2023-03-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej jag läste vad som stod i obduktionen. Dock verkar det svårare att få MH fälld som fysiska bevis inte finns. Jag tror inte heller att hon låg däckad utan att hon var med.
Var hittade du obduktionsprotokollet?
Citera
2023-03-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salty-queen
Var hittade du obduktionsprotokollet?

I fupen. Fupen borde finnas i trådstart
Citera
2023-03-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Något jag finner intressant är att hon tidigare försökt att tända eld på toves hus, och googlat bränna inne osv osv .

Konstigt att Johanna inte visat någon störning i psyk utredningen.
Är du en riktig kallhammrad psykopat så kan du vara jävligt smart för att undgå många psyktester.
Kolla bara på Ted Bundy.
Citera
2023-03-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har mest kikat på vad som hände under den tid de vad JJ initialt beskriver som "äter haschkakor i skogen" men som visar sig vara den bisarra hanteringen av Toves kropp.

På tal om hantering så har jag i samband med det gjort en snabbanalys av utredningens arbete och främst IT-forensikernas arbete med att få fram de koordinater som ledde till fyndplatsen. Enligt min mening så har det dröjt runt två veckor för länge att hitta henne. Den är sammansatt i all hast så publiceras med reservation för evtl felaktigheter och tryckfelsnissar m.m.

Analysen är på runt 25 sidor och kan läsas via den här länken:

https://gofile.io/d/4Cf32V

Troligen kommer din analys göra mig upprörd och jag vill läsa den med ny energi, då jag är dränerad efter FUP. Kommer läsa den imorgon lunchtid!
Citera
2023-03-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I Boden-fallet handlade Dråp-rubriceringen inte endast om gärningsmannens funktionsnedsättning - utan också att man visste alldeles för lite om hur själva gärningen gick till, vilket gjorde att man fick rubricera ned det till Dråp.

För att nyansera ditt resonemang lite så kan jag berätta att praxis säger att i en bedömning om huruvida någonting är att betrakta som Dråp så skall detta avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Det är med andra ord ganska sällan endast förekomsten av diagnos/funktionsnedsättning gör att man rubricerar ned det till Dråp. Då är det mycket vanligare att man dömer till Mord, men sänker straffen med hänvisning till att funktionsnedsättningen är att betrakta som en förmildrande omständighet.

Tar man Boden-fallet som exempel så gjordes just en sådan bedömning där man beaktade samtliga omständigheter vid gärningen; Man visste inte hur gärningen gått till, man visste inte vad som hade föranlett gärningen och man visste inte om det rört sig om ett kort händelseförlopp. I den samlade bedömningen såg man också till gärningsmannens funktionsnedsättning/säregna personlighet som kan ha inverkat i att han handlat i mycket stor affekt.

Tackar för utförligt svar!👍

Tänker att det för Ms del kan bli fågel, fisk eller mittimellan. Livstid för mord, mord med straffnedsättning, dråp.
Eller helt friad för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av FiaLotta61
I fuben står det att J säger att M höll i armarna medans M säger att J Puttade in T på toaletten och låste dörren ochberättade sen för M vad hon gjort..?? Nånljuger men vem??

Nån ljuger ja. Eller båda.
Men i rätten gäller ju som bekant vad som kan ledas i bevis.
Tänker att detta fall känns oroande öppet. Kan gå lite hursomhelst.
Citera
2023-03-19, 21:16
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Hon satt väll med benen mot mellangärdet när hon strypte, är ingen läkare men tänker att nåt innehåll kan ha pressats upp?

Kan väl också vara så att Tove började spy av strypgreppen och vad jag misstänker att de dunkat hennes huvud i golvet genom att trycka på halsen genom grannens vittnesuppgifter om ljuden från lägenheten.
Min gissning är att det är i samband med att tove försöker sparka sig loss och grannen ringer på dörren, gissar att Maja höll för hennes mun så hon inte skulle låta, och spyan blev kvar i kroppen (och möjligen dödsorsaken) eftersom johanna gick ner till grannen 3 minuter efter..
Annars vette fan hur spya kan hamna där, någon skrev att det var Johannas spya i Toves lungor men det kan inte stämma.
Vilka sätt skulle de annars finnas kvar spya i lungorna? Det hamnar väl inte i lungorna om man spyr vanligt? Kan man spy efter man dött?

Tror som sagt maja höll för munnen på tove och troligast pga grannen som ringde på, om det var för att kväva henne tror jag det var Johanna som gjorde det.. Kanske därför Maja känner skuld och inte öppnar upp sig helt? Verkar ju som hon vill berätta annars..
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-19 kl. 21:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Kanske för att:

1. Johanna visade sig otroligt ångerfull. Typ: förlåt, förlåt, jag ska bättra mig, förlåt för allt, förlåt, förlåt, förlåt! Kan du förlåta allt hemskt jag gjort mot dig, kan du? Du är egentligen en av de bästa människor jag känner, vet du varför? Du är ärlig och rak, dig kan man lita på. Gud vad jag skäms för att jag slog till dig på Nöjet (krokodiltårar)

2. Johanna tryckte på exakt rätta knappar som fick Tove att känna sig uppskattad, förstådd och hoppfull (när hon dessutom hade en svår livssituation i övrigt; tufft på jobbet, sänkt självkänsla, vad ska det bli av mitt liv osv).

Såklart det finns en uppsjö av scenarion, men jag tycker polisen borde tryckt på och ifrågasatt hårt och försökt få fram ett troligt scenario.
Fast det kan vara svårt, just nu tänker jag på hur hon på sammsittningen pratat och gett förklaringen att dom gjort dådet, under influens av hashkakorna, så hon ljuger ju för alla hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag hittar inte en förklaring om var eller nÄr det skulle ha skickats mellan T och PG?

Det finns med i förhöret med PG, s 448. Det är när MH och co kommer hem till Albin och vill prata med Tove. Något år innan mordet. Sms finns med på sida 402
Citera
2023-03-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Just den detaljen med tummarna mot halsen hade jag missat helt och hållet. Satan i gatan.

Jag har skärmdumpar på strypgreppet, och lite närbilder på kvinnan i videon. Bär absolut likheter med Tove:

https://ibb.co/tMrMYJp
https://ibb.co/N1nxqc8
https://ibb.co/gvYt3ZQ
https://ibb.co/NmH914Q

Är det för övrigt bekräftat att JJ besökte porrfilmen efter mordet? Jag lyckas inte ctrl+F:a i dokumentet, kanske är texten inskannad och därmed inte klickbar, minns att jag skrev av länken i webbläsaren.

Sida 200 i FUP med 1289 sidor. Sökningen gjordes den 13/10 och Tove försvann väl den 16/10, dvs så tre dagar innan.

Känns jävligt osannolikt att JJ bara ramlar på denna film av en slump när hon ska onanera. Känns ju som att JJ har något slags sexuellt motiv med tanke på utseendet + tillvägagångssättet som är väldigt likt filmen. Eller så fick hon inspirationen av filmen och därav ville lura med Tove hem. Känns inte som att man lagt så stor vikt vid detta vid förhör men tittar man på dina prints så är det otroligt likt Tove åtminstone.
Citera
2023-03-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har mest kikat på vad som hände under den tid de vad JJ initialt beskriver som "äter haschkakor i skogen" men som visar sig vara den bisarra hanteringen av Toves kropp.

På tal om hantering så har jag i samband med det gjort en snabbanalys av utredningens arbete och främst IT-forensikernas arbete med att få fram de koordinater som ledde till fyndplatsen. Enligt min mening så har det dröjt runt två veckor för länge att hitta henne. Den är sammansatt i all hast så publiceras med reservation för evtl felaktigheter och tryckfelsnissar m.m.

Analysen är på runt 25 sidor och kan läsas via den här länken:

https://gofile.io/d/4Cf32V

Det du säger är att de borde lokaliserat kroppen ca 2 veckor tidigare än vad de gjorde?

Med tanke på utvecklingen borde polisen utredningsarbete omprioriteras till att i högre grad initialt direkt även utgå ifrån skärmtömningar för att snabbare kunna lokalisera offer, brottsplatser mm.

Snabbheten i att hitta kroppar påverkar även obduktionsresultatet och ev övrig biologisk bevisning då nedbrytningsprocesserna blir kortare och spårsäkring bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Troligen kommer din analys göra mig upprörd och jag vill läsa den med ny energi, då jag är dränerad efter FUP. Kommer läsa den imorgon lunchtid!

Låter väldigt sunt med tanke på att det är en del teknisk mumbojumbo och att slutsatserna är rätt svårsmälta ja.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Kan domstolen döma till anstiftan eller medhjälp när själva åtalet gäller mord? Går det att åtala för medhjälp till mord som egen åtalspunkt eller är det standard att då åtala för mord och sedan döms det efter grad av medverkan i mordet? Förstår ni vad jag menar..
I Tingsrätten kan man bara bli dömd för det man är åtalad för. Om åklagaren överklagar till Hovrätten, kan de döma för annat brott som ingår i gärningsbeskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in