• 1
  • 2
2023-03-18, 11:35
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Fartkamerorna i Sverige har dubblerats de senaste tio ren, rapporterar P4 Halland.

Tanken r att kningen ska fortstta i samma takt de kommande ren.

Eva Lundberg som r samordnare p trafikverket sger att man ska bygga ut med 200 fartkameror per r.

Just nu finns ca 2 400 fartkameror i Sverige och 2030 ska det finnas 4 000.

r detta rtt prioriterat? Kommer vi se ddligheten i trafiken minska? vriga tankar?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fa...ats-1.94832719
Senast redigerad av Clas.Ohlsson.453 2023-03-18 kl. 11:55.
Citera
2023-03-18, 11:36
Medlem
Det rcker inte med vrldens hgsta skattetryck. De vill t mer.
Citera
2023-03-18, 11:38
Bannlyst
Det var ju uppe p tapeten ett tag att dom skulle brja mta tiden mellan tv stolpar. Men d blev det tittarstorm i Expressen. S lnge det bara r en stolpe hr och dr s ser folk nog inget strre problem med det.
Citera
2023-03-18, 11:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Fartkamerorna i Sverige har dubblerats de senaste tio ren, rapporterar P4 Halland.

Eva Lumdberg som r samordnare p trafikverket sger att man ska bygga ut med 200 fartkameror per r.

r detta rtt prioriterat? Kommer vi se ddligheten i trafiken minska? vriga tankar?

Spelar ju ingen roll hur mnga det finns nr det mste finnas en varning fre kameran samt alla gps har varningar. Frbjud fartkameravsrningar i gps (som i t.ex. Frankrike) och ta bort skylten fre s kanske de gr nytta. Idag r det ju bara riktiga idioter som ker dit i fartkameror.

Annars r det klart det r rtt prioriterar. Idioten hr ovan mig vill f det till att staten ska ha in mer pengar. En sund mnniska fattar att det t bttre och billigare att lta kamera gra jobbet n att motsvarande antal poliser ska gna sig t att mta hastigheter.
Citera
2023-03-18, 11:39
Medlem
okok1s avatar
Det r nog en vinstaffr fr staten. Drfr prioriteras fartkameror ver alla ddsfarliga vgar.
Citera
2023-03-18, 11:45
Medlem
Upplyftens avatar
Snabb verslagsrkning 165 000 rliga bter gnger 2500:- = nstan en halv miljard till statskassan
Citera
2023-03-18, 12:18
Medlem
Kameror sliter snder trafikrytmen frmst fr idioter som tror att man mste ligga 10-15 under fr att inte hamna p bild. Det r s jvla ltt att bara lyfta foten eller sl av farthllaren vid skylten fr att sen glida igenom med skyltad hastighet, men vissa verkar hoppas p guldmedalj frn trafikskerhetsverket fr gott uppfrande eller nt...

Nja, det fr man leva med. Jag fredrar kamera fre "oannonserade" poliskontroller nd.
Och de som rknar p det hela har vl funnit att en kamera kan jobba lngre pass och mer obekvm tid till en lgre kostnad n vad vra konstaplar kan, ven om bda fyller sina syften. S ekonomin i det r vl frsvarbar s sett.
Citera
2023-03-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453

Eva Lundberg som r samordnare p trafikverket sger att man ska bygga ut med 200 fartkameror per r.

Om man som mig gillar att kra fort s r de dr ett jvla skit men s lnge reglerna r som de r s str de inte mig. Jag fller ner solskyddet vid en kamera och kameran mter i dag bara hastigheten p platsen. Vrre r det om de infr att mta medelhastigheten mellan tv kameror.
En frdel med dessa kameror r om de str i brjan p en rakstrcka. Det r ett riktigt bra omkrningsstlle d nummerplten tcks av den bil man kr om.

Ska vi blunda fr personliga preferenser?
Det finns fakta och jag som kr p flertalet vgar med kameror ser att dessa fakta stmmer.
En typisk vg i Sverige har en trafikrytm ver skyltad hastighet och den skyltade hastigheten baseras p att gra det skert fr alla trafikanter dr rvhl som mig gr det oskert genom att jag str rytmen med mina omkrningar.
De fakta jag tnker p r de jag ser och det r att en vg med kameror snker medelhastigheten p vgarna till laglig hastighet. Bla kr jag p en vg dr trafikrytmen till och med lg ver krkortsgrnsen och denna vg var en ddens vg. Stndiga olyckor pga stressiga omkrningar och ett flertal ddsolyckor som ven var singelolyckor.
Sedan tv r tillbaka str det kameror utmed denna vg och trafikrytmen r i dag 80, precis som skyltarna anger. Jag sjlv har redan innan varit frsiktig med omkrningar p denna vg d den r riktigt svr att berkna mtande trafik ven om jag kr om de som kr under skyltad hastighet med en bil som har en kraftig motor.
Det bsta hr r att ven jag knner mig bekvm i bilkerna p denna vg.
Eftersom jag bor p en liten skitort vill jag inte bertta vilken vg men vi har ett exempel till och det r Bergsvgen som gr frn Linkping till Ljungsbro. ven det en lite otck vg sommartid och en pendlingsvg fr mnga.
Om den var olycksdrabbad vet jag inte men ven hr krde folk (ven jag) som idioter. terigen, nu med kameror s r rytmen lg.

Snacket om att staten bara vill tjna pengar stmmer.
Eftersom jag anvnder solskyddet s triggar jag kameror och det r frvnansvrt f som r aktiva. Bla har jag krt RV50 till rebro med fortsatt frd till Mora tur och retur vid flertalet tillfllen utan att bli fotad en enda gng.
Sjlva kamerans investeringskostnad r en frlustaffr sett till de f bter som skrivs ut via dessa men stat och frskringsbolag tjnar riktigt bra p dessa kameror genom minskade utgifter pga vrd, ddsfall samt fordonsskador.

S, fr min del fr de grna stta upp fler och jag kan hjlpa till med placeringen av tv st p en och samma plats.
Citera
2023-03-18, 12:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vi vet inte vad som hnder nr det finns 4000 kameror uppe. Ingen kan veta. Obetrdd mark.

Men vi kan vara alldeles skra p att det kommer att vara ngot helt annat n bara dubbelt s mycket av det som hnder vid 2000.

Och att det ofrutsedda ("emergenta") som hnder kommer att vara dligt.

Stoppa plgsamma mnniskofrsk.
Citera
2023-03-18, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Snacket om att staten bara vill tjna pengar stmmer.
Kamerorna borde monteras p 50-skyltarna dr hastigheten ndras frn 70/80 till 50 eller frn 50 till 70/80. Det skulle ge klirr i kassan.

Eller jag menar att kamerorna borde mta hastigheten dr 50-skyltarna passeras.
Senast redigerad av Oels 2023-03-18 kl. 14:13.
Citera
2023-03-18, 14:31
Medlem
Vem r fascist nr alla r fascister?
Citera
2023-03-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Kamerorna borde monteras p 50-skyltarna dr hastigheten ndras frn 70/80 till 50 eller frn 50 till 70/80. Det skulle ge klirr i kassan.

Eller jag menar att kamerorna borde mta hastigheten dr 50-skyltarna passeras.
Nej. De ska sitta p platser dr de behvs fr att rdda liv. Finns ingen tanke p att de ens ska ge klirr i kassan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in