2023-03-21, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Hur funkar det egentligen när åklagaren går på ett åtal att få båda dömda för mord? Kan det skalas ned till medhjälp för mord, försök till mord för t.ex. MH eller är det då Mord eller inget som gäller för rätten att ta ställning till?

MH framstår ju inte som någon som hade drivet eller planerat detta själv utan det känns ju som att JJ inte minst med bakgrunden om försök till mordbränder etc är den som står bakom alltihop. Mord måste ju i slutändan vara det som släcker livet på TT dvs JJ kväver henne till döds? Att någon håller i händerna om det var så är då medhjälp vilket det iofs också finns livstidsdommar på men det känns inte som att MH oavsett vad får livstid.

Hur snabba är t.ex prime crime på att kabla ut ljudfilerna från rättegången?

Alltså om hon håller i händerna så kan åklagaren mena att de gjorde gärningen i samförstånd, vilket innebär att bådas bidragande del tillsammans gör att T mister livet. Går rätten på samma linje kan båda dömas till mord.
Citera
2023-03-21, 08:33
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Det är inte Tobes ex utan Toves pappas dörr de tar upp där, som tove var folkbokförd på vid tillfället.

Aha okey, är inte alls med på vad de hade emot varandra innan. Men det kommer la fram.
Citera
2023-03-21, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Alltså om hon håller i händerna så kan åklagaren mena att de gjorde gärningen i samförstånd, vilket innebär att bådas bidragande del tillsammans gör att T mister livet. Går rätten på samma linje kan båda dömas till mord.

Ok ja kanske det. Men om det är fallet, vad är då medhjälp till mord?
Citera
2023-03-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Begåvningskraven för att bli polis har sänkts flera gånger. Det sker sannolikt mer inkvotering än de erkänner med tillhörande kravsänkningar. Inom brandkåren kvoterar man ju in genom att medvetet sänka kraven för vissa samtidigt som det förnekas utåt.

Rädslan att ifrågasätta personer med invandrarbakgrund, och en fobisk rädsla att bli uppfattad som rasist, eller ojämlik snällhet mot kvinnor kan också vara en faktor.

Snällismen är en svensk statsreligion.

Och varför säger förhörsledaren NEJ när den tystlåtne och ljugande Maja frågar själv om hon ska berätta? (sid 1112, 2022-11-08)

Vad hände i lägenheten Maja?
ja eh, det jag kommer ihåg, alltså skall jag ta hela historian?

Nej, blev det bråk i lägenheten?
Inte vad jag märkte

Förhör jag sett inspelade förut har inte gått till på detta sätt, tvärt om.

Och varför ställdes inte fler frågor om varför det väsnades så mycket att grannen knackade på mitt i natten bara för att hon spydde. De hade ju hört bråk och M kommer undan med att hon bara spydde, för att kort efter äta hamburgare. Hade polisen jobbat någorlunda effektivt så skulle de haft telefonernas positioner redan före första förhöret. Hur jävla svårt ska det vara för polisen att trycka på search-knappen när en ung tjej är försvunnen?

Borde finnas programvara som direkt ger en karta över var alla närstående befunnit sig. Kan i olika nivåer visas anonymiserat om misstanken är lägre men skulle ändå snabbt ha gett en klarare bild av vad som hänt och snabbt bevisat att M ljuger. Men polisen verkar sjukt trög både tekniskt och mentalt.

Maja erkände bilfärden på eget initiativ efter förhöret, pinsamt...

Istället fick Maja ledande frågor som kunde hjälpa henne att ge bortförklaringar:
A: Okej så om hon har lagt någonting eller haft någonting i passagerarsätet så kan barren på
din jacka komma från sätet till jackan?

A = advokaten, vars jobb det är att försvara sin klient.
Inte polis som ställer ledande frågor.
Citera
2023-03-21, 08:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, men jag minns inte vart hon satte krysset tror T låg med fötterna lite snett riktat mot dörren och M markeras mot bortre väggen vid T s huvud). Går säkert att hitta i något av J s sista förhör. Ska ta en titt imorgon.
Jag har kikat på skissen nu.

T i två olika positioner. 2-3 höga dunsar så grannens taklampa gungar. Då behöver ingen hålla Ts armar.

Jag tror att J klubbat ner/fällt T, sedan lyft upp henne och slängt henne i golvet igen. Därefter har J slängt sig över henne. Då behöver Ts armar inte hållas fast, men som "säkerhetsåtgärd", i fall T skulle kvickna till, har J placerat sina ben på dem.

Jag utgår ifrån att golvet är belagt med plastmatta som dämpat fallen. Om där varit klinker, borde skallen spräckts.

Förutsättningen för att M ska ha kunnat hålla Ts armar där J menar att hon satt, är att de är över Ts huvud, som du skrivit. För att få tyngd på den bortre armen behöver M luta sig över T och skymmer då "utsikten" för J. Kanske möjligt, men jag tror inte på det.
Citera
2023-03-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

T i två olika positioner. 2-3 höga dunsar så grannens taklampa gungar. Då behöver ingen hålla Ts armar.

Jag tror att J klubbat ner/fällt T, sedan lyft upp henne och slängt henne i golvet igen. Därefter har J slängt sig över henne. Då behöver Ts armar inte hållas fast, men som "säkerhetsåtgärd", i fall T skulle kvickna till, har J placerat sina ben på dem.

Jag utgår ifrån att golvet är belagt med plastmatta som dämpat fallen. Om där varit klinker, borde skallen spräckts.

Förutsättningen för att M ska ha kunnat hålla Ts armar där J menar att hon satt, är att de är över Ts huvud, som du skrivit. För att få tyngd på den bortre armen behöver M luta sig över T och skymmer då "utsikten" för J. Kanske möjligt, men jag tror inte på det.

Enig! Har svårt att se hur det praktiskt skulle gå till med ihållandet av händer, utifrån Js beskrivning.
Citera
2023-03-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Måste ju varit höga på något!? Allt är ju konstigt. Handla på donken, bränna 2 ggr...? Framgår det av FUP att de varit höga på nåt sätt?

Ja prover tagna på båda, ingen var hög på nåt.
Citera
2023-03-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Ok ja kanske det. Men om det är fallet, vad är då medhjälp till mord?

Det där är snårigt men om man varit delaktig men mer att man inte själv utgjort delen i dödandet, att en annan person gjort set men du bidragit på något sätt. Dom går ganska hand i hand. I detta fall menar åklagaren att enbart Jjs handling inte skulle räcka om inte MH varit med.
Citera
2023-03-21, 09:21
Medlem
Johanna menade att Tove var avundsjuk och ville vara som henne, hur det gick rykten om att Tove hoppat av läkarutbildningen. Så Johanna tror alltså att Tove tar uppehåll från läkarprogrammet för hon är så avundsjuk på Johannas liv hemma i Vetlanda
Citera
2023-03-21, 09:29
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Jag håller med.

Dessutom, om Tove var tillräckligt medveten och stark att hålla ett så hårt grepp att hennes händer behövde tas bort och hållas fast, så skulle det väl finnas märken på JJ:s hals.

Nu finns det inga märken, så Tove var tydligen inte tillräckligt medveten och stark att håll ett hårt grepp om JJ:s hals. Varför skulle då hennes händer behöva tas bort och hållas fast?

Jag tror JJ har sett något på film som hon nu använder sig av.
Citera
2023-03-21, 09:31
Medlem
Hon är inte så jäkla smart Jj. Det hade varit betydligt bättre för henne att hålla fast vid att MH inte varit med. Att beordra henne att hålla i Tove gör ju att det är ännu mer överlagt och de är två stycken mot en.
Citera
2023-03-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hon är inte så jäkla smart Jj. Det hade varit betydligt bättre för henne att hålla fast vid att MH inte varit med. Att beordra henne att hålla i Tove gör ju att det är ännu mer överlagt och de är två stycken mot en.
Jag kan ha fel här, men tror inte att hon påstått att hon "Beordrade MH" någonting, utan att det var MH själv som hjälpte henne när Tove skulle tagit stryptag på Johanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in