2023-03-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är en läkarundersökning där en psykiater träffar den tilltalade.
Ja. Där utreds om man lider av en allvarlig psykiatrisk störning eller ej, i den mening som lagen avser.

Man kan alltså vara bra sjuk eller störd, utan att man därför lider av just en sådan allvarlig störning som lagen talar om.

Det verkar vara otroligt svårt att fatta.
Citera
2023-03-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du är rolig du! Skulle dina åsikter vara mer rätt än mina? Tyck du vad du vill, så tycker jag vad jag vill.

Åsikter är aldrig vare sig fel eller vilseledande, men kan vila på mer eller mindre saklig grund. Det är upp till läsaren att instämma eller redovisa avvikande åsikt.

Då vem som än lyssnar på hennes uttalande inte kan undgå hennes skådespeleri anser jag inte att mina åsikter saknar underlag.

Alla advokater ska framföra sin klients talan, MEN det kan göras på mer eller mindre framgångsrikt sätt. Jag vidhåller att Sangborn riskerar skjuta över målet.

Håller helt med, det är som även hon tappat greppet om helheten och hur hon tror att allmänheten uppfattar hennes uttalanden, i detta fallet tror jag bara det slår tillbaka på hennes klient om hon fortsätter så här i rättsalen, tror hon är rejält pressad och inmålad i ett hörn,
Citera
2023-03-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Ja. Där utreds om man lider av en allvarlig psykiatrisk störning eller ej, i den mening som lagen avser.

Man kan alltså vara bra sjuk eller störd, utan att man därför lider av just en sådan allvarlig störning som lagen talar om.

Men de verkar ändå kolla på personligheten med, fanns med kommentar om att det inte fanns tecken på grandiositet eller antisociala drag, minns inte ordagrant. Hos Tishko (Wilma fallet) skrev de ju att han hade grandios självuppfattning osv.
Citera
2023-03-18, 14:16
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
P7 utreder inte om man är frisk eller ej. Ska det vara så jävla svårt att fatta?

Bara ett litet tillägg till diskussionen...

Forskaren om kvinnorna som misstänks ha mördat Tove: ”Sticker ut”
Försvunna Tove i Vetlanda
Publicerad 18 mar 2023 kl 11.19

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-om-kvinnorna-som-misstanks-ha-mordat-tove-sticker-ut/

– Där tittar man bara på om det enligt lagens mening är en allvarlig psykisk störning. Man tar ofta miste på att det betyder att personen har en helt god psykisk hälsa, men det kan ändå vara så att man har vissa brister som mer har att göra med till exempel personlighetsstörningar, säger Jenny Yourstone.
Citera
2023-03-18, 14:16
Medlem
Citat:

Är väl bara psykossjukdomar och psykiska störningar som leder till svårigheter med verklighetsuppfattningen som går under "allvarlig störning" juridiskt?

Johanna Möller hade inte heller någon "allvarlig störning" juridiskt när hon utreddes, men är en väldokumenterad psykopat.
Citera
2023-03-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Haha ja jag tappade intresset lite för fallet ett tag där, fanns inte mycket mer att gå på. Men oj vad nära vi var i våra teorier! Somliga sjuka personligheter är bara alltför förutsägbara.

Då är ju frågan om JJ bara vill ha någon att ”dra med sig i fallet” eller om MH antingen bara skyddar sig själv eller dissocierar fullständigt.

Kommer att tänka på Chris Watts-fallet, han som mördade hela sin familj häromsistens. När han ströp sin fru hade hon tydligen varit helt passiv, fastän hon var vid medvetande. Någon slags freeze-reaktion (?) Men det är nog inte så vanligt.

Grannen beskrev ju första dunsen som att 50 kg föll rätt i golvet, så den smällen måste ha varit riktigt kraftig. Men sedan kom ju resterande dunsar som lät som sparkar i väggen. Detta tolkar jag som att Tove kämpar, kanske rejält omtöcknad?

Kan JJ ha utnyttjat svaghet för att klämma fast Toves armar under sina ben?

Mhm, jag känner lite samma sak, att vi hade ganska bra slutledningsförmåga redan innan FUPen och kom fram till ett par teorier som är närmast nog identiska med vad som tycks ha hänt.

Jag skulle förmoda att M försöker skydda sig själv och har fått det rådet av sin advokat att neka till all inblandning i själva mordet i hopp om att undkomma ansvar för det. J samma sak - fast tvärtom, där har hon fått rådet att försöka dela en viss del av ansvaret över på M:s axlar.

Personligen tror jag nog ändå att jag litar mer på J:s version än M:s, av två anledningar: FUPen visar att man inte hittat några spår efter spyor från M, man har ingenting som pekar på att M mådde dåligt av alkohol. Man har inte heller någonting som tyder på att M skulle ha sovit under tiden mordet skedde. Om vi nu ponerar att M faktiskt skulle ha sovit/mått dåligt under tiden J begick mordet så saknas det egentligen en riktigt bra förklaring till två saker:
1. Vad det var som fick M att då ställa upp på att dumpa kroppen med J. Det spekuleras i tvång och att M ska ha gett uttryck för det själv i FUPen, men samtidigt så är det också en ganska lätt sak för försvaret att efterhandskonstruera ihop. Här i tråden på flashback spekuleras det i att M skulle haft romantiskt intresse inför J, men det finns inget som styrker det heller såvitt jag kan se.
2. Varför M faktiskt inte vittnade mot J tämligen omgående i häktet. M skulle ju i så fall ha haft all anledning att säga sanningen eftersom de hade hon vunnit på själv.

För övrigt så klarlägger inte FUPen vad det trubbiga föremålet är som T:s huvud antingen slog emot eller slogs med.
Citera
2023-03-18, 14:18
Medlem
AriGoldds avatar
Det här, som JJ säger i ett förhör den 10:e november när hon i slutet av förhöret får frågan om det är något hon vill tillägga, har jag fastnat för:

”Jag tycker att det är konstigt att det inte finns några mer misstänkta för det här. Hela den här Mc Donalds resan tycker jag är en väldigt enkel förklaring. Grannen måste vara inblandat på något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner. Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.”

Här börjar alltså hon snurra in sig riktigt ordentligt i sina historier och bevisen börjar ställa till det för henne.

Då försöker hon skylla på grannen och blanda in honom? När hon hela tiden sitter där på sanningen om att hon själv har dödat Tove och tänt eld på henne i skogen? Hur kan man vara så här vidrig?

OT: trevlig porr-sökning där med några snubbar som gangbangar en tjej. Det kommer att dröja många år innan det blir aktuellt för henne igen.
Citera
2023-03-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Mhm, jag känner lite samma sak, att vi hade ganska bra slutledningsförmåga redan innan FUPen och kom fram till ett par teorier som är närmast nog identiska med vad som tycks ha hänt.

Jag skulle förmoda att M försöker skydda sig själv och har fått det rådet av sin advokat att neka till all inblandning i själva mordet i hopp om att undkomma ansvar för det. J samma sak - fast tvärtom, där har hon fått rådet att försöka dela en viss del av ansvaret över på M:s axlar.

Personligen tror jag nog ändå att jag litar mer på J:s version än M:s, av två anledningar: FUPen visar att man inte hittat några spår efter spyor från M, man har ingenting som pekar på att M mådde dåligt av alkohol. Man har inte heller någonting som tyder på att M skulle ha sovit under tiden mordet skedde. Om vi nu ponerar att M faktiskt skulle ha sovit/mått dåligt under tiden J begick mordet så saknas det egentligen en riktigt bra förklaring till två saker:
1. Vad det var som fick M att då ställa upp på att dumpa kroppen med J. Det spekuleras i tvång och att M ska ha gett uttryck för det själv i FUPen, men samtidigt så är det också en ganska lätt sak för försvaret att efterhandskonstruera ihop. Här i tråden på flashback spekuleras det i att M skulle haft romantiskt intresse inför J, men det finns inget som styrker det heller såvitt jag kan se.
2. Varför M faktiskt inte vittnade mot J tämligen omgående i häktet. M skulle ju i så fall ha haft all anledning att säga sanningen eftersom de hade hon vunnit på själv.

För övrigt så klarlägger inte FUPen vad det trubbiga föremålet är som T:s huvud antingen slog emot eller slogs med.

Plus att M googlat på kvinnofängelse någon dag efter toves försvinnande
Citera
2023-03-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Dina rasistiska påståenden för inte heller diskussionen framåt ett skvatt. Ej heller förändrar de det brott som diskuteras. Du slår verkligen knut på dig själv om och om igen.
Folk här försöker förstå varför denna typ av vidriga våldsbrott och mord inträffar och vad det beror på. Att det exempelvis mördas mångdubbelt fler av skjutvapen i sverige än i nordiska grannländerna är förvånande för många trots att det inte beror på slumpen.

Jag har länkat till statistik och undersökningar som ger svar på den frågan.

Att du försöker trumfa fakta med diverse epitet är direkt skadligt för en saklig diskussion. Du menar att enstaka ordval som på bästa sätt beskriver förutsättningarna bakom våldet och mordet, är av större betydelse än förutsättningarna. Att du inte ens vill kännas vid sakfrågan säger en hel del om vad du är ute efter i diskussionen.

Jag blir nyfiken på hur du tänker:

1. Är användningen av ett ord viktigare än att diskutera relevant fakta?
2. Är amerikanska FBI rasistiska som för statistik på ras vit/svart?
3. Är statistiken i sig rasistisk?
4. Hur kan en grupps våldsbenägenhet vara så ointressant för dig, till och med förbjuden att nämna, tänker du på samma sätt när det gäller de värsta kamphundarna och varghybrider också?

Försök att svara utan "rasist ... bla bla rasist .. bla bla rasist". Eller visa än en gång att du inte vill diskutera vad dessa våldsbrott i sverige till största delen beror på, inklusive detta brott.
Citera
2023-03-18, 14:19
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag skrev att TT (Tove) råkade av misstag knuffa till JJ (johanna) så hon blev jättearg på nytt. Därför gick hon hon lös på TT och ströp henne. Ja det är solklart mord, det är jag helt införstådd med. Även MH bör dömas för mord tycker jag!
Hade det varit så hade de varit åtalade för dråp, inte mord.
Citera
2023-03-18, 14:20
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Men de verkar ändå kolla på personligheten med, fanns med kommentar om att det inte fanns tecken på grandiositet eller antisociala drag, minns inte ordagrant. Hos Tishko (Wilma fallet) skrev de ju att han hade grandios självuppfattning osv.

Jag tror att den som uttalade sig om JJ har fått äta upp sina ord, för det går knappt att hitta en människa som prickar av varenda egenskap för en narcissistisk sociopat som JJ gör.
Citera
2023-03-18, 14:21
Medlem
Hann inte läsa igenom era andras inlägg @avel tex igår när det bara rasslade i tråden. Läste igenom FUP ( mycket av den till 03 inatt från igår när den kom ut).
Hur känner ni som varit aktiva här som läst den?😔😳🥺😩😭😱
Ursch jag har knappt ord för förloppet när TT mördas…. Tycker det är så obehagligt hur JJ beskriver allt i detalj liksom som om det vore nästa ” spännande ” att berätta…. Det jag tycker är HEEEEELT PSYKO SJUKT ÄR hur hon berättade när Tove råkar knuffa till henne påväg ut fr badrummet och hon ” fällde henne och hon drar rakt ned i golvet med huvudet och en rejäl duns… varpå det Tove säger sen. Något jag själv fått ur mig exakt samma mening när jag blivit misshandlad, blivit rädd osv vid ett par tillfällen i livet…. Det gick rakt in i hjärtat på mig och hela bröstet värkte då jag tror att det är en vanlig fråga när man är chockad och totalt livrädd när något sånt händer. ” Vad håller ni på med ”?!
Ryser och mår sååå dåligt för TT med anhöriga 🙏🏻❤️🙏🏻😭
Då har det jävla monstret mage att säga ” vad håller du på med ”
Heeeelt störd!!!!!! Sen till det mest sjuka och anmärkningsvärda är efter att berättat allt det säga att ” liksom ja alltså att det var en olyckshändelse och Polisen skulle inte tro på det”
Vad, exakt VAD MENAR MONSTRET?!?!?!?!!!!!!!!!
Blir så vansinnigt arg o ledsen!!!!
Den menar alltså på allvar att det var en olyckshändelse och typ att TT först tog strypgrepp på henne själv
Men… men…. Innan då?
Det är ju så sjukt att påstå något sådant att man undrar HUR Clea ens vill försvara det. Det är ju bortom all tvivel till 100% INTE en olyckshändelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in