2023-03-23, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Nej, Tove hade sms-kontakt med tjejen. Hon brukade jobba på Nöjet, men hon var bara 17 år, så hon fick inte jobba efter kl.22.
Ok, har inte läst fupen.
Bara lurkat i tråden här och där… Hade hon det efter hon letat efter henne?
Då är det något annat, tvivlar på att hon gick med på att prata ut hemma hos J, tror att det var någon slags utpressning eller lur på något annat sätt.
Citera
2023-03-23, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag önskar de var så. Tycker FHL gör ett dåligt arbete i just den punkten, de lyckas inte gå djupare på MHs svar utan de faller för lätt in i något hon dribblar bort..

ex med lång tystnad

Jag tror mer de fetade är hennes sätt att få tid att tänka. Hon spelar apa i frågor som vilken idiot som helst skulle förstå..

Ja. Har sett ljugande personer inklusive psykopater i ögonen så många ggr när dom gör sådär. Öht är ju det klassiskt när någon ljuger. Antingen att dom svarar för snabbt eller för långsamt jämfört med hur dom brukar svara på frågor.
Citera
2023-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atoxy
Har JJ eller MH gråtit eller fått ångest/panikattack någon gång under hela denna process?? Vet man det, eller det kanske inte skrivs ut? Ibland vet jag bara att det står typ *snyftar* när man läst andra FUPs.

Läste någonstans att JJ fått 1 sömntablett under tiden i häktet så nog sover hon bra i alla fall..
Citera
2023-03-23, 21:17
Medlem
Citat:
I MHs förhör noterar de *lång tystnad* före och efter frågor som berör Tove eller MH och JJs relation.
Vilket jag upplever som ångest iaf och eller att FHL noterar något som sticker ut.. men kan också vara att hon ”tänker”. Står inget om blicken eller kroppsspråk i sig vad jag vet

Jag antar att den som transkriberar förhören endast lyssnar på banden i efterhand och inte kan tyda kroppsspråk och ansiktsuttryck. Ibland hör de att vissa gråter (som med AW som säkert bröt ihop) och därför skriver de det. Tror ingen kan veta om MH verkade ångerfull eller likgiltig förutom de som var med i rummet under förhören.
Förhoppningsvis kan vi få lite information från rättegången om hur MH och JJ ter sig. Jag tror det blir någon live uppdatering direkt från rättssalen på någon nyhetssida.
Citera
2023-03-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Trots att jag har läst detta så verkar det ändå mycket konstigt. Hur ska åklagaren bevisa att det gick till på det viset? Förklaringen är svag.

Däremot kan MH ha varit behjälplig på annat sätt genom att fälla TT och inkapaciterat henne.

Ska bli mycket intressant i Rätten på Måndag (sakframställan), men ännu intressantare Onsdag och Torsdag. Då får vi höra JJ och MH.

Att Maja har varit inblandad på det sätt som påstås styrks av Johannas berättelse. Åklagaren kommer troligtvis argumentera för att båda ska fällas för mord utifrån Johannas berättelse. Gärningsbeskrivningen är utformad utifrån den berättelse som Johanna lämnat i förhör.
Senast redigerad av Verethragna 2023-03-23 kl. 21:22.
Citera
2023-03-23, 21:20
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Ja. Har sett ljugande personer inklusive psykopater i ögonen så många ggr när dom gör sådär. Öht är ju det klassiskt när någon ljuger. Antingen att dom svarar för snabbt eller för långsamt jämfört med hur dom brukar svara på frågor.

Hjärnan är för komplex, vet studier som säger att snabba svar är oärliga och vise versa.
Att tittar ner vänster när man svarar betyder att man ljuger och titta höger ner ärligt eller tvärt om.. Det varierar nog från person till person och personlighet till personlighet..

Men anmärkningsvärda är att på andra frågor som borde ta tid att tänka ut står det inte *lång tystnad*..
ex

Tror hennes samvete sätter emot när det handlar om något som är känsligt för henne till skillnad från JJ
och att dessa "va" "hur menar du" är för att köpa tid eller skifta fråga.
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-23 kl. 21:30.
Citera
2023-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Att Maja har varit inblandad på det sätt som påstås styrks av Johannas berättelse. Åklagaren kommer troligtvis argumentera för att båda ska fällas för mord utifrån Johannas berättelse.

Jo fast man kan ju inte bara argumentera sej fram, han måste ju kunna placera henne i något slags händelseförlopp, och med Maja blir det svårare, även teknisk bevisning saknas, man har bara JJ's ord där man vill att rätten ska lita på henne men inte när det kommer till strypningstiden. Det blir ju knepigt
Citera
2023-03-23, 21:26
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag antar att den som transkriberar förhören endast lyssnar på banden i efterhand och inte kan tyda kroppsspråk och ansiktsuttryck. Ibland hör de att vissa gråter (som med AW som säkert bröt ihop) och därför skriver de det. Tror ingen kan veta om MH verkade ångerfull eller likgiltig förutom de som var med i rummet under förhören.
Förhoppningsvis kan vi få lite information från rättegången om hur MH och JJ ter sig. Jag tror det blir någon live uppdatering direkt från rättssalen på någon nyhetssida.

Möjligt att det är så, men jag antar med ställd fråga att FHL tittar och ger MGM tid att svara och noterar signaler. Typ att misstänkte sjunker ihop, suckar eller försvinner in i tankar och bilder ifrån händelsen..
Kan som sagt vara att hon bara tänker vad hon ska svara också, men jag uppfattade det som att kroppen säger ifrån, att ångesten finns där. iaf när tystnaden är efter svaret..
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-23 kl. 21:31.
Citera
2023-03-23, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Läst förhöret med Laura Lens då? Under Bekanta till Johanna

Tack!

Först trodde jag att jag läst detta förhör, men ser sedan att det inte är samma person. Kände igen namnet.

Det är återkommande samma mönster om bråk, avslutade vänskaper, göra som Johannas säger, komplicerade tvister som knappt går att hänga med i svängarna, där som jag misstänker Johanna för att missförstå med flit, blanda ihop korten så att hon har skapat en osämja, hur man än gör.

känner igen flera av incidenterna med att Johanna rusar in till folk för hon är svartsjuk, prayar bilar och sliter av backspeglar.

Det går nästan inte att komma åt Johanna, för tvisten sitter i henne. Hon är problemet, men förlägger de på andra

Och träffande nog, säger L*aura, att Johanna anlagar Tove för att vara narcissist, me det är ju Johanna som är det! Projektion.

Jag kan inte förstå varför åklagaren inte väljer att ta med de hot som Johanna så frikostigt sprider om att hon vill döda Tove.

Det finns ju helt klart ett motiv, bara det att orsaken till motivet beror på att Johanna själv har sin egen anledning som ingen kan begripa mer än hon själv; hat:

A153/843
förhör L*aura

"Hon bryr sig inte om vad andra tycker,
utan vad hon vill. Hon gillar inte när man säger emot henne.
"
//
"Vi har utredningsuppgifter om att Johanna vid något tillfälle ska ha uttryckt att hon hoppades
att M*y och Tove skulle bli överkörda av en buss, så att hon slapp dem. Kan du berätta om det?
Jag vet att jag och en kompis satt på ett fik med Johanna, så yttrade hon kommentarer som att
hon verkligen inte vill ha kvar dem.
Vilka menar du med dem?
Tove och M*y.
Vad sa hon mer?
Att de ska försvinna och sådana konstiga saker. Att de verkligen inte ska finnas kvar i hennes
liv.
Det här med buss, kommer du ihåg det?
Ja. Inte just buss. Men att hon ville att de skulle bli överkörda och att de skulle dö.
Ni var tre stycken på fiket?
Ja, jag M*irijam och Johanna.
Uttryckte Johanna orden att hon ville att de skulle dö?
Ja.
Du minns att hon sa de orden?
Ja, det minns jag. Att hon ville att de skulle försvinna ur hennes liv.
"
Citera
2023-03-23, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn

Kan tänka mig att dom inte får skriva att någon är arg, ångerfull osv. Det vore en subjektiv tolkning av just den som skriver. Att någon skriker eller tyst är en annan sak, bara fakta.
Citera
2023-03-23, 21:34
Avslutad
Citat:
Möjligt att det är så, men jag antar med ställd fråga att FHL tittar och ger MGM tid att svara och noterar signaler. Typ att misstänkte sjunker ihop, suckar eller försvinner in i tankar och bilder ifrån händelsen..
Kan som sagt vara att hon bara tänker vad hon ska svara också, men jag uppfattade det som att kroppen säger ifrån, att ångesten finns där. iaf när tystnaden är efter svaret..
Tror verkligen inte nån av dom har ångest över vad dom gjort eller ens för sin framtid, mer att dom tänker på vad dom ska säga och hur dom kan framstå på ett sätt som duperar och ger fördelar.
Citera
2023-03-23, 21:37
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Är det så givet att de hade samma muskelstyrka då? T var väl ganska liten till växten medan J enligt uppgifter i tråden är 180 cm lång. Även om båda var relativt vältränade så har ju den större personen ett fysiskt övertag.

Vad jag vet sitter inte musklerna i längden.

En vältränad fotbollstjej är ingen liten primadonna. Hårda tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in