Citat:
Ursprungligen postat av
QueenOfKidsAndCats
Jag trodde länge att den kompisen man pratade om, som Tove beskyddade, inte var en kompis utan tvillingsystern - vilket gav en massa skit. Det fanns fler med den teorin, som säkert också fick däng. MH: Jag har själv flera barn - dvs numera tonåringar, i samma åldrar som de här inblandade. En har autism och dyskalkyli samt är lågbegåvad på snarlikt sätt som MH. En annan autism och ADD samt är lesbisk. En tredje ADHD och det fjärde barnet, numera 22 år och har flyttat hemifrån för flera år sedan, autism, ADD, och "könsförvirring. Jag känner igen otroligt mycket både i hur MH beskriver sig själv och hur andra beskriver henne. Utan att ursäkta inblandning i mord, så kan jag förstå hur hon hamnade där. Min åsikt är att hon självklart ska straffas, men inte på långa vägar så hårt som Johanna. Johanna är en fullfjädrad psykopat.
PS: Ett väldigt sent svar på ett tidigare påhopp: Ja, jag är journalist och ja, jag förklarade att som sådan har man tillgång till saker. Det sattes det frågetecken vid och jag ombads lägga upp FUP:en. Nu är jag lokalredaktör och varje tidning väljer hur mycket av Acta Publicas tjänster man vill köpa. Det hade varit rätt skumt om jag ringt min chef och bett om att få tillgång till dokument från en tingsrätt i en kommun väldigt långt från min arbetsplats.
Håller med om att Johanna verkar vara iaf en fullfjättrad narcissist, och välidigt känslokall. Hon manipulerar allt och alla, klarar inte av minsta konflikt. Styr och ställer, hämnas, sätter kilar i relationer och fjäskar för att få folk på sin sida.
Jag tycker visserligen att Maja kunde ha försökt påkalla hjälp utifrån, när hon börjat se insidan av den svarta Johanna, där Johanna ganska tydligt uttrycker att hon önskar livet ur folk, vill ha med henne på mordbränning mm.
Men samtidigt har jag sett hur kvinnor kan bli helt fast i en så destruktiv relation där de vet med sig att de kan dö, men ändå inte förmår sig att lämna pga v de traumatiska banden. Jag ser ett liknande mönster här, och jag kan se att Maja inte klarar av att hantera Johanna och att hon försöker undvika vissa situationer, men vågar inte säga rent ut.
Hakar på lite lite om den där tjejen som Tove sökte på Nöjet. Verkar ju vara en yngre tjej som Tove kände, M*aja. Tove kontaktade henne för att hon jobbar där, men eftersom hon är under 17 år, kan hon inte jobba efter 22:00.
A 153/147
Kl 00:52:11 skriver Tover till M*aja "
Är du inte på nöjet"
M*aja svarar "
naaaj, är du?"
Kl 00:55:29 skriver Tove "
Jaaa, haha"
A 153/539
Förhör L*inus, barchef Nöjet:
"
L*inus berättar att han runt 221016 ca kl 00.15 plockar borden bakom baren vid shuffle
avdelningen. Där satt det två killar vid ett långbord och som han började småprata med. Då
kom det fram en tjej som frågade om L*inus arbetade på Nöjet och om han visste om M*aja
arbetade och om han hade sett henne. De pratade några minuter.
M*aja har ett dubbel efternamn som L*inus inte kommer ihåg och arbetar i köket. Det är inte
den M*aja som omtalas i försvinnandet säger L*inus.
L*inus svarade tjejen att hon inte arbetade just i kväll och att han inte sett henne.
Tjejen frågade igen- är du säker?
L*inus säger att han var helt säker på att hon inte arbetade eftersom hon bara är 17 år och inte
får arbeta efter kl 22.00 och sedan inte får vara där på fritiden pågrund av sin ålder. Dessutom
hade han inte sett henne under eftermiddagen heller.
Tjejen verkade lite halv stimmig och frågade återigen om han verkligen inte sett M*aja för
tjejen hade sett M*aja positionera på Nöjet via "snappchat kartan".
L*inus svarade att hon kanske befann sig på adressen mittemot Nöjet och bara kopplade upp
sig mot Nöjets wi-fi.
L*inus visste att M*aja träffat en kille som bodde på Kvarngatan mittemot Nöjet men ville inte
säga hans namn eftersom deras relation var ny. Killen skulle heta Armin Music.
Tjejen försökte båda ringa och sms till M*aja men hon svarade inte.
Tjejen lämnade bordet."