Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Två intressanta saker tyckte jag sades i det officiella och gemensamma utlåtandet efter Xis och Putins möte.
Det första var att man uttryckligen sade att "det nära partnerskapet mellan de två länderna inte konstituerar en så kallad 'militär-politisk allians". Detta ger Kina maximal frihet att två sina händer och rädda ansiktet om händelseutvecklingen inte skulle gå Rysslands väg.
Det andra var uttalandet om att "ett kärnvapenkrig aldrig har några vinnare och måtte därför aldrig tillåtas äga rum". Att förhindra att det förevarande kriget eskalerar till ett kärnvapenkrig, som med all säkerhet skulle dra in Kina på det ena eller andra sättet, är en av Kinas absolut viktigaste strategiska målsättningar. Som jag ser det har Kina helt enkelt förbjudit Ryssland att använda sig av kärnvapen under detta krig, även om det bara skulle handla om en taktisk laddning på under 10 kiloton, som detoneras på en relativt säker plats i demonstrativt syfte. Jag förutspår att inga personer i politiskt ansvarsfull position kommer att ta upp kärnvapen igen, samt att det ansvarslösa orerandet om kärnvapeninsatser i Medvedevs Telegramkanal*) och i Solovyovs tv-program kommer att minska betydligt. Detta innebär också att vi på västsidan kan börja bortse från en eventuell kärnvapeneskalering när vi kontemplerar olika metoder att stödja den ukrainska krigsinsatsen. Framför allt blir det lättare att bemöta invändningar av typen "-- Men tänk om Putin använder atombomber?" från mjukisarna i våra led.
*) När Medvedev fortsättningsvis blir förbannad och är på fyllan kan han mycket väl skriva att "hypersoniska Khinsalrobotar" ska skickas mot "ICC-högkvarteret i Haag", men han kommer från och med nu att göra klart att laddningen ska vara av konventionell typ.
Mm. Det har redan framkommit eller mer än antytts ett antal gånger tidigare att Kina fört en dialog med både Washington och Moskva för att undvika eskalering (som snart är bortom kontroll). Kina har även uttryckt oro över ett förhöjt kärnvapenhot till följd av kriget i Ukraina. Inbillar mig samtidigt att det redan finns mer eller mindre formella överenskommelser mellan åtminstone USA och Ryssland avseende detta. Det verkar trots det befängt att Ryssland skulle "acceptera" att förlora kriget hands down p.g.a. förbehållslöst militärt västerländskt stöd till Ukraina. De kan ju inte lova att förlora för att västvärlden trappar upp.
Jag tror inte själv att Ryssland kommer använda kärnvapen i den här konflikten och varnar heller inte för risken, men det är svårt att tro att just några förpliktelser gentemot t.ex. Kina skulle få ryssen att lägga fingrarna emellan. Om det inte skulle vara så att man har ett utbyte där
1) Kina lovar, å sin sida, att se till att Ryssland kan besegra Ukraina militärt
2) Kina tagit på sig att mäkla fred på ryska villkor i utbyte mot lite olika saker
3) Avtalen med Kina är så pass lönsamma för Ryssland att det gör detsamma om de förlorar kriget