2023-03-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag tänkte också först på detta, men jag såg konversationen i FUP:en och minns att A svarade "Ajdå" eller något liknande, så det känns ju inte som det.
Stämmer
A svarade Ajdå
Men lite senare ringde han T
Då var hon påväg hem till J med J och M
A sa då att hon borde inte följa med eftersom de så ofta är osams
Men T ville gå med
Tror hon sa att det va lugnt
Och hon lät glad
Citera
2023-03-20, 00:06
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM det är sant, kan det vara att hjärnan blivit bombarderad med så många intryck att den inte kan få ordning på dem och därför behöver stänga ner.

Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Tycker M ser jäkla konstig ut med knepiga drag i ansiktet ? Kan det tyda på något ?

Förresten så är de ju helt sjuka i huvudet båda två tyvärr.

Ser ju ut som alkoholfetopati…
Citera
2023-03-20, 00:11
Medlem
Har sträckläst hela FUPen i helgen.

I vittnesmålet från TTs syster kommer det fram att TT för något år sedan lite plumpt/oöverlagt berättat inför en skara festdeltagare att JJ visst varit otrogen, vilket hade renderat en stor scen vid det aktuella tillfället. Kan det vara detta som var den långsiktiga anledningen till JJs hat mot TT?

Kan det också vara så att motivet som blev den utlösande faktorn där hemma i JJs lägenhet, faktiskt ändå var något annat, som hände just där och då, när de "talade ut"? Tänk om TT i stundens hetta slängde ur sig att hon visste/misstänkte eller hade hört att JJ utfört mordbranden/skadegörelsen mot deras föräldrahem och kanske till och med hotade att tipsa polisen? Med tanke på hur många som "kände till" kopplingarna mellan JJ och de olika mordbrandsmålen så känns det ju inte inte helt far fetched.

Har inte sett denna tes tidigare i tråden, men har inte letat aktivt heller.
Citera
2023-03-20, 00:12
Medlem
Fler som tänkt på att i JJs händelseförlopp så åker Tove i marken och stryps typ direkt, medan enligt grannen så hörs dunsen, de hinner diskutera den och sedan gå upp och ringa på innan de hör bankandet i väggen (som högst troligen är när JJ beskriver att Tove försöker åla/sparka sig loss). Låter snarare som ett mer utdraget och ännu hemskare händelseförlopp.

önskar de båda GM allt lidande i världen
Citera
2023-03-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokke
Har sträckläst hela FUPen i helgen.

I vittnesmålet från TTs syster kommer det fram att TT för något år sedan lite plumpt/oöverlagt berättat inför en skara festdeltagare att JJ visst varit otrogen, vilket hade renderat en stor scen vid det aktuella tillfället. Kan det vara detta som var den långsiktiga anledningen till JJs hat mot TT?

Kan det också vara så att motivet som blev den utlösande faktorn där hemma i JJs lägenhet, faktiskt ändå var något annat, som hände just där och då, när de "talade ut"? Tänk om TT i stundens hetta slängde ur sig att hon visste/misstänkte eller hade hört att JJ utfört mordbranden/skadegörelsen mot deras föräldrahem och kanske till och med hotade att tipsa polisen? Med tanke på hur många som "kände till" kopplingarna mellan JJ och de olika mordbrandsmålen så känns det ju inte inte helt far fetched.

Har inte sett denna tes tidigare i tråden, men har inte letat aktivt heller.

Bra tanke. Med tanke från beskrivningar i FUP hur JJ kan vara helt lugn och trevlig, från att tvärvända och totalt flippa ur. Tex när hon gick fram till exets nya tjej och gav henne massa komplimanger för att sen vända sig om och kalla henne hora osv. Kan vara ett rimligt scenario
Citera
2023-03-20, 00:17
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag började tänka på en grej, tidigt i tråden så minns jag en massa skriverier om att pojkvännen skulle ha hört någonting i ett röstmeddelande som fick honom att förstå omedelbart att något inte stod rätt till. Var detta bara tidiga rykten, eller framgick någonting som styrker detta i FUP:en??

Har för mig polisen hade släppt att det var någon form av telefonkontakt sent, sen var det väl för att polisen drog igång asap som det spekulerades i vad det kunde bero på, om det framkommit något konstigt antingen i sms eller samtal ?

Sen har det spekulerats i allt från smartklockor med larm till att det skulle varit J som ringt ;-)

Förresten var polisen snabbt på det eller har det gått till som det brukar tidsmässigt ?
Någon som är insatt ?
Citera
2023-03-20, 00:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenOfKidsAndCats
Jag trodde länge att den kompisen man pratade om, som Tove beskyddade, inte var en kompis utan tvillingsystern - vilket gav en massa skit. Det fanns fler med den teorin, som säkert också fick däng. MH: Jag har själv flera barn - dvs numera tonåringar, i samma åldrar som de här inblandade. En har autism och dyskalkyli samt är lågbegåvad på snarlikt sätt som MH. En annan autism och ADD samt är lesbisk. En tredje ADHD och det fjärde barnet, numera 22 år och har flyttat hemifrån för flera år sedan, autism, ADD, och "könsförvirring. Jag känner igen otroligt mycket både i hur MH beskriver sig själv och hur andra beskriver henne. Utan att ursäkta inblandning i mord, så kan jag förstå hur hon hamnade där. Min åsikt är att hon självklart ska straffas, men inte på långa vägar så hårt som Johanna. Johanna är en fullfjädrad psykopat.

PS: Ett väldigt sent svar på ett tidigare påhopp: Ja, jag är journalist och ja, jag förklarade att som sådan har man tillgång till saker. Det sattes det frågetecken vid och jag ombads lägga upp FUP:en. Nu är jag lokalredaktör och varje tidning väljer hur mycket av Acta Publicas tjänster man vill köpa. Det hade varit rätt skumt om jag ringt min chef och bett om att få tillgång till dokument från en tingsrätt i en kommun väldigt långt från min arbetsplats.

Håller med om att Johanna verkar vara iaf en fullfjättrad narcissist, och välidigt känslokall. Hon manipulerar allt och alla, klarar inte av minsta konflikt. Styr och ställer, hämnas, sätter kilar i relationer och fjäskar för att få folk på sin sida.
Jag tycker visserligen att Maja kunde ha försökt påkalla hjälp utifrån, när hon börjat se insidan av den svarta Johanna, där Johanna ganska tydligt uttrycker att hon önskar livet ur folk, vill ha med henne på mordbränning mm.

Men samtidigt har jag sett hur kvinnor kan bli helt fast i en så destruktiv relation där de vet med sig att de kan dö, men ändå inte förmår sig att lämna pga v de traumatiska banden. Jag ser ett liknande mönster här, och jag kan se att Maja inte klarar av att hantera Johanna och att hon försöker undvika vissa situationer, men vågar inte säga rent ut.

Hakar på lite lite om den där tjejen som Tove sökte på Nöjet. Verkar ju vara en yngre tjej som Tove kände, M*aja. Tove kontaktade henne för att hon jobbar där, men eftersom hon är under 17 år, kan hon inte jobba efter 22:00.

A 153/147

Kl 00:52:11 skriver Tover till M*aja "Är du inte på nöjet"
M*aja svarar "naaaj, är du?"
Kl 00:55:29 skriver Tove "Jaaa, haha"

A 153/539

Förhör L*inus, barchef Nöjet:

"L*inus berättar att han runt 221016 ca kl 00.15 plockar borden bakom baren vid shuffle
avdelningen. Där satt det två killar vid ett långbord och som han började småprata med. Då
kom det fram en tjej som frågade om L*inus arbetade på Nöjet och om han visste om M*aja
arbetade och om han hade sett henne. De pratade några minuter.
M*aja har ett dubbel efternamn som L*inus inte kommer ihåg och arbetar i köket. Det är inte
den M*aja som omtalas i försvinnandet säger L*inus.
L*inus svarade tjejen att hon inte arbetade just i kväll och att han inte sett henne.
Tjejen frågade igen- är du säker?
L*inus säger att han var helt säker på att hon inte arbetade eftersom hon bara är 17 år och inte
får arbeta efter kl 22.00 och sedan inte får vara där på fritiden pågrund av sin ålder. Dessutom
hade han inte sett henne under eftermiddagen heller.
Tjejen verkade lite halv stimmig och frågade återigen om han verkligen inte sett M*aja för
tjejen hade sett M*aja positionera på Nöjet via "snappchat kartan".
L*inus svarade att hon kanske befann sig på adressen mittemot Nöjet och bara kopplade upp
sig mot Nöjets wi-fi.
L*inus visste att M*aja träffat en kille som bodde på Kvarngatan mittemot Nöjet men ville inte
säga hans namn eftersom deras relation var ny. Killen skulle heta Armin Music.
Tjejen försökte båda ringa och sms till M*aja men hon svarade inte.
Tjejen lämnade bordet.
"
Citera
2023-03-20, 00:18
Medlem
Citat:
Klart hon ljuger, delvis. Men hon är också dokumenterat autist, dessutom med ADD. Om din hjärna kör Windows, så kör hennes något heelt annat. Hon var i botten när hon träffade Johanna, som höjde henne men samtidigt skrämde skiten ur henne. Lägg till diagnoserna och vad de innebär när det gäller hur en person fungerar. Inte ursäkter, men förklaringar. Det är jävligt ledsamt att hon dras med ner i Johannas mörka hål. Min starka uppfattning, efter att ha läst HELA FUP:en, är att hon är lågbegåvad, omogen, osäker, hatar sig själv, men "tack vare" Johanna fick ett liv. Tänk lite själv och dra slutsatsen efter det. Autism och ADD gör också att man inte uppfattar världen precis exakt som vi andra. Återigen, inte ursäkter men förklaringar. Blir så jävla less på alla svart/vitt-tänkade idioter, för att inte tala om rasister, homofober och andra idioter som det vimlar av härinne.
Du har helr rätt. Dessutom vid mordtillfället så har hon hamnat i en fråmvarande tillstånd
-chock-bubbla som
känns igen hos personer som plötsligt hamnar i dramatiska -traumatiska situationer
-hon hamnar liksom på stopläge. Frånvarande. Kan inte tänka..
De som upplevt en sådan dramatisk händelse
-de känner igen sig i hennes försök att beskriva-
Maja var inte aktivt detagande i mordet-hon var inte aktiv i handlingen,utan blev som en irrande zombie i utkanten.. hon kanske fick känslan att hon sov o förklarar det som att hon låg och sov...
Däremot tror jag nog inte hon är obegåvad, hon kan ha stor musikalisk o estetisk behåvning.
Dolda talanger och inre kvaliteer som inte fått blomma ut.
Att hon hamnat med Johanna är katastrof.
Men någon dussinmänska är Maja inte.

Johanna beskriver mordet såsom hon frös till is ett tag och saknade handlingskraft,
men i motsats till Maja så var Johanna aktiv till det som hände, och hon återfann rätt snabbt rationellt tänkande tog kontroll och blev handlingskraftig. Johanna agerade på ett rationellt sätt.
Senast redigerad av moshes 2023-03-20 kl. 00:26.
Citera
2023-03-20, 00:19
Medlem
Citat:
Läs FUP:en.
Jag har läst FUPen. Ingenstans står det något om MHs begåvning. Så vad pratar du om?
Citera
2023-03-20, 00:25
Medlem
Att JJ springer tillbaka upp i nån minut när hon möts av grannen och egentligen skulle cykla iväg Toves cykel, måste väl vara ett tecken på att MH faktiskt var vaken och JJ springer tillbaka för att berätta för MH att hon måste åka till McDonalds med grannen? Om MH låg och sov borde JJ rimligtvis inte behövt springa upp igen? Om det bara varit för plånboken borde det tagit nån sekund och inte en-ett par minuter som grannarna säger att det tog. Mer troligt att hon gick upp för att övertala MH att hon måste åka med grannen och tyvärr lämna henne med Toves kropp en stund för att det är minst misstänksamt/få något form av påhittat alibi
Citera
2023-03-20, 00:26
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, om vi börjar med anledningen till att T följde med så finns där ingen rimlig förklaring som framkommit i förhör. Många kompisar har vittnat om att hon blev emotionell när hon drack, så det kan ju vara så att hon faktiskt ville lösa den här konflikten.

Jag försöker förstå vad som var den utlösande faktorn till mordet. Visst, J (och M) kan ha bestämt sig redan innan dom kom till lägenheten för att mörda henne. Men varför vänta 45 min iså fall? Kanske väntade dom på att hon skulle gå på toa? Toaletten har inga fönster och har en dörr som kan stängas, så detta ansåg dom väl vara bästa platsen.

Dom kanske överrumplar henne som du skriver precis när hon ska kissa. Därför hennes byxor inte var knäppta. J och M s strumpor blev ju blöta, vilket troligen är från T när hon tömmer blåsan.

Vet att det snackats om det tidigare i tråden, men värt att nämnas igen tror jag - att man kanske ska försöka se till enklast möjliga scenarios snarare än att komplicera saker och ting.
Vi vet att TT meddelat AW att hon blivit slagen och en liten stund senare uppger hon att hon är på väg till JJ för att lösa konflikten. Naivt? Ja, kanske, men utöver att många vittnat om att JJ har en drivande personlighet, så är det många som vittnat om att TT var en varm och godhjärtad människa. Det är nog dessutom få som tänker att det kan resultera i ens död om man väljer att snacka ut med någon (men kanske något man bör göra hädanefter..). Nu kanske inte TT hade planerat att sova hos sin far, men JJs bostad är på vägen hem till honom, och det regnade en hel del den aktuella kvällen, så inte helt svårt för JJ att övertala TT att haka på upp till henne för att clear the air.
Sen kanske det är naivt av mig, men jag har lite svårt att tro att mordet är planerat. För det känns ofantligt dumt att välja att mörda någon i sin egna bostad, allra helst om bostaden är ett lägenhetshus centralt belägen i en stad. Men visst, hon hade onekligen starkt hat mot TT och hennes syster, och TTs kommentar på Nöjet blev kanske sista droppen i bägaren och hon såg svart (tappade helt rationellt och logiskt tänkande).

Vad gäller att byxor var uppknäppta tror jag har med hur TT behandlats under resans gång från bostad till skog. De har lyft och släpat henne nerför trappor, in och ut ur bil, trätt på henne sopsäckar och slutligen dragit henne genom tät skog.

Men ja, det är även för mig ett frågetecken vad som faktiskt sker de där 45 minuterna från det att de väl anlänt till bostaden, oavsett om man tänker sig det hela ur JJs och MHs version av det hela.
Citera
2023-03-20, 00:33
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edelweiss95
Fler som tänkt på att i JJs händelseförlopp så åker Tove i marken och stryps typ direkt, medan enligt grannen så hörs dunsen, de hinner diskutera den och sedan gå upp och ringa på innan de hör bankandet i väggen (som högst troligen är när JJ beskriver att Tove försöker åla/sparka sig loss). Låter snarare som ett mer utdraget och ännu hemskare händelseförlopp.

önskar de båda GM allt lidande i världen

Jag tror lite liknande, skrev vad jag tror hände i detta inlägg
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Hade dock velat ändra lite efter att jag läste om grannarnas vittnesmål som jag går in på lite mer här (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Från grannen
Citat:
Grannen sade att det var en kraftig
duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och grannen frågade sin
pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera
kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav grannen att han uppskattar att det var kanske 5-10
sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första

Sen + tid Från ljuden till att grannen gick upp plingade och hörde sparkarna och gick ner. Johanna kom ner 3 minuter efter att han hörde sista sparkarna.

Uppskattar det till 5-10 minuter tortyr för Tove
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-20 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in