2023-03-18, 19:03
Medlem
Undrar om det blir fråga om vedergällning? Den tanken skulle jag ha snuddat vid om det gällt min dotter.
Citera
2023-03-18, 19:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Maja har diagnosen ADD.

Majas adoptivpappa om Johanna:
Med en ADD-diagnos går det mesta i ultrarapid, så att M snabbt skulle slängt sig över T för att hålla hennes armar låter inte så troligt.
Om T varit i skick att försvara sig, hade hon hunnit märka (slå/klösa/dra i håret) J innan M kommit på plats.
Citera
2023-03-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag har läst många FuPar. Och man känner igen känslokylan hos den manipulativa Johanna Möller och svartsjukan och hämndlystnaden hos Jonna Henningson.

Men jag måste nog säga att Johanna Jansson är en av de vidrigaste hag läst om,manliga GM inkluderande. Fylld av hat, förakt och hämndlystnad. Straffar ut sig hos kompis efter kompis. Hämnas genom att elda/försök till mordbrand, sprayar en bil. Dessa låttexter är ju sjuka, liksom videon med alla hon hatar. Inget under hela dygnet efter som visar annat än att hon är ”neutral”. Långa, skenheliga sms till Albin och TT närstående. Glad i bilen på hemvägen efter dumpandet…över att ha lyckats strypa TT. Måtte hon bli inlåst LÄNGE, hon är en mycket mycket farlig människa.

Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Håller med. Det är utan tvekan en stark faktor.

Men även jag och många andra har haft betydligt starkare skäl än så att mörda någon, utan att göra det.

Du har en mycket bra poäng i den personliga egenskapen att bygga upp ett hat och låter det växa under lång tid utan eftertanke eller försök att besinna sig. Kan denna egenskap vara mer vanlig hos vissa än hos andra, och finns något sätt att identifiera det i tid eller hitta tecken på detta innan det är för sent?

Anser du att det kan finnas ett värde i att på det sättet kunna undvika fler liknande mord, eller inte?

Jag anser att detta fall är högst relevant, och att man förutsättningslöst ska försöka ta reda på hur man identifierar riskfaktorer att någon begår så här allvarliga våldsbrott.

De flesta människor kan besinna sig. Det jag hade önskat var att någon sagt ifrån tidigare MH visste ju tex om att hon eldat på Tove pappa dörr. Hade det tagits på allvar där och då och hon hade fått ta konsekvenserna för det. Det skulle ju kunnat sluta i en dom om mordbrand då hade detta kanske inte hänt. Men det är svårt med sådana människor. Många människor tycker illa om andra men inte på den extrema nivån.
Citera
2023-03-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja? Första inlägget du refererar till utgår ju från att det finns ett yrkande om brottet (dvs försvarets yrkande i detta fallet) medans andra inlägget utgår från att det inte alls finns något yrkande om detta brottet.

Sammanfattningsvis gällande detta fallet: Om någon i målet yrkat på Vållande till annans död så kan man döma för detta. Om ingen yrkat på detta, utan att åklagarens enda yrkande är Mord, så kan man inte döma för Vållande till annans död.

Ok. Då är jag med.
(i ditt första inlägg, det andra citerade, framgick inte det riktigt, tyckte jag)

Men i detta fall vet vi väl inte än vad försvaret kommer att yrka på, det klargörs väl formellt då huf inleds?
Citera
2023-03-18, 19:07
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfoder
Någon som har en fungerande länk till FUP?

De som finns i tråden gick att öppna i morse men inte längre?

Finns i inlägget ovanför ditt
Citera
2023-03-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Då är jag med.
(i ditt första inlägg, det andra citerade, framgick inte det riktigt, tyckte jag)

Men i detta fall vet vi väl inte än vad försvaret kommer att yrka på, det klargörs väl formellt då huf inleds?

Ja, under pläderingen...så tillvida att den åtalade inte väljer att komma med en ny berättelse...
Citera
2023-03-18, 19:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
JJ: ”Ja, det var väldigt mycket adrenalin i kroppen och det gick så fort så jag kan inte exakt säga var Maja var men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja var ju med liksom.”

Det där känns som ett krystat och onaturligt sätt att förklara MH:s roll i situationen… ”jag vet att hon var med”, ”Maja var ju med liksom”.

Istället för att förklara exakt på vilket sätt hon skulle ha varit med trycker hon upprepade gånger på att ”hon var med”, som om hon bara måste se till att de tror att MH medverkade i mordet.

Jag börjar faktiskt tvivla på MH:s medverkan. JJ ljuger så det sprutar eld ut öronen på henne, precis som hon gjort om folk i flera år för att svartmåla dem.

Hela hennes skenheliga ”ja det är så viktigt att sanningen kommer fram”, ”jag ville sätta ett ljus vid kroppen och kremera den för att visa respekt”, SURE, och sen sitter du och är lycklig i bilen på vägen hem över att du lyckats med ditt mål att mörda Tove.
Jag är också helt övertygad om att J inte vill falla ensam. Hon kommer garanterat göra allt för att få M med sig ner i avgrunden.
Citera
2023-03-18, 19:10
Medlem
Länken till FUP fungerar inte
Någon som har en?
Citera
2023-03-18, 19:11
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med en ADD-diagnos går det mesta i ultrarapid, så att M snabbt skulle slängt sig över T för att hålla hennes armar låter inte så troligt.
Om T varit i skick att försvara sig, hade hon hunnit märka (slå/klösa/dra i håret) J innan M kommit på plats.

Det kan ju vara så att Tove slogs medvetslös/gravt nedsatt förmåga att försvara sig och att JJ hittar på hela grejen med att det var ett ”ömsesidigt slagsmål” för att förminska sin egen skuld. (Snarare än att erkänna att hon strypt en hjälplös människa till döds).

Men för att förklara bristen på egna skador måste Tove ha varit immobiliserad = ”MH höll i hennes armar” blir JJ:s förklaring. + att JJ slipper ta hela skulden själv.
Citera
2023-03-18, 19:11
Medlem
Undrar hur JJ´s bakgrund varit. Med tanke på de tankesättet hon själv har undrar man hur hon haft för uppväxt.
Citera
2023-03-18, 19:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyysande
Trist läsning av FUP med all denna sekretess, förståeligt men ändå trist att behöva fantisera ihop uppfattningar

Det beror nog ”lite” på var ditt fokus ligger. Den här FUP lämnar inte så mycket övrigt att önska. Va det för lite bilder på det avlidna offret?
Citera
2023-03-18, 19:16
Medlem
SloppySecondss avatar
Efter "dumpandet" åker JJ tillbaka och eldar lite.. så j*vla körd människa.
Som vanligt är jag väldigt nyfiken på vad Hästen vid 7års åldern kompenserar för.
Som många andra påpekar är JJ väldigt knepig i känslolivet.

Påminner lite om Rammsteins låt "Rosenrot".. hon ska ha allt.. den lilla rara söta JJ.. för annars ?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in