Citat:
Ursprungligen postat av
Erik.Blodyx
Svårt sia fem år framåt. Vi vet ännu inte hur kriget kommer sluta. men utifrån rysk suveränitet var attacken på ukraina och det amerikanska imperiets försök att omringa Ryssland rimlig och förståndig. Det många liberala dårar i västerlandet inte förstår med Ryssland är att de svarar med våld om de uppfattar sig som hotade.
Ryssland och Kina är en potentiell mardröm för Europa, och kanske även för USA. Den gamle hjälten Pat Buchanan har i åratal varnat för att driva ryssen i kinesens famn. Buchanan har, helt riktigt, tidigt förstått att det är det framväxande Kina som kommer dominera om ett par decennier. Då är det oklokt att ha tvingat ryssen till fiendeskap istället för "vänskap". Ryssland är inte ett västerland som glömt kriget. Jag tror inte att Ryssland kommer bli en hora till kinesen. Det roliga är istället att Ryssland kommer klara sig ganska bra i en mer eller mindre uttalad allians med kinesen.
Givetvis, ingen vet ännu hur kriget slutar. Det ger jag dig.
För Ryssland tror jag att hur det än slutar med "vinst/förlust"...så har man förlorat
i längden. Man kan nog säga att en stor majoritet utav de mobiliserade på rysk sida (som stupat) har plockats ifrån -stan oblaster.., de fattigaste, där Kina pushar på med sitt inflytande. Ställen där missnöjet ökar för Kreml.
Denna allians (som jag ser det) kommer att ske på Kinas villkor. Kina är ingen "kompis", utan man förväntar sig att få betalt. Xi har 1,45 miljarder människor under sig som behöver det mesta. Medans Putin har 145 miljoner.., och mycket space..., och råvaror...