2023-03-19, 14:28
Medlem
Hallå,

Hade medarbetarsamtal för ett par veckor sedan med min chef kring lön och i mitt avtal så står det att den den överenskomna lönen gäller för år 2023 (blev anställd på detta jobb i mitten av september 2022). Detta innebär att jag inte kommer vara med i lönerevisionen i år.

Men.. är det alltså helt uteslutet att ändå höja sin lön? Jag var dum nog att inte förstå vad detta innebar i början, förstår inte varför jag inte tänkte på vad det egentligen betydde med att den överenskomna lönen gällde för 2023.. reko misstag och man skäms lite.

Så frågan är: finns det några möjligheter att höja lönen på mitt nuvarande jobb eller är det bara att bita ihop? Byta jobb är så klart inget jag kommer göra.
Citera
2023-03-19, 14:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är rätt vanligt förfarande.
Citera
2023-03-19, 14:53
Medlem
Det är vanligt - och du borde sett detta när du förhandlade kontraktet. Men det är ju inte omöjligt att ta upp det ändå. Med tanke på fortsatt hög infaltion så borde du kunna diskutera det i det minsta.
Citera
2023-03-19, 15:32
Medlem
Hej

Har ni kollektivavtal?

Du ska vara med i åretslönerevision, så gör vi på min arbetsplats, även om medarbetaren gjort en annan överenskommelse.

Om du är med i facket, kontakta dem.

Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2023-03-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsanalys
Hej

Har ni kollektivavtal?

Du ska vara med i åretslönerevision, så gör vi på min arbetsplats, även om medarbetaren gjort en annan överenskommelse.

Nja, sannolikt står det i anställningsavtalet att TS är anställd i enlig med 2023 års lön då denne började sent på året.

Man kan oxå ser det som att TS haft något högre lön under 2022 iom att denne har haft 2023 års lön i några månader.
Citera
2023-03-19, 19:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nja, sannolikt står det i anställningsavtalet att TS är anställd i enlig med 2023 års lön då denne började sent på året.

Man kan oxå ser det som att TS haft något högre lön under 2022 iom att denne har haft 2023 års lön i några månader.

Exakt som du beskriver fungerar det: du får en lite högre lön år X mot att du inte får någon höjning år Y.
År Z däremot blir det höjning.
Citera
2023-03-19, 22:06
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Byta jobb är så klart inget jag kommer göra.

Vilket förhandlingsläge du har
Citera
2023-03-19, 22:17
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsanalys
Hej

Har ni kollektivavtal?

Vilket svammel.
Citera
2023-03-19, 23:54
Medlem
Westgoethes avatar
Det är väldigt vanligt i statlig och kommunal verksamhet där jag har erfarenheter, att man anställer med "årets lön" dvs du får den lön vid anställningen "du skulle fått" om du varit med i lönerevisionen det året.

Det avtalas mellan arbetsgivaren och den anställde och så vips är du inte med i årets lönerörelse. Det är däremot vanligt att man ändå har medarbetarsamtal men inte lönesamtal. I kommunal verksamhet brukar man ha medarbetarsamtal 1-2 gånger per år och ett lönesamtal kring februari-mars och så brukar nya lönen vara på plats i april/maj.

Detta har jag under mina år som kommunalt anställd varit med om själv 2 gånger och fått nya kollegor (ofta som anställs första hälften på året) som varit med om flera gånger.

Ibland finns en "Pott" som kan fördelas av chef utanför lönerörelsens centralt avtalade procent, men troligen är du inte tilltänkt om det avtalats annat vid din anställning.
Citera
2023-03-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Hallå,

Hade medarbetarsamtal för ett par veckor sedan med min chef kring lön och i mitt avtal så står det att den den överenskomna lönen gäller för år 2023 (blev anställd på detta jobb i mitten av september 2022). Detta innebär att jag inte kommer vara med i lönerevisionen i år.

Men.. är det alltså helt uteslutet att ändå höja sin lön? Jag var dum nog att inte förstå vad detta innebar i början, förstår inte varför jag inte tänkte på vad det egentligen betydde med att den överenskomna lönen gällde för 2023.. reko misstag och man skäms lite.

Så frågan är: finns det några möjligheter att höja lönen på mitt nuvarande jobb eller är det bara att bita ihop? Byta jobb är så klart inget jag kommer göra.

Om du inte har fått ökade ansvarsuppgifter eller där din roll har förändrats så är dina chanser små. Det skadar förvisso inte att ta upp det, men du får också vara beredd på ett nej. Har du däremot fått ökade ansvarsuppgifter, förändrad arbetsroll eller liknande så har du klart större möjligheter att få en löneökning i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in