2023-03-21, 01:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man får säga att denna strategi fungerat förbluffande bra. Priset på Crude Oil Brent ligger idag på 72 USD/fat vilket är ~20-25% lägre än innan kriget.
https://oilprice.com/oil-price-charts/#Brent-Crude
Samtidigt tvingas ryssarna sälja med rabatt och Crude Oil Ural går för 48 USD/fat. Jag brukar vara skeptisk till dylika ekonomiska planer, men just denna fungerar perfekt.

Vad gäller gasen så är det inte lika glasklart. EU har visserligen vridit sig loss ut det ryska strupgreppet, med det har skett genom att dammsuga världen på LNG. Konsekvensen av det är svår brist på annat håll, t.ex. Pakistan och Sydafrika. Skulden för problemet ligger givetvis på en man: Putin.

Förhoppningsvis ökar kapaciteten att skicka gas med fartyg gradvis så att även de länderna kan köpa den. Jag tror också att när Europa har fyllt på sina allt större lager så behöver de inte lika mycket; alla hamstrar nog nu för att ha en buffert. När alla tycker de har en bra buffert minskar efterfrågan samtidigt som fler fartyg har byggts.
Citera
2023-03-21, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, jag vet inte. Hur som haver är jag utav den åsikten att Grekland är snåla med sina bidrag till Ukraina.

Där håller jag med dig fullständigt. Jag tycker alla är lite snåla just nu. Bättre om man ringer i klockan på riktigt. Aldrig bra om man låter manskapet stå redo för länge. Aktiverar man, så har även det en tidsram. Här anser jag att den största snålheten utspelar sig nu. Inte i gåvor och peningar till Ukraina, utan att låta oss dansa tango på riktigt för en gångs skull.

Edit

Där är hundratusentals grabbar och töser som står och väntar på att bli skickade som gåva till Ukraina som just nu. De andra gångerna har det inte varit mer än conscriptions och drafter. Denna gången står folk på kö utan både behov av pengar eller för att de behöver annan syssla. Nu är det kommunistjävlen som anklagar andra för att vara i krig med dem och därmed förklarar krig genom sin frispråkighet. Måtte de ta ett steg för långt. Väntan börjar bli för lång
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-03-21 kl. 01:27.
Citera
2023-03-21, 01:17
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad den "ukrainska soldaten" egentligen säger är att trupperna är operationellt inringade i staden. Det går inte att förstärka, det går inte att lämna, och det går inte att få in materiel. Inte utan att ta extremt stora risker, och dra på sig extrema förluster. Att ta sig in till Bakhmut via de artilleribeskjutna vägar som finns kvar, innebär att köra omvägar i leran runt brinnade vrak.

Nej, detta är tvärtom emot vad soldaten säger.
Dock kan man ju alltid tveka på ifall en enskild soldats uppgifter är korrekta, men en hel del uppgifter säger samma sak.
Citera
2023-03-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Igor Girkin kritiserar nu Putin öppet och säger att det är bättre att han håller tyst än att såga dumheter. De ryska nationalisterna har verkligen fått nog av gubben Putin.
https://twitter.com/wartranslated/status/1637950468952391681

Detta var ingen nådig kritik. Säger det igen angående Girkin. Han har mycket blod på sina händer men han lever åtminstone som han lär. Sjukt är det men han står åtminstone för något som den ryska ledningen låtsas att de kan leva upp till. Han har ju även helt rätt i att Ryssland utan problem 2014 hade kunnat ta sig hela vägen bort till Moldavien.
Citera
2023-03-21, 01:33
Medlem
Tar detta som ett eget inlägg även om det var ett svar till Snapcount från början.

Där är hundratusentals grabbar och töser som står och väntar på att bli skickade som gåva till Ukraina som just nu. Så ja snålheten börjar bli lite väl politiskt snäll nu. De andra gångerna har det inte varit mer än conscriptions och drafter. Denna gången står folk på kö utan både behov av pengar eller för att de behöver annan syssla. Nu är det kommunistjäveln som anklagar andra för att vara i krig med dem och därmed förklarar krig genom sin frispråkighet. Måtte de ta ett steg för långt. Väntan börjar bli för lång.
Släpp det lös! Nog snackat, så låt dem få vad de frågar efter. Är kärnvapen det enda de har för att skydda sin så jävla starka funktion och sitt folk så får de väl visa vilka menlösa veklingar de egentligen är. Som alla slaver. Stora i truten, små på jorden
Citera
2023-03-21, 01:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Där håller jag med dig fullständigt. Jag tycker alla är lite snåla just nu. Bättre om man ringer i klockan på riktigt. Aldrig bra om man låter manskapet stå redo för länge. Aktiverar man, så har även det en tidsram. Här anser jag att den största snålheten utspelar sig nu. Inte i gåvor och peningar till Ukraina, utan att låta oss dansa tango på riktigt för en gångs skull.

Det måste ske.

Läste även annan artikel, där Tjeckiens prezz sa att det hela "måste ske i år". Annars kommer krigströttheten att börja överta i väst. Detta då ifrån Tjeckien som är starkt "pro Ukraina".

Det hela blir inte bättre utav att Rishi i Storbritannien inte är pigg på att lägga mer på försvaret.

Även om Ryssarna trampar vatten, och gjort så i över ett halv år. Så är inte kriget vunnet än för Ukraina. Och Putin..kör "the long game".
Citera
2023-03-21, 01:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det måste ske.

Läste även annan artikel, där Tjeckiens prezz sa att det hela "måste ske i år". Annars kommer krigströttheten att börja överta i väst. Detta då ifrån Tjeckien som är starkt "pro Ukraina".

Det hela blir inte bättre utav att Rishi i Storbritannien inte är pigg på att lägga mer på försvaret.

Även om Ryssarna trampar vatten, och gjort så i över ett halv år. Så är inte kriget vunnet än för Ukraina. Och Putin..kör "the long game".

Ja vem vet, det kan bli så att NATO blir trötta på att dra ut på kriget och hellre riskerar kärnvapenkrig genom att gå in aktivt i kriget. Troligtvis blir första steget kryssningsrobotar mot ryssarna. Nästa steg stridsflyg. Kanske börja sänka de ryska kärnvapenubåtarna.
Citera
2023-03-21, 01:45
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det komiska med Alexander Mercouris är att sitter hemma med en webbkamera och en gammal bokhylla i bakgrunden.
Han levererar bättre och mer pålitliga nyheter och analyser än vad SVT kan leverera med en budget på mer än 8 miljarder kronor per år.

Nu får du ju beakta att Alexander Mercouris har väldigt tunga meriter! Han är en f.d. advokat, som uteslöts ur det brittiska advokatsamfundet för mer än ett årtionde sedan p.g.a. förfalskning och mened. Om inte det gör honom till ett pålitligt sanningsvittne och geopolitisk expert så vet jag inte vad som krävs...
Citera
2023-03-21, 01:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja vem vet, det kan bli så att NATO blir trötta på att dra ut på kriget och hellre riskerar kärnvapenkrig genom att gå in aktivt i kriget. Troligtvis blir första steget kryssningsrobotar mot ryssarna. Nästa steg stridsflyg. Kanske börja sänka de ryska kärnvapenubåtarna.

Om det värsta skulle ske..(att intresset ifrån speciellt europa minskar, dvs bara snack, och Usa lämnas med förväntningen att ta notan utav vapenleveranser) så tror jag ödet för Ukraina blir som Finland efter vinterkriget -39.

Tror inte att Putin kan ta hela Ukraina. Sedan kommer Ukraina att fixa egna kärnvapen.., för ev "rond 3".
Citera
2023-03-21, 01:51
Medlem
Har vi några klipp på den utslagna järnvägstransporten av Kalibr?
Citera
2023-03-21, 01:55
Medlem
Citat:

Det är inte Nato som blir trötta. Det heller inte där vi står och väntar. Det är inte mot Nato säger sig kriga ja. De påstår ju att USA strider mot dem. Vore det inte helt enkelt bättre om de fick prova på det då. Den enda som skulle använda kärnvapen är fega jävla ryssen med stor trut. Varför är de så jävla bra som de säger, men livrädda för lite riktig mano el mano kaffedrickande? Slavisk äcklig feghet som vanligt. Hundratusentals står och väntar för att bara få lov att svara. Allt handlar om XI och inget annat. Ryssjävlen är ännu en gång ett fegt jävla as i både handling som att våga stå upp för sig själva.

I hundra år har de parasiterat på väst och nu skall de parasitera på Kina. Fega malplacerade kräk är vad de är och inget annat. Kina är ju åtminstone civiliserade så man får ju hoppas de har lite stolthet kvar dem med. Sjukdomen kallad ryss är bara cancer för världen
Citera
2023-03-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Har vi några klipp på den utslagna järnvägstransporten av Kalibr?
Nej, men en jävla massa åkrar och lekplatser som de har träffat med Kalibr har vi klipp och bilder på. Glonass och lite 404 errors
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in