Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Ja, försörjningsvägarna till både Bakhmut och Avdiivka är problematiska och faller de så blir det reträtt. Hur ordnad den blir beror väl på, men vi är inte där ännu.
Det fetade ovan är nys, man roterar regelbundet alla styrkor vid fronten så det är nog mer blandat mellan erfarna och nyare och oerfarna än man kanske kan få för sig om man läser mycket ryska källor (som jag gör för att få en motvikt till de ukrainska).
Vad gäller mörkerutrustningen så har du rätt skulle jag tro, de flesta anfallen börjar vid mörkrets inbrott och har gjort så under en längre tid. Huruvida även Ukraina har tillgång till tillräckligt med mörkerutrustning vet jag inte, men har svårt att tro att de har tillräckligt (inte för att jag riktigt tror att ryssarna har det heller).
Det där jag fetade var väl ändå liiite konstigt uttryckt ändå? Försörjningsvägarna är ju trots allt de man kan göra någorlunda snabb och ordnad reträtt på?
I Avdivka verkar det pågå strider ganska nära den enda försörjningsvägen som finns vad jag förstår. Häromdagen när ryssarna gjorde en så stor framryckning vid Avdivka och jag startade tråden så verkade ukrainarnas försvar kommit i riktig oordning men ukrainarna har någ knappast hunnit med att förskansa sig bra i de samhällena mot angrepp från alldelses flr håll (nordväst) i de byarna. Nåja vi får se.
Jag tycker du verkar ha en relativt nyanserad blid av hur armeerna fungerar eller inte fungerar, skall tillstå att jag verkligen själv har svårt att ta till mig "dåliga nyheter" men i Bakhmut finns det ganska många klagomål från ukrainare att det är så pass många oerfarna ukrainare som strider där nu inne i staden. Det finns/fanns även påståenden om att de nyrekryterade hade gröna armbindlar och sådana har man sett många av på filmerna. Vilka är det som har gröna armbindlar? Territorialbataljonerna? Den snabbaste och för ukrainarna allvarkligaste framryckningen norr om Bakhmut gjorde ryssarna gjorde ändå ryssarna när det sänts fram en skandalöst dåligt utrustad nyinsatt bataljon - de hade nästan ingen ammunition och blev tvungna att retirera direkt.
Att den ena sidans arme inte fungerar bra i alla lägen gör ju inte att den andra sidan gör det bättre? Eller hur?
På gott och ont tror jag ryssarna har en fallenhet för stora grandiosa planer. Det verkar ju trots allt som de samordnar de olika frontavsnitten och försöker trötta ut ukrainarna genom att gå i offensiv där ukrainarna inte har förstärkningar. Nästan som man tror pausen de gjort vid Bakhmut varit för att låtsas svaga för att locka ukrainarna till stor motoffensiv. Och så går man till häftigt angrepp vid Avdivka...
Har faktiskt inte hört en enda som pratar om vad för trupper som försvarar Avdivka?