2023-03-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressanta spekulationer iaf
I det sk stridsvärdet ingår såklart personliga motiv, moral, mental nivå osv.
Rysslands alkoholiserade, söndermobbade mix av snorungar, bönder, fångar och psykfall, kan självklart inte tävla mentalt mot Ukraina med Väst i ryggen
Jag tror inte ens att nuvarande ryska trupper är på en mental nivå där de kan reflektera över detta
Alla krig utkämpas mellan hjärnor. Spelar ingen roll om man använder spjut eller stridsvagnar
Hjärnornas krig har ryssarna förlorat för länge sen

Och jag tror att det är dags att avliva myten om Putins genialitet. En jävla idiot är han.
Han hade en hjärna förr i tiden
Undrar var den tog vägen

Javisst. Stridsvärdet är viktigt och en nyckelfaktor. Det går inte bara att räkna kanoner, flygplan, tanks års modeller mm och nörda ner sig i detaljer.
Ukrainarna är starkt motiverade , bra tränade och utbildade och bra utrustade och leds av bra ledning. Blir avgörande både på kort och lång sikt.
Citera
2023-03-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det där är intressant. Sydafrika är ju ett av de länder som inte bara skrivit under, utan som faktiskt också har varit påskyndare av en internationell rättsordning för denna typ av allvarliga brott mot mänskligheten. Om Putin kommer dit är det inte bara ett dilemma för Sydafrika; om Sydafrika låter bli att gripa honom är det sannolikt dödsstöten för ICC.

Jag satsar 100 kr på NEJ.
Putin är en äkta fegis och vet att Sydafrika kommer att lira med västvärlden och gripa Putte.
Motsatt situation vore ganska sensationell va?
Citera
2023-03-24, 10:33
Medlem
Ukraina I verkligheten. Ny uppdatering
Från
Cornucopia.se.

"Ryssland terrorbombade ett civilt trygghetscenter och tre dödades, samt terrorbombade Sumyregionen massivt där minst två dödades. Rysk trupp tog massiva förluster under gårdagen utan att visa upp några framgångar vid fronten och mycket tyder på att rysk förmåga till anfall är på väg att ta slut."

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-rysk-terrorbombning-av-civilt-trygghetscenter-tre-dodade-massiva-ryska-forluster-inga-fra mgangar-vid-fronten-stod-jonas-leveranser-av-taktisk-utrustning/

Ryzzarna fortsätter att terrorbomba.
Snart är det slut på det.
Citera
2023-03-24, 10:33
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ser väl ganska bra ut?

Danmark: 27 stycken F-35 A

Finland: 64 stycken F-35 A

Norge: 56 stycken F-35 A

Sverige: 60 stycken Gripen E/F (+ 40 stycken Gripen C/D)

Ja om man sen toppar det med 4 nya svenska ubåtar och ett gäng korvetter så blir det tufft för ryssen att ta sig över östersjön hit.
Citera
2023-03-24, 10:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag är tyvärr inte så säker på det.
Kollar man på Väst så ser det inte bra ut.
Såg någonting som blivit bättre i Ryssland?

Det faktum att bilköpen i Ryssland gått ner med nästan 60% från 2021 till 2022 brukar vara ett tecken på hur samhället mår.

Alla är beroende av bilar.https://www.reuters.com/business/autos-transportation/russian-car-sales-down-588-2022-aeb-2023-01-12/

I Sverige säljs det elbilar som aldrig förr. Köper ryssen elbilar också tror du?
Citera
2023-03-24, 10:34
Medlem
Den enorma utslagningen av dom bögryska styrkorna bara fortsätter.

Idag inrapporteras att ytterligare 1020 fascister eliminerats vilket innebär att totalt under hela kriget 169.170 bögförbrytare har befriats från sina (S)kamliga....(S).......och onda gärningar.

200.000-gränsen närmar sig snabbare än beräknat och kan genombrytas senast den 27 maj enligt nuvarande kalkyl.

De (M)ateriella...(M).... ....förlusterna är också avsevärda. 4 utslagna stridsvagnar och hela 23 st förstörda bepansrade stridsfordon. 3 st utslagna luftförsvarssystem är också en bra siffra liksom att 8 st bögiga artilleripjäser slagits ut.

Ju längre detta fortsätter desto större blir katastrofen för Ryssland. Det måste komma fram krafter som avlägsnar både den politiska och militära (L)edningen....(L)........snarast möjligt.
Citera
2023-03-24, 10:35
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinHud
Tycker du själv att detta inlägget åldrats bra?
Hur tycker du själv att det går för ryssen nu?
Citera
2023-03-24, 10:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tack för denna genomarbetade analys - men vilken "rysk februarioffensiv" talar vi om egentligen? [1] Vad jag kan se har ryssen inte gjort någon offensiv överhuvudtaget, bara skruvat upp intensiteten en smula längs hela frontlinjen, tyngdpunkt Donbass. Enligt Douglas Macgregor uteblev ryssens offensiv pga mild vinter och otillräcklig markfrost. Jag har ingen aning om det stämmer, men kanske?

RuAF har ju [2] 350k reservister i förbandsträning sen flera månader i området som fortfarande inte satts in i kriget. Min gissning är att ryssen [3] avvaktar AFU:s offensiv och sätter in sina reserver i så fall. Och då blir det ju AFU som attackerar starkt befästa försvarslinjer med allt vad det innebär i form av förluster. Även om AFU lyckas skära av landförbindelsen till Krim och spränger Kertjbron, hur ska AFU hålla dessa långa frontlinjer? Ryssen kan ju fortfarande försörja Krim via hamnen och flygplatserna.

Skitsamma, vi lär få se...

Du kanske inte tror mig, men du kan väl se det följande som ett tankeexperiment:

1. Den ryska offensiven började den 26 januari med det första angreppet mot Vulhedar. Att MacGregor kan skriva som han gör är att han inte begriper (eller låtsas begripa) rysk doktrin. Offensiva operationer på strategisk/operativ nivå skiljer sig inte kvalitativt från offensiva företag på taktisk nivå inom den ryska krigföringen. Det är kvantiteten som skiljer, eller att man har "skruvat upp intensiteten", som du själv mycket riktigt påpekar. Att vi kan se att det har handlat om en offensiv ser vi på de ökade förlusterna i manskap och materiel. Jag är mycket skeptisk till de förlustsiffror som kommer från olika håll. Jag bryr mig inte så mycket om att titta på de absoluta siffrorna, utan noterar snarast relationen mellan olika siffror vid olika tidpunkter - och då ser vi en markant ökning under februari, vilket får mig att dra slutsatsen att en offensiv faktiskt pågår. Trogen rysk doktrin har man - enligt min mening - plottrat bort den offensiva kapacitet man ovedersägligen hade vid årsskiftet. Istället för att satsa på en punkt och försöka föra striderna på djupet, så har man spritt verksamheten längs med sex olika angreppsvektorer (Kupiansk, Kreminna, Bachmut, Avdiivka, Marinka och Vuhledar). Dessa försök till framstötar har skötts som separata operationer och har inte kunnat stödja varandra ömsesidigt, vilket har gjort att offensiven ser ut att ha kulminerat på flera håll.

2. Jag skulle vilja påstå att merparten av de 350 000 man i reserven, som du talar om, redan är insatta i striderna och att nästan samtliga redan är på plats i Ukraina. Soldaterna har sedan i september använts för att fylla upp luckor i redan existerande förband (bra exempel är 155:e marininfanteridivisionen i Vuhledar eller 4:e gardespansardivisionen i Kupiansk). De 350 000 soldaterna väntar alltså inte på att kunna ingripa, utan har redan tillförts de ryska styrka styrkorna - eller är på väg att göra det. Även här skulle jag vilja säga att den ryska militärledningen har plottrat bort sina resurser. Ukraina går den omvända vägen och bygger upp två helt nya armékårer som inte ännu används i striderna, utan ska sättas in ograverade i samband med offensiven.

3. Ryssarna kommer att avvakta offensiven och försöka försvara sig när nu initiativet övergår till den ukrainska sidan. Dock tror jag inte att den ukrainska offensiven kommer i gång förrän i juni. Kanske kan ryssarna använda sig av den upptorkade terrängen till spolieringsattacker mot den ukrainska kraftsamlingen i april och maj? Vem vet?
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-03-24 kl. 10:42.
Citera
2023-03-24, 10:36
Medlem
Reimers avatar
Hmm, ännu ett fall av slarv vid rökning måntro?

Citat:
The building of the research and production complex caught fire in the city of Aramil, Russia. The fire broke out over an area of ​​4,000 square meters. The complex develops various protective coatings, including those for military purposes.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1639171336605143040
Citera
2023-03-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den enorma utslagningen av dom bögryska styrkorna bara fortsätter.

Idag inrapporteras att ytterligare 1020 fascister eliminerats vilket innebär att totalt under hela kriget 169.170 bögförbrytare har befriats från sina (S)kamliga....(S).......och onda gärningar.

200.000-gränsen närmar sig snabbare än beräknat och kan genombrytas senast den 27 maj enligt nuvarande kalkyl.

De (M)ateriella...(M).... ....förlusterna är också avsevärda. 4 utslagna stridsvagnar och hela 23 st förstörda bepansrade stridsfordon. 3 st utslagna luftförsvarssystem är också en bra siffra liksom att 8 st bögiga artilleripjäser slagits ut.

Ju längre detta fortsätter desto större blir katastrofen för Ryssland. Det måste komma fram krafter som avlägsnar både den politiska och militära (L)edningen....(L)........snarast möjligt.

När tröttnar ryska befälen dåå?
Citera
2023-03-24, 10:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Och det funkar utan Nato! Kanske bättre än via Nato 😊.

nej, bättre med nato , det begränsar Sveriges möjligheter at "göra en sverige" ala ww2.....

Citat:
Att Norden rustar tillsammans.
En militär gammal våt dröm.

det är naturligtvis bra. de nordiska länderna behöver samverka för att ha ett effektivt eget försvar utifrån geografiska förutsättningar.
Citera
2023-03-24, 10:39
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Japp. Ser bra ut. Putin misslyckades totalt. Minns Lavrovs brev till alla Europas utrikesministrar då de enskilt skulle svara på ett antal frågor till Ryzzland i ett försök att splittra Europa. Motsatsen inträffade i ett gemensamt svar från EU och på den vägen är det.
Ja Lavrovs tomma hot om militära åtgärder om vii inte ställde upp på Rysslands krav och säkerhetspolitik lär gå till historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in