2023-03-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hennes barn säger i Excessen att de har kollat mammans dagbok, buss- och tågbiljetter samt pekat ut någon misstänkt, så det är troligt att hon hade åkt till Jkpg vid fler tillfällen och träffat den nu misstänkte mannen. Till dottern har hon sagt att hon var på kurs. Kamasutra kanske. Och sonen minns en Turkiet-resa, så de kan ha åkt dit på semester för att Turkiet är deras hemland, eller så kom de till Sverige från/via Turkiet som flyktingar/invandrare, kanske från tredje land.

Hon va inte ens turk ?
Citera
2023-03-23, 10:39
Medlem
Beaver14s avatar
Polisen i Göteborg bekräftar för GP att de sedan den 8 mars rubricerat ärendet som misstänkt människorov (kidnappning). Men ger inga mer detaljer utan den utredningen har överlämnats till polisen i Jönköping nu.

https://www.jp.se/2023-03-22/polisen-bekraftar-hade-teori-att-kvinnan-var-kidnappad
Citera
2023-03-23, 10:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymmm123
Hon va inte ens turk ?

Nä, kristen och född i Syrien, så inte turk. Vet inte när hon invandrade till Sverige men gissningsvis någon gång på 90-talet.
Citera
2023-03-23, 10:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Kända fall av våldtäkt och mord (Engla) då förövare och offer inte känt varandra sedan tidigare finns, men om hon inte blivit utsatt för en överfallsvåldtäkt - vi får avvakta obduktionen - är chansen stor att de kände varandra och att barnen kunnat namnge en misstänkt utifrån innehållet i hennes dagbok. Hör barnens berättelse i Excessen.

Jag tror du har rätt. Att en person anhölls i sin frånvaro, det vill säga utan att ens förhöra denne, talar ju mycket starkt för att det finns koppling mellan BO och GM.

När Engla försvann däremot var det ganska tidigt klart att det mesta talade för att någon koppling mellan BO och GM inte fanns.

Var mest det där ”nio av tio” jag vände mig mot. Inte för att det inte är sant, utan för att det inte är särskilt användbart i det enskilda fallet, där vi känner till vissa omständigheter.
Citera
2023-03-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymmm123
Hon va inte ens turk ?
Jag vet inte, men jag tror de kan vara assyrier = kristna från Irak eller Libanon, alltså Mellanöstern.
Citera
2023-03-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror du har rätt. Att en person anhölls i sin frånvaro, det vill säga utan att ens förhöra denne, talar ju mycket starkt för att det finns koppling mellan BO och GM.

När Engla försvann däremot var det ganska tidigt klart att det mesta talade för att någon koppling mellan BO och GM inte fanns.

Var mest det där ”nio av tio” jag vände mig mot. Inte för att det inte är sant, utan för att det inte är särskilt användbart i det enskilda fallet, där vi känner till vissa omständigheter.
Ja, om misstanken är svag brukar en misstänkt kallas person av intresse, och att polisen vill prata med honom, han blir inte häktad. MGM har enligt P4 Jönköping fått en offentlig försvarare inför förhör.
Citera
2023-03-23, 11:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Själv bodde hon i Angered hos sin syster, så det är möjligt att hon tänkte flytta till Taberg för ett jobb om hon var arbetslös. Det byggs mycket industrier på Stigamo som ligger 1-2 mil från Taberg. Husqvarna, DFDS med flera har etablerat sig där nyligen.

Torsviks industriområde ligger 4 km från Taberg. Stigamo ligger typ 1 km söder om Torsvik industriområde. Så det finns mycket jobb inom cykelavstånd från Taberg. Så det är inte alls konstigt att hon kanske tänkt flytta dit.
Citera
2023-03-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ja, om misstanken är svag brukar en misstänkt kallas person av intresse, och att polisen vill prata med honom, han blir inte häktad. MGM har enligt P4 Jönköping fått en offentlig försvarare inför förhör.
Det fetade:
Utan att dra några alltför långa växlar på den lilla infon, får vi ändå se det som ett gott tecken.
Likaså det faktum att han anhölls i sin utevaro och att inga förhör ännu hållits med honom.
Skall vi kanske gissa på en sannolikhet på >65% för att mördaren sitter i cell?
Citera
2023-03-23, 11:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jag vet inte, men jag tror de kan vara assyrier = kristna från Irak eller Libanon, alltså Mellanöstern.

De kan ju "vara ifrån" lite varstans pga krig och flyktingströmmar. Trots att tex. Assyrier från början kom från samma ställe i MÖ så kan de ha levt lite varstans innan de kom hit. Samma med andra minoriteter från området.
Citera
2023-03-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Torsviks industriområde ligger 4 km från Taberg. Stigamo ligger typ 1 km söder om Torsvik industriområde. Så det finns mycket jobb inom cykelavstånd från Taberg. Så det är inte alls konstigt att hon kanske tänkt flytta dit.
Det beror på om du menar Norra eller Södra Stigamo. Från Ringvägen 27 i Taberg till IKEA på Möbelvägen (Torsvik) är det redan 11 km. Så min gissning 1-2 mil är ganska exakt.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-03-23 kl. 12:05.
Citera
2023-03-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
De kan ju "vara ifrån" lite varstans pga krig och flyktingströmmar. Trots att tex. Assyrier från början kom från samma ställe i MÖ så kan de ha levt lite varstans innan de kom hit. Samma med andra minoriteter från området.
Jag vet, därför skrev jag Irak och Libanon, länder som haft inbördeskrig. Assyrier är ofta kristna, och dottern har på sig ett kors i intervjun i Excessen.
Citera
2023-03-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Utan att dra några alltför långa växlar på den lilla infon, får vi ändå se det som ett gott tecken.
Likaså det faktum att han anhölls i sin utevaro och att inga förhör ännu hållits med honom.
Skall vi kanske gissa på en sannolikhet på >65% för att mördaren sitter i cell?
Att han nu fått en försvarsadvokat tyder enligt mig på att utredningen har lett till att misstanken har stärkts mot den utpekade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in