2023-03-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ingen av dina gissningar är korrekt.
Den enkla anledningen till vankelmodet hos väst är att man hade gått på myten om 'the big red machine'
Hade man vetat det man vet idag hade hjälpen vällt in från dag ett...

Hjälpen har vällt in från gamla öst sen dag1.
Citera
2023-03-21, 23:20
Medlem
Ken Drydens avatar
Två intressanta saker tyckte jag sades i det officiella och gemensamma utlåtandet efter Xis och Putins möte.

Det första var att man uttryckligen sade att "det nära partnerskapet mellan de två länderna inte konstituerar en så kallad 'militär-politisk allians". Detta ger Kina maximal frihet att två sina händer och rädda ansiktet om händelseutvecklingen inte skulle gå Rysslands väg.

Det andra var uttalandet om att "ett kärnvapenkrig aldrig har några vinnare och måtte därför aldrig tillåtas äga rum". Att förhindra att det förevarande kriget eskalerar till ett kärnvapenkrig, som med all säkerhet skulle dra in Kina på det ena eller andra sättet, är en av Kinas absolut viktigaste strategiska målsättningar. Som jag ser det har Kina helt enkelt förbjudit Ryssland att använda sig av kärnvapen under detta krig, även om det bara skulle handla om en taktisk laddning på under 10 kiloton, som detoneras på en relativt säker plats i demonstrativt syfte. Jag förutspår att inga personer i politiskt ansvarsfull position kommer att ta upp kärnvapen igen, samt att det ansvarslösa orerandet om kärnvapeninsatser i Medvedevs Telegramkanal*) och i Solovyovs tv-program kommer att minska betydligt. Detta innebär också att vi på västsidan kan börja bortse från en eventuell kärnvapeneskalering när vi kontemplerar olika metoder att stödja den ukrainska krigsinsatsen. Framför allt blir det lättare att bemöta invändningar av typen "-- Men tänk om Putin använder atombomber?" från mjukisarna i våra led.

*) När Medvedev fortsättningsvis blir förbannad och är på fyllan kan han mycket väl skriva att "hypersoniska Khinsalrobotar" ska skickas mot "ICC-högkvarteret i Haag", men han kommer från och med nu att göra klart att laddningen ska vara av konventionell typ.
Citera
2023-03-21, 23:23
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Också en lögn. Ryssland varken är hotade eller känner sig hotade på något sätt.

Kriget handlar om att Ryssland vill utöka sitt territorium. Att återerövra landyta som de anser tillhör Ryssland historiskt. Samt av ekonomiska och strategiska skäl i denna del av Europa.

Inte att de skulle känna sig hotade på något sätt. Det är bara förljugen rysk propaganda.

Ryssarna tänker inte en "mandatperiod" framåt. Det ryska styret med Putin i spetsen har inte glömt gårdagen. De är inte dummare än att de förstår att ett hollywoodnazistiskt ukraina, under judisk-amerikanskt inflytande, som lär sina barn att hata ryssar, är ett hot mot Ryssland. Därför har vi kriget.

Det spelar lixom ingen roll vad ni har för fantasifulla "förklaringsmodeller". Det är självklart att Ryssland förr eller senare skulle ge sig på att stampa ut Nulands och de neokonservativas proxysoldater.

O nu är kriget här.
Citera
2023-03-21, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men vi skall inte glömma att Ukraina hela tiden får fler och fler stridsfordon, från Tyskland, från Frankrike och från Sverige. Ja det Franska stridsfordonet är mer som en lätt stridsvagn fast den går på hjul istället för på band. Marder heter väl det tyska stridsfordonet. Det kommer att bli fina pansarkilar som kommer att bryta genom Ryska linjer i sommar.

Absolut, Ukraina får..

Ca 80 Leo2 då om jag inte tar fel, ifrån förväntade 200. Men.., glöm bort detta för en stund. Tänk istället på nästa år, dvs 2024.

Om inte Ukraina lyckas i år, eller bara kommer halvvägs..., kommer eu-länderna att fylla upp med tappade Leo2 och annat utav hårdvara ?

Är du säker på din sak, för jag är det inte..
Citera
2023-03-21, 23:32
Medlem
Putin har verkligen blivit påsatt av Xi...

In turn, Xi Jinping stressed that Beijing adheres to an "objective and impartial position" on the Ukrainian issue, "actively promotes reconciliation and the restoration of negotiations," and also advocates peace and dialogue.

Medans Putin...

Moscow also confirmed that it considers Taiwan an integral part of the PRC and opposes its independence "in whatever form."

Så Xi vill mest att Putin slutar kriga i Ukraina, medans Putin stödjer Xi's ide om att Taiwan är en del av Kina...
Citera
2023-03-21, 23:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Putin har verkligen blivit påsatt av Xi...

In turn, Xi Jinping stressed that Beijing adheres to an "objective and impartial position" on the Ukrainian issue, "actively promotes reconciliation and the restoration of negotiations," and also advocates peace and dialogue.

Medans Putin...

Moscow also confirmed that it considers Taiwan an integral part of the PRC and opposes its independence "in whatever form."

Så Xi vill mest att Putin slutar kriga i Ukraina, medans Putin stödjer Xi's ide om att Taiwan är en del av Kina...
Fast det finns en skillnad. Ukraina vill inte vara en del av ens ett demokratiskt Ryssland, medan många på Taiwan skulle kunna tänka sig bli en del av ett demokratiskt Kina. Samma som för Nord och Sydkorea egentligen. Eller Väst och Östtyskland förr.
Citera
2023-03-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Absolut, Ukraina får..

Ca 80 Leo2 då om jag inte tar fel, ifrån förväntade 200. Men.., glöm bort detta för en stund. Tänk istället på nästa år, dvs 2024.

Om inte Ukraina lyckas i år, eller bara kommer halvvägs..., kommer eu-länderna att fylla upp med tappade Leo2 och annat utav hårdvara ?

Är du säker på din sak, för jag är det inte..

Nej ingen kommer vara helt säker på någonting. Men vi har omfattande reparationsverksamhet i Tjeckien och Slovakien och även i Ukraina på dom modeller av sovjetisk typ som har blivit skadat av kriget. Dessutom plockar Ukraina en hel del ryskt material inom stridsvagnar och bepansrade fordon som sänds för reparation.

Polen är en trogen bundsförvant och kommer att kunna reparera dom Leopard som går sönder. Övriga Europa litar jag inte helt på. Jag glömde nämna att UK bistår med Challenger och att också där förekommer utbildning. Jag sätter ut slutdatum för Ryssland. 30 april 2024, jag är övertygad om att Putin avsätts innan dess och Ryssland får innan mitt slutdatum många motgångar och försämrad ekonomi.
USA kommer också att stötta med fler Abrams för jag ser att också dom allra flesta republikaner inte vill tillåta Ryssland vinna kriget dom startade.
Citera
2023-03-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet är ju att även USA med flera har blivit åtkomna att ljuga flera gånger, så det argumentet är lika svagt. Det kan vara som du säger. Problemet är att det saknas bevis för vem som ligger bakom det hela och då blir det en massa teorier.

Har du några påtagliga bevis att det var Ryssland. Inte argument som att de spränger mycket eller de ljuger alltid. Det är inga bevis.

Jag har inga bevis för något land. Jag har en massa motiv, men det räcker inte för att anklaga något land.

Ockham's rakkniv.

Du kan fundera på vilket som verkar troligast. Att NATO-löäder spränger energilösningar för varandra för att hindra Ryssland att ha ett utpressningsvapen, eller att Ryssland spränger den för att slippa 100-tals miljarder i skadestånd.
Citera
2023-03-21, 23:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Två intressanta saker tyckte jag sades i det officiella och gemensamma utlåtandet efter Xis och Putins möte.

Det första var att man uttryckligen sade att "det nära partnerskapet mellan de två länderna inte konstituerar en så kallad 'militär-politisk allians". Detta ger Kina maximal frihet att två sina händer och rädda ansiktet om händelseutvecklingen inte skulle gå Rysslands väg.

Det andra var uttalandet om att "ett kärnvapenkrig aldrig har några vinnare och måtte därför aldrig tillåtas äga rum". Att förhindra att det förevarande kriget eskalerar till ett kärnvapenkrig, som med all säkerhet skulle dra in Kina på det ena eller andra sättet, är en av Kinas absolut viktigaste strategiska målsättningar. Som jag ser det har Kina helt enkelt förbjudit Ryssland att använda sig av kärnvapen under detta krig, även om det bara skulle handla om en taktisk laddning på under 10 kiloton, som detoneras på en relativt säker plats i demonstrativt syfte. Jag förutspår att inga personer i politiskt ansvarsfull position kommer att ta upp kärnvapen igen, samt att det ansvarslösa orerandet om kärnvapeninsatser i Medvedevs Telegramkanal*) och i Solovyovs tv-program kommer att minska betydligt. Detta innebär också att vi på västsidan kan börja bortse från en eventuell kärnvapeneskalering när vi kontemplerar olika metoder att stödja den ukrainska krigsinsatsen. Framför allt blir det lättare att bemöta invändningar av typen "-- Men tänk om Putin använder atombomber?" från mjukisarna i våra led.

*) När Medvedev fortsättningsvis blir förbannad och är på fyllan kan han mycket väl skriva att "hypersoniska Khinsalrobotar" ska skickas mot "ICC-högkvarteret i Haag", men han kommer från och med nu att göra klart att laddningen ska vara av konventionell typ.
Mm. Det har redan framkommit eller mer än antytts ett antal gånger tidigare att Kina fört en dialog med både Washington och Moskva för att undvika eskalering (som snart är bortom kontroll). Kina har även uttryckt oro över ett förhöjt kärnvapenhot till följd av kriget i Ukraina. Inbillar mig samtidigt att det redan finns mer eller mindre formella överenskommelser mellan åtminstone USA och Ryssland avseende detta. Det verkar trots det befängt att Ryssland skulle "acceptera" att förlora kriget hands down p.g.a. förbehållslöst militärt västerländskt stöd till Ukraina. De kan ju inte lova att förlora för att västvärlden trappar upp.

Jag tror inte själv att Ryssland kommer använda kärnvapen i den här konflikten och varnar heller inte för risken, men det är svårt att tro att just några förpliktelser gentemot t.ex. Kina skulle få ryssen att lägga fingrarna emellan. Om det inte skulle vara så att man har ett utbyte där

1) Kina lovar, å sin sida, att se till att Ryssland kan besegra Ukraina militärt
2) Kina tagit på sig att mäkla fred på ryska villkor i utbyte mot lite olika saker
3) Avtalen med Kina är så pass lönsamma för Ryssland att det gör detsamma om de förlorar kriget
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-03-22 kl. 00:10.
Citera
2023-03-21, 23:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Hur går det för Ukraina?

Förberedelserna går bra. Just nu väntar hela Sverige på att få se Stridsfordon 90 operera tillsammans med Leopard 2 vid något frontavsnitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ryssarna tänker inte en "mandatperiod" framåt. Det ryska styret med Putin i spetsen har inte glömt gårdagen. De är inte dummare än att de förstår att ett hollywoodnazistiskt ukraina, under judisk-amerikanskt inflytande, som lär sina barn att hata ryssar, är ett hot mot Ryssland. Därför har vi kriget.

????

De som är överlägset bäst på att lära barn hata ryssar är ju ryssarna själva.

Det fanns en period, för inte så länge sedan, som ryssarna ansågs tämligen normala och vettiga och som några man kunde ha bra relationer med. Men den illusionen var ryssarna tvungna att krossa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det finns en skillnad. Ukraina vill inte vara en del av ens ett demokratiskt Ryssland, medan många på Taiwan skulle kunna tänka sig bli en del av ett demokratiskt Kina. Samma som för Nord och Sydkorea egentligen. Eller Väst och Östtyskland förr.

Taiwan ÄR väl det egentliga Kina? Fastlandet är väl bara tillfälligt under rebellers kontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in