Citat:
Ursprungligen postat av
Bollkalle19
Efter att ha läst FUP så har jag några funderingar.
MH förnekar allt som har med brotten att göra, förutom att ha hjälpt JJ halva trapphuset. Hon påstår sig somna hela tiden, t.om mellan tuggorna.
Men det här med somna-grejen kom inte upp förrän någon frågade (har för mig att det var advokaten) henne om det kunde vara så? Hon håller kvar i lögnerna om illamående, hamburgare och sova oavsett. Därför är hon medveten om vilka punkter som hon ska undvika att ha delaktighet i.
Jag tycker mig se att MH är otroligt lättpåverkad av vad andra säger. Hon håller sig medvetet borta från alla situationer där hon skulle kunna ha eget ansvar och lägger skulden på att stämningen typ varit hotfull och krav från JJ.
Jag tror att MH är minst lika inblandad för att vara till lags, på eget initiativ. Inte via tvång eller krav.
JJ ljuger också, hon försöker låta ångerfull och "chockad". Men att säga att man måste fortsätta med ett lik, trots att hon grät, är inte att känna ånger. Att sätta på festmusik och vara lättad, är inte att vara ångerfull.
Men det jag funderar mest på är varför inte förhörsledaren frågade om tiden mellan döden och mötet med grannen. JJ påstår sig sitta och vara chockad och paralyserad i nästan en timme, innan hon bestämmer sig för att flytta cykeln.
Enligt grannen är tiden mellan duns, sparkar och påringning bara några minuter. Dom står dessutom kvar i trapphuset när JJ kommer nedfarandes i trappen. Så den där tiden med ånger och chock, är väldigt kort tid. Skulle hon hunnit torka upp kiss, kassera strumpor och plocka fram säckar och varit paralyserad på den korta tiden?
Jag tycker båda är skyldiga till överlagt mord. Hämndbegäret har funnits länge, tidigare mordförsök och nu dök ett tillfälle upp. Strypning är inte misshandel, det är förenat med död.
MH har varit med för att ha en vän. JJ kanske är "hotfull" men inte till den grad att hon behöver befalla MH.
Jag håller med Rullman, detta har skett i samförstånd.
Stackars familjen Thönnies. Stackars syster. JJ fick sin ultimata hämnd ändå.
Jag tror också att Maja ljuger. Hon låtsas inte veta något men ändå har hon hjälpt till att hantera liket och var nykter nog att leta efter och inhämta den mördade innan. Hon är ju med på flera övervakningsbilder och ser relativt nykter ut kl 01:24 när hon lämnar Nöjet.
Även om hon inte deltog i själva mordet kommer hon att hamna i fängelse. Men man vet aldrig, kanske får hon 840 000 kr i skadestånd på grund av någon löjlig formell detalj.
Har Maja konfronterats med motsägelsen att vara så full och spytt i kontrast till att hon ser så pigg ut på många övervakningsbiler innan?
En bra förhörsledare pulvriserar snabbt sådant skitsnack men de är säkert "snälla" mot den stackars "utsatta" och lätt efterblivna afrikanen.
Varför skulle JJ ljuga om att Maja höll fast? JJ har inget att tjäna på det, tvärt om gör det hela händelsen mer planerad och organiserad.