2023-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Med tanke på hur många stridsvagnar som Ryssarna har torskat pga drönare, så borde ju nästa generation av stridsvagnar som typ USA tillverkar, ha någon typ av anti-drone skydd som kan skjuta ned drönare som svävar ovanför? För det existera väl inte på västerländska stridsvagnar för tillfället?

Kommer nog vara närskydd med laserkanoner.

de är redan operativa.

https://breakingdefense.com/2022/09/no-longer-science-technology-projects-high-energy-laser-weapons-are-now-operational/
Citera
2023-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Jag har faktiskt träffat någon IRL som öppet stödjer Ryssland. Han är dock en outsider och arbetslös.

Jo, men någon logik måste dom väll ha om de vill ha fred?

Ett snabbt fredmäklande vore om Ryssland drog tillbaka sina trupper.

Då skulle det bli fred. Jag vill höra pro-ryssarnas åsikter.

Fråga inte om ryssarnas inställning till fred. De kommer alltid att gå efter något som de inte har rätt till, och fred är inte ett slutmål - det är tvärtom ufred. Det var därför det kalla kriget varade i 45 år och tog slut bara för att den ryska ekonomin inte kunde hålla ihop längre. Så vi kommer inte att uppnå varaig fred, utan snarare ett nytt kallt krig. Det har vi provat tidigare och det går att hantera.
Citera
2023-03-23, 21:19
Medlem
Citat:
Nej. Jag har faktiskt träffat någon IRL som öppet stödjer Ryssland. Han är dock en outsider och arbetslös.

Jo, men någon logik måste dom väll ha om de vill ha fred?

Ett snabbt fredmäklande vore om Ryssland drog tillbaka sina trupper.

Då skulle det bli fred. Jag vill höra pro-ryssarnas åsikter.

Känner några pro-ryssar. Finns en röd tråd. De är skeptiska till väst, vaccin, Soros, lite diskreta antisemiter, allmänt politikerförakt, anser dock att Trump är helig osv.
Går aldrig att utmana deras åsikter då de alltid vrider det till deras fördel. "Måste vara en false flag", "alla journalister styrs av....", "Snart kommer sanningen fram, då kommer alla inse hur lurade de är". Så där går det på repeat år efter år. Följer man upp deras track record blir de bara arga och stänger ner konversationen.
De vill dock prata om sina konspirationsteorier hela tiden med allt och alla, trots att man ser hur obekväm deras omgivning blir. Tycker det är ganska fascinerande att följa på nära håll.
Försöker ändå få in dem på annan bana då det är uppenbart att de flyr något annat i deras liv, men det är svårt om inte hopplöst.
Citera
2023-03-23, 21:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Occupiers retreat from Nova Kakhovka, – General Staff

The town of Nova Kakhovka in Kherson Oblast is liberated from the Russian occupiers.
Source: General Staff of the Armed Forces of Ukraine on Facebook
Details: As of 22 March, "all units of the occupying army deployed in the settlement of Nova Kakhovka in Kherson Oblast have left the town".

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/23/7394796/

Om det är sant så är det en stor händelse, om Ukraina får kontroll över en stad på Dnipr-flodens vänstra strand.
Citera
2023-03-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kommer nog vara närskydd med laserkanoner.

de är redan operativa.

https://breakingdefense.com/2022/09/no-longer-science-technology-projects-high-energy-laser-weapons-are-now-operational/

En kraftig elektromagnetisk puls borde göra susen. Skyddet mot sådant kan inte vara särskilt starkt på något som väger ett par kilo och måste ha radioantenner.
Citera
2023-03-23, 21:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om det är sant så är det en stor händelse, om Ukraina får kontroll över en stad på Dnipr-flodens vänstra strand.

Efteråt har man bestrid detta :

Den ukrainske generalstaben sier meldingen om at russiske styrker hadde trukket seg tilbake fra en by i Kherson fylke, ikke stemmer.
Det var det ukrainske forsvarsdepartementet som torsdag meldte at russiske styrker hadde trukket seg tilbake fra byen Nova Kakhovka. Uttalelsen kom til tross for at det ikke har vært noen meldinger i det siste om at kampene er trappet opp.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/03/23/195912037/ukraina-trekker-melding-om-russisk-retrett-fra-by-i-kherson
Citera
2023-03-23, 21:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ni som stödjer Ryssland.

Varför drar sig inte Ryssland bort från Ukraina om Ryssland vill ha fred?

Jag menar, Ukraina kommer knappast att attackera Ryssland.

Så vad är ert svar på detta?
Jag stöder inte ryssland, men låt mig gissa svaret: Svammelsvar, med stor dos av whataboutism och ilska över att USA tvingat fram statskupp i Ukraina som i sin tur tvingade Ryssland att skydda sin intressesfär.
Citera
2023-03-23, 21:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag stöder inte ryssland, men låt mig gissa svaret: Svammelsvar, med stor dos av whataboutism och ilska över att USA tvingat fram statskupp i Ukraina som i sin tur tvingade Ryssland att skydda sin intressesfär.

Detta förklarar inte fredmäkleriet.
Citera
2023-03-23, 21:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Detta förklarar inte fredmäkleriet.
Det är bara bullshit för att 1) få andrum att bygga upp en ny attack och 2) "förhandla" - alltså tillåtas behålla stulna delar av Ukraina.
Citera
2023-03-23, 21:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Känner några pro-ryssar. Finns en röd tråd. De är skeptiska till väst, vaccin, Soros, lite diskreta antisemiter, allmänt politikerförakt, anser dock att Trump är helig osv.
Går aldrig att utmana deras åsikter då de alltid vrider det till deras fördel. "Måste vara en false flag", "alla journalister styrs av....", "Snart kommer sanningen fram, då kommer alla inse hur lurade de är". Så där går det på repeat år efter år. Följer man upp deras track record blir de bara arga och stänger ner konversationen.
De vill dock prata om sina konspirationsteorier hela tiden med allt och alla, trots att man ser hur obekväm deras omgivning blir. Tycker det är ganska fascinerande att följa på nära håll.
Försöker ändå få in dem på annan bana då det är uppenbart att de flyr något annat i deras liv, men det är svårt om inte hopplöst.

Jag förstår.
Dom är anti-krig...men nu är dom pro-krig.

Filen 1984 så bytte fiender sidor med varandra över 5 sekunder.
Ena som var god, blev ond.
Andra som var ond, blev god.

Lite så är dessa anti-globalister som ständigt säger att dom är emot soros, vaccin, massinandring, negrer osv...för att dom är emot krig.

Men idag är dom för krig.
Citera
2023-03-23, 21:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Fråga inte om ryssarnas inställning till fred. De kommer alltid att gå efter något som de inte har rätt till, och fred är inte ett slutmål - det är tvärtom ufred. Det var därför det kalla kriget varade i 45 år och tog slut bara för att den ryska ekonomin inte kunde hålla ihop längre. Så vi kommer inte att uppnå varaig fred, utan snarare ett nytt kallt krig. Det har vi provat tidigare och det går att hantera.

Ryssland kommer alltid vilja ha en konflikt med Europa.
Ryssland har själv sagt att dom vill ha gränser innan WW1, dvs när Ryssland var som störst.

Detta kommer innebära att ca 300 miljoner människor kommer antingen få välja att bli dödad, eller bli fängslad.

Men det var inte detta jag frågade om:
Jag frågade om vad pro-ryssarna tycker om fred om Ryssland lämnar Ukraina. Då slipper Ryssland skjuta så mycket på Ukraina. Smart va?
Citera
2023-03-23, 21:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland har inlett förundersökningar om brott mot flera domare i ICC. Vad var det jag sa? Ryssland svarar med samma mynt.
Du försvarar alltså och lyfter fram "big bowl of crazy" som något positivt. Ryska regimen är så jävla obehaglig. Skottpengar på de som stödjer dessa svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in