2023-03-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Såhär står det på första sida av protokollet
” HEMLIG 2023-03-16
EKSJÖ TINGSRÄTT
B 1877-22
Aktbilaga 149”

Den är 112 sidor lång.
Snälla lägg ut länken i stället för att skriva sidor och akter
Citera
2023-03-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Den där kvinnan är ju batshit crazy och uppenbarligen en psykopatiskt lagd narcissist, så allt Tove sysslat med (eftersom J hängt upp sig på henne) har ju på något sätt haft att göra med J själv, enl. hennes uppfattning. Sådana ondsinta individer kan inte låta andra vara, utan de måste få sin egen lilla desillusionerade och självcentrerade världsuppfattning bekräftad på något vis.

Jag tror hon är mer psykopat än narcissist.

Btw har du läst förhöret med Laura Lens? När JJ och en övrig vännina skulle ordna överraskningsfest åt henne?
Citera
2023-03-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Det verkar varit en sjuk skillnad mellan MHs föräldrar och JJs. MHs har varit för överbeskyddande och kontrollerande medan JJs verkar ha absolut noll koll på vad hon håller på med. Hur fan kan hon springa stup i kvarten och bränna ned folks hems, tagit saker från pappans hus och ändå märker han inte något är fel. Förstår hon är vuxen men hon har ändå bott hemma, känns som de borde haft lite mer koll på vad hon höll på med.

Ps. JJ ljög i sitt förhör om hon är sååååå nära sin familj. Fick inte alls den uppfattning av varken mamman eller hennes bror.

Men har föräldrarna varit för överbeskyddande?

Med tanke på diagnoser, ålder, umgänge med JJ så är det kanske inte konstigt dom är hårda med regler, tider, kontroll på sin dotter osv.

Hon är ju väldigt sen i sin skolgång också. Många besök hos bup.

Jag tror snarare dom har försökt vara väldigt engagerade och inte överbeskyddade.

Är väl bra att föräldrar lägger sig i. Med tanke på att sådant här händer.
Citera
2023-03-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Snälla lägg ut länken i stället för att skriva sidor och akter

https://easyupload.io/m/idri5s

Vi pratade om aktbilaga 149
Citera
2023-03-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det där är snårigt men om man varit delaktig men mer att man inte själv utgjort delen i dödandet, att en annan person gjort set men du bidragit på något sätt. Dom går ganska hand i hand. I detta fall menar åklagaren att enbart Jjs handling inte skulle räcka om inte MH varit med.

Proverna är väll tagna långt efter?
Samt det är möjligt att de redan innan på strippklubb och vidare har varit drogpåverkade.
Maja berättar om hur konstiga de blev av dessa hash kakorna och de ligger ju i frysen.

Maja skulle kunna spy av stress av vad hon sett eller så är det Tove som spyr.

Tror i vilket fall Maja har mer att berätta då hon berättar lite mer varje gång.

Maja skulle kunna förstå att Johanna skulle göra något och därför försökt lägga sig och *sova* men att hennes telefon är igång är märkligt.

Att Johanna tänder på en gång till när hon rider och pratar om det som ingen ting.

Hur kan denna tjej klara psyk utredningen.

Någon av dessa googlar ständigt adhd i olika benämningar.

Undra mer om Johannas uppväxt. Finns det tidigare varnings signaler
Citera
2023-03-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Underskatta inte en hästtjejs benmuskler.
Verkar som hon satt på bröstet/magen.
Rent hypotetiskt så kan JJ ha låst armarna mellan hennes lår och Toves kropp.

Måste läsa tillbaka och kolla exakt var skadorna var på armarna, blir ju olika skador om nån håller längs med kroppen eller på något annat sätt.

Jag tror dock att MH höll hennes armar.

En mordlysten psykopat sprutar nog adrenalin samtidigt som hot utför detta lustmord hon längtat efter. Tove hade nog inte en chans.
Citera
2023-03-21, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag skulle påstå att den gärningen ligger närmre medhjälp till mord. Hon hjälper till. Men hon utför inte den dödliga handlingen. Hon hjälper helt enkelt Johanna att döda Tove. Medhjälp.

Ja det var lite så jag resonerar också. Och min grundfrågeställning var om åtalet går all in på att få båda dömda för mord. Vilket JJ sannolikt borde dömas för. Betyder det att MH kan gå helt fri då? Kan hon inte kan dömas för t.ex. medhjälp till mord om inte åtalet tagit upp det från början? Det kan ju bara va en som är mördare?, alla andra runt om som kommer med råd, langar verktyg, håller i händer, fötter, lurar någon till en plats etc etc måste ju då vara medhjälpare? Lite halvrörigt det här, hade varit nice med tydliga definitioner som rätten utgår från.
Citera
2023-03-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har kikat på skissen nu.

T i två olika positioner. 2-3 höga dunsar så grannens taklampa gungar. Då behöver ingen hålla Ts armar.

Jag tror att J klubbat ner/fällt T, sedan lyft upp henne och slängt henne i golvet igen. Därefter har J slängt sig över henne. Då behöver Ts armar inte hållas fast, men som "säkerhetsåtgärd", i fall T skulle kvickna till, har J placerat sina ben på dem.

Jag utgår ifrån att golvet är belagt med plastmatta som dämpat fallen. Om där varit klinker, borde skallen spräckts.

Förutsättningen för att M ska ha kunnat hålla Ts armar där J menar att hon satt, är att de är över Ts huvud, som du skrivit. För att få tyngd på den bortre armen behöver M luta sig över T och skymmer då "utsikten" för J. Kanske möjligt, men jag tror inte på det.

Plastmattan du nämner tycker jag är en viktig detalj. Om huvudet har dunkats i golvet kan den ha dämpat dunket och då undvikit att skallen spräckts. Utesluter varken slag i bakhuvudet eller dunkning i golvet, men är själv övertygad att båda tjejerna hjälpts åt genom en hållit fast medans den andre har strypt.

Eftersom jag tror att mordet är överlagt och planerades att utföras i badrummet så vore det naturligt att både J och M hjälpts åt. Det blev en fortsättning av det som hände på Nöjet där även M hjälpte till att mota bort T (enligt J och M). För mig blir det då självklart att dom utnyttjar övertaget 2 mot 1. När dödsorsaken visar sig vara strypning som är svårt att utföra på egen hand, blir min slutsats att dom hjälpts åt.
Citera
2023-03-21, 10:39
Medlem
En fråga får domstolen läsa FUP? De får inte läsa den innan rättegången men får de läsa under tiden de fattar sitt beslut? Känns som bilden blir mer tydlig i en fup än i en rättegång på något sätt
Citera
2023-03-21, 10:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Plastmattan du nämner tycker jag är en viktig detalj. Om huvudet har dunkats i golvet kan den ha dämpat dunket och då undvikit att skallen spräckts. Utesluter varken slag i bakhuvudet eller dunkning i golvet, men är själv övertygad att båda tjejerna hjälpts åt genom en hållit fast medans den andre har strypt.

Eftersom jag tror att mordet är överlagt och planerades att utföras i badrummet så vore det naturligt att både J och M hjälpts åt. Det blev en fortsättning av det som hände på Nöjet där även M hjälpte till att mota bort T (enligt J och M). För mig blir det då självklart att dom utnyttjar övertaget 2 mot 1. När dödsorsaken visar sig vara strypning som är svårt att utföra på egen hand, blir min slutsats att dom hjälpts åt.
Kvävning/strypning av en redan avdomnad kräver inte två man. Jag får inte in M i storyn. Aktiv kan hon ha varit, men jag kan inte se på vilket sätt och jag har heller inte hittat något graverade bevis för det.

För mig är M fortfarande ett oskrivet blad. Kanske det blir klarare efter att jag tagit mig igenom alla förhör.
Citera
2023-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag skulle påstå att den gärningen ligger närmre medhjälp till mord. Hon hjälper till. Men hon utför inte den dödliga handlingen. Hon hjälper helt enkelt Johanna att döda Tove. Medhjälp.

Är inte nån expert, men med stor sannolikhet är det just "mord" att hålla fast någons armar medan någon stryper en person till döds. Det MH får hoppas på här är nog att bli frikänd från mordanklagelserna på basis av att hon inte kan anses ha medverkat vid själva *mordet*.

"Medhjälp till mord" är väl oftare typ att man anskaffat vapen eller planlägger mordet.
Citera
2023-03-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ur aktbilaga 149??

5000-K1226065-22 PM Eventuella skador Johanna........................................... ............................. 4
PM Översiktsbilder på Maja och Johanna........................................... ............................................ 5

Hittar inte denna delen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in