2023-03-19, 16:10
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril
Detta reagerade jag också på när jag läste fup. Att strypa någon till döds med händerna tar tid, i synnerhet om man aldrig gjort det förut. Sökt runt på www och det står att det kan ta upp emot 5-10 minuter att strypa någon till döds. Även om man tappar medvetandet fort.
Är det möjligt att man dör utav ett stryptag som är 10s? Eller ens 20 sekunder?
Om man nu ska tro på att det var under så liten tid.
Tove hade druckit alkohol också.
Citera
2023-03-19, 16:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Jag håller helt med dig. JJ försöker få det att låta som att det gick lång tid i chocktillstånd för att förmildra omständigheterna.. men bevisen säger annat.. sen att hon dessutom försöker skylla ifrån sig på grannen, Maja och ja vem som helst och försöker tutta eld på kroppen 2 ggr.. hon kommer troligast åka på livstid. MH kommer nog få tidsbestämt straff för medhjälp tror jag.

Jag tror också att planerna funnits i tankarna länge, och bara det att alla 3 ska ha befunnit sig i det lilla badrummet samtidigt vid rundvisningen är helt absurd. Troligen har de knuffat in henne där och fått ner henne på golvet (första dunsen), sen övriga förloppet. Tanken var nog att flytta kroppen direkt men grannen blev ett hinder. Detta är tack vare grannen att det kunde klaras upp så fort ändå.
Vad har Grannen med uppklarandet att göra anser du?
Citera
2023-03-19, 16:14
Medlem
Fattar inte,
Är enda brottsrubriceringen mord och griftefrid för både M*j* och Joh*nn* ? Inte något mer?
*a

Som ex M inte uppfyller kriterierna för mord kan hon frias helt då? Eller kommer alternativa rubriceringar sättas då?
Citera
2023-03-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Håller med helt och hållet! Det är tack vare grannarna förloppet går att förstå, eller i alla fall, går att pussla ihop.
All heder till deras handlingar.

Det var ju tack vare mcd resan som polisen tog försvinnandet på allvar direkt förstod jag det som :-) ja, all Cred till dem.
Citera
2023-03-19, 16:15
Medlem
Åklagaren har ju sagt att misstankarna föll på JJ och MH tidigt eftersom de lämnat så olika berättelser om händelseförloppet. Jag hittar dock inte det som inte stämmer överens i deras tidiga berättelser? Nån som gör det?
Citera
2023-03-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vad har Grannen med uppklarandet att göra anser du?

Hade inte mcd resan gjorts så hade inte utredningen kommit igång så fort, det var ju eftersom toves telefon färdats till mcd och tillbaka som polisen drog öronen åt sig då JJ påstod vid första kontakten att tove gått hem strax innan.

Så ja det är tack vare grannen som insisterade på att köra JJ.
Citera
2023-03-19, 16:18
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
Åklagaren har ju sagt att misstankarna föll på JJ och MH tidigt eftersom de lämnat så olika berättelser om händelseförloppet. Jag hittar dock inte det som inte stämmer överens i deras tidiga berättelser? Nån som gör det?

Det var att det inte stämde överens med grannens berättelse. Att JJ och MH´s story inte stämde med grannens redogörelse.
Plus att det stank rengöringsmedel i JJ´s lägenhet.
Citera
2023-03-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Efter att ha läst FUP så har jag några funderingar.

MH förnekar allt som har med brotten att göra, förutom att ha hjälpt JJ halva trapphuset. Hon påstår sig somna hela tiden, t.om mellan tuggorna.
Men det här med somna-grejen kom inte upp förrän någon frågade (har för mig att det var advokaten) henne om det kunde vara så? Hon håller kvar i lögnerna om illamående, hamburgare och sova oavsett. Därför är hon medveten om vilka punkter som hon ska undvika att ha delaktighet i.
Jag tycker mig se att MH är otroligt lättpåverkad av vad andra säger. Hon håller sig medvetet borta från alla situationer där hon skulle kunna ha eget ansvar och lägger skulden på att stämningen typ varit hotfull och krav från JJ.
Jag tror att MH är minst lika inblandad för att vara till lags, på eget initiativ. Inte via tvång eller krav.

JJ ljuger också, hon försöker låta ångerfull och "chockad". Men att säga att man måste fortsätta med ett lik, trots att hon grät, är inte att känna ånger. Att sätta på festmusik och vara lättad, är inte att vara ångerfull.
Men det jag funderar mest på är varför inte förhörsledaren frågade om tiden mellan döden och mötet med grannen. JJ påstår sig sitta och vara chockad och paralyserad i nästan en timme, innan hon bestämmer sig för att flytta cykeln.
Enligt grannen är tiden mellan duns, sparkar och påringning bara några minuter. Dom står dessutom kvar i trapphuset när JJ kommer nedfarandes i trappen. Så den där tiden med ånger och chock, är väldigt kort tid. Skulle hon hunnit torka upp kiss, kassera strumpor och plocka fram säckar och varit paralyserad på den korta tiden?

Jag tycker båda är skyldiga till överlagt mord. Hämndbegäret har funnits länge, tidigare mordförsök och nu dök ett tillfälle upp. Strypning är inte misshandel, det är förenat med död.
MH har varit med för att ha en vän. JJ kanske är "hotfull" men inte till den grad att hon behöver befalla MH.
Jag håller med Rullman, detta har skett i samförstånd.

Stackars familjen Thönnies. Stackars syster. JJ fick sin ultimata hämnd ändå.
Jag tror också att Maja ljuger. Hon låtsas inte veta något men ändå har hon hjälpt till att hantera liket och var nykter nog att leta efter och inhämta den mördade innan. Hon är ju med på flera övervakningsbilder och ser relativt nykter ut kl 01:24 när hon lämnar Nöjet.

Även om hon inte deltog i själva mordet kommer hon att hamna i fängelse. Men man vet aldrig, kanske får hon 840 000 kr i skadestånd på grund av någon löjlig formell detalj.

Har Maja konfronterats med motsägelsen att vara så full och spytt i kontrast till att hon ser så pigg ut på många övervakningsbiler innan?

En bra förhörsledare pulvriserar snabbt sådant skitsnack men de är säkert "snälla" mot den stackars "utsatta" och lätt efterblivna afrikanen.

Varför skulle JJ ljuga om att Maja höll fast? JJ har inget att tjäna på det, tvärt om gör det hela händelsen mer planerad och organiserad.
Citera
2023-03-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules

Står i fup att det som tidigt fångade intresset var att JJ och MH påstod att tove gått hem vid 2-3 på natten medan man såg vid pejling av toves telefon att den färdats mellan mcd och tillbaka kl 3 på natten och sen ut mot skogen. Det är motsägelsefullt.
Citera
2023-03-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Jodå visst hade hon en rulle sopsäckar hemma! Lgh var bla under renovering. Finns ju tom bild på den svarta rullen på köksbordet!
Grannen erbjuder ju att köra för att Johanna druckit under kvällen. Hon kan ju inte dra sig ur det precis, utan får vara grannen till lags, så det inte uppkommer ngr misstankar. Men detta är ju gammalt. Har du precis börjat följa fallet?

Nä, men det har varit omtumlande nog att vara i detta.

Var inte utlåtandet på JJ från den aktuella tiden att hon inte hade varken alkohol eller droger i kroppen …. . Hon framförde bilen vid 04 och det måste hon ha varit rätt nykter med allt hon tog för sig ….

Sen skulle jag säga att ha en rulle sopsäckar hemma som 20-åring … skulle i alla fall jag som FHL fråga varför dem är där …. Men hon hade ju tydligen halloween konst med inlindades kroppar ….
Citera
2023-03-19, 16:22
Medlem
Citronfjerils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Är det möjligt att man dör utav ett stryptag som är 10s? Eller ens 20 sekunder?
Om man nu ska tro på att det var under så liten tid.
Tove hade druckit alkohol också.

Nej det är inte möjligt. Här läste jag info: https://www.domesticshelters.org/articles/health/strangulation-can-leave-long-lasting-injuries.
Citera
2023-03-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Just att ha sopsäckar hemma är ju inte ovanligt. Jag har sopsäckar hemma. Jag använde dom när jag flyttade att ha mina kläder i & dom blev liggande i städskåpet. Vet flera som har soppåsar hemma. Det är ju inget konstigt enligt mig. Många har det att slänga skräp i trädgårdar osv med .

Om jag varit FHL så hade jag ställt frågan till JJ varför dem inhandlads i alla fall när det nu slutade i att hon lindade in Tove i dem …. .. det känns lite överlagt …..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in