2023-03-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Haha har de bättre trackreckord än Riksbanken då?

OM de har det - varför hjälpte de inte Ingves då? För hans trackreckord är värdelöst.

Bara att kolla på gamla rapporter från Riksbanken. De prognosticerade räntebanan 2 ggr per år och hade aldrig rätt.

Ingen kan hjälpa självgodheten själv, Ingves. Han skulle kunna stirra rätt in i en spåkulan och ändå göra tvärt om för att han själv känner för det.
Citera
2023-03-20, 08:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
De fick likviditetsproblem när skitföretagen inom tech inte kunde hantera en ränta över 0 och fick sälja sina obligationer/värdepapper med förlust $1.8 biljoner.

Som jag förstår det klarar inte värdelösa it-företag mer än 0% ränta på sina lån och så uppstod likviditetsproblem.

Klart att banker skiter i risken för de får ändå sina miljonbonusar och kan inte gå under för staten kommer och räddar dem varje gång.
1,8 BILJONER? Det är en sjuk summa men de får nog skylla sig själva. Helt onödigt
Citera
2023-03-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Denna vecka kommer Walkstreeet köpa upp allt som är värt att äga.

Fan vad vi retail är knullade......vi har inga pengar, de har allt.
Denna vecka är det OLJE aktier som gäller

bank kommer det inte vara iaf,
Citera
2023-03-20, 08:58
Medlem
Nord88s avatar
Tycker inte att aktieägarna blir särskilt blåsta.

En stor del av börsvärdet bestod i värdet av en teoretisk förmånlig räddningsplanka. När det inte blev någon sådan är det faktiska värdet inte vad kursen stängde på i fredags. Aktieägarna har inte blivit bestulna. De som blivit våldtagna är däremot de som sitter på obligationerna.

Om detta blir ny standard så blir väl följden att krisande bankers aktier rasar än hårdare då eventuell räddning måste komma på marknadsmässiga villkor.

Värdet av CS utan att denna förmånliga räddning blev av hade antagligen varit mindre än vad aktieägarna nu får ut. Det fanns teoretisk uppsida kring 2 dollar, så aktieägarna fick ändå hyggliga odds.

Om vi i framtiden har en identisk bank likt CS i ett identiskt läge och i övrigt samma läge på marknaden så kommer kursen att stå avsevärt mycket lägre då uppsidan inte är lika stor efter detta agerande av staten.

Värre är väl att dessa obligationer fyller en funktion och att de numera blir mycket mindre attraktiva att sitta på. Man undrar ju vad de långsiktiga konsekvenserna kommer att bli och om det är någonting som vägts in av beslutsfattarna eller om de tänker väldigt kortsiktigt. Vad kommer det kosta att ställa ut sådana i framtiden?
Citera
2023-03-20, 09:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
De fick likviditetsproblem när skitföretagen inom tech inte kunde hantera en ränta över 0 och fick sälja sina obligationer/värdepapper med förlust $1.8 biljoner.

Som jag förstår det klarar inte värdelösa it-företag mer än 0% ränta på sina lån och så uppstod likviditetsproblem.

Klart att banker skiter i risken för de får ändå sina miljonbonusar och kan inte gå under för staten kommer och räddar dem varje gång.

Nej, de sålde inte med 1.8 biljoner dollar förlust de sålde med 1.8 miljarder dollar förlust. Du ligger tre tiopotenser fel.

Millions <--> Miljoner
Billions <--> Miljarder
Trillions <--> Biljoner

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
1,8 BILJONER? Det är en sjuk summa men de får nog skylla sig själva. Helt onödigt

Det var 1.8 miljarder.
Senast redigerad av KJosef 2023-03-20 kl. 09:07.
Citera
2023-03-20, 09:09
Medlem
wwrs avatar
Men vad betyder detta. - "skrivas ned"? Sätts inte obligations-värden av marknaden? Kommer de som köpt AT1 att förlora alla pengar?
Citat:
I samband med bankfusionen mellan Credit Suisse och UBS kommer värdet av Credit Suisses mest riskfyllda företagslån, så kallade AT1-obligationer (hög avkastning men risk att inte få tillbaka pengarna om banken hamnar i trubbel) att skrivas ned från 17 miljarder schweizerfranc till noll.
Placera
Citera
2023-03-20, 09:28
Medlem
KJosefs avatar
UBS går dåligt i förhandeln. Det verkar inte som att marknaden tycker att UBS får CS till någon fyndvärdering. Det tycker inte jag heller. Krisande banker är inte en bra investering det är mycket bättre att betala 20 gånger så mycket för Handelsbanken. Men men, vi får se hur det går vid börsöppning.
Citera
2023-03-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nej, de sålde inte med 1.8 biljoner dollar förlust de sålde med 1.8 miljarder dollar förlust. Du ligger tre tiopotenser fel.

Millions <--> Miljoner
Billions <--> Miljarder
Trillions <--> Biljoner

Det var 1.8 miljarder.

Stämmer helt, fel av mig.

Som jag sagt tidigare förstår jag inte varför någon skulle vilja äga aktier i UBS längre.
Gjorde de någon deal med saudi när de tryckte in pengar i CS?

Det ser ut som även aktieägarna i UBS håller med mig om att den banken är full av skit för den är nere -12% pre market .

Politikerna har en lång dag fylld av lögner för att styra upp denna situationen =)
Citera
2023-03-20, 09:33
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Stämmer helt, fel av mig.

Som jag sagt tidigare förstår jag inte varför någon skulle vilja äga aktier i UBS längre.
Gjorde de någon deal med saudi när de tryckte in pengar i CS?

Det ser ut som även aktieägarna i UBS håller med mig om att den banken är full av skit för den är nere -12% pre market .

Politikerna har en lång dag fylld av lögner för att styra upp denna situationen =)
¨
Det är lätt hänt det där misstaget. Det mest intuitiva är ju att anta att billions blir biljoner och trillions blir triljoner osv men nej, självklart inte

Ja, jag håller med dig. Hade jag haft UBS så hade jag sålt omedelbart. Jag var inne på något liknande i mitt senaste inlägg. Jag vet inte hur UBS kunde gått med på detta men de var väl under press från sin centralbank eller något. Förhoppningsvis får vi mer information framöver.
Citera
2023-03-20, 09:40
Medlem
wwrs avatar
Ursäkta att jag bumpar detta. Har några köpare av CS-obligationer förlorat alla satsade pengar?

(FB) UBS köper Credit Suisse – för över 20 miljarder kr
Citera
2023-03-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ursäkta att jag bumpar detta. Har några köpare av CS-obligationer förlorat alla satsade pengar?

(FB) UBS köper Credit Suisse – för över 20 miljarder kr
Ja, AT1-obligationer i CS är nollade. Även om det var högriskobligationer så såg nog inte så många det framför sig och många andra bankers utgivna AT1-obligationer faller nu idag bl.a. sägs Swedbanks vara ner 8 %.
Citera
2023-03-20, 09:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ja, AT1-obligationer i CS är nollade. Även om det var högriskobligationer så såg nog inte så många det framför sig och många andra bankers utgivna AT1-obligationer faller nu idag bl.a. sägs Swedbanks vara ner 8 %.
Tack för svaret. Så i detta fall så bestämmer banken vad dess obligationer är värda. Det fanns helt enkelt i obligationsavtalet att obligationen inte återbetalades om banken blev uppköpt. En del måste ha förlorat stort. Många uppfattar ju obligationer som säkrare än aktier. Aktieägarna hade visst förlorat 63% i något skede.

Den såg vi inte komma.
Senast redigerad av wwr 2023-03-20 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in