Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Den enda som hade att vinna på att NS1 sprängdes var Ryssland för att slippa skadestånd på flera 100 miljarder när de slutade leverera gas. Nu kan de skylla på Force Majeure istället.
NS2 var väl inte i drift ännu, så den behövde inte sprängas, och Ryssland har alltså fortfarande möjlighet att skicka gas där, om de vill.
Så, det är såklart Ryssland som gjort detta. Att Kreml lanserar den ena tokigheten efter den andra är bara för att försöka flytta fokus och förvilla så korkade människor tror på vad som helst till slut.
Med risk för att gå OT så är det fortfarande väldigt oklart
Hade NS2 sprängts hade jag misstänkt väst, då NS2 var helägt av ryska bolag
Men NS1 är till hälften ägt av västliga bolag, leveranserna var för det mesta avslutade. Antingen så gjorde ryssarna det för att sprida oro inom väst, samt kunna agera efter force majeure, slippa skadestånd på en stor summa pengar. Den enda logiska anledningen jag ser för väst att förstöra ledningarna är att hindra europeiska länder från att vika ner sig och börja köpa gas igen. Men eftersom att opinion allt mer lutade mot att köpa gas så tycker jag det känns...rätt ologiskt och långsökt? Vem vet, hoppas vi tillslut får facit. Den som gjorde det ska stå still svars, oavsett om det var Ryssland eller någon i väst