2023-03-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Nja det är nog mer i förbifarten. Sånt har ingen betydelse för straffmätningen.
Men borde ha betydelse för om de rekommenderar samhällstjänst? Är inte fullt insatt men måste ju ha nån betydelse
Citera
2023-03-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Folk här försöker förstå varför denna typ av vidriga våldsbrott och mord inträffar och vad det beror på. Att det exempelvis mördas mångdubbelt fler av skjutvapen i sverige än i nordiska grannländerna är förvånande för många trots att det inte beror på slumpen.

Jag har länkat till statistik och undersökningar som ger svar på den frågan.

Att du försöker trumfa fakta med diverse epitet är direkt skadligt för en saklig diskussion. Du menar att enstaka ordval som på bästa sätt beskriver förutsättningarna bakom våldet och mordet, är av större betydelse än förutsättningarna. Att du inte ens vill kännas vid sakfrågan säger en hel del om vad du är ute efter i diskussionen.

Jag blir nyfiken på hur du tänker:

1. Är användningen av ett ord viktigare än att diskutera relevant fakta?
2. Är amerikanska FBI rasistiska som för statistik på ras vit/svart?
3. Är statistiken i sig rasistisk?
4. Hur kan en grupps våldsbenägenhet vara så ointressant för dig, till och med förbjuden att nämna, tänker du på samma sätt när det gäller de värsta kamphundarna och varghybrider också?

Försök att svara utan "rasist ... bla bla rasist .. bla bla rasist". Eller visa än en gång att du inte vill diskutera vad dessa våldsbrott i sverige till största delen beror på, inklusive detta brott.

Det går inte att diskutera med en person som inte kan skilja på sociofaktorer från genetiska. Om du seriöst tror att det ligger i genetik att mörda så är du verkligen ute och cyklar. De här båda MGM har fötts i landet, respektive adopterats som bebis, de har växt upp i svensk kultur i en helylleort på svenska vischan som Vetlanda, det finns ingenting i det som ens kan kopplas till exempelvis M:s etniska bakgrund. Den genetiken du vill hitta som orsaksamband existerar inte, skulle den göra det skulle alla från ett visst land springa runt och mörda.

Är du vithyad svensk så ligger det i din etnicitets DNA att åka ner till Thailand och köpa sex. Gör du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag tror att den som uttalade sig om JJ har fått äta upp sina ord, för det går knappt att hitta en människa som prickar av varenda egenskap för en narcissistisk sociopat som JJ gör.

Antagligen, visar att alla kan bli lurade. Ska inte döma men finner det skrämmande.

Visar också hur svårt det är som offer att agera när man blir utsatt av en sån här. Ingen som tror att en sån fin tjej kan misshandla, trakassera och förfölja, anlägga bränder.
Citera
Medlem
Tror inte jag. Kolla på hennes språkliga bruk. Skriver ”nt” istället för inte och ”aah” istället för Ja. Har hon slunkit igenom p7:an hade hon väl lika bra kunnat vara lite smartare när hon skulle dölja brottet.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Håller helt med, det är som även hon tappat greppet om helheten och hur hon tror att allmänheten uppfattar hennes uttalanden, i detta fallet tror jag bara det slår tillbaka på hennes klient om hon fortsätter så här i rättsalen, tror hon är rejält pressad och inmålad i ett hörn,
Hon har definitivt inte en avundsvärd sits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Mhm, jag känner lite samma sak, att vi hade ganska bra slutledningsförmåga redan innan FUPen och kom fram till ett par teorier som är närmast nog identiska med vad som tycks ha hänt.

Jag skulle förmoda att M försöker skydda sig själv och har fått det rådet av sin advokat att neka till all inblandning i själva mordet i hopp om att undkomma ansvar för det. J samma sak - fast tvärtom, där har hon fått rådet att försöka dela en viss del av ansvaret över på M:s axlar.

Personligen tror jag nog ändå att jag litar mer på J:s version än M:s, av två anledningar: FUPen visar att man inte hittat några spår efter spyor från M, man har ingenting som pekar på att M mådde dåligt av alkohol. Man har inte heller någonting som tyder på att M skulle ha sovit under tiden mordet skedde. Om vi nu ponerar att M faktiskt skulle ha sovit/mått dåligt under tiden J begick mordet så saknas det egentligen en riktigt bra förklaring till två saker:
1. Vad det var som fick M att då ställa upp på att dumpa kroppen med J. Det spekuleras i tvång och att M ska ha gett uttryck för det själv i FUPen, men samtidigt så är det också en ganska lätt sak för försvaret att efterhandskonstruera ihop. Här i tråden på flashback spekuleras det i att M skulle haft romantiskt intresse inför J, men det finns inget som styrker det heller såvitt jag kan se.
2. Varför M faktiskt inte vittnade mot J tämligen omgående i häktet. M skulle ju i så fall ha haft all anledning att säga sanningen eftersom de hade hon vunnit på själv.

För övrigt så klarlägger inte FUPen vad det trubbiga föremålet är som T:s huvud antingen slog emot eller slogs med.
M drog sig också ur i sista sekund, när de skulle tända eld på Toves dörr. Det fick J göra själv. Hon har iaf nog inte haft modet i sig till att göra ngt på egen hand. Bara när hon blivit tvingad. Hon mådde också dåligt när de hanterade kroppen både i lgh och när hon gick o satte sig i bilen vid dumpnings platsen. J gjorde allt grovjobbet och M förmodligen bara det som hon kände sig tvingad till och inte mkt mer än så!
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Det här, som JJ säger i ett förhör den 10:e november när hon i slutet av förhöret får frågan om det är något hon vill tillägga, har jag fastnat för:

”Jag tycker att det är konstigt att det inte finns några mer misstänkta för det här. Hela den här Mc Donalds resan tycker jag är en väldigt enkel förklaring. Grannen måste vara inblandat på något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner. Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.”

Här börjar alltså hon snurra in sig riktigt ordentligt i sina historier och bevisen börjar ställa till det för henne.

Då försöker hon skylla på grannen och blanda in honom? När hon hela tiden sitter där på sanningen om att hon själv har dödat Tove och tänt eld på henne i skogen? Hur kan man vara så här vidrig?

OT: trevlig porr-sökning där med några snubbar som gangbangar en tjej. Det kommer att dröja många år innan det blir aktuellt för henne igen.
Japp. Så som hon beteer sig i förhören är exakt så som folk i hennes närhet beskriver henne.
Citera
2023-03-18, 14:33
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Om JJ säger 10 sekunder så tror jag att det är minst 30. Hon tvingas pga bevisningen erkänna strypgrepp, men spelar ner det så mycket hon kan. ”Tove tog strypgrepp på mig först och visst, hon kanske dog av strypgrepp, men inte av mig för jag höll bara jättekort tillbaka”

Åsså sen Sangborn… ”lätt misshandel” å ”kort strypning” som ”inte kunnat orsaka döden”.

Fy fan, hon borde byta jobb…
Citera
2023-03-18, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Mhm, jag känner lite samma sak, att vi hade ganska bra slutledningsförmåga redan innan FUPen och kom fram till ett par teorier som är närmast nog identiska med vad som tycks ha hänt.

Jag skulle förmoda att M försöker skydda sig själv och har fått det rådet av sin advokat att neka till all inblandning i själva mordet i hopp om att undkomma ansvar för det. J samma sak - fast tvärtom, där har hon fått rådet att försöka dela en viss del av ansvaret över på M:s axlar.

Personligen tror jag nog ändå att jag litar mer på J:s version än M:s, av två anledningar: FUPen visar att man inte hittat några spår efter spyor från M, man har ingenting som pekar på att M mådde dåligt av alkohol. Man har inte heller någonting som tyder på att M skulle ha sovit under tiden mordet skedde. Om vi nu ponerar att M faktiskt skulle ha sovit/mått dåligt under tiden J begick mordet så saknas det egentligen en riktigt bra förklaring till två saker:
1. Vad det var som fick M att då ställa upp på att dumpa kroppen med J. Det spekuleras i tvång och att M ska ha gett uttryck för det själv i FUPen, men samtidigt så är det också en ganska lätt sak för försvaret att efterhandskonstruera ihop. Här i tråden på flashback spekuleras det i att M skulle haft romantiskt intresse inför J, men det finns inget som styrker det heller såvitt jag kan se.
2. Varför M faktiskt inte vittnade mot J tämligen omgående i häktet. M skulle ju i så fall ha haft all anledning att säga sanningen eftersom de hade hon vunnit på själv.

För övrigt så klarlägger inte FUPen vad det trubbiga föremålet är som T:s huvud antingen slog emot eller slogs med.

Var det inte ev troligt i alla fall att det uppstod när TT redan var död?, JJ MH tappade henne i trappan så huvudet slog i när de skulle bära ut? Även om det inte var klarlagt.
Citera
2023-03-18, 14:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hennes jobb är dock att förminska JJs brott. Hon kan bara stå på sin klients sida och hävda allt till hennes fördel.

Sen visst att det inte skapar några sympatier.
Mitt påpekande gäller inte VAD hon säger, utan HUR. Den gråtmilda framtoningen tror jag att många finner stötande.
Citera
2023-03-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Bara ett litet tillägg till diskussionen...

Forskaren om kvinnorna som misstänks ha mördat Tove: ”Sticker ut”
Försvunna Tove i Vetlanda
Publicerad 18 mar 2023 kl 11.19

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-om-kvinnorna-som-misstanks-ha-mordat-tove-sticker-ut/

– Där tittar man bara på om det enligt lagens mening är en allvarlig psykisk störning. Man tar ofta miste på att det betyder att personen har en helt god psykisk hälsa, men det kan ändå vara så att man har vissa brister som mer har att göra med till exempel personlighetsstörningar, säger Jenny Yourstone.
Javisst men personlighetsstörning är ju inte intressant i fallet av P7-undersökningar.
Citera
2023-03-18, 14:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankenstein1
Ja

dikten handlade om båda två "Systrarna Tönnies" rubrik och plural, inte barar TT utan även M*y

Ja, skrev redan i nov/dec att den JJ hotade med att sprida ut att hon varit otrogen gällde My.
Därför att den killen JJ hade en siktat in sig på var/varit tillsammans med Ts bästa vän.
Bästa vän om man är enäggstvilling är ALLTID den andra tvillingen.
Både T och M satte hårt mot hårt, då dom visste att JJ själv var den som varit otrogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in