2023-03-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det var så i fallet med flickan Yara där vårdnadshavaren inte ingrep när flickan misshandlades till döds. Båda Iblev fällda för mord men fick olika tånga straff.

Jag undrar om det inte var skillnad där eftersom det handlade om garantställning?
Citera
2023-03-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror inte jag har alla bilagor. Har inte heller sett det!

Tror det var i Aktbilaga 157 jag läste i. Dock osäker på om det är M eller J sökhistorik de presenterar där
Citera
2023-03-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag menar att M var på plats och skulle kunnat agera. Hon uppträde likgiltigt för vad som hände med T. Ingenting gjorde hon för att larma, avbryta eller stoppa, inte ens när grannen knackade på.
Nej och med all erfarenhet hon hade med JJ att hon ville bränna inne folk till höger o vänster osv hade hon ju kunnat avstyra det lätt redan på Nöjet då hon ju visste att deras plan var att ” slå henne ” … men där kommer väl både förtrycket, rädslan att våga säga emot eller att göra något själv och bristen i att se sammanhang eller konsekvenser
Citera
2023-03-20, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
De hade vin i den påsen. Den finns på en bild från vardagsrummet. De hade med sig vinet till Nöjet. Fjortisarna från landet.

Ja, jag har läst att polisen såg en sådan när de kom till platsen, och JJ säger att det är hennes påse. Så grannen kanske mnns fel där om burken?

"Efter att H*edvig är klar går hon ut i hallen och in i vardagsrummet där även Johanna har sin
säng. H*edvigs kollega har kollat noga i detta rum så hon kollar bara snabbt över detta rum.
Det som utmärker sig i detta rum är en röd soppåse som ligger på golvet precis till vänster när
man kommer in i vardagsrummet. I den röda soppåsen ligger det en TetraPak vin. Hedvig
berättar att ett vittne har berättat om denna röda soppåse med vinboxen. Vittnet har berättat
att denna påse låg i Toves cykelkorg. Vittnet har sagt att Johanna tagit med sig denna soppåse
upp till hennes lägenhet. Vittnet berättade att Johanna sagt att cykeln tillhörde hennes kompis.
"

Hm, man kan ju inte lita på JJ va?

A 153/925
Förhör JJ 16/10

"Förhörsledaren har fått fram uppgifter som behöver klargöras kring Toves cykel.
På frågor svarar Johanna:
Toves cykel stod precis på uppfarten, fastlås i ett litet staket.
Johanna upplever att cykeln var borta när de kom tillbaka från Donken. Den stod inte kvar
när de kom tillbaka.
Precis efter att de ska åka och köpa mat på McDonalds så tar Johanna med sig sin röda
plastpåse med vin från Toves cykelkorg. Hon la den i bilen och tog med sig den upp till
lägenheten när de hade hämtat mat och var tillbaka
"

A 153/929
Sammandrag tidigt förhör Johanna (18 okt)

"Lördag 15/10
Johanna och Maja samt Louise Sten är hemma hos Johanna på förfest och där dricker
Johanna 2 glas vin 15% och de båda andra dricker också vin okänd mängd.
Johanna känner sig salongsberusad men inte särskilt full.
De går iväg ca 22-22.30 och när de går så har Johanna med sig en flaska vin i en röd påse
medan Maja har en Bag in Box med sig. De gömmer dessa vid ett elskåp innan de kommer
fram till Nöjet.
"

/930

"När de kom fram till lägenhetshuset så ställde Tove sin cykel vid ett järnstaket vid huset och
låste cykeln via ett hjul och till staketet.
Johannas påse med vin glömmer hon kvar på cykeln medan Maja tar med sig sin dunk med
vin upp
"

/932
"När de kom fram till lägenhetshuset så ställde Tove sin cykel vid ett järnstaket vid huset och
låste cykeln via ett hjul och till staketet.
Johannas påse med vin glömmer hon kvar på cykeln medan Maja tar med sig sin dunk med
vin upp
"

/934

"Johannas påse med vin tog Johanna med sig upp till lägenheten och ställde den i
vardagsrummet och hon har inte tittat i påsen
"

Så, det kan vara så att JJ berättar sanningen, att påsen i cykelkorgen är hennes, men det kan vara en lögn också. att Tove också hade något med sig i cykelkorgen, och det är nu slängt eller brändes med Tove.

Jag litar inte på JJ.
Citera
2023-03-20, 19:43
Medlem
Men faller inte Ms hela historia på mcdonaldshistorian?
JJ skulle aldrig åkt till mcdonalds om inte grannen dyker upp, det får väl anses klarlagt o rätt givet. Då finns det bara två alternativ, antingen vet M va som hänt o är vaken i lgh

Eller så skulle hon då råkat vakna exakt när johanna gömt kroppen nånstans i lägenheten och är på väg ut andra gången när hon redan träffat på grannen? Eller skulle JJ hitta på för M att hon ska till mcdonalds också? Och sen slumpmässigt träffa på grannen och ocnså åka till mcdonalds?

För M påstår ju att hon vaknar säger att hon är hungrig o då säger jj att hon åker till mcd o handlar mat o då ser hon ingen kropp på toan

För mig känns d som givna lögner
Citera
2023-03-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ja håller med och dunsarna som grannen hör i ganska tät följd är nog just detta våld. Personligen tror jag att J bankat Ts huvud några gånger i badrumsgolvet. J vill ju dock mörka detta eftersom det inte stämmer med hennes version att hon ströp T i "10 sekunder". Därför är det bra att säga att Tove bara slog i skallen när hon föll och när dom bar ut kroppen. När J tog strypgrepp så var nog T redan medvetslös eller väldigt nära medvetslös vilket gjorde kvävningen enklare.

Tror också de höga dunsarna kom av att JJ bankat Toves huvud mot något, kanske mot handfatet utifrån hur grannen beskrev dessa dunsar. Men JJ satte sig väl på Tove för att fullfölja dådet sen och att det var då Tove möjligen sparkade mot väggen? Fast grannen stod väl utanför dörren under de sistnämnda ljuden vilket innebär att han direkt sprungit upp och ringt/knackat på? Får inte ihop detta.

Tror även det var JJ själv som lurade in Tove i badrummet, fällde omkull henne när hon ville ut varpå Tove slog i huvudet första gången i handfatet kanske. Och de 2 andra dunsarna kom av att JJ bankade huvudet mot golvet. Tror inte MH var med på detta.
Tror att MH var med på att lura med Tove hem till JJ för att JJ lurat i MH att hon "bara" skulle slå Tove. JJ hade mord i åtanke direkt hon inte fick gehör hos vakt/polis vid Nöjet och spelade trevlig /snäll hela vägen hem för att Tove verkligen skulle följa med in i lägenheten.
Citera
2023-03-20, 19:45
Medlem
Alonens avatar
MH har ju inte alla hästarna hemma.

Hon är säkert skiträdd för JJ, nu när hon sett vad JJ är kapabel till.

JJ som fullfjädrad psykopat tycker väl att allting är någon annans fel. Ffa MHs!

Klart det blir snurrigt för MH och hon blandar ihop allt som hon inte kan hålla reda på.

Sanning, lögn, hittepå, allt i en enda röra, överskuggat av rädslan för JJ.

Rättegången blir spännande…
Citera
2023-03-20, 19:49
Medlem
De hade ju planer på slå TT påvägen hem, men var trevligt på vägen hem så blev inget. Om det hade planer på att slå henne, så tror jag inte ett uns att MH, går och lägger sig när de skall "reda ut bråket".... (vilket var lögn, för att lura dit TT. MH måste ju ha hjälpt till. Inte sovit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där tror jag du har prickat rätt, att J trodde hon tagit Ms tfn med sig. Hon sa ju till vänner dagen efter att hon och M varit på McD.

En sådan blunder!
Jodå, ibland så..
Nä men seriöst jag har nailat, vad jag tycker är uppenbara blunders, men vi får anta att dom som får betalt för att jobba med detta case även dom uppfattat det jag uppfattat.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Är det FUP en som redovisar reaktioner/inga reaktioner, eller vart är ni nu??

Delvis, JJ lipade ju när hon släpade in liket i de djupa skogarna…
Citera
2023-03-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jo, men lika mycket talar för att armarna kan ha varit fast under JJ:s egna ben. Oavsett vilket blir det nog svårt att ställa det bortom rimligt tvivel att MH höll i händerna som JJ uppgav.

...whot?
Citera
2023-03-20, 19:50
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Majas mamma säger själv att hon inte kan klockan.

Men jag antar att hon kan det till viss del. Som när en människa har dyslexi och inte kan skriva eller stava korrekt, så sviktar väl hennes förmåga att förstå tid och klockslag.

Men har hon ju många fina timmar till att lära sig i cellen.

Hon har kanske dyskalkyli

https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/raknesvarigheter-dyskalkyli/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in