2023-03-20, 23:16
Medlem
Nu är tråden svår att följa igen, så någon annan kan ju ha skrivit detta.

Men ang när Tove lämnade Nöjet och att hon frågade efter den här yngre Maja:

Tove hade gått på Johanna. Säkert inte genomtänkt, baserat på det som står i FUP:en om hur Tove fungerade.

När det sedan var dags att gå, pga att Nöjet stängde, så är min uppfattning att Tove försökte dra ut på att behöva lämna. Jag är själv rätt "konflikträdd" och om jag hade varit T hade jag verkligen fått ångest över det som hänt/att ha tappat det en stund och konfronterat. I det här fallet hade ju Tove redan innan varit rädd för Johanna (FUP).

Hon vill alltså ha en anledning att stanna kvar då länge som möjligt med förhoppning att Johanna ska ha lämnar Nöjet, och därför "tjatar" hon på bartendern om denna yngre Maja.

Men, när hon väl till sist går ut väntar ju Johanna och Maja på henne....
Senast redigerad av QueenOfKidsAndCats 2023-03-20 kl. 23:19.
Citera
2023-03-20, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tycker inte alls att motivet är hyfsat klart.

Citat:
Ursprungligen postat av kalasamasse
Fast motivet är väl hyfsat claro ändå? J tyckte exempelvis att det var illa att Tove och hennes syster hade legat med snubbar som J tidigare hade legat med. Gick emot ”girl code”

Tycker du det?

Det tycker inte jag. Förvisso tyckte JJ detta men.... Nej allt verkar peka mer och mer i en annan riktning ju mera som framkommer. Jag får ta och skicka någon ett PM om vad jag egentligen tror ev. kan i a f ha varit en av grundorsakerna till mordet och se vad den personen tror.
Citera
2023-03-20, 23:17
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Jo, frågan är hur pass genomtänkt den där biten egentligen är

Jag hade fel om att kroppen dumpades vid Biltema som jag skrev ganska initialt i tråden, men jag läser just nu här i FUP:en att JJ har kastat mobiltelefonen i Ekenässjön om man ska tro vad hon själv berättar. Logiskt på det sättet att hon jobbade i krokarna. Men sen börjar hon prata om Kvarndammen. Hittar ingen träff riktigt på det, men det kanske är något lokalt namn?

Det är dock lite synd. Det hade varit bra att kunna gå igenom Toves telefon, men efter ungefär ett halvår kan det nog vara svårt att få ut information ur den om man hittar den om den legat i vattnet så pass länge.

ah jag har inte en aning! men som du säger det är nog inte speciellt genomtänkt av henne när hon drar den valsen för polisen! ursäkta att jag säger detta men jag skratta när jag läste hennes förklaring för den var så jävla dum att man baxna
Citera
2023-03-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det är glasklart vet jag inte, men var skulle J annars haft benen, om inte vinklade utmed Ts sidor? För mig är det också mest troligt att Ts armar legat utmed hennes kropp och under Js ben.
Det tror jag med… hon sitter antagligen inte på magen utan långt fram, på bröstet alltså och säkert med knän högt upp mot axlarna men på Ts armar o resten av tyngden med sina underben på Toves underarmar… hon har ju trots allt 20 kg mer i vikt om jag läste rätt
Citera
2023-03-20, 23:19
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Som eldades upp?

Nej det är det jag inte vet. Tappade tråden lite där men tror kanske polisen fick tag på säcken. Som så klart var från början full av ”Majas spyor, strumpor och hushållspapper” från toan. Har försökt fråga här om det var missuppfattning, det kanske bara var något som sas i förhör…polisen kanske aldrig hittade säcken?

Ska sätta mig och sträckläsa hela helgen. Från a-ö.
Citera
2023-03-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkisen72
Vad iskallt. Tove var redan dödsdömd.

Ja jag läste också att Tove aldrig varit i JJ.s lägenhet och att JJ typ visade henne runt först. Sedan har JJ någon gång fällt Tove så Tove slog sig i bakhuvudet. Så jäkla sjukt. Ett Monster gör så.
Citera
2023-03-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Manipulerad/livrädd… o därför tar hon ju inte hjälp… eller kan ens hindra det så som hon känner… det är ju vanlig psykologi med de flesta av oss som hamnar med en sån person…
Ja det förekommer ju så kanske är det så?
Men i förhör så ljuger hon en del
Hon ändrar saker hon sagt och det gör att man blir fundersam?
Citera
2023-03-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du sett skissen där J ritat in var M satt? (Jag har inte gjort det.)

Ja, men jag minns inte vart hon satte krysset tror T låg med fötterna lite snett riktat mot dörren och M markeras mot bortre väggen vid T s huvud). Går säkert att hitta i något av J s sista förhör. Ska ta en titt imorgon.
Citera
2023-03-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Då kanske Insp J. Ivarsson (den som undersökte JJ när hon bokades in på Hotell Gripen)

borde besöka specsavers alternativt söka ett annat arbete!

"Undertecknad har kontrollerat Johanna i cellen. Hon har inga synliga skador eller märken på
sin kropp som kan ha tillkommit den senaste tiden."

Aktbilaga 149, sidan 4

Vidare så fanns det ej heller något hudavskrap under BOs naglar...
Ur samma aktbilaga, sida 4 + 5

Skadornas uppkomstsätt 1
De möjliga överhudsavskrapningarna har ett utseende som starkt talar för att de
orsakats av ett smalt hårt föremål av ospecifik karaktär.
Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom grepp med hand och/eller skrapning med naglar.

Skadornas ålder
De möjliga överhudsavskrapningarna i ansiktet och vid det högra nyckelbenet har ett utseende som är förenligt med att de uppkommit inom ett halvt dygn- dygn innan fotograferingstillfället den 16 oktober 2022
(min notering:måste vara skrivfel med datumet här).Utseendet är således förenligt med att de uppkommit vid den angivna tidpunkten för händelsen, d v s kl. 02:00 - 02:45 den 16 oktober 2022.
Även rodnaderna i nacken kan ha uppkommit vid samma tidpunkt som de möjliga överhudsavskrapningarna. Att de uppkommit vid en senare tidpunkt är minst lika troligt.
Överhudsavskrapningen på ryggen har ett utseende som är förenligt med att de uppkommit minst något dygn innan fotograferingstillfället den 16 oktober 2022 och är således förenligt med att de uppkommit den 16 oktober 2022.

Uppfattar det som att skadorna kan ha uppstått i samband med mordet, men kan även ha uppstått senare. Kan va varit med grepp av hand då, och inte att hon rev JJ.
Eller så uppstod skadorna i samband med flytt av kropp.
Jag reagerade iallafall på rodnaden som syns i nacken på JJ.
Citera
2023-03-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag har läst att bådas strumpor var säcken med hushållspapper.
Jag måste missat det protokollet, hittade de säcken?
Citera
2023-03-20, 23:25
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag måste missat det protokollet, hittade de säcken?

Vet ej om den hittades men det verkar som att det har konstaterats. Ska lusläsa i helgen (det stör mig att inte veta) och återkommer.
Citera
2023-03-20, 23:26
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Jag utgår från att J vid första erkännandet (den 30/12) hade övergått till att hata M, på samma sätt som hon hatade Tove med flera, eftersom M erkänt att de tillsammans hade kört Toves kropp till skogen under natten. Ett stort svek, sett från Js perspektiv. Därmed hade J motiv för att vilja sätta dit M för mord, även om M inte var delaktig på badrummet (utifrån hennes tendens till att vilja straffa och hämnas på dem som sviker henne eller går emot henne).

M har visserligen också motiv för att ljuga och hävda att hon inte var delaktig i badrummet, även om hon var det.

Vad jag dock inte kan få huvudet runt, är hur M ska ha kunnat hjälpa till på det sätt som J beskriver. Hur kan M hålla ner båda händerna på Tove, när M är positionerad på ena sidan av Tove?

Skiss över hur J menar att de var positionerade i aktbilaga 153, sid 1042.

Jag tror också att J hatar M numera, eftersom hon svek löftet dom gett varandra att knipa käft genom alla förhör, och angett J.
Skulle inte förvåna mej om hon gör nåt utfall eller nåt uppträde mot M under rättegången. Hon är en tvättäkta psykopat och galning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in