2023-03-20, 18:25
Medlem
carminaburanas avatar
Jag skall nu i dagarna registrera mitt AB, (just nu har jag EF). Min bank är Swedbank.
Jag har tidigare gett en pärm till en tant som bokfört det åt mig men nu vill jag fixa det själv.

Det blir bara jag som är anställd, med en förväntad omsättning på 500.000kr i år.

Jag använder mig av Zettle (säljer tavlor, tryck och vykort) Väldigt okomplicerat. Nån utgående faktura då och då, men det mesta tas med Zettle.

Jag har kollat FortKnox och Bokio. De verkar ju jättebra, men sen funderade jag på att byta bank och såg då att de flesta erbjuder ett bokföringsprogram från dem (speedledger). Man kan ju givetvis koppla de självständiga till sitt konto med, men detta verkade väldigt smidigt. För detta verkar båda ta 299kr i månaden. Fort knox tar fem spänn för att tolka kvitton(!)

slipper man att fota kvitton och scanna in fakturor om man kör med bankens egna? Hur gör man tex om man fått en fysisk faktura?

Swedbank: https://secure.speedledger.com/f/tintin/signup/swedbank

Nordea: https://www.speedledger.se/bokforingsprogram/nordea/
Citera
2023-03-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skall nu i dagarna registrera mitt AB, (just nu har jag EF). Min bank är Swedbank.
Jag har tidigare gett en pärm till en tant som bokfört det åt mig men nu vill jag fixa det själv.

Det blir bara jag som är anställd, med en förväntad omsättning på 500.000kr i år.

Jag använder mig av Zettle (säljer tavlor, tryck och vykort) Väldigt okomplicerat. Nån utgående faktura då och då, men det mesta tas med Zettle.

Jag har kollat FortKnox och Bokio. De verkar ju jättebra, men sen funderade jag på att byta bank och såg då att de flesta erbjuder ett bokföringsprogram från dem (speedledger). Man kan ju givetvis koppla de självständiga till sitt konto med, men detta verkade väldigt smidigt. För detta verkar båda ta 299kr i månaden. Fort knox tar fem spänn för att tolka kvitton(!)

slipper man att fota kvitton och scanna in fakturor om man kör med bankens egna? Hur gör man tex om man fått en fysisk faktura?

Swedbank: https://secure.speedledger.com/f/tintin/signup/swedbank

Nordea: https://www.speedledger.se/bokforingsprogram/nordea/
Kör Speedledger via Swedbank funkar kanon och enkelt, rekommenderar, allt via bankkontot får man upp kontot som man använde senast för samma avsändare/mottagare t ex
Senast redigerad av tjanska 2023-03-20 kl. 18:40.
Citera
2023-03-20, 18:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kör Speedledger via Swedbank funkar kanon och enkelt, rekommenderar, allt via bankkontot får man upp rätt konto som man använde senast t ex

Ok, nice, en användare!

Hur gör du när du får en faktura som du manuellt betalar? Eller ett kontantkvitto, säg att du tex köpt något begagnat till firma?

Spara du fortfarande dina papperskvitton/verifikat från inköp? Eller måste man fota av dem, spara dem i dInbox, och koppla dem med rätt utgift?

Jag antar att man kan ha flera konton kopplade, tex ett företagskonto och ett mastercard?
Senast redigerad av carminaburana 2023-03-20 kl. 18:47.
Citera
2023-03-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ok, nice, en användare!

Hur gör du när du får en faktura som du manuellt betalar? Eller ett kontantkvitto, säg att du tex köpt något begagnat till firma? det verkar inte finnas fotograferingsmöjligheter?

Spara du fortfarande dina papperskvitton från inköp?

Jag antar att man kan ha flera konton kopplade, tex ett företagskonto och ett mastercard?

Skriver en manuell, kvitton måste vara kvar som bokföringsunderlag, sätter den på den skapade verifikationen.
Har bara på företagskonto, misstänker ditt Master Card är kopplad till det kontot om det inte är kreditkort och då får du använda fakturan som bokföringsunderlag till verifikationen.
Allt via bankkontot är det bara trycka på en knapp om förslaget är rätt och det är det oftast om man bokat mot det tidigare så bokas det.
Citera
2023-03-20, 18:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Skriver en manuell, kvitton måste vara kvar som bokföringsunderlag, sätter den på den skapade verifikationen.
Har bara på företagskonto, misstänker ditt Master Card är kopplad till det kontot om det inte är kreditkort och då får du använda fakturan som bokföringsunderlag till verifikationen.
Allt via bankkontot är det bara trycka på en knapp om förslaget är rätt och det är det oftast om man bokat mot det tidigare så bokas det.

Ah ok, så det fotas. men du sparar pappret och häftar in som backup antar jag?

Ja mitt Mastercard är ett kreditkort kopplat till ett separat konto men jag använder aldrig krediten, tycker mest det är ett irritationsmoment. Samtidigt är det ju bra att ha en liten kredit ifall man skulle behöva den... Du har bara ett bankkort direkt kopplat till företagskontot? Det jag tänker är att man riskerar ju att få hela kontot tömt ifall det skulle gå illa, man får reseförsäkring med mastercard och lite sånt.

Är det nåt du är missnöjd med?

Har du AB eller EF?
Citera
2023-03-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ah ok, så det fotas. men du sparar pappret och häftar in som backup antar jag?

Ja mitt Mastercard är ett kreditkort kopplat till ett separat konto men jag använder aldrig krediten, tycker mest det är ett irritationsmoment. Samtidigt är det ju bra att ha en liten kredit ifall man skulle behöva den... Du har bara ett bankkort direkt kopplat till företagskontot? Det jag tänker är att man riskerar ju att få hela kontot tömt ifall det skulle gå illa, man får reseförsäkring med mastercard och lite sånt.

Är det nåt du är missnöjd med?

Har du AB eller EF?
Inget fotas och har inget kort är en brf.
Jag skriver verf nr på fakturan/underlaget och sätter i pärmen som revisorn får till revisionen och skriver ut verifikationslista, huvudbok mm som pdf som jag mailar till revisorn som underlag för revisionen.
Enda verf jag skriver ut är typ för bokslutet så jag får med dessa i pärmen så "alla nr" finns där.
Funkar kanon inget jag saknar, är missnöjd med.
Senast redigerad av tjanska 2023-03-20 kl. 19:11.
Citera
2023-03-20, 19:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Inget fotas och har inget kort är en brf.
Jag skriver verf nr på fakturan/underlaget och sätter i pärmen som revisorn får till revisionen och skriver ut verifikationslista, huvudbok mm som pdf som jag mailar till revisorn som underlag för revisionen.
Funkar kanon inget jag saknar, är missnöjd med.

Ahh, så jag måste fortfarande fladdra omkring med pärm? Jag trodde det var det man skulle slippa, gha!

Det finns ju fotograferingsmöjlighet i speedledger.

Jag trodde att man helt enkelt bokförde händelserna på kontot, fotade av verifikaten till dInbox, och kopplade sedan ihop dem med rätt händelse. Sen sparar man ner filen och skickar till skatteverket, eller till revisor för bokslut. Kör ni kontant eller fakturametod? Jag kommer ju köra kontant så har inget revisorkrav. Det kanske ni har?
Citera
2023-03-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ahh, så jag måste fortfarande fladdra omkring med pärm? Jag trodde det var det man skulle slippa, gha!

Det finns ju fotograferingsmöjlighet i speedledger.

Jag trodde att man helt enkelt bokförde händelserna på kontot, fotade av verifikaten till dInbox, och kopplade sedan ihop dem med rätt händelse. Sen sparar man ner filen och skickar till skatteverket, eller till revisor för bokslut. Kör ni kontant eller fakturametod? Jag kommer ju köra kontant så har inget revisorkrav. Det kanske ni har?
Finns mer tjänster att köpa till (inte testat) men vi har bara bokföring.
Bokföringsunderlag måste du ha på något vis jag har en "bred pärm" funkar bra men funkar nog också med någon digital variant har inte testat något sådant, kostar ju även pengar och då det är en liten brf så räcker detta och vet inte om det är lönsamt, har ju ansvar för andras pengar.
Citera
2023-03-20, 19:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Finns mer tjänster att köpa till (inte testat) men vi har bara bokföring.
Bokföringsunderlag måste du ha på något vis jag har en "bred pärm" funkar bra men funkar nog också med någon digital variant har inte testat något sådant, kostar ju även pengar och då det är en liten brf så räcker detta och vet inte om det är lönsamt, har ju ansvar för andras pengar.

ja, absolut!

Har ni 199 kr/månaden varianten?
Citera
2023-03-20, 19:28
Medlem
Citat:
ja, absolut!

Har ni 199 kr/månaden varianten?

Betalar årsvis 4.485 så typ 375/mån
Citera
2023-03-20, 19:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Betalar årsvis 4.485 så typ 375/mån

Ok, ja det är ju samma som den som jag kollar på, den digitala varianten kostar inget extra, den ingår så vitt jag förstår
Citera
2023-03-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ok, ja det är ju samma som den som jag kollar på, den digitala varianten kostar inget extra, den ingår så vitt jag förstår
Ok, har inte kollat på något mer, har haft tjänsten sedan dom startade så mer än 15 år och inte känt behov av något mer.
Körde manuellt innan dess så detta underlättade mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in