2023-03-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
s.1282 AKTBIL: 153
vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd
och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos Theodor och då var Pontus
också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte
putta ner Pontus från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom
nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här
men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det
där med att ja putta ner Pontus från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös.
Precis som du säger.. är hon väldigt sjuk.
Vet du något om varför hon fick häst när hon var 7 ?
Teddy bönen Fredrikson, nej vad hette hon

Nej, jag har tyvärr ingen koll på hästen.
Citera
2023-03-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Ja, du har nog rätt. Jag tycker bara att det är konstigt att JJ inte skyller på MH vad gäller själva mordet. Det känns som att det hade varit fullt rimligt om hon bara agerade helt i egenintresse. Jag gissar därför att JJ:s version är mer eller mindre den korrekta, bortsett från ett par viktiga detaljer

1. Planen var förmodligen att mörda Tove (inte bara att slå)
2. Tove behöver verkligen inte ha provocerat JJ (knuffat undan henne)
3. Kampen pågick mycket längre än 10 sekunder
4. JJ ljuger om eller förtiger nästintill varenda känsla hon har under hela händelseförloppet

Jag kan ha missat något. Men det lär ha varit väldigt skönt för JJ att få berätta.

Det känns dock som att MH:s beskrivning av JJ:s känslotillstånd är rimligt. Det stämmer ju även med teknisk bevisning tror jag (Spotify).
Det har jag reagerat på att J tar på sig så mycket
Hon hade ju kunnat skylla så mycket mer på M
Det hade jag aldrig kunnat gissa
Trodde att J skulle skylla ifrån sig så mycket mer
Citera
2023-03-22, 18:32
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag återkommer till det i mina tankar och försöker förstå. Varför?

Maja har ju vetat om Johannas svarta hatiska tankar, redan innan mordet. Det gäller till exempel mordbränderna (ja, jag ser det som att intentionen har varit att döda, skad. Inte skrämmas).

Maja berättar själv om att hon inte hade några vänner under uppväxten, och det har handlat om utanförskap. Även tillitsproblematik, pga av sin adoption berättar hon om. Vet inte om jag hittar det nu. Men Maja berättar att hon upplever att hon är rädd för relationer, då hon känner att hon tycker om någon, investerar känslomässig, så blir hon lämnad.

Det här tllsammans med hennes diagnoser och ett lågt IQ gör henne extremt känslig för Johannas psykopatiska beteende. Ett "utmärkt" offer att sätta klorna i så att säga.

Vänner beskriver ju hur Maja beundrar Johanna, en del tror att Maja är kär i henne. Hon beskrivs som att göra vad som helst för Johanna, försvarar henne i varje situation. Osäker inuti, men klär sig och verkar tuff på utsidan, sa någon.

Och jag misstänker att det är kittet i deras vänskap.

Johanna har en helt lojal "medarbetare". En som inte ifrågasätter hennes onda tankar, iaf inte öppet. Som aldrig skulle ligga med en av Johannas ex-ligg, som förvarar henne, som lyder minsta vink.

Och man kan också se att på Majas vittneslista på vänner, finns inte många.

Jag har sannerligen inte läst mycket i FUP, men mönstret i det jag läst är återkommande. Att Maja är i ett starkt underläger till den mycket driftiga men mörka Johanna. Jag tänker att Maja känner att det är fel, men för en gångs skull är hon accpeterad och involverad. Och det sista en människa vill är att vara utfrusen, och inte accepterad.

Jag har i Patriktråden citerat Hjalmar Söderberg/Dr Glas. Ett känt citat, då det beskriver något som många känner igen sig i, förstår och som kan beskriva hur människor kan fungera. Särskilt tydligt blir det ju när man kan se någon som inte fungerar i samspelet med andra:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris som helst."

Jag tror att Maja blev Johannas "underlydnad", undergiven, lojal, såg upp till Johanna, älskade henne(?), för att hon aldrig fått denna uppmärksamhet och acceptans tidigare. Johanna stark, driftig och ledargestalt.

Som bortadopterad finns inte sällan bara där en övergivenhetsproblematik som sätter djupa sår, på det en mängd olika diagnoser som gör att hon varken själv klarar av att interagera på vanligt sätt, men också lätt blir mobbad, hamnar i utanförskap, inte har förmågan att hatera situationen, att hon är svart...

A153/1131

"å. Jag har varit utfrusen mycket också under, ja under min uppväxt. Det var därför jag
slutade med fotboll och handboll på grund av det och ja.
F: Mmm. Jag förstod ju då att du hade vänner genom eller jag du hade kompisar i idrotten
men du blev utfrusen? Var det därför du slutade med det?
M: Mmm.
F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
//
"F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna.
"

Men ja, det blir lite som med H*anna Davidsson, Stefan Ds fru.

Hon hamnar i någon slags konstig situation där hon går Stefans ärenden, det trots att det är hon som har blivit bedragen under åratal. Hon ljuger i förhören, hon ljuger till vänner. Hon ljuger i rätten. Visserligen skiljer hon sig så småningom, fixar en lgh i närheten av Stefan. Men hon fortsätter att umgås med Stefan som inget har hänt. De delar semester tillsammans på hennes föräldrars gård, de geocahar, köper grejor ihop och lever som gifta ändå. Och hon förtsätter att ljuga...

Jag tror på att om man är utsatt för den här typen av person, så blir ens själ, hjärta, hjärna kidnappad. Gaslighting, ständiga utfrysning/kärleksbombning gör att du är helt hjärntvättad efter flera år.

Jag tänker på hur Johanna stänger ute Maja när hon som mest behöver hjälp. I flera timmar. Sedan blir hon åter tagen i Johannas armar. Då känns det så bra igen. Bättre än det hade känts om hon inte hade blivit utfrusen. I iskylan. Så effektfullt.

Johanna hotar med exakt det som är det känsligaste för Maja. Hon vet hur, var och när hon ska sätta in stöten. Hon hotar med att hon tar livet av sig om hon hamnar i fängelse. Därför blir Maja skydlig till hennes död om hon gör så att hon hamnar där.

Ja, jag har ändå svårt att förstå hur Maja inte värjer sig av alla onda tankar och allt dåligt som händer runt Johanna. Att hon varken avslöjar eller lämnar. Att det går så långt att hon antingen medverkar i ett mord, har sett det eller minst vet om det. Att hon medverkar till att forsla bort kroppen.

Och inte hjälper till att hitta kroppen, fast hon vet att anhöriga lider all helvetes krav, och hon själv sitter misstänkt för det mest ohygggliga. Man kan ju inte låta bli att tänka att hon inte bara skyddar Johanna utan även sig själv.

Hur beskrivs Maja som person av Johanna? Det enda jag sett i tråden är att hon skulle ha hjälpt till vid mordet, men i övrigt?
Citera
2023-03-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Majas öde liknar mycket Ruth/Leos. Han med könsproblem i styckmordet i Karlskrona. Maja mötte Johanna medan Ruth mötte psykopaten Anton.

Ingen av de båda första hade hamnat där de hamnat utan sina mentorer i mord.

Johanna är djävligare än de allra värsta. Predestinerad till att bli mörderska.

Stackars lilla Maja. Svårt i hela sitt liv. Barn är inte snälla. Hennes ursprung blev tungt att bära i lilla Vetlanda. Att sedan adopterade kan bära på gener som inte är de bästa. Adoptivföräldrar tror sig veta att deras miljö kommer forma barnet. Naivt i många fall. Är man pastor tror man mycket på sånt som inte är så verkligt.

I Karlskrona var det Anton som var adopterad. Från Ryssland. Av alla jävliga ställen.

Rättegången blir intressant att följa. Kommer Maja tala ut?

Kan Johanna övertyga om vållande kommer hon billigt undan. Borde få livstid.
Jag får en bild av att M inte har varit mobbad och att vetlanda ungarna har acepterat henne
Har någon mobbing kommit fram i förhör jag missat?
Citera
2023-03-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Johanna sa så. Att hon tyckte det var synd att Tove inte fick en fin vanlig begravning men hon skulle ju ändå sörja henne så.
Jag tror att hon inte ens kan sörja
Hon är Känslomässigt störd
Citera
2023-03-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majosi
M ser veldig spesiell ut… Og noe info tyder på kognitiv svikt, kan ikke klokka osv. Tar jeg feil?
Hun blir i såfall ikke dømt (hardt), tror jeg.

Mvh
Norrbagga

Hej Norrbagga, anmärka på andras anleten är ju kanske inget man egentligen bör ägna sig åt men måste nog hålla med dig, hon ser lite spesiell ut.

Har också varit inne på att hon kanske kan komma att få straffrabatt pga typ någon form av funktionsnedsättning.
Men vet inget om vad alla dessa bokstavskombinationer egentligen står för så det är givetvis endast en spekulation i mängden.
Citera
2023-03-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Hur beskrivs Maja som person av Johanna? Det enda jag sett i tråden är att hon skulle ha hjälpt till vid mordet, men i övrigt?

Bla att hon är den enda vännen Maja här.
Citera
2023-03-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
M ångrar sig nog nu att han inte satte dit J innan Tove blev mördad. Om hon avslöjat henne…

….undrar även hur grannen mår?! Som inte gjorde mer trots dom hörde ljud/sparkar från lägenhet…?

Jag hade aldrig förlåtit mig själv.
Maja visar ingen ånger direkt i förhören
Och om hon hade ångrat sig
Varför berättar hon då inte hela sanningen fr början?.
Citera
2023-03-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stämmer. Det var Alma.

JJ:
-Han ska ju ändå dö

Om den bilden jag har fått av henne stämmer .. så bjöd hon säkert hem massor av folk i hopp om att någon skulle smitta han . Han skulle dö och hon hoppades på arv .
Citera
2023-03-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag får en bild av att M inte har varit mobbad och att vetlanda ungarna har acepterat henne
Har någon mobbing kommit fram i förhör jag missat?

Hennes pappa säger att hon inte hade några vänner sa först tyckte de var positivt med J för då började MH komma ut på saker. Hon levde upp. Under högstadiet fungerade det inte i skolan och MH blev sk hemmasittare under ett år. Oklart om hon var mobbad eller bara kände
sig ensam.
Citera
2023-03-22, 18:51
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hej Norrbagga, anmärka på andras anleten är ju kanske inget man egentligen bör ägna sig åt men måste nog hålla med dig, hon ser lite spesiell ut.

Har också varit inne på att hon kanske kan komma att få straffrabatt pga typ någon form av funktionsnedsättning.
Men vet inget om vad alla dessa bokstavskombinationer egentligen står för så det är givetvis endast en spekulation i mängden.
Blygsam angående funktionsnedsättning ?
Ser nyfiken ut, vill nog ha socker ändock ser hon ut som ett misslyckad flört på disco.
Citera
2023-03-22, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag reagerade på att i förhöret med MH så frågar den kvinna som förhör henne om hon tänkt på att skada sin bror. När MH svarar nej säger utfrågaren att det är vanligare än man tror att syskon tänkt på att skada varandra och inget att 'skämmas för' Och berättar sedan hur mycket hon själv bråkat med sin bror.
Väldigt ledande fråga och låter som hon pratar till ett yngre barn.

Men MH svarar igen på att hon inte haft tankar själv på att skada sin bror.

Verkar som att Johanna har lösningen "mord" på problem. Inte bara sina egna problem, utan andras också.

Jag har själv inte läst just denna del av förhören, men såg ett inlägg i tråden.

Otroligt obehagligt att en så till synes normal person, har sådan tankar.

Jag tror att förhörsledarna har en metod som de bestämt i förväg; att komma åt Maja känslomässigt.

Håller med att det låter "på gränsen" till vad som borde vara tillåtet i förhör.

Av det jag säst hittills, får jag den känslan att man redan tidigt har en förståelse för dynamiken mellan Maja och Johanna, och att man vill till varje pris få ut information. Risken är förstås att försvaret (JJs) kan ta fast på det här, och mena att det som Maja berättat är frammanat av förhörsledarna.

Tycker jag läst lite andra saker som väckt min uppmärksamhet, såsom att de säger "tänk på dig själv nu" och hotade hon dig (liknande), istället för öppna frågor. Men Maja har sin advokat med sig, som bör ingripa vid sådana fall av ledande frågor, dvs om de inte förhör på sätt som är tillåtet.
Senast redigerad av notknapparen 2023-03-22 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in