Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Tack för denna genomarbetade analys - men vilken "rysk februarioffensiv" talar vi om egentligen? [1] Vad jag kan se har ryssen inte gjort någon offensiv överhuvudtaget, bara skruvat upp intensiteten en smula längs hela frontlinjen, tyngdpunkt Donbass. Enligt Douglas Macgregor uteblev ryssens offensiv pga mild vinter och otillräcklig markfrost. Jag har ingen aning om det stämmer, men kanske?
RuAF har ju [2] 350k reservister i förbandsträning sen flera månader i området som fortfarande inte satts in i kriget. Min gissning är att ryssen [3] avvaktar AFU:s offensiv och sätter in sina reserver i så fall. Och då blir det ju AFU som attackerar starkt befästa försvarslinjer med allt vad det innebär i form av förluster. Även om AFU lyckas skära av landförbindelsen till Krim och spränger Kertjbron, hur ska AFU hålla dessa långa frontlinjer? Ryssen kan ju fortfarande försörja Krim via hamnen och flygplatserna.
Skitsamma, vi lär få se...
Du kanske inte tror mig, men du kan väl se det följande som ett tankeexperiment:
1. Den ryska offensiven började den 26 januari med det första angreppet mot Vulhedar. Att MacGregor kan skriva som han gör är att han inte begriper (eller låtsas begripa) rysk doktrin. Offensiva operationer på strategisk/operativ nivå skiljer sig inte
kvalitativt från offensiva företag på taktisk nivå inom den ryska krigföringen. Det är
kvantiteten som skiljer, eller att man har "skruvat upp intensiteten", som du själv mycket riktigt påpekar. Att vi kan se att det har handlat om en offensiv ser vi på de ökade förlusterna i manskap och materiel. Jag är mycket skeptisk till de förlustsiffror som kommer från olika håll. Jag bryr mig inte så mycket om att titta på de
absoluta siffrorna, utan noterar snarast
relationen mellan olika siffror vid olika tidpunkter - och då ser vi en markant ökning under februari, vilket får mig att dra slutsatsen att en offensiv faktiskt pågår. Trogen rysk doktrin har man - enligt min mening - plottrat bort den offensiva kapacitet man ovedersägligen hade vid årsskiftet. Istället för att satsa på en punkt och försöka föra striderna på djupet, så har man spritt verksamheten längs med sex olika angreppsvektorer (Kupiansk, Kreminna, Bachmut, Avdiivka, Marinka och Vuhledar). Dessa försök till framstötar har skötts som separata operationer och har inte kunnat stödja varandra ömsesidigt, vilket har gjort att offensiven ser ut att ha kulminerat på flera håll.
2. Jag skulle vilja påstå att merparten av de 350 000 man i reserven, som du talar om, redan är insatta i striderna och att nästan samtliga redan är på plats i Ukraina. Soldaterna har sedan i september använts för att fylla upp luckor i redan existerande förband (bra exempel är 155:e marininfanteridivisionen i Vuhledar eller 4:e gardespansardivisionen i Kupiansk). De 350 000 soldaterna väntar alltså inte på att kunna ingripa, utan har redan tillförts de ryska styrka styrkorna - eller är på väg att göra det. Även här skulle jag vilja säga att den ryska militärledningen har plottrat bort sina resurser. Ukraina går den omvända vägen och bygger upp två helt nya armékårer som inte ännu används i striderna, utan ska sättas in ograverade i samband med offensiven.
3. Ryssarna kommer att avvakta offensiven och försöka försvara sig när nu initiativet övergår till den ukrainska sidan. Dock tror jag inte att den ukrainska offensiven kommer i gång förrän i juni. Kanske kan ryssarna använda sig av den upptorkade terrängen till spolieringsattacker mot den ukrainska kraftsamlingen i april och maj? Vem vet?