Citat:
Ursprungligen postat av
Heribald.Snygge
...vilket bara bevisar att Viktor inte har en aning om vad ett liv på en bondgård handlar om.
Flera har redan skrivit att man vill se hur de sköter djuren, odlar, sköter bygguppdragen, plockar sina blåbär till gröten - har nån sett dem gå och plocka blåbär? För de får dem väl inte av produktionen, eller?..
Nej, ta och titta på norska Farmen och lär. Så ska en Farmenproduktion se ut!
Norska/Svenska farmen är en spegling av tillståndet mellan Norge/Sverige.
I Farmen Norge börjar det på en burgen gård där husen är målade inga döda flugor i mångfald inomhus djuren på plats och minst en med gedigen lantbrukserfarenhet som kan lotsa in dom andra i hur man hanterar djur.
Gräsmattan ser tillochmed välklippt ut medan Svenska farmen är mer som om ett gäng stadsbor på sin förste resa ut på landet och kommer till ett en byggnad som är bondgårdsstor fast i övrigt är allt som ett öde torp med flagande färg och högt vildvuxet gräs.
Ingen av norrmännen har, såvitt jag har sett, stoppat madrassen dom ska sova på.
Men jag kan ha missat det i någon kort paus(en paus som blev längre än tänkt).
Så jag kan ju förstå att dom norska farmarna har en annan entusiasm.
Norrmännen har också en annan nationell sammanhållning (WW2 o den kampen, plus att dom har lägre andel individer från andra kulturer i sin befolkning) som speglar sig i sammanhållning på gruppnivå.
Och givetvis spelar det in att Norge inte har urbaniserats på samma sätt som i Sverige.
Norrmänen har (gissningsvis) en annan förankring i sin rurala historia och ett kortare tidsspann dit och har sett en levande ko.