Maja ska börja tala om för rätten hur hon sov överallt och även i bilen med huvudet i knät. Någon som har provat det?
Citera
2023-03-24, 11:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
”Runt där omkring är ju Maja” låter inte direkt som om MH sitter iskallt redo att hålla fast Tove medan JJ stryper henne till döds. Det låter mer som ”yr höna”-scenariot.
Man märker att det du skriver är önsketänkande.
Citera
2023-03-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Enligt obduktionsprotokollet var bådas berättelser fullt möjliga, men det kan tänkas att det framkommer mer under rättegången.

Gör det någon juridisk skillnad om M hållt i armarna eller ej?

Om MH har hållit i armarna så åker hon på mord. Det är problematiskt för MH att hon inte säger sanningen om vad som händer i lägenheten. Risken är att domstolen går på JJs version och då är MH körd.

Det utdragna förloppet kring när T dör gör att det borde bli mord men jag är inte lika tvärsäker som Rullman.
Citera
2023-03-24, 11:12
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa

Det tycker nog jag , att hon är iskallt redo att hjälpa till. Dessutom säger väl inte Tove NI till J , de är väl DU med varandra ?
Citera
2023-03-24, 11:12
Medlem
Denna frågan kanske har varit uppe tidigare, men har det gjorts nån rekonstruktion på platsen?
Tas det med i fup:en isåfall, dom gånger det görs?
Eller görs det efteråt?
För det finns ju inget sånt i fup:en. Nämns inget i media heller.
Man undrar ju helt klart hur dom har gjort och placerat sig där i badrummet, och efteråt.
Citera
2023-03-24, 11:27
Medlem
Åklagaren kanske menar att MH kan bli dömd för mord även om hon bara stod i dörröppningen och såg det ske. Att det räcker för delaktighet. Att hon var införstådd med det. Då spelar det mindre roll om hon höll i händerna eller inte.

Om MH på riktigt trodde att det skulle ske undrar man dock hur hon kunde ta upp mobilen och filma ett rådjur på vägen till JJ.. Dessutom fick väl även L från förfesten frågan om att följa med till JJ men gick hem istället. Dock borde MH insett att JJ var farlig för TT. Det kanske är så åklagaren resonerar.

J måste ju varit mentalt förberedd på att döda T. Och tog möjligheten när den kom. Jag såg att hon två månader före mordet googlat på bränna inne så hon var nog inte nöjd med sitt tidigare misslyckade försök.
Citera
2023-03-24, 11:28
Medlem
TELAVIV91s avatar
Jag undrar över vilket motiv JJ hade för att föda Tove?
Citera
2023-03-24, 11:30
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Det tycker nog jag , att hon är iskallt redo att hjälpa till. Dessutom säger väl inte Tove NI till J , de är väl DU med varandra ?

Skillnaden på vår tolkning är att jag inte litar blint på JJ:s utsaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in