2023-03-16, 17:15
Medlem
Sladdersnoks avatar
Inte konstigt att de börjar kännas
Både höga elräkningar Och höga bolån
Fyyyyyy……..men än äter vi bra. Absolut inget utsvävande i mat.
Men de jävla bolånen som äter upp allt!
Citera
2023-03-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om man inte har råd med 3000kr för att köpa mat så överkonsumerar man något annat.

Punkt slut.
Och du har noll koll, punkt slut. Hoppas köttet smakar bra!
Citera
2023-03-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Och du har noll koll, punkt slut. Hoppas köttet smakar bra!

Nej, jag har 100% koll. Jag konsumerar ingen:

- alkohol
- tobak
- godis
- skräpmat
- Spotify och liknande ström-tjänster
- dyra möbler och inredningsdetaljer
- långresor på sommaren till medelhavet

Och VIPS! Blev det massa pengar över till mat. Antar att ni inte vill göra avkall på ovan.
Citera
2023-03-16, 17:22
Medlem
Acronyms avatar
Bara på Flashback tror folk att handlarna skulle sälja med förlust om dom sänkte sina ockerpriser. Allt för att vara så anti-vänster det bara går. Handlarn garvar hela vägen till banken. Miffon
Citera
2023-03-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej, jag har 100% koll. Jag konsumerar ingen:

- alkohol
- tobak
- godis
- skräpmat
- Spotify och liknande ström-tjänster
- dyra möbler och inredningsdetaljer
- långresor på sommaren till medelhavet

Och VIPS! Blev det massa pengar över till mat. Antar att ni inte vill göra avkall på ovan.
Du snackar om dig själv, det betyder inte innebära att alla lever likadant! Dessutom är ni 2 som delar på allt och då har ni råd? Är man själv så har man inte det lyxet. Tror du jag hittar på eller?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Märkliga tider! Folk åker alltså äver gränsen till Norge för att köpa mat. Har varit tvärtom förut.

Just Norge är ju intressant. De har också svag valuta, men där har priserna inte ökat lika mycket som de gjort i Sverige. Tyder på att det råder kartellverksamhet här. Svenska handlare passar på att öka för att öka sina egna vinster. Sedan skyller de bara på svag krona, Ukraina och Gud vet vad.

Så är det absolut. Det är ju därför handlare runt om i landet nu oroar sig och utsätts för mordhot och liknande. Så kan det gå, era svin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Man märker direkt att du inte har egna barn, varför uttalar du dig ens?!

Det har jag. Två stycken.

Vi äter vad vi vill, lite mindre godis, glass osv, och har inga problem att få ihop det.
Citera
2023-03-16, 17:25
Medlem
Svenskarna förtjänar att svälta och dö. Rätt åt dom små vaccinhororna
Citera
2023-03-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Bara sjukt att vi kan köpa ekologisk all mat borde ha de kraven för att få sälja. Och jag tror dessa Livsmedelsbutiker vet att det är dyrt att köpa in och mycket svinn. Dvs som behöver kasseras och därav även tar bort bra produkter. Det är både vi och marknaden och butiken som styr vad vi köper. Men jag hoppar gärna över en pizza för ett kilo bra ekologisk råvara. Sen börjar det nog bli tomt i plånboken för många
Citera
2023-03-16, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av storpiken
Vad ska en heltidsarbetande människa ha rätt till enligt dig?

Betydligt mer än mat och hyra i alla fall. Vem fan vill bo i Sverige annars?

Man bor ju i Sverige och står ut med pissigt väder och liknande till stor del för att man kan göra karriär här och tjäna hyfsat mycket pengar. Kan man inte det då kan man lika gärna flytta till ett varmt och billigt land.
Citera
2023-03-16, 17:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hund och kattmat, räknas det in i människomatbudgeten? Inte vet jag!

Osten har sprungit iväg, beroende på vilken ost man köper. Willys har alltid bäst priser på ost, ägg och kött. Potatis kosta 9:90 kg på willys just nu.
Ica för dyrt, coop alldeles för dyrt. Lidl är inte så billigt men kan ha billiga ägg ibland.

Har du tillgång till ett Willys?

Handlar det mesta på Willys. Sedan är det svårt att säga exakt vad man handlar för, jag gissade på ett snitt. Missade dock köpa potatis. Det var billigt.

Dock kostar den 12 kg på potatisbilen. Jag antar att de har färre mellanhänder och kan strunta i att prishöja. Tyvärr är jag urusel på att planera för dess ankomst.

Jag köpte jättetråkig ost förra gången så jag lyxade till det med en normal ost denna gång.

Ja, jag tro med djurens mat, djuren tillhör familjen.

Handlar ytterst sällan på Coop, handlar småsaker på Ica om jag ska till apoteket. Annars Willys och Lidl. Förut lönade det sig att köpa kött på Ica för de hade alltid något som var billigt. Men innan matkrisen så hade de minskat sitt sortiment och de standardiserade allt fläskkött (utom filé) till 99 kr kilot.

Jag snålar ändå rätt bra, för jag har inte legat back i min budget.

Jag skulle klara mig även om det blev ännu dyrare. Kan koka soppa på en spik. Har varit fattig på riktigt och även om det är länge sedan så vet jag hur man klarar sig. Står inte främmande att haffa en och en annan and om jag blir för hungrig.
Citera
2023-03-16, 17:38
Medlem
Ica maxi är alltid smockfullt när jag åker förbi, medan Willys gapar tomt i jämförelse. Folk är inte jättesmarta. Det är lätt att glömma, men faktum är att vi är djur. Människor är en variant apor som kommer att göra som alla andra i deras lilla flock gör. Om det är att handla på ica maxi eller åka volvo spelar ingen roll. Det viktigaste av allt är att hållet skenet uppe så att man inte ser fattig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in