2023-03-21, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Visst.

Kom gärna med en saklig förklaring till varför polisen ställer flera ledande frågor som hjälper Maja att komma på undanflykter och bortförklaringar.
Din begäran bygger på ett felaktigt antagande. Först behöver du styrka din teori att polisen i själva verket försöker hjälpa henne, om du lyckas med det så kan jag hjälpa dig tänka vidare.
Citera
2023-03-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
MH:s story blir är otroligt tunn (och då har jag inte läst klart hela).

Men om jag har förstått hennes version av vad som sker i lägenheten korrekt så lyder den så här:

De kommer alltså hem till lägenheten alla tre och går runt en vända där.

Relativt snart ramlar MH omkull i badrummet pga fylla och spyr. Detta trots att alla som träffat henne under kvällen uppfattat henne som inte märkbart påverkad och trots att hon inte verkar särskilt berusad under rådjursfilmen.

När MH trillar i badrummet är det i vart fall enligt henne sannolikt den duns som grannarna har hört. Trots att grannarna hörde flera dunsar.

Hon kravlar nu runt i köket och sparkar och har sig liggandes på golvet. Allt enligt egen utsago. Vi återkommer till det.

Under tiden MH spyr sitter JJ och TT i köket och har kafferep. JJ kommer visserligen in och hjälper till att torka upp spyan, men TT är tydligen helt oberörd och väntar ut hanteringen av spyandet. Så trevlig tycker hon tydligen att tillställningen är.

MH tar sig i vart fall snart ut från badrummet till sängen och blixtdäckar där.

Mycket vältajmt för JJ som påpassligt omedelbart lurar in TT i badrummet och låser (oklart varför - MH hade ju däckat) samt mördar TT där (det här är inget MH har bevittnat, oskyldig som hon är, utan bara fått återberättat från JJ).

Den mest avgörande och dramatiska delen av händelseförloppet går således den stackars den totaldäckade MH oförhappandes helt förbi.

Att en granne ringer på två gånger under den här tiden är inte heller något MH märker av trots den ringa tid som måste ha passerat mellan "hennes" duns och grannens påringning (som antingen borde ha skett när hon själv spydde i badrummet eller när hon hade däckat i sängen).

Inte heller märker MH av de (minst fem) sparkarna mot badrumsväggen som grannen hör när han ringer på. Dessa sparkar var ju dock enligt både JJ:s och MH:s initiala utsaga MH:s sparkar mot väggen när hon ligger och spyr...

MH väcks snart av Johanna, går då på toa och frågar var Tove är någonstans. JJ berättar att Tove har gått hem varefter JJ från ingenstans bestämmer sig för att åka iväg och köpa fyllemat. Dock är matinköpet begränsat till en cheeseburgare och det för MHs räkning.

MH somnar nu till igen. Denna gång vid köksbordet. Några problem med att somna till när och var som helst har MH verkligen inte. Det får man säga.

MH vaknar härnäst av att JJ kommer hem med fyllematen. MH vaknar, trycker i sig maten, men ser inte till TT någonstans och somnar snart om igen.

Nästa gång vaknar stackarn av att JJ vil ha hjälp och nu ser MH att TT ligger på hallgolvet i ett lakan. Det här är tydligen inte något som avviker till den grad från vad MH hade förväntat sig att vakna till att hon börjar ställa frågor om vad som hänt till TT. Istället tar hon raskt itu med den praktiska uppgift som JJ ålägger henne och börjar helt sonika transportera ett lik ut till en bil mitt i natten. Som vi alla hade gjort.

Frågor på det? Nej men det verkar ju solid. Verkligen.

Övertygad om att Rullman kommer köra stenhårt på att MH uppenbart ljugit ihop en story och att det får stöd av att JJ berättat att de kommit överens om en story som uppvisar många likheter med den samt att MH:s story vederläggs av den story som JJ övertygande kommer att berätta i rätten.

Det kan vara så att JJ och MH har ljugit ihop en historia i stället för att berätta den verkliga sanningen.
Citera
2023-03-21, 07:17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Nu har jag läst denna:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Och det framkommer inget som motsäger min hypotes som du kommenterade.

Tänker närmast på kulturfaktor och att en invandrarman först mördat sin egen dotter (Fadime) och sedan efter undersökning bedömts som psykiskt frisk, vilket säger en hel del om främmande kulturer, religioner och sekter som inkräktar i Sverige.
Jag har inte kommenterat, jag ställde en fråga.
Citera
2023-03-21, 07:17
Bannlyst
Hur funkar det egentligen när åklagaren går på ett åtal att få båda dömda för mord? Kan det skalas ned till medhjälp för mord, försök till mord för t.ex. MH eller är det då Mord eller inget som gäller för rätten att ta ställning till?

MH framstår ju inte som någon som hade drivet eller planerat detta själv utan det känns ju som att JJ inte minst med bakgrunden om försök till mordbränder etc är den som står bakom alltihop. Mord måste ju i slutändan vara det som släcker livet på TT dvs JJ kväver henne till döds? Att någon håller i händerna om det var så är då medhjälp vilket det iofs också finns livstidsdommar på men det känns inte som att MH oavsett vad får livstid.

Hur snabba är t.ex prime crime på att kabla ut ljudfilerna från rättegången?
Citera
2023-03-21, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Samma sak här. Här ger och leder förhörsledaren Maja in på en möjlig exit-förklaring till varför hon lämnar mobilen hos Johanna, trots att det är helt onödigt. Maja hade ju kunnat framstå som mer planerande om hon inte gavs den här dörren ut:

"FH: Eh, en fråga till där då när vi ändå pratar om Johannas mobil. Din mobil, var var den?
MH: Ja den var kvar i sängen då, i Johanna säng i hennes lägenhet.
FH: Ok, var det någon speciell anledning till att den var kvar där?
MH: Näe, inte från min sida i varje fall.
FH: Jag tänkte på det vi pratade om igår, att du sa igår när vi träffades, att du ibland valde att lämna telefonen i Johannas lägenhet.
MH: Ja
FH: När ni var på fest någon annanstans, var det så du tänkte den här kvällen, eller natten, också?
MH: Nej det gjorde jag inte, utan eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock.
FH: Jo, men anledningen menar jag, var det inte att du inte ville att din pappa skulle se var du var, eller det bara blev så att mobilen inte kom med, är det så vi ska förstå dig?
MH: Mm.
FH: Då förstår jag"

Tycker inte detta är särskilt uppseendeväckande, helt vanlig förhörsteknik - få MGM att spekulera fritt, hitta sedan svagheter i spekulationerna. Detta har man skött väl får man väl säga då båda MGM vad det lider erkänt åtminstone delar av förloppet. Jämför med dom bedrövliga förhören med Stefan Davidsson t.ex.
Citera
2023-03-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tror inte hon kommer att komma ut igen... hon är inte frisk på en fläk.

Man kan ju hoppas att det blir som typ för Jackie Arklöv eller lasermannen där det verkligen blir många många år och inte några 16-18 år som livstid ofta blir.
Citera
2023-03-21, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan vara så att JJ och MH har ljugit ihop en historia i stället för att berätta den verkliga sanningen.

Ja det stämmer.

Du har inte följt tråden märker jag.
Citera
2023-03-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tycker inte detta är särskilt uppseendeväckande, helt vanlig förhörsteknik - få MGM att spekulera fritt, hitta sedan svagheter i spekulationerna. Detta har man skött väl får man väl säga då båda MGM vad det lider erkänt åtminstone delar av förloppet. Jämför med dom bedrövliga förhören med Stefan Davidsson t.ex.

Fast det är ju inte alls vad som sker här. Utan hör blir det motsatsen till att spekulera fritt. De lägger ju fram scenarion som det blir enkelt för den misstänkte att hoppa på. Det är onödigt eftersom det då blir lättare för den misstänkta att ange skäl till agerandet.
Citera
2023-03-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
En till ” aha känsla ” jag fick när jag läste förhören är att JJ berättade att hon ” fällde Tove” Jag har inte sett någon annan beskrivning från henne om det…?
MH har fått berättat för sig från JJ detsamma, att hon fällde Tove…
I förhör med MH säger hon fällde och sen plötsligt ” knäade henne ” ,
Man förstår att de reagerar för de frågade igen , ” knäar” ?
Kanske säger man knäa om man spelar fotboll?
När jag läste knäa så tänkte jag antagligen samma som förhörsledaren ” knäa”?!?!
Ett knä upp i skrevet tror jag de flesta tänker
Men MH förklarar sedan vad hon menar med ”Knäa”, typ fäller bakom Toves knäveck tror jag hon menar även om hon beskriver det annorlunda…
Hur kommer det sig att hon själv använder sig av DET uttrycket när JJ bara sagt ” fällde”?
Det måste ju vara hennes egen beskrivning av ” fälla”, som dessutom de flesta inte använder sig av o även inte JJ….
Om nu JJ är duktig på språk osv i betyg sett plus är ju svensk precis som Maja … om det inte är ” fotbolls termer” så skulle hon väl knappast sagt Knäa”?
Långt inlägg men gärna synpunkter på hur ni tänkt om det eller reaktioner

Knäa förstod jag direkt och hört många gånger. Arbetat i skola och där sa ungarna att de knäade varandra när de under en period tyckte det var jättekul att göra det på sina kompisar... Alltså stå bakom och knäa. Bor i Göteborg, kanske lokalt? Att det används mer på vissa ställen?
Citera
2023-03-21, 07:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
men någon måste ju ha hållit fast TT's ben/fötter... annars hade hon faktiskt kunnat kasta utav JJ om hon sitter gränsle över henne... genom att göra en explosiv brygga och på så sätt kasta henne av sig.

Tror jag inte, hennes ben var nog fria då det ju hördes ett antal sparkar i väggen ..medan grannen stod utanför lägenhetsdörren,
Citera
2023-03-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ur aktbilaga 149??

5000-K1226065-22 PM Eventuella skador Johanna........................................... ............................. 4
PM Översiktsbilder på Maja och Johanna........................................... ............................................ 5

Såhär står det på första sida av protokollet
” HEMLIG 2023-03-16
EKSJÖ TINGSRÄTT
B 1877-22
Aktbilaga 149”

Den är 112 sidor lång.
Citera
2023-03-21, 08:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Såhär står det på första sida av protokollet
” HEMLIG 2023-03-16
EKSJÖ TINGSRÄTT
B 1877-22
Aktbilaga 149”

Den är 112 sidor lång.
Då "Missade" du att redovisa detta:

"Att de uppkommit då Jansson vistats i skogen i samband med hantering av den döda
kroppen kan inte uteslutas.
Även rodnaderna i nacken och hudfliken vid den vänstra tumnageln kan ha
uppkommit på samma sätt. Att rodnaderna i nacken uppkommit på annat sätt (t
ex eget kliande) är minst lika troligt. Att hudfliken uppkommit på annat sätt (t
ex vardagliga missöden) är minst lika troligt.
Överhudsavskrapningen på ryggen har ospecifikt utseende och är förenliga
med flera möjliga uppkomstsätt (olyckshändelse, vardagliga missöden mm)."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in