Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
vet inte riktigt vad du menar med detta.
Det var en kommentar på det inlägg som jag svarade på, inte på TS.
Citat:
Det är klart att en enskild ägare själv bestämmer om han vill renovera sitt badrum men
Bestämmer sig föreningen för att göra en stamrenovering så kan inte en enskild BRF-ägare motsätta sig detta.
Det är ju därför frågan kom upp.
Om man misstänker att det snart ska stamrenoveras är det inte värt att själv bekosta en badrumsrenovering.
Jo, det är det som är min poäng -- men från ett annat perspektiv.
Om en styrelse beslutar att stammarna ska bytas så kan inte en enskild medlem säga nej, stammarna går ju genom dennes lägenhet. Detta behöver inte ens diskuteras, det är lika självklart som att en bondes åker blir blöt när det regnar, vare sig bonden vill det eller ej.
Det jag försökte betona är att beslut om stambyten inte är slumpmässiga beslut som faller oväntat från himlen utan att det finns en beslutsprocess bakom. Det är denna process man ska försöka sätta sig in i, i det hus som det berör:
Om många medlemmar redan har renoverat sina badrum så bör man utgå från att just dessa kommer att motsätta sig ett stambyte och propsa på relining. Om, däremot, allas badrum är jämngamla så saken en annan. Då är det vinst för alla att samköra.
Huruvida den eventuella samkörningen resulterar i relining eller stambyte är något man kan detektera sig till dels genom att sondera sina grannars badrumsstatus och dels genom att fråga styrelsen i vilket skick de befintliga stammarna är.
Tro det eller ej, men vi som är i dessa styrelser lyssnar faktiskt på våra medlemmar.