2023-03-22, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan en ung tjej få lungcancer? Började hon röka extremt tidigt? Eller bodde familjen vid någon starkt trafikerad gata? Skumt att en person som ska vara ett hälsofreak dör i cancer. Eller började hälsofreaket först när hon redan fått cancerdiagnosen? Jag hade aldrig hört namnet förrän idag.

Naturligtvis väldigt märkligt och sällsynt. Bland individer som insjuknar i lungcancer så är enbart 5% under 50 år. Sjukdomen är med andra ord extremt ovanlig bland människor under 35 år.
Citera
2023-03-22, 14:56
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Elin är död men Putin får fortsätta hålla på. Bra jobbat Gud. Rätt prioriteringar.

GUD ,YAHWEH OCH ALLAH I ETT NÖTSKAL!

Sluta upp med religiösa dumheter bara så ordnar det sig nog,det har det alltid gjort!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-03-22 kl. 15:04.
Citera
2023-03-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Sluta upp med religiösa dumheter bara så ordnar det sig nog

Tveksamt.
Citera
2023-03-22, 15:11
Medlem
Underligt det här med lungcancer och kvinnor. Tydligen rätt många som får det trots att de aldrig rökt och liknande.
Citera
2023-03-22, 15:12
Medlem
C0ws avatar
Har kikat in på hennes instagram-profil lite då och då för att hålla mig uppdaterad över hur det går för henne. Sjukt starkt att hon har överlevt så länge och till synes varit positiv och glad så länge tiden varade.

Kände att när cancern hade spridit sig till skelettet att det var kört, sen i takt med att uppdateringarna började bli allt färre och med större mellanrum så var det inte så svårt att förstå att det började se allt sämre ut...

RIP.

Citat:
Hur kan en ung tjej få lungcancer? Började hon röka extremt tidigt? Eller bodde familjen vid någon starkt trafikerad gata? Skumt att en person som ska vara ett hälsofreak dör i cancer. Eller började hälsofreaket först när hon redan fått cancerdiagnosen? Jag hade aldrig hört namnet förrän idag.

Cancer behöver inte handla om alkohol, rökning, bilavgaser och sånt. Finns folk, t.ex. min mrofar som både var smällfet, åt onyttigt och väldigt flottigt, rökte, drack mm och levde till 80+.

Sen har vi min kompis som dog för typ 2 år sen i cancer som 27 åring. Han är definitionen av att leva aktivt och hälsosamt. Åt nyttigt, drack mycket vatten, spelade fotboll, tränade på gymmet, sprang marathon och tough viking, rökte inte, drack inte... men ändå drabbades han av skiten och efter ett tag kunde han inte ens gå runt byggnaden utan att bli helt utmattad. Dröjde ganska exakt ett år från det att han fick diagnosen till att han dog. Sen har vi mig som jobbar natt, äter mycket skräpmat emellanåt, dricker, feströker, är inte alls lika aktiv som han var... och ändå sitter jag här idag och mår hur bra som helst.

Mycket handlar om gener skulle (utan att ha kollat upp det) kunna säga att det är bra mycket mer avgörande än ens livsstil. Sen kan det handla om rena tillfälligheter, maximal otur och sånt som man inte kan rå över tyvärr.
Citera
2023-03-22, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Gissningsvis har hon aldrig rökt. Även om statistiken för lungcancer berättar att det nästan bara drabbar rökare/passiva rökare så är det ändå en viss procent som drabbas av andra anledningar. Luftföroreningar som du nämner, radonhus, annan strålning.

Ska dock vara maximal otur om man får cancer av att bo i radonhus, om man inte röker. Jag kollade upp detta när jag faktiskt bodde i radonhus ett tag (blå lättebetong...), och då sa alla experter att det krävs adderande faktorer för att få cancer, så om man inte röker så kan man bara glömma radonet. (Men att det ändå alltid var bra att hålla vädrat.)
Citera
2023-03-22, 15:19
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Nu varken röker eller dricker jag men vore det verkligen rättvist om din farbror dog istället? Cancer kan drabba alla vare sig man tar hand om sin kropp eller inte.
Absolut ingen förtjänar den vidriga sjukdomen.

Såg Elin rätt så ofta på Nyhetsmorgon och i tidningar. Vilken människa, vilket psyke. Önskar jag hade 10% av det psyket.

Må hon vila i frid.

Nej, men just lungcancer är ju nåt som man förknippar med rökare. Har ser man att det inte spelar nån roll. Har man oturen så har man.
Citera
2023-03-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Går det ens att överleva lungcancer?
Ja. Handlar om tidig upptäckt. Man kan ta bort delar av en lunga eller hela om den andra är frisk och patienten lever ett bra liv i många år.
Tyvärr är prognosen ofta sämre på unga människor.
Citera
2023-03-22, 15:24
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Hur kom hon i kontakt med cancerframkallande ämnen?

Tragiskt, livet är inte vänlig mot en del.

Cancerframkallande ämnen finns överallt. Det beror på vilken mängd man utsätts för. Hur mycket EBV och tungmetaller man har i kroppen.

I dag använder ju folk isopropanol/propylalkohol på sin hud och det sätter sig direkt i levern. Har man otur vandrar det vidare i kroppen till andra organ.
Citera
2023-03-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ska dock vara maximal otur om man får cancer av att bo i radonhus, om man inte röker. Jag kollade upp detta när jag faktiskt bodde i radonhus ett tag (blå lättebetong...), och då sa alla experter att det krävs adderande faktorer för att få cancer, så om man inte röker så kan man bara glömma radonet. (Men att det ändå alltid var bra att hålla vädrat.)

Numera anser man att det skall åtgärdas. Hur, beroende var det kommer ifrån.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/sanera-radon/
Citera
2023-03-22, 15:37
Medlem
Citat:
Apropå det undrar man ju när syrran börjar visa symptom på samma skit.

Hoppas hon är tvåäggstvilling och inte enäggstvilling.
Citera
2023-03-22, 15:47
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Tveksamt.

Jo jag vet, det var bara en lätt provokation från mig!

Naturligtvis kommer den religiösa cirkusen fortsätta i all tid och evighet! (kolla den tusenåriga Israelisk/Palestinska farsen bara som aldrig tar slut) de j-la idioterna

Dessutom, snacka om att jobba i motvind:https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1545405/iq-nivaerna-har-sjunkit---darfor-blir-vi-allt-dummare

Nä de här varelserna kommer aldrig vilja utveckla sig! Frågor på det,när kommer förnuftiga människor putta det här tillsammans? Aldrig säger jag men det är alltid intressant att lyssna på andras krystade historier för att förklara! So "SHOOT"! Underhåll mig, DE har ju för fn fått härja och styra i tusentals år nu!?

Vad är era problem med det/DE?
Senast redigerad av Erik Öst 2023-03-22 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in