2023-03-22, 13:08
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peem
Det är dygnsmedelvärden och visar inte de riktigt låga natt-temperaturer som har rått vissa timmar. Dessutom är väderdata för Jönköping, även om det är från den högre liggande flygplatsen, ofta rejält "mildare" än vi har här ute i Taberg/Månsarp.
Se istället timdata som kan laddas ner för senaste fyra månaderna för den ganska närliggande Hagshult-stationen. Dess data stämmer av erfarenhet ofta bra med läget här i Taberg.
https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations =core,stationid=74180

Jag snabbade på. Måste dra iväg några timmar.

Sök själv här:

https://www.slu.se/fakulteter/nj/om-fakulteten/centrumbildningar-och-storre-forskningsplattformar/faltforsk/vader/lantmetv/
Citera
2023-03-22, 13:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förstår inte vad du menar. Jag tror ingen fört fram att JG kanske bodde i huset.

Var hon hållit hus? Ja fram till att hon försvann bodde hon väl i Göteborg. Sannolikt mördades hon samma dag hon försvann, och från samma dag eller kanske dagen efter har hon befunnit sig på fyndplatsen.

RD flyttade för runt två veckor sedan har jag för mig.

Vet inte vad som inte går jämnt ut.

Okej. Hmm. RD har adressändrat 3/3. Mrkoll har inflytt 7/3. Jag hade kikat för raskt.

JG kan väl möjligtvis ändå ha besökt Rd och bott på platsen…? Hennes födelsedag…

Hur har Rd kunnat tänka sig att han kan klara sig undan detta boende på Strömsholm?
Citera
2023-03-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag snabbade på. Måste dra iväg några timmar.

Sök själv här:

https://www.slu.se/fakulteter/nj/om-fakulteten/centrumbildningar-och-storre-forskningsplattformar/faltforsk/vader/lantmetv/
Ja, söker man ut timdata så ser man bättre de låga natt-temperaturerna. Ner mot minus 20 någon natt nyligen. Hagshult visar något lägre än Jkpg och det stämmer som sagt ofta bättre med läget här. Det som har legat ute sådana nätter och det sen bara är någon enstaka plus på dagarna, det håller sig genomfruset över tid.

Här ute i Tabergs höglänta terräng är det växtzon 5, samma som i delar av Dalarna och upp längs norrlandskusten. Svårt att få annat än tall och björk att växa, till många villaägares förtret.
https://www.impecta.se/sv/zonkarta
Citera
2023-03-22, 13:19
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Hmm. RD har adressändrat 3/3. Mrkoll har inflytt 7/3. Jag hade kikat för raskt.

JG kan väl möjligtvis ändå ha besökt Rd och bott på platsen…? Hennes födelsedag…

Hur har Rd kunnat tänka sig att han kan klara sig undan detta boende på Strömsholm?

Vadå.. vet vi att det är denna person som är anhållen?
Citera
2023-03-22, 13:21
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du menar. Jag tror ingen fört fram att JG kanske bodde i huset.

Var hon hållit hus? Ja fram till att hon försvann bodde hon väl i Göteborg. Sannolikt mördades hon samma dag hon försvann, och från samma dag eller kanske dagen efter har hon befunnit sig på fyndplatsen.

RD flyttade för runt två veckor sedan har jag för mig.

Vet inte vad som inte går jämnt ut.

Exakt. Hålet/gropen nedanför hus 27 där hon hittades har varit snötäck så gott som hela tiden sedan hon anmäldes försvunnen.
Det har varit kraftig snöfall över Jönköping under den tiden.
Citera
2023-03-22, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams

Det har spekulerats i det. Det är därför jag undrar.
Citera
2023-03-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams

RD bodde i källaren på Ringvägen 27 när Joullnar försvann, därav hans intresse

Han är även 48 år, vilket passar in i beskrivningen av vem den efterlyste mannen var
Citera
2023-03-22, 13:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfalt89
RD bodde i källaren på Ringvägen 27 när Joullnar försvann, därav hans intresse

Han är även 48 år, vilket passar in i beskrivningen av vem den efterlyste mannen var

För att vara petig:

Han var folkbokförd i huset då hon försvann. Inte säkert att han bodde där. Vi vet heller inte var i huset han eventuellt bodde.

Men det är troligt att han bodde i källaren då hon försvann.
Citera
2023-03-22, 13:31
Medlem
Citat:
För att vara petig:

Han var folkbokförd i huset då hon försvann. Inte säkert att han bodde där. Vi vet heller inte var i huset han eventuellt bodde.

Ursäkta otydligheten, du har rätt.
Citera
2023-03-22, 13:39
Medlem
Joullnar hade inte en bokad utbildning på Tabergs skönhetsstudio.
Jag har kollat med salongen
Citera
2023-03-22, 13:41
Medlem
Citat:
För att vara petig:

Om vi ponerar att mordet hände under dagen i hus nr 27:
Det bör kunna uteslutas att mordet skett uppe i huset där husägaren bor med barnfamilj.
Polisen snokar uteslutande i källaren.

Mordet verkar ha skett på dagen, hon ville ju hem till Göteborg till kl 16
Det bör rimligtvis inte varit någon annan i källaren som bjudit damsällskap dit under tiden 48-åringen varit skriven där.
Det kan teoretiskt vara möjligt att även RD:s lillebror hade tillgång till lägenheten, eftersom han befinner sig i landet, men angivit att han emigrerat och därmed inte har möjlighet att hyra något boende själv.

Även husägaren har naturligvis tillgång till källarlägenheten
Senast redigerad av O-lov 2023-03-22 kl. 13:50.
Citera
2023-03-22, 13:52
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildamusen12
Joullnar hade inte en bokad utbildning på Tabergs skönhetsstudio.
Jag har kollat med salongen
Så bra! Märkligt att salongen lämnar ut såna uppgifter om eventuella kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in