2023-03-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är möjligt att J tänker att hennes skuld blir mindre, kanske halveras, om M är delaktig. Men jag har en känsla av att hon först och främst är ute efter att M inte ska få lindrigare straff än hon.

Och jag blir mer och mer tveksam till Ms fysiskt aktiva deltagande. Hon hjälpte till att bära ner T till bilen och troligtvis att få ut henne till dumpningsplatsen i skogen. Mer tror jag inte hon gjort.
Sedan har hon klart varit med på att lura T till lgh, hon har inte larmat och hon har inte försökt hindra J. Det första fattade hon nog inte vidden av och de två senare vågade hon säkert inte, vilket inte är försvar men en förklaring.

På något vis tycker jag att en morddom skulle vara väl hård, medhjälp vore mer i paritet med tanke på omständigheterna.
Jag tror hon planerar för en gemensam framtid på Hinseberg. Ett fängelsestraff blir inte lika tungt om man har sin vapendragare med sig och två är starkare än en.
Citera
2023-03-18, 20:54
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vittnena som hörts tycker jag indikerar ganska uppenbara och farliga personlighetsstörningar.

Men vi får nog reda på mer detaljer efter eventuell psykundersökning och eventuell dom.

Ja, ju yngre desto svårare att veta om det är allvarligt/omognad eller inte.
Vittnena säger det ja. Men det är ändå inte så extrema grejer att det syns i ett brottsregister. Eller att det lett till konsekvenser som långvarig arbetslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av johanswitz

1 Ströp Johanna ihjäl Tove med rep eller?

2 Försökte Johanna bränna Toves döda kropp ute i skogen?

3 MH är den Svarta tjejen? Vad var hennes roll i allt detta kortfattat ?

Tacksam för korta sakliga svar då jag har dyslexi. Har otroligt svårt för läsa och Skriva.
1. Obduktionen visade punktmarkerade skador på Toves hals. Det är troligen märken efter Johannas tummar. Det finns inga märken på halsen som visar att något rep använts.

2. Ja, när de burit dit kroppen brände de den med handsprit. Detta gav inga stora skador eftersom handsprit inte blir så varmt när det brinner. Dagen efter köpte Johanna bensin och brände kroppen en gång till.

3. Maja är adopterad från Sydafrika. Johanna säger att Maja höll fast Tove när hon ströp henne. Maja säger att hon inte deltog i dödandet utan bara hjälpte till att bära bort kroppen.
Citera
2023-03-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Håller med! Människor har alltför lite vetskap om mönstren kring de här människorna, behövs verkligen spridas medvetenhet.
Finns hela länder där mord är ca 30 gånger vanligare per invånare än Sverige, varav ena MGM kommer ifrån ett sådant land.

Det vore värt att analysera varför, anser jag.

Men bara att nämna det gör all vidare diskussion omöjlig på grund av "rasism", vilket är oerhört skadligt ur kunskapsperspektiv. Därför kommer vi att se många fler liknande mord framöver, varav många helt i onödan.
Citera
2023-03-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag grundar det på vad som skrivits tidigare i tråden (var ett bra tag sen).

Sexualiteten påverkar ju i högsta grad ens personlighet och handlingar.

Du skrev att det framgick tidigt i utredningen, den kom igår, inte för "ett bra tag sic [sen]". Du vidarebefordrar skvaller som fakta.
Så M är påstått lesbisk och alla lesbiska är potentiella mördare menar du? Har jag missförstått dig så utveckla ditt resonemang.
Citera
2023-03-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
JJ trodde alltså att hon skulle kunna ordna likbål med tre små flaskor bensin och nåt gammalt lakan. Man tager sig för pannan.
Ja jo men nää … ” det flammar ju upp rejält så nu måste hon ju vara borta”
Vem uttrycker sig så liksom, bara en sjuk person, vi andra som inte gjort något sådant kan vi ju inte jämföra oss med JJ….
Men orden hon säger hör till en riktigt sjuk människa….
Jag tänkte att om hon trots det hon gjorde med tanke på ” skötsam, förskolelärare” kanske skulle då uttryckt det tex ” när jag tände fick jag panik o ville släcka, jag blev hysterisk o ledsen o försökte släcka, det började brinna jättemycket mer än jag trodde osv…..
Men nej ” det flammade upp ” ” nu måste hon ju försvinna ”
😭😭😭😭😭😭😭😭😭
Citera
2023-03-18, 21:00
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är möjligt att J tänker att hennes skuld blir mindre, kanske halveras, om M är delaktig. Men jag har en känsla av att hon först och främst är ute efter att M inte ska få lindrigare straff än hon.

Och jag blir mer och mer tveksam till Ms fysiskt aktiva deltagande. Hon hjälpte till att bära ner T till bilen och troligtvis att få ut henne till dumpningsplatsen i skogen. Mer tror jag inte hon gjort.
Sedan har hon klart varit med på att lura T till lgh, hon har inte larmat och hon har inte försökt hindra J. Det första fattade hon nog inte vidden av och de två senare vågade hon säkert inte, vilket inte är försvar men en förklaring.

På något vis tycker jag att en morddom skulle vara väl hård, medhjälp vore mer i paritet med tanke på omständigheterna.

Jag tänkte att MH varit delaktig tills jag läste förhöret med JJ där hon beskriver MH:s inverkan. Det låter som om hon nästan testar idén på förhörsledarna för att se om de tror henne, och liksom sveper generellt över att MH ”var med” men inte specifikt hur. ”Hon var med, jag vet inte, hon höll i hennes händer och kände om hon andades efteråt, men hon var definitivt med…” bla bla bla. Låter som en uppenbar lögn med andra ord.

Och detta efter att hon fått veta att MH spilled the beans om dumpningen (alltså ”förrådde” henne) och direkt började hinta om att MH kanske var den som tog hennes telefon och åkte till dumpningsplatsen utan hennes vetskap.

JJ är så van vid att alla tror hennes lögner, och hon har inte gjort annat än att ljuga från start. Ändå tror i princip alla på hennes story om att MH medverkade, den hemska bilden fastnar i ens medvetande, och istället för att det ska bevisas tänker folk att det måste motbevisas. Med andra ord lyckas JJ som vanligt att manipulera alla till att tro vad än hon säger.

Jag vet inte säkert vad jag tror, men lutar åt att tro MH:s berättelse, inte minst eftersom det inte finns några bevis på att Toves armar hållits fast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Vittnena säger det ja. Men det är ändå inte så extrema grejer att det syns i ett brottsregister. Eller att det lett till konsekvenser som långvarig arbetslöshet.
Finns höga chefer med fasta jobb som är renodlade psykopater, plus att det personlighetsdraget är lite vanligare hos högre chefer än hos andra. Visst långvarig arbetslöshet kan absolut vara ett tydligt tecken, och brottsregister.

Hon borde varit fett i register med tanke på försök till mordbrand, men detta var förstås en tjej och de kommer tyvärr lättare undan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion

2. Ja, när de burit dit kroppen brände de den med handsprit. Detta gav inga stora skador eftersom handsprit inte blir så varmt när det brinner. Dagen efter köpte Johanna bensin och brände kroppen en gång till.
.
Hur fan kan man åka tillbaka dagen efter och bränna igen utan att få kväljningar. Var TT eftersökt redan då eller? Nån måste ju sett branden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vad jag läst i tråden höll M fast T när J ströp henne. Om det stämmer är hon knappast friskriven från mordhandlingen.

Det framstår dessutom som planerat. Frågan är om det var mord hon var med att planera, eller bara planerad misshandel som spårade ur.

Det var så jag skrev från början när fup kom men läste igenom då fler inte läst det & då såg jag att det är Johannas ord om vad som hände.
Alltså inte M ord om du läser hennes vittnesmål & förhör
Citera
2023-03-18, 21:01
Bannlyst
Undrar sa flundran hur de kommer ha det i fängelset de små liven. Blir inte lätt för dem att sitta bort sina bästa år när familj ska skaffas etc. Hur är det på kvinnofängelserna, de kan säkert vara lite onda mot varandra därinne de med. Kanske får de dela cell med karin lilja eller johanna möller. Kul för dem.
Citera
2023-03-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Du skrev att det framgick tidigt i utredningen, den kom igår, inte för "ett bra tag sic [sen]". Du vidarebefordrar skvaller som fakta.
Så M är påstått lesbisk och alla lesbiska är potentiella mördare menar du? Har jag missförstått dig så utveckla ditt resonemang.

Ja, jag formulerade mig väl lite klumpigt när jag skrev "tidigt i utredningen". Menade naturligtvis tidigt i tråden.

Sen finns det väl statistik/studier som tyder på att lesbiska kvinnor är mer våldsamma än sina heterosexuella diton.
Citera
2023-03-18, 21:02
Medlem
Lyyysandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det beror nog ”lite” på var ditt fokus ligger. Den här FUP lämnar inte så mycket övrigt att önska. Va det för lite bilder på det avlidna offret?

Fokus ligger inte på lik bilder….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in