2023-03-18, 07:04
Medlem
Imnshos avatar
Och vips blev det material för 10 ytterligare TV-säsonger av Lyxfällan*.

Nu staplar man inte chipspåsar, läskbackar eller snusrör på hög, utan man får visa upp att man köpt för mycket kött, fisk och grönsaker. I budgetsaneringen får de skuldsatta lova dyrt och heligt att äta havregrynsgröt och rotsaker i stället.

Sedan ska nog Svenne Sexpack inse att stormen bara börjat. Även om grönsakspriserna troligen sjunker något framåt sommaren så har inte varslen och uppsägningarna kommit igång än. Vänta bara tills nästa vinter, då blir det majrovor och barkbröd för den som inte har sparat undan lite rainy day funds.

*Lite "OT" så skulle jag gärna se en svensk variant av "Can't pay, we take it away". Gillar den engelska serien där man får gotta sig åt diverse slödder som smitit från sina räkningar och får besök av kronkalle.
Citera
2023-03-18, 07:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Och vips blev det material för 10 ytterligare TV-säsonger av Lyxfällan*.

*Lite "OT" så skulle jag gärna se en svensk variant av "Can't pay, we take it away". Gillar den engelska serien där man får gotta sig åt diverse slödder som smitit från sina räkningar och får besök av kronkalle.
Du kommer nog se grisar flyga innan ett sånt program tillåts här, glöm inte att vi bor i Sverige.
Jävligt coolt namn på en kronkalleserie dock
Citera
2023-03-18, 07:11
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Du kommer nog se grisar flyga innan ett sånt program tillåts här, glöm inte att vi bor i Sverige.
Du har nog rätt, framför allt pga säkerhetstänket. Risk för att man får en klan på sig eller en k-pist i mellangärdet om man driver in storbilds-TV:n pga att man handlat för mycket på ICA.
Citera
2023-03-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Sedan ska nog Svenne Sexpack inse att stormen bara börjat. Även om grönsakspriserna troligen sjunker något framåt sommaren så har inte varslen och uppsägningarna kommit igång än. Vänta bara tills nästa vinter, då blir det majrovor och barkbröd för den som inte har sparat undan lite rainy day funds..

Lite höjda matpriser/räntor/hyror/el osv klarar de flesta i vårt land utan några större problem.
Men precis som du skriver så kommer försvinna många jobb efter sommaren el till vintern och då är det riktigt illa😪
Tycker de flesta man pratar med har mkt mindre att göra på jobb och då har vi förmodligen det värsta framför oss.
Citera
2023-03-18, 07:45
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jävligt coolt namn på en kronkalleserie dock

SVT sände en dokumentärserie om kronkalle med hembesök och allt redan på 90-talet.
Citera
2023-03-18, 08:20
Medlem
Hur kan man ha problem med matpriser?
Okej de som är sjuka och lever på väldigt lite, där förstår jag.

Men andra.. kom igen för fan. Är det lyxfällan som har sina deltagare i diskussionen? Antingen arbetslös eller jobbar på timme som personlig assistent och samtidigt har barn och älskar godis.

Helt orimligt att maten blivit en diskussion.
Dyrare ja visst men kom igen
Citera
2023-03-18, 08:57
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det har jag. Två stycken.

Vi äter vad vi vill, lite mindre godis, glass osv, och har inga problem att få ihop det.

Nu kommer jag inte ens ihåg vad jag reagerade på men brukar ha rätt i allmänhet.
Citera
2023-03-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Men andra.. kom igen för fan. Är det lyxfällan som har sina deltagare i diskussionen? Antingen arbetslös eller jobbar på timme som personlig assistent och samtidigt har barn och älskar godis.

Grejen är den att tex. En limpa, säg klassiska Pågen Limpan hmkistade runt 28-31 kr i höstas.

Nu kan den gå på 41-42 spänn på en normalstor ICA. Igår köpte jag en för 30kr (29.90) och det kändes helt sjukt billigt.

En annan grej är mjölken. Vanlig, Eko Arla Mellanmjölk kostade runt 18-19kr för 1.5L förpackningen. Nu kostar 1L vanlig, ej eko, samma, och 1.5L förpackningen 23-24 spänn.

Bregott Mellan? Har sett helt sjuka priser uppåt 70kr. I höstas? 55 typ.

Kungsörnen Pasta i 500g förpackningar kostar runt 20kr. Tidigare? 13-14.

Procentuellt är ökningarna enorma. Hanterbara för den med något sånär OK ekonomi, men även den billiga maten har gått upp massor.
Citera
2023-03-18, 11:09
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Grejen är den att tex. En limpa, säg klassiska Pågen Limpan hmkistade runt 28-31 kr i höstas.

Nu kan den gå på 41-42 spänn på en normalstor ICA. Igår köpte jag en för 30kr (29.90) och det kändes helt sjukt billigt.

En annan grej är mjölken. Vanlig, Eko Arla Mellanmjölk kostade runt 18-19kr för 1.5L förpackningen. Nu kostar 1L vanlig, ej eko, samma, och 1.5L förpackningen 23-24 spänn.

Bregott Mellan? Har sett helt sjuka priser uppåt 70kr. I höstas? 55 typ.

Kungsörnen Pasta i 500g förpackningar kostar runt 20kr. Tidigare? 13-14.

Procentuellt är ökningarna enorma. Hanterbara för den med något sånär OK ekonomi, men även den billiga maten har gått upp massor.
För det första, varför handlar du på Ica?
Alla jag känner, folk som det inte går nån nöd på har bojkottat den där kedjan av ren princip över att priserna är helt störda.
För det andra, ingen vid sina sinnes fulla bruk köper väl en bregott för 70 spänn?
Jag fick en chock när jag såg detta på Willys och tog ett paket Lätta istället som kostade 20 kr nånting.
Du mennar inte på allvar att du köpte bregott för närmare hundra spänn? Då förstår jag att folk får det tomt i plånboken.
Citera
2023-03-18, 11:13
Medlem
Månsans avatar
Gnället över matpriserna är överdrivet. Jag handlar oftast på Lidl, bra mycket billigare än ICA, Hemköp och det gänget. Man skippar förstås Bregott och kör med riktigt smör istället. Ett halvkilo smör säljs för 45 spänn då och då. Smör är dessutom godare, bättre och sannolikt nyttigare än massa mysko smör-margarin-soja-blandningar.

Att bestämma middag innan man går och handlar är dålig taktik. Istället anpassar man sig till vad som för tillfället säljs billigt. Kostar lax 280 kronor kilot köper man fryst kyckling istället för 27 kr/kilot.

Kostar tomater och paprika en förmögenhet så köper man andra alternativ. Det låter på folk som att man alltid måste ha tomater och paprika hemma. En mänsklig rättighet anser folk.

Att gnälla över att till exempel ett kilo pasta kostar 20 kr istället för 14 kr som det kostade tidigare är ju rent trams. Ett kilo pasta är jättemycket och räcker lätt till 6 vrålhungriga personer, det är ju skitsamma om notan per skalle ökat med 1 ynka krona. Märks ju inte.

Bästa sättet att undvika att bli skinnad är att undvika ICA. Jag handlar på ICA ibland för den butiken ligger närmast. Varenda gång känner man sig rejält rånad, matkassen kostar otroligt mycket mer än matkassen från Lidl.
Citera
2023-03-18, 11:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Att bestämma middag innan man går och handlar är dålig taktik. Istället anpassar man sig till vad som för tillfället säljs billigt. Kostar lax 280 kronor kilot köper man fryst kyckling istället för 27 kr/kilot.

Kostar tomater och paprika en förmögenhet så köper man andra alternativ. Det låter på folk som att man alltid måste ha tomater och paprika hemma. En mänsklig rättighet anser folk.
Detta är inte hur den moderna svensken har levt.
Man har gått in i en matbutik och ansett sig ha "rätt" till allting som står på listan. Man har inte ens reflekterat över att kolla på priset.
Dom ekonomiska husmödrarna från förr med sina uppradade, utklippta kuponger på köksbordet och evigt jämförande av priser visste hur det gick till...
Citera
2023-03-18, 11:25
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Alla är inte singlar och vidare handlar det inte om att folk i gemen har problem med priserna, däremot reagerar folk med all rätt. Sen är det klart att folk kan handla i ”lågprisbutiker” men vilka är de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in