Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Nej, men människan har levt i sådana miljöer ganska länge också och anpassats för det. Exempelvis har eskimåer speciella fettceller som kan generera värme utan omvägen via muskelrörelser. Och här uppe i norr har vi ljus hy för d-vitamin. Vi har även utvecklat en relativt hög tolerans för mjölkprodukter även i vuxen ålder.
Det är helt sant, och jag har inte påstått något annat.
Du snackar ju bara en jävla massa dynga. Se hur de jagar i Afrika. De följer efter bytet tills det kollapsar av värmeslag. Detta är något vi klarar av genom två avgörande evolutionära fördelar.
1) Vi går på två ben, vilket dels är mindre energikrävande för långdistans samt minskar arean vi exponerar mot solen
2) Vi svettas
Hur klarar sig massajerna? De äter i stort sett bara kött.
Jaha? Och det är väl kött?
Jo, det går absolut att ta som en indikation, även om det inte är något fullständigt bevis. Hörntänder hittas primärt hos köttätare.
Ja, vi behöver kindtänderna för att äta växter. Precis som jag har sagt hela tiden är vi allätare.
Ja, visst är det så. Och hos renodlade växtätare har denna utveckling gått åt hållet att ögonen sitter på var sin sida om huvudet. Titta på rådjur, hästar och kaniner exempelvis. Ett liknande mönster ser du även hos fåglar. Rovfåglar har ögonen rakt fram, medan de övriga har dem på sidan.
Allt pekar på att vi är allätare, vilket inkluderar både kött och växter. Som sagt så länkade jag en forskningsstudie som säger att köttätande var avgörande för vår hjärnas utveckling.
Och hur var det med verktygen? Det skippade du helt väldigt plötsligt.
Orka kommentera varje stavelse du gör..
Verktyg är något som har kommit i efterhand vart eftersom vi har utvecklats. Våra tänder och kost har varit något annat än vad den är idag.
Man jagade inte djur utan verktyg. Så hur kommer det sig att våra tänder ser ut som dom gör?
Du kan inte titta på afrikanerna och ta dom som ett exempel då dom uppenbarligen använder sig utav just verktyg.
Våra tänder har inte ändrats sedan begynnelsen av det som är människor.
Tänderna först och verktygen sedan.
Vår första köttkonsumtion har inte varit rött kött utan vitt kött ifrån skaldjur och fiskar. Du behöver inte verktyg för att gräva upp musslor som ligger på stranden när det är ebb.
Men detta är fortfarande inte det första steget i vår evolution. Det är ett senare steg, vad vårat första steg är inom kost har jag inte en aning om. Inte ens vetenskapen vet, dom har teorier men det är inte samma sak som att faktiskt veta.
Det finns ingenting som pekar på att vi är skapta för att äta kött. Att vi kan äta kött är inte samma sak som att vi är skapta för det.
Som sagt, titta på tänderna, tarmarna, våra klena kroppar och hur slött vi rör oss. 7km/h vid gång och kommer vi ens upp i 30km/h vid 100 meter i sprint vid dom olympiska mästerskapen?
Små djur som en katt springer ifrån oss.
Det är inte direkt egenskaper för någonting som är
skapt att äta kött.