Citat:
Ursprungligen postat av
ziggarillen
Om Maja hade gråtit skulle det stått. Tvärtom så tyckte förhörsledarna att Maja var likgiltig. Inte så ledsen timmarna efter mordet heller då Maja åkte hem och började spela ett spel på mobilen. Iskall människa.
Kanske. Det är svårt att avgöra tycker jag.
I mina egna transkriptioner handlar det om vetenskapliga intervjuer, men det är samma problem där: en inspelning har redan ”rensat bort” personens hela kroppsliga reaktioner, mimik mm.
Vid transkriptionen försvinner sedan ännu ett lager av mänsklighet, då det bara är svarta ord på vitt underlag kvar.
Sedan när vi sitter och läser fup hemma i vår lilla soffa, med ett upprört och dömande sinne, så projicerar vi våra egna idéer på de här personerna. Vilket är väldigt lätt med tanke på den bristande informationen.
Ett av de två tillfällena då en transkriberare i fup skriver att någon gråter är JJ. När jag själv läste det insåg jag att jag haft en helt annan bild i huvudet av hennes manér när jag läste, fram tills den punkten. Man sitter inte och föreställer sig att de gråter när de pratar, om man inte får den informationen.
Människor är känslostyrda och vill projicera sin avsky och inre ilska (precis som JJ) och älskar att hitta sensationella situationer som är perfekta tillfällen för detta. Och folk kommer alltid göra det vid hemska mordfall.
Och kanske är även MH iskall. Men det är inte bevisat för oss som bara läst fup, utan bara våra egna idéer än så länge.