Citat:
Ursprungligen postat av
Pullmuff
Helt enig.
I FUP ser man att protokollet över platserna på första sidan påbörjat dokumentation 29/11. Men om jag minns rätt (kan ha fel pga lite övertrött atm) så hade poliserna varit i närheten av fyndplatsen och letat dagarna innan T hittas. Vilket kan bekräfta att IT forensisk av J’s telefon startar först 29/11.
Mobilen lämnas över 17/10 i samband av förhör. PM för beslut av HAK kommer 22/10. Datatrafik från Telia kommer först den 31/10.
Saken är att de hyfsat färska IT-forensikerna som gör första tömningen av JJ:s mobil för det första gör det med fel metod. De gör det med det som jag brukar tjata om - One click - alltså slarvigt smeknamn för förenklade metoder som inte får med allt i mobilens minne.
De har sedan inte uppdaterat sitt program lokalt i Jönköping för att kunna göra en ”full file system” om jag läser rätt utan behöver kontakta NOA och få lite support där. Se nedan.
Tänkte ta detta närmare imorgon men kan droppa lite om det redan nu för alla nattsuddare.
Han operativ analytikern som blev intervjuad nu senast om att de gjort sitt yttersta skriver på sidan 89:
”Identifiering av plats och anträffadet av koordinater
Undertecknad var i kontakt med IT-forensiker vid NOA för att begära och ut- röna möjligheten att tömma Johanna och Majas telefoner ytterligare en gång i ett utökat system (full file system). NOA undersökte saken och framförde att möjligheten fanns. Extraheringen utfördes sedan av lokala IT-forensikerna HA och ME (Numera ML, Avels anm)vid RC3. Anledningen till att RC3 inte gjorde detta initialt beror på att en uppdatering av mjukvaran för att tömma telefonerna i full file system inte fanns tillgänglig vid tidpunkten.
I samband med att extraheringen var klar och i den efterföljande analysen på- träffades en Device Location2 som stämde in till fullo med klockslagen som påträffades i den extraherade molndatan med viktiga platser från Johannas iCloud.”
Efter alla turer så först fredagen 28/10 till 31/10 gjordes alltså något som hade kunnat göras typ 17-18/10. De menar de har jobbat dag och kväll och natt med detta men det tog två veckor att få ut koordinaterna som i teorin ska ta timmar.
Jag hävdar att den operative analytikern ”gjort sitt yttersta” för att mer eller mindre dölja (återkommer med analys av texten i hans protokoll) att de inte löst detta med rätt kompetens och rätt resurser från början och jag drar slutsatsen utifrån det jag kan läsa innantill att Tove hade kunnat hittas senast onsdag 19/10 om JJ hämtades in 17/10 och mobilen var i beslag samma dag.
Jag ska sova men utvecklar vidare imorgon då jag nog behöver förklara innebörden i de metoder de försökt med initialt jämfört med den metod de skulle ha använt osv men hoppas innebörden av ovan gått fram ändå - hon hade kunnat hittas drygt två veckor tidigare.
Nån journalist kan ju ta lite följdfrågor med han operative analytikern och åklagaren förresten. Vore inte fel. Jag kan ju ha fått nåt om bakfoten men då får han gärna förtydliga hur detta egentligen gick till.