Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Jag reagerade på att i förhöret med MH så frågar den kvinna som förhör henne om hon tänkt på att skada sin bror. När MH svarar nej säger utfrågaren att det är vanligare än man tror att syskon tänkt på att skada varandra och inget att 'skämmas för' Och berättar sedan hur mycket hon själv bråkat med sin bror.
Väldigt ledande fråga och låter som hon pratar till ett yngre barn.
Men MH svarar igen på att hon inte haft tankar själv på att skada sin bror.
Verkar som att Johanna har lösningen "mord" på problem. Inte bara sina egna problem, utan andras också.
Jag har själv inte läst just denna del av förhören, men såg ett inlägg i tråden.
Otroligt obehagligt att en så till synes normal person, har sådan tankar.
Jag tror att förhörsledarna har en metod som de bestämt i förväg; att komma åt Maja känslomässigt.
Håller med att det låter "på gränsen" till vad som borde vara tillåtet i förhör.
Av det jag säst hittills, får jag den känslan att man redan tidigt har en förståelse för dynamiken mellan Maja och Johanna, och att man vill till varje pris få ut information. Risken är förstås att försvaret (JJs) kan ta fast på det här, och mena att det som Maja berättat är frammanat av förhörsledarna.
Tycker jag läst lite andra saker som väckt min uppmärksamhet, såsom att de säger "tänk på dig själv nu" och hotade hon dig (liknande), istället för öppna frågor. Men Maja har sin advokat med sig, som bör ingripa vid sådana fall av ledande frågor, dvs om de inte förhör på sätt som är tillåtet.