2023-03-20, 20:28
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Larmlista Skandiahuset.

https://drive.google.com/file/d/1nPQJuoGIjaRvnRurEYOIyoamN2rHvNhI/view

EA 9982 Skandiafastighet Larm Väktare

Fascinerande att läsa i larmrapporten om larm och avlarm kl 23:20 på Dörrkontroll 29 S44, alltså entrédörren till Sveavägen 44. Kan vi här läsa ut att SE passerar grinden?
Citera
2023-03-20, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Var du där, så att du vet?

Var du det? Finns inga fakta att han var det i.a.f.
Citera
2023-03-20, 20:31
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Larmlista Skandiahuset.

https://drive.google.com/file/d/1nPQJuoGIjaRvnRurEYOIyoamN2rHvNhI/view

EA 9982 Skandiafastighet Larm Väktare

PH läser sedan denna rapport och kollar systemet mot Fröken Ur och kan då sätta utpasseringen till 23:19.
Citera
2023-03-20, 20:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Fascinerande att läsa i larmrapporten om larm och avlarm kl 23:20 på Dörrkontroll 29 S44, alltså entrédörren till Sveavägen 44. Kan vi här läsa ut att SE passerar grinden?

Tänkte detsamma....

Blir det alltid en "larmrapport" när dörren används?
Citera
2023-03-20, 20:36
Medlem
TheTricksters avatar
Det hävdas ju bland vissa att SE först checkade ut med sitt passeringskort och sedan snackade med vakten. Varför inte omvänt?
Citera
2023-03-20, 20:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det hävdas ju bland vissa att SE först checkade ut med sitt passeringskort och sedan snackade med vakten. Varför inte omvänt?

Det är mer eller minder fastslaget att utstämplingen skedde innan man kom ut i receptionen.
Citera
2023-03-20, 20:43
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är mer eller minder fastslaget att utstämplingen skedde innan man kom ut i receptionen.

Ok, men det är ingen särskild grind man måste passera med passerkortet för att kunna komma fram till vakten, och ja där prata med honom?
Citera
2023-03-20, 20:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ok, men det är ingen särskild grind man måste passera med passerkortet för att kunna komma fram till vakten, och ja där prata med honom?

Finns folk här i tråden som är bra mycket mer pålästa gällande Skandiahuset än mig, tex Henrik.

Jag har bara tolkat det som att själva apperaturen som man stämplar ut på var placerad innan receptionen. Man stämplar alltså ut först, för att sedan komma ut i receptionen till väktarna.
Om jag inte misstar mig fanns det någon "snurrdörr" eller dylikt innan receptionen.
Någon grind har jag aldrig hört om.

Väktarna hävdar ju också i förhör att de aldrig såg Engström stämpla ut.
Citera
2023-03-20, 21:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Roligt att ha fått in ett geni i tråden!

Vad säger du om att Anna Hage beskriver mördare som en barhuvad man med snygg kropp?

Vad säger du om att Engström berättar om vad som hänt på mordplatsen i samtal med vakterna kort efteråt (då den riktiga skytten var långt borta)?

Vad säger du om att Engström pekats ut av JA som varande på mordplatsen efter skotten?

Vad är din ”riktiga och objektiva analys” av det?

Att jag är ett geni får stå för dig. Normalbegåvad om du frågar mig. Det räcker långt för att göra bättre analyser än dig.

Glider man in i en tråd och börjar med att idiotförklara skribenter når man inte upp till normalbegåvning. Förstår man inte en sån sak har man nog rejäla problem att göra andra analyser också, vilket märks i ditt fall.

Barhuvad stämmer inte med vad t ex AD säger. Snygg kropp pekar ut SE, det kan ingen förneka. Case closed.

Det är väktarna som säger att SE sagt saker, det är inte uppgifter direkt från SE själv. En grundbult i Vittnesspykologin.

Att JA pekar ut SE har vi diskuterat så det räcker. Både TP och KP har redovisat detta utan att någon väl påläst har ansett att det har något större värde. Det säger sig självt, vore detta ett alibi hade det varit ramaskri och fått uppmärksamhet, begriper du inte ens det?

Den riktiga analysen är att vi inte vet när SE stämplade ut eftersom vi inte vet den exakta sekunden eller hur mycket klockan gick fel exakt på sekunden. Det kan t o m vara så tidigt som 23.18.40, eller t ex 23.20.20.

Vi vet inte hur länge samtalet varade om det överhuvudtaget var något. Om det var ett samtal kan han ha pratat medans han gick mot ytterdörren, eller så stod han kvar och pratade, t ex så länge att han missade mordet, men precis han se LJ. Leffe pratar strunt helt enkelt.

Om du läser lite vad som sägs bland experter så landar man i att det inte går att komma runt SE, precis som KP säger. Vilket betyder att han saknar alibi och någon form av misstanke finns. Vad det betyder i skuldfrågan vet vi inte, men det är fullt möjligt att diskutera det utan invektiv.

Slutligen, vad man själv tror eller är övertygad om kan visa sig vara fel. Det måste man vara ödmjuk inför.
Citera
2023-03-20, 22:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du insåg att tiden inte räcker till och att Engström har alibi.

Därför larvet med alternativ utstämplingsplats, som inte flög, va?
...

Så är det med alla liknande teorier. De utgår från att det redan är bevisat att Engström är mördaren, och försöker sedan förklara hur det gick till.

KP begår samma fel när han pratar om revolvern. Javisst, om nu SE sköt Palme måste han ha haft ett skjutvapen. Det är ett trivialt konstaterande.

Men det bidrar inte på något sätt till frågan om huruvida det verkligen var han eller inte.

För mig är det konstigt att vissa åtminstone inte kan säga, "att det här är förvisso bara spekulationer utan något stöd i det material vi har".

På samma vis är det med alla funderingar som utgår från samma punkt och sedan skall förklara hur han kunde vara på plats. I värsta fall får han vara Stålmannen och snurra jorden baklänges för att hinna, för hann gjorde han ju, eftersom han sköt Palme. På något sådant skruvat sätt är det en del måste resonera. Om de ändå ville inse det.
Citera
2023-03-20, 22:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det vore nåt! Dessutom gick väl den klockan en minut fel, så rätt tid är kl. 23:19.

Men är inte det ALG som är ute på sin rond? Tyvärr. Tror det är väktarna som man kan följa, och ej SE.

För egen del har jag funderat över L19, Köksingång-Hörnan, kl. 18:35, som återställs först 20:24.

Finns det inga bevarade listor vad gäller Skandiamannens kortdragningar?
Citera
2023-03-20, 22:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Detta är sprängstoff som det är ett under att Filter/åklagaren/Netflix kommit undan med:

Jag har inte lusläst hela materialet men det är alltså så att JA reagerar på endast 2 av 15 foton?

Varav ett då han väl beskriver Engström!

Någon borde åtala Krister Petersson. Till att börja med.

Han reagerar på glasögonen. Åtala dig själv istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in