2023-03-20, 16:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jo jag förstod, men lite skraj för räntan och (väldig) inbromsning i byggindustrin, torde påverka Volvos arbetsmaskiner samt NCC..

Ja vesst kan ta tid innan man skörda ur dessa.

Essity B är en lite säkrare utdelare , energipriserna gjorde att den mattades av men har mycket att kliva upp

https://www.di.se/bors/aktier/essity-b-3110542/
Citera
2023-03-20, 16:40
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja vesst kan ta tid innan man skörda ur dessa.

Essity B är en lite säkrare utdelare , energipriserna gjorde att den mattades av men har mycket att kliva upp

https://www.di.se/bors/aktier/essity-b-3110542/

Låter vettigt, skithuspapper torde dessutom funka bra i recession när vi hamnar där (vi är ju i kraschtråden).
Citera
2023-03-21, 06:35
Medlem
448s avatar
Lugnar ned sig lite nu iaf

https://www.di.se/live/morgonkoll-uppat-i-asien-volvo-systern-geely-auto-rapportstiger/
Citera
2023-03-21, 13:38
Medlem
Inflationen i Kanada går ner relativt snabbt nu.

Januari: 5,9

Februari: 5,2

Börjar vi närma oss slutet på räntehöjningar?

För då ska börsen upp markant. Nästa steg blir räntesänkningar i slutet av året/början av nästa år.
Senast redigerad av Ignoramibus 2023-03-21 kl. 13:52.
Citera
2023-03-21, 18:53
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Inflationen i Kanada går ner relativt snabbt nu.

Januari: 5,9

Februari: 5,2

Börjar vi närma oss slutet på räntehöjningar?

För då ska börsen upp markant. Nästa steg blir räntesänkningar i slutet av året/början av nästa år.

Kanada har pausat nu på 4,5% ränta för att utvärdera. 5,2% är ju bra mycket högre än 2% som är målet men de tror 4,5% ränta kommer räcka för att trycka ned inflationen till 3% till Juni. Känns lite väl optimistiskt.. Hursomhelst vem bryr sig om Kanada, all eyez on FED imorgon vad de hittar på.
Citera
2023-03-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Kanada har pausat nu på 4,5% ränta för att utvärdera. 5,2% är ju bra mycket högre än 2% som är målet men de tror 4,5% ränta kommer räcka för att trycka ned inflationen till 3% till Juni. Känns lite väl optimistiskt.. Hursomhelst vem bryr sig om Kanada, all eyez on FED imorgon vad de hittar på.
Spännande ändå men trist med Ukraina konflikten som ligger som ett täcke över det hela även om försvarsaktier går bra generellt sett. Hedgar med lite precious metals aktier och annat defensivt till resten av samlingen i portföljen. Går det ned mer så blir det ju bra köp tillfällen. Världen går nog inte under denna gång heller.
Citera
2023-03-21, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Spännande ändå men trist med Ukraina konflikten som ligger som ett täcke över det hela även om försvarsaktier går bra generellt sett. Hedgar med lite precious metals aktier och annat defensivt till resten av samlingen i portföljen. Går det ned mer så blir det ju bra köp tillfällen. Världen går nog inte under denna gång heller.
Antar att du köper ädelmetallerna via en fond och inte enskilda aktier?
Citera
2023-03-21, 21:00
Medlem
Hanging man på NVDA, ypperligt tillfälle att blanka lite. Har själv en put spread.
Citera
2023-03-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Antar att du köper ädelmetallerna via en fond och inte enskilda aktier?
Både och faktiskt så det är en blandad samling ligger dock mer i andra branscher överlag som det ser ut nu med övervikt läkemedel där, även om finans börjar ta lite mer plats. Men men tufft läge nu rent macro ekonomiskt så jag menar att man får anpassa portföljen lite därefter och främst därför har jag en del försvars aktier med i ekvationen. Jag hoppas dock på fred på jorden snart även om det inte ser så ljust ut. Det kanske har kraschat färdigt nu för ett tag men det hade varit kul med en fungerande kristallkula för att se in i framtiden.
Citera
2023-03-21, 21:34
Medlem
ormbitens avatar
Jag ger mig fan på att Stockholmsbörsen lurar alla och är upp 20-25 procent från nuvarande nivå när 2023 sammanfattas... 🤔
Citera
2023-03-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag ger mig fan på att Stockholmsbörsen lurar alla och är upp 20-25 procent från nuvarande nivå när 2023 sammanfattas... 🤔

Sannolikt. De flesta björnmarknader varar i 9 månader. I slutet av 2023 har det gått 24 månader ifall vi ej går upp. 730 dagar har typ hänt en gång tidigare på 150 år.

Historia och statistik är vettigt att lära sig.
Citera
2023-03-22, 16:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Hanging man på NVDA, ypperligt tillfälle att blanka lite. Har själv en put spread.

Jag sköt ytterligare salva med björnar när den stod på 262. Den är helt störd, livs levande exempel på hur lösa finansiella förhållanden är fortfarande. Vad var det, typ PE 150 med analysen “AI is the future bro!! All in!".
Närå, jag är inte bitter att jag ligger back hittills på traden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in