2023-03-19, 05:40
Medlem
Wretch32s avatar
Skulle inte tro det😂
Citera
2023-03-19, 05:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Vilket jävla trams. Människan har ätit kött och ägg i alla tider, det är den mest naturliga dieten. Veganer och andra hjärntvättade vänsterliberaler tror att nordbor gick runt och åt mossa och bark förr i tiden när det var vinter, det överlever man ju på enligt vissa stollar.

edit: utmanar er till att göra ett experiment, nästa vinter, sov ute i tält, jag äter bara kött och ägg hela vintern, du äter vegan diet, så ser vi vem som mår bäst när kylan är över

Så du menar att ägg är bra för att man levde på det förr i tiden? När medellivslängden var sådär 27.
Citera
2023-03-19, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Så du menar att ägg är bra för att man levde på det förr i tiden? När medellivslängden var sådär 27.

Var inte dumdryg!

Ägg är bra för att det är bra.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/kott-kyckling-och-agg/agg-mycket-naring-i-praktisk-forpackning
Citera
2023-03-19, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, men människan har levt i sådana miljöer ganska länge också och anpassats för det. Exempelvis har eskimåer speciella fettceller som kan generera värme utan omvägen via muskelrörelser. Och här uppe i norr har vi ljus hy för d-vitamin. Vi har även utvecklat en relativt hög tolerans för mjölkprodukter även i vuxen ålder.

Det är helt sant, och jag har inte påstått något annat.

Du snackar ju bara en jävla massa dynga. Se hur de jagar i Afrika. De följer efter bytet tills det kollapsar av värmeslag. Detta är något vi klarar av genom två avgörande evolutionära fördelar.

1) Vi går på två ben, vilket dels är mindre energikrävande för långdistans samt minskar arean vi exponerar mot solen
2) Vi svettas

Hur klarar sig massajerna? De äter i stort sett bara kött.

Jaha? Och det är väl kött?

Jo, det går absolut att ta som en indikation, även om det inte är något fullständigt bevis. Hörntänder hittas primärt hos köttätare.

Ja, vi behöver kindtänderna för att äta växter. Precis som jag har sagt hela tiden är vi allätare.

Ja, visst är det så. Och hos renodlade växtätare har denna utveckling gått åt hållet att ögonen sitter på var sin sida om huvudet. Titta på rådjur, hästar och kaniner exempelvis. Ett liknande mönster ser du även hos fåglar. Rovfåglar har ögonen rakt fram, medan de övriga har dem på sidan.

Allt pekar på att vi är allätare, vilket inkluderar både kött och växter. Som sagt så länkade jag en forskningsstudie som säger att köttätande var avgörande för vår hjärnas utveckling.

Och hur var det med verktygen? Det skippade du helt väldigt plötsligt.

Orka kommentera varje stavelse du gör..
Verktyg är något som har kommit i efterhand vart eftersom vi har utvecklats. Våra tänder och kost har varit något annat än vad den är idag.
Man jagade inte djur utan verktyg. Så hur kommer det sig att våra tänder ser ut som dom gör?
Du kan inte titta på afrikanerna och ta dom som ett exempel då dom uppenbarligen använder sig utav just verktyg.
Våra tänder har inte ändrats sedan begynnelsen av det som är människor.
Tänderna först och verktygen sedan.

Vår första köttkonsumtion har inte varit rött kött utan vitt kött ifrån skaldjur och fiskar. Du behöver inte verktyg för att gräva upp musslor som ligger på stranden när det är ebb.
Men detta är fortfarande inte det första steget i vår evolution. Det är ett senare steg, vad vårat första steg är inom kost har jag inte en aning om. Inte ens vetenskapen vet, dom har teorier men det är inte samma sak som att faktiskt veta.

Det finns ingenting som pekar på att vi är skapta för att äta kött. Att vi kan äta kött är inte samma sak som att vi är skapta för det.
Som sagt, titta på tänderna, tarmarna, våra klena kroppar och hur slött vi rör oss. 7km/h vid gång och kommer vi ens upp i 30km/h vid 100 meter i sprint vid dom olympiska mästerskapen?
Små djur som en katt springer ifrån oss.

Det är inte direkt egenskaper för någonting som är skapt att äta kött.
Citera
2023-03-19, 06:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Orka kommentera varje stavelse du gör..
Verktyg är något som har kommit i efterhand vart eftersom vi har utvecklats. Våra tänder och kost har varit något annat än vad den är idag.
Man jagade inte djur utan verktyg. Så hur kommer det sig att våra tänder ser ut som dom gör?
Du kan inte titta på afrikanerna och ta dom som ett exempel då dom uppenbarligen använder sig utav just verktyg.
Våra tänder har inte ändrats sedan begynnelsen av det som är människor.
Tänderna först och verktygen sedan.

Vår första köttkonsumtion har inte varit rött kött utan vitt kött ifrån skaldjur och fiskar. Du behöver inte verktyg för att gräva upp musslor som ligger på stranden när det är ebb.
Men detta är fortfarande inte det första steget i vår evolution. Det är ett senare steg, vad vårat första steg är inom kost har jag inte en aning om. Inte ens vetenskapen vet, dom har teorier men det är inte samma sak som att faktiskt veta.

Det finns ingenting som pekar på att vi är skapta för att äta kött. Att vi kan äta kött är inte samma sak som att vi är skapta för det.
Som sagt, titta på tänderna, tarmarna, våra klena kroppar och hur slött vi rör oss. 7km/h vid gång och kommer vi ens upp i 30km/h vid 100 meter i sprint vid dom olympiska mästerskapen?
Små djur som en katt springer ifrån oss.

Det är inte direkt egenskaper för någonting som är skapt att äta kött.
Känns rätt meningslöst att fortsätta när det enda du gör är att upprepa samma frågor jag redan har svarat på, till och med i det inlägg du har citerat. Men det bevisar ju bara att du har noll att komma med.
Citera
2023-03-19, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Jag har 4 sk "Draculatänder" en del påstår att det beror på att människor är köttätare.. Alla mina tänder är för övrigt väldigt stora.. typ skapta för att kunna tugga i sig kött... Och min mage och tarmar älskar kött... så länge jag ser till helheten.

Att vi har långa tarmar är sant.. att köttet ligger där och ruttnar beror inte enbart på köttet i sig utan oftast på på ensidig kost och framförallt brist på sådant som skjutsar det vidare. Processad mat, massa sötsaker och vitt bröd är liksom inte det som tarmarna mår bäst av..

För övrigt "ruttnar" allt som stannar i magen/tarmarna för länge...

Ät tex oregelbundet och eller totalt olika kost varje dag... men bara vegetariskt och jag lovar dig att du kommer fisa som fasiken.. vad tror du fisarna kommer ifrån? Gud? Eller ruttet vegoskit?

En del tror att juice är frukt men där går de ju också miste om de fibrer som tarmarna behöver om man nu ska konsumera frukt. Så som sagt... en helhet bör man tänka på...

Visst?
Låt mig gissa. Pappskallarna här inne tror att jag är en vegan och när jag säger att människan inte är skapt till att äta kött så tar dom det personligen och blir kränkta som alla andra hbtqi multi etniciteter fåntrattar med rosa fittmössa och annat vänsterflummande otyg till sociala koder.

Jag har bara sagt att vi inte är skapade för att äta kött.
Frukt är dessutom något vi inte tål särskilt väl, vi tror att hjärnan älskar socker men det gör den inte. Neuronerna gillar socker men tål inte socker paradoxalt nog. Dom skadas utav det. Och fruktos ger samma skador på hjärnan som alkohol utan yrslet som alkohol ger.
Häpnadsväckande? Japp jag vet.

Du kan se denna föreläsning om detta ämne i denna video.

https://youtu.be/dBnniua6-oM

Så att dricka koncentrerad juice utan fruktköttet som man faktiskt får en mättnadskänsla utav, så kan vi få i oss rätt rejäla mängder fruktos som i sin tur är skadligt för oss.

Jag vet inte hur det ser ut för apor som äter frukt hela dagarna, är dom mer resistenta mot detta än vad vi är? Och hur isåfall?
Eller är det därför dom fortfarande hänger i träd och apar sig? Who knows..
Citera
2023-03-19, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Känns rätt meningslöst att fortsätta när det enda du gör är att upprepa samma frågor jag redan har svarat på, till och med i det inlägg du har citerat. Men det bevisar ju bara att du har noll att komma med.

Det är bara du som sitter och svammlar. Man behöver upprepa sig tills du förstår. Eller så ger man upp någon gång på vägen.

Du tror att du har något att komma med när du gaggar om eskimåer eller massajer när frågan lyder huruvida vi är skapta för att äta kött eller ej. Vilket var precis det mitt första inlägg handlade om. Som svar på någon jävla jeppes morsas påståenden om att vi inte är skapade för att äta kött.

Ska jag behöva säga det igen i versaler?
VI ÄR INTE SKAPADE FÖR ATT ÄTA KÖTT!
Citera
2023-03-19, 06:14
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
VI ÄR INTE SKAPADE FÖR ATT ÄTA KÖTT!
Vi är inte skapade alls. Men evolutionen har gjort oss till allätare.
Citera
2023-03-19, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Vi är inte skapade alls. Men evolutionen har gjort oss till allätare.

Halkade du in på ett religiöst bananskal?

Ditt påstående går ifrån huvudfrågan som jag initialt kommenterade.
Så det är rätt intetsägande för den diskussionen.
Citera
2023-03-19, 06:24
Medlem
Citat:
Visst?
Låt mig gissa. Pappskallarna här inne tror att jag är en vegan och när jag säger att människan inte är skapt till att äta kött så tar dom det personligen och blir kränkta som alla andra hbtqi multi etniciteter fåntrattar med rosa fittmössa och annat vänsterflummande otyg till sociala koder.

Jag har bara sagt att vi inte är skapade för att äta kött.
Frukt är dessutom något vi inte tål särskilt väl, vi tror att hjärnan älskar socker men det gör den inte. Neuronerna gillar socker men tål inte socker paradoxalt nog. Dom skadas utav det. Och fruktos ger samma skador på hjärnan som alkohol utan yrslet som alkohol ger.
Häpnadsväckande? Japp jag vet.

Du kan se denna föreläsning om detta ämne i denna video.

https://youtu.be/dBnniua6-oM

Så att dricka koncentrerad juice utan fruktköttet som man faktiskt får en mättnadskänsla utav, så kan vi få i oss rätt rejäla mängder fruktos som i sin tur är skadligt för oss.

Jag vet inte hur det ser ut för apor som äter frukt hela dagarna, är dom mer resistenta mot detta än vad vi är? Och hur isåfall?
Eller är det därför dom fortfarande hänger i träd och apar sig? Who knows..

Ta och tagga ner lite.. jag skrev att det inte är smart att dricka juice och då skriver du att det är dumt att dricka det.. är du dum på riktigt som inte förstår vad jag skrev?

Du får gärna hata socker.. det bryr jag mig inte om.. men att tex torkad frukt skulle vara dåligt sätt att hålla tex igång en kriskost är ett exceptionellt idiotiskt resonemang. Så att att all frukt skulle vara dålig borde du fatta att det är inte smart att resonera så.

För övrigt kring torkad frukt... har du hört talas om "Pajalagröt"?
orkar inte skriva mitt recept så du får ett exempel... på sånt som får åldersrikas mage i gång.. fast brukar väl vara kruskakli och fiberhavgregryn.. whatever.. googla..

http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2012/06/veckans-frukost-glutenfri-pajalagrot-pa.html

Att vi inte är skapta för att äta kött.. tja du refererar till apor ska vi ta våra släktingar då?
Eller vår närmaste.. Schimpansen... du får enkelt förklarat och dom äter även ägg.

https://www.kolmarden.com/djurpark/djur/schimpans

Citat:
Schimpanser äter helst frukt – men kan även jaga efter kött
Frukt är schimpansens viktigaste föda. Men de äter även andra växtdelar som exempelvis bark, blad, blommor och frön. Men animalisk föda som ägg, insekter och kött är också en viktig, men mindre, del av deras kost.

Schimpanserna jagar när det finns tillfälle. Jakten är ett organiserat samarbete i flocken. Honor kan ibland jaga, men ofta är det de vuxna hanarna som gör det.

När de jagar, jagar de ofta mindre däggdjur, till exempel apor som är mindre än de själva! Ibland delar jägarna med sig av kött till resten av flocken – och ibland behåller de det själva.
Citera
2023-03-19, 06:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Vad är detta för skit? Kan ju inte stämma?

"Den dagliga konsumtionen av mängden kolesterol som hittades i bara ett enda ägg minskar en kvinnas liv lika mycket som att röka 25 000 cigaretter - fem cigaretter om dagen, i femton år.

Män som konsumerar två eller flera ägg per vecka ( i princip ett ägg var tredje dag ) har ca 80% ökad risk att dö av prostatacancer."

Källa: https://www.naringsfysiolog.se/

Det där med ägg och kolesterol var en grej redan på 80-talet.
Så omtalat att det t.o.m blev ett tema i ett avsnitt av The Cosby show. Bill Cosby fick där skäll av sin fru för att han åt ett ägg.

Idag vet vi att ägg är ett mycket bra livsmedel.
Citera
2023-03-19, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ta och tagga ner lite.. jag skrev att det inte är smart att dricka juice och då skriver du att det är dumt att dricka det.. är du dum på riktigt som inte förstår vad jag skrev?

Du får gärna hata socker.. det bryr jag mig inte om.. men att tex torkad frukt skulle vara dåligt sätt att hålla tex igång en kriskost är ett exceptionellt idiotiskt resonemang. Så att att all frukt skulle vara dålig borde du fatta att det är inte smart att resonera så.

För övrigt kring torkad frukt... har du hört talas om "Pajalagröt"?
orkar inte skriva mitt recept så du får ett exempel... på sånt som får åldersrikas mage i gång.. fast brukar väl vara kruskakli och fiberhavgregryn.. whatever.. googla..

http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2012/06/veckans-frukost-glutenfri-pajalagrot-pa.html

Att vi inte är skapta för att äta kött.. tja du refererar till apor ska vi ta våra släktingar då?
Eller vår närmaste.. Schimpansen... du får enkelt förklarat och dom äter även ägg.

https://www.kolmarden.com/djurpark/djur/schimpans

Dom är väl opportunistiska. Det betyder inte att dom är skapade för den typen av föda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in