2023-03-19, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det där stämmer inte då det stod i protokollet att det var fullständiga restrektioner. Varken radio, tv eller tidningar tillåts. Klart som fan att dom inte kan sitta och läsa Aftonbladet då det står om fallet nu i varenda tidning.

De har inte fulla restriktioner, de fick lättade restriktioner när Tove hittades i början på november.

De har haft tillgång till tidning och tv på rummet sedan dess.

Alla protokoll efter det datumet motsäger det väldigt gamla protokoll som du har läst.
Citera
2023-03-19, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har M körkort?
Ja
Hon är 18 så det är ganska nytaget
Citera
2023-03-19, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Märkligt fall med 3 kvinnor.
Det verkar nästan vara ett triangeldrama med olycklig kärlek, fast det inte kommit fram.

Eller vad tycler ni andra?

Olycklig kärlek slutar sällsynt med mord som tur är
Men med psykopater inblandade så kan vad som helst hända
Citera
2023-03-19, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Olycklig kärlek slutar sällsynt med mord som tur är
Men med psykopater inblandade så kan vad som helst hända

Svartsjuka är ett vanligt motiv vid mord.
Citera
2023-03-19, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur så? Språkligt låg hon väl på normalnivå?
Möjligtvis kan hon ha fått vissa anpassningar som "förenklad" teoribok och förlängd provtid, vilket ADD-diagnosen ger henne rätt till. Dyskalkylin bör inte vara något större bekymmer då det inte direkt är så mycket i sifferväg..
Troligtvis är det med anpassning
Citera
2023-03-19, 04:29
Medlem
Googlade snabbt och fick till svar att personer under 21 år sällan får fängelse?
Kan dessa töser snart vara ute och göra Vetlanda osäkert?
Citera
2023-03-19, 04:36
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Googlade snabbt och fick till svar att personer under 21 år sällan får fängelse?
Kan dessa töser snart vara ute och göra Vetlanda osäkert?

Stämmer ju inte. Fabian C. 18 år, dömdes till livstid:

(FB) Två lärare mördade av elev på Latinskolan i Malmö (GM dömd till livstid) 2022-03-21
Senast redigerad av Zicksack 2023-03-19 kl. 04:40.
Citera
2023-03-19, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag är osäker på vad du syftar på, men jag pratar om narcissister och sociopater och vet inte om det skulle vara vanligare i några länder än andra. Länder är vad jag vet mänskliga sociala konstruktioner som inte har någon essentiell kärna av egenskaper i sin ”befolkning”. Men vi kan ju vara överens om att narcissistiska beteenden borde uppmärksammas och stanna där?
Läs detta, sedan vet du:
https://psychnews.psychiatryonline.org/doi/10.1176/pn.44.17.0018a

Det finns tydliga skillnader mellan länder i andel mämniskor med personlighetsstörning, inklusive narcissism.

Men nu tar du upp en specifik och hypotetisk egenkap. Har någon av de misstänkta diagnosticerats av psykolog som narcissist eller är det bara en (möjligtvis välgrundad) spekulation?

Det jag tar upp är ingen spekulation, båda MGM är misstänkta för mord, och som av ett sammantröffande har minst en av dem biologisk bakgrund från ett land med nästan 30 gånger så hög mordfrekvens som Sverige.

Nu när du kanske läst och vet mer, och vi är helt överens om att "narcissistiska beteenden borde uppmärksammas", anser du att det kan vara av intresse att ta reda på vilka riskfaktorerna är och vad de beror på angående narcissism och sociopater?

Och samma sak men det mer konkreta och relevanta faktorer som leder till att någon mördar.

Kan det enligt dig vars värt att ta reda på om något kan tiodubbla antalet mord i Sverige?

Eller är din övertygelse om Lysenkoismens förträfflighet (kan inte finnas några biologiska skillnader mellan folkgrupper, eller någon nedärvd biologisk egenskap hos MGM som är relevant) så stark att du inte vill kännas vid något annat än att alla människor är helt lika oavsett folkgrupp och oavsett hur extrema skillnaderna är i specifikt mordfrekvens?
Citera
2023-03-19, 05:16
Medlem
De kommer att få livstid. Åtminstone 20 åringen. 18 åringen med hjälp till mord. Minst 10 år.
Citera
2023-03-19, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Men för att det ska funka måste någon reagera på beteendet från personen och vad ska någon ens kunna göra med en person som själv inte anser den har problem? Det är förbannat jäkla tragiskt att det ska behöva gå så här långt innan det blir stop. Självklart ska ingen människa i en perfekt värld behöva sätta livet till. Så som världen ser ut idag har alla så jäkla fullt upp med sitt eget och folk reagerar inte. Hennes egna föräldrar har ju inte ens reagerat och de måste ha sett någon gång allt hat mot allt och alla.
Det är som du säger svårt när det gäller en enstaka individ, speciellt om man strikt bortser från samtliga faktorer som är uppenbara.

Det är precis problemet om man går så långt att det enda som får nämnas är av typen "gärningsperson" eller "gärningshen".

Det finns mycket stora skillnader i mordbenägenhet mella könen, mellan folkgrupper, mellan personlighetstyper mm.

Jag anser att man förbehållslöst ska se på samtliga riskfaktorer, och sedan se om det med enkla medel går att undvika större delen av denna typ av mord, exempelvis undvika en tiodubbling när vi redan vet men efteråt säger "ingen såg detta komma" trots alla varningar.

Tyvärr tror jag åsiktsdisciplin och rädsla ligger bakom att detta mord kunde inträffa, och att antalet mord per år kan tiodubblas i Sverige framöver.

Oavsett om man tycker jag är en galen idiot eller inte, borde denna risk tas på mer allvar än att jag uppmanas hålla tyst om saken av flera i tråden.

För att ännu en gång upprepa min förklaringsmodell till detta mord:
"Hennes egna föräldrar har ju inte ens reagerat och de måste ha sett någon gång allt hat mot allt och alla."

Faktumet/problemet med J är att hon genetiskt ärvt egenskaper från sina föräldrar, och därför har sannolikt minst en av föräldrarna också dessa genetiska egenskaper, och därför ser inte föräldrarna problemet, eller bryr sig inte. (någon skrev att pappan anser att allt är perfekt?)

Sverige är unikt i detta avseende, under många årtionden genomfördes omfattande steriliseringar av personer med starkt avvikande och skadligt beteende. Så är inte fallet med de länder båda MGM har ursprung från. Även mordstatistiken skiljer stort mellan många länder och befolkningar. Att strikt bortse från extrema skillnader anser jag vara ett misstag.
Citera
2023-03-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Jag tycker att toxrapporterna var intressanta. Vid första anblicken kan man tycka att BOs 1.9 promille alkohol i lårets blod låter högt, men som jag förstår det så finns det processer som koncentrerar alkoholer efter döden.

JJ var helt "clean", MH hade metylfenidat i blodet. Har MH ADHD diagnos? Det var mycket spekulation om knark tidigt i tråden. Det kom på skam.
Kanske bildas alkohol vid förruttnelse?

Hur kort efter mordet kontrollerades alkoholhalt och droger på MGM?
T var väl försvunnen ett bra tag innan någon misstänkte allvaret?
Citera
2023-03-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
I denna långa tråd finns mycket information om de två som hittills varit huvudpersonerna i denna utredning och deras personligheter. Om jag drar samman denna information från det jag har läst så får jag fram två mycket olika personligheter. Detta är givetvis inga fakta på något vis och kan inte citeras eftersom en stor del av informationen har varit partisk och otillförlitlig. Men trots detta så skulle vissa mönster kanske kunna urskiljas i detta partiska informationsflöde. Alla andra kan givetvis göra sin egen bedömning utifrån deras förståelse av informationen. Detta är alltså bara min egen personliga förståelse och tro, och är mer eller mindre relaterat till dessa personer. Men kanske någon är intresserad av att läsa vad jag har för syn på detta brottsmål och de två som för tillfället sitter i häktet. Här är min högst personliga uppfattning av de två häktade:
.
Analys av vad en del andra personer verkar tro om JJs personlighet
Hon..
-Tycker förmodligen att människor är egoister
-Ser förmodligen andra människors svagheter
-Är förmodligen kritisk mot andra
-Är förmodligen mycket inställsam gentemot främlingar
-Ljuger förmodligen för att ge ett bra intryck
-Är förmodligen förförisk och manipulativ
-Ser sig förmodligen som offer i alla situationer
-Ser förmodligen världen i svart och vitt
-Ser förmodligen sig själv som orättvist behandlad
-Kan förmodligen bli rasande på ett ögonblick
-Vill förmodligen hela tiden ha mer av andra
-Är förmodligen extremt rädd för att känna sig övergiven
-Ljuger förmodligen vanemässigt
-Vill förmodligen se sig som smartare än andra
-Har förmodligen många fiender
.
Analys av vad en del andra personer verkar tro om MHs personlighet
Hon...
-Tror förmodligen gott om alla andra
-Ser förmodligen andra människors styrkor
-Är förmodligen kritisk mot sig själv
-Är förmodligen reserverad gentemot främlingar
-Är förmodligen uppfostrad att tala sanningen
-Är förmodligen anspråkslös och ärlig
-Ser sig förmodligen som något lösryckt från andra
-Ser förmodligen världen som något dyster
-Ser förmodligen världen som relativt rättvis
-Har förmodligen ett relativt gott humör och är förmodligen aldrig elak
-Har förmodligen inga krav på andra
-Är förmodligen rädd för att inte räcka till
-Ljuger förmodligen nästan aldrig
-Vill förmodligen se sig som alla andra
-Har förmodligen inga fiender
.
.
Analys av förväntade vittnesmål av JJ
-JJ kommer förmodligen tycka synd om sig själv
-JJ kommer förmodligen inte känna några skuldkänslor
-JJ kommer förmodligen neka till att ha gjort något olagligt
-JJ kommer förmodligen hitta på olika historier av vad som hände
-JJ kommer förmodligen lägga all skuld på MH om det behövs för att rentvå sig själv
-JJ kommer förmodligen skylla på allt och alla omkring sig
-JJ kommer förmodligen så småningom glömma bort sina lögnversioner
-JJ kommer förmodligen säga emot sig själv
.
Analys av förväntade vittnesmål av MH
-MH kommer förmodligen försöka hålla vad hon har lovat JJ
-MH kommer förmodligen känna sig misslyckad
-MH kommer förmodligen känna sig som en idiot
-MH kommer förmodligen inte försöka ljuga om hon kan undvika det
-MH kommer förmodligen tro att JJ är ärlig
-MH kommer förmodligen känna en enorm skam
.
.
Hittills verkar polisen och åklagaren gå på JJs vittnesmål vilket kan te sig ignorant och naivt om de vill få fram sanningen.
.

Ovanstående analys är från 15/11 2022, långt innan MH hade vittnat om att JJ dumpade TT i skogen. När man läser de bådas vittnesmål så verkar det mesta stämma från analysen ovan.
.
.
Allvarliga brott planerade av JJ tidigare
-Planerad och genomfört försök till mordbrand gentemot Ham*us Karm*tun=HK (sannolikt)
-Planerad men inte genomfört försök till mordbrand gentemot Jul*a A*rosto=JA (skäligen troligt)
-Planerad och genomfört försök till mordbrand gentemot TT och hennes syster M* (skäligen troligt)
.
Analys av JJs tre närmsta personers syn på JJ
-HK var tillsammans med JJ i två år och när Tove försvann så tipsade han polisen anonymt på de sökplatser han visste att JJ kände väl. HK verkar genast ha trott att JJ var skyldig.
-Fil*p Hj*rtberg=FH har också varit tillsammans med JJ. Han har inte blivit utsatt för mordbrand som HK men JJ anförtrodde sig HKs mordförsök till honom. Han verkar anse att JJ är sjuk i huvudet och kapabel till det mesta. FH har varnat personer för vad JJ är kapabel till och har på så sätt förmodligen räddat andra från att bli JJs måltavla. När polisen ber honom att vittna blir FH livrädd för JJ och verkar vägra.
-MH är JJs närmaste vän, och precis som FH försöker hon undgå att bli JJs måltavla genom att vara lojal gentemot JJ. JJ planerar mordbrand på HK, JA och TTs familj och hon försöker få med MH på dessa projekt med MH vägrar inblandning utan att te sig alltför illojal gentemot JJ. MH tror att om hon inte är lojal gentemot JJ så "hon skulle försöka skada, skada mig eller och min familj"..."Jag har också varit rädd, ja, för att om jag skulle lämna henne så skulle hon, hon försöka skada mig och min familj liksom."..."Det, om inte hon har förändrats när hon har suttit här inne så vet jag att hon kommer försöka göra, alltså även fast om hon inte kommer lyckas så kommer hon försöka göra allt i sin makt för att förstöra för mig." MH är medveten om att hon och hennes familj nu förmodligen behöver skyddad identitet när JJ kommer ut ur fängelset eftersom hon vittnade att JJ dumpade kroppen i skogen.
.
Analys av vittnesmålen om brottet på TT i lägenheten
-JJ ljuger förmodligen vanemässigt (se ovan) så hennes vittnesmål ska ses med maximal skepsis.
-MH hade lovat JJ att vittna att hon befann sig på toaletten, föll och spydde. Detta för att dölja JJs fajt med TT. MH följer JJs order eftersom hon är rädd att JJ ska "försöka skada, skada [henne] eller och [hennes] familj".
-När MH inser att JJ kommer att bli sänd till fängelse så öppnar hon upp sig och berättar allt hon vet. Hon har sovit sig igenom brottet men blir väckt av att JJ behöver hjälp att bära ner TT till JJs bil. Hon vill inte men är oerhörd rädd för JJ så hon lyder. JJ har lindat in TT i ett lakan så MH kan bara se TTs strumpbelagda fötter. MH undviker så mycket hon kan att röra TT. MH vet att det hon gör är fel och olagligt men hotet från JJ gör att hon inte kan undvika att hjälpa JJ. Att vägra skulle exempelvis kunna innebära att hon själv blir mördad.
-JJ vittnar om att MH var närvarande när hon dödade TT, men hittar på för många lögner för MH har exempelvis kvar sina strumpor när hon kommer hem så hon kan omöjligtvis ha varit närvarande. Att JJ låtsas att MH var närvarande grundar sig förmodligen på att hon vill hämnas att MH vittnade att JJ dumpade kroppen i skogen. JJ vill förmodligen också att det ska se ut som en olyckshändelse och inte som ett överlagt mord, och om MH var närvarande så ter sig en olyckshändelse mer troligt.
.
Analysöversikt
-MH har gjort sig skyldig till brott mot griftefriden, men hon har gjort handlingen under hot och borde få böter eller maximalt 3 månaders fängelse.
-JJ har tre tidigare planerade mordförsök och två aktiva försök, och borde få 2 plus 2 år för det.
-JJ har gjort sig skyldig till brott mot griftefriden och borde få 2 år för det.
-JJ har dödat TT och borde få ca16 år för det. Hänsyn borde tas till att detta inte var JJs första försök att döda TT och att hon bedöms som en synnerligen farlig person.
-MH och hennes familj borde få skyddad identitet när JJ kommer ut ur fängelset. FH och HK kan också tänkas behöva skyddad identitet då.
.
.
Senast redigerad av slut-kant 2023-03-19 kl. 05:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in