2023-03-17, 21:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sammanfattning:

TP beskrivs som "den nyttiga idioten" i serien, vilket han skrockande accepterar.

TP skrev direkt på för Netflix serie innan pressträffen. Det tyder på att TP inte riktigt trodde på LÖSNINGEN. Hade han väntat till efter pressträffen hade han fått minst dubbelt så mycket. Där sparade i alla fall Netflix lite pengar.

De klagar bara på LJs position i serien. Några andra direkta felaktigheter i serien hittar MG/TP inte!

Där fakta saknas så har Netflix "konstruerat" innehållet. Det tycker MG/TP är mycket trovärdigt.

Att SE är Grandmannen i Netflix vill MG/TP inte kommentera.

Påhitt:
Polisens modell av mordplatsen uppfanns av regissören.
Att PH konfronterar SE om mordet är påhittat, men "fantastiskt". (Skratt.)
Betydelsebärade promenader beundras.

MG/TP kallar sin osannolika bok för en "fackbok". Det är missrepresentation av genren.

Robert G har ändrat sitt vittnesmål och hans uppgifter är inte trovärdig enligt MG.

TP trodde på WT i väskan eftersom SE kunde vara med i en konspiration.
TP tror att WT-män kan sett delar av mordet, men det hör inte dit enligt honom.
Konspirationer är en "dålig förklaringsmodell" enligt TP.

Inte ett ord om klädsel eller glasögon.

Konfrontationen där PH stegar in på Skandiamannens kontor har blivit min favoritscen i tv-serien.

Ungefär som när Gandalf undersöker ringvålnadens grav i Hobbit-trilogin.

Båda helt utan koppling till källorna.

Ska bli kul att se om tv-serien! När jag såg den var jag nämligen mycket skeptisk, och trodde inte på teorin.

Det är inte första gången som en filmatisering tar ut svängarna. Har du sett mästerverket "Zodiac"?

Man kan undra hur SE hade reagerat på detta. Tänk, vad som kan hända på 20 år ändå.

Från bortglömd, förarglig och lite baktalad gubbe, till en legend som (skyldig eller ej) lever för alltid.

Var han mäster-trollaren? Eller talade han sanning? Eller var han en svensk Keyser Söze?
Citera
2023-03-17, 21:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har exfrun och/eller vapensamlarens dotter anmält TP/Filter för förtal?

Det verkar som om de anmälde Netflix istället:

https://www.svt.se/kultur/netflixserien-den-osannolika-mordaren-utreds-nu-for-fortal-av-avliden#:~:text=I%20h%C3%B6stas%20anm% C3%A4ldes%20Netflixserien%20Den,Olof%20Palmes%20m% C3%B6rdare%2C%20Stig%20Engstr%C3%B6m.
UPPDATERAD 14 JANUARI 2022PUBLICERAD 14 JANUARI 2022
I höstas anmäldes Netflixserien Den osannolika mördaren av flera personer för förtal av avliden. Nu väljer åklagare att inleda en förundersökning vad gäller de anmälningar som handlar om personen som i serien pekas ut som Olof Palmes mördare, SE.
Exfrun: ”Det som skett är en ärekränkning”
Stig Engströms exfru, som är en av dem som offentligt kritiserat serien, ser positivt på åklagarens beslut.
– Det anser jag är åklagarens skyldighet. Jag ser det som positivt och hoppas att det blir något av det. Det som har skett är ärekränkning anser jag och många med mig. Det står jag för, säger Stig Engströms exfru till Kulturnyheterna.
I fallet med vapensamlaren väljer åklagaren att inte inleda en förundersökning. Hennes bedömning är att det inte lämnas några konkreta uppgifter om mannen, utan snarare handlar om värdeomdömen, och att mannen utifrån hur han beskrivs i serien inte kan identifieras. Fantastiskt om Stig kunde få upprättelse”
UGR (dottern) är besviken över att hennes anmälan inte leder till någon förundersökning, men positiv till att frågan om förtal gällande SE utreds.

– Jag kan inte tillägga så mycket mer utom att jag håller tummarna, och det vore fantastiskt om Stig kunde få lite upprättelse, säger UGR.
Jag har läst någonstans att dottern inte tyckte sig ha råd med advokatkostnaden så att du drar några slutsatser med hjälp av om anmälan är inlämnad eller ej får stå för dig.
Citera
2023-03-17, 21:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Konfrontationen där PH stegar in på Skandiamannens kontor har blivit min favoritscen i tv-serien.

Ungefär som när Gandalf undersöker ringvålnadens grav i Hobbit-trilogin.

Båda helt utan koppling till källorna.

Det kusliga med PH är ju att han verkat samarbetat med NL för att sätta dit SE oskyldigt för att kvittera ut belöningen på 500.000 SEK.

PH borde synas i sömmarna. Där står inte allt rätt till.

Edit: Belöningen höjdes 1987-11-13 till 50.000.000 SEK
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-17 kl. 21:51.
Citera
2023-03-17, 21:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det verkar som om de anmälde Netflix istället:

https://www.svt.se/kultur/netflixserien-den-osannolika-mordaren-utreds-nu-for-fortal-av-avliden#:~:text=I%20h%C3%B6stas%20anm% C3%A4ldes%20Netflixserien%20Den,Olof%20Palmes%20m% C3%B6rdare%2C%20Stig%20Engstr%C3%B6m.
UPPDATERAD 14 JANUARI 2022PUBLICERAD 14 JANUARI 2022
I höstas anmäldes Netflixserien Den osannolika mördaren av flera personer för förtal av avliden. Nu väljer åklagare att inleda en förundersökning vad gäller de anmälningar som handlar om personen som i serien pekas ut som Olof Palmes mördare, SE.
Exfrun: ”Det som skett är en ärekränkning”
Stig Engströms exfru, som är en av dem som offentligt kritiserat serien, ser positivt på åklagarens beslut.
– Det anser jag är åklagarens skyldighet. Jag ser det som positivt och hoppas att det blir något av det. Det som har skett är ärekränkning anser jag och många med mig. Det står jag för, säger Stig Engströms exfru till Kulturnyheterna.
I fallet med vapensamlaren väljer åklagaren att inte inleda en förundersökning. Hennes bedömning är att det inte lämnas några konkreta uppgifter om mannen, utan snarare handlar om värdeomdömen, och att mannen utifrån hur han beskrivs i serien inte kan identifieras. Fantastiskt om Stig kunde få upprättelse”
UGR (dottern) är besviken över att hennes anmälan inte leder till någon förundersökning, men positiv till att frågan om förtal gällande SE utreds.

– Jag kan inte tillägga så mycket mer utom att jag håller tummarna, och det vore fantastiskt om Stig kunde få lite upprättelse, säger UGR.
Jag har läst någonstans att dottern inte tyckte sig ha råd med advokatkostnaden så att du drar några slutsatser med hjälp av om anmälan är inlämnad eller ej får stå för dig.
Jag har inte (heller) sett eller läst att de ens haft funderingar på att anmäla TP/Filter. Det är Netflixserien som de haft synpunkter på.
Citera
2023-03-17, 21:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har inte (heller) sett eller läst att de ens haft funderingar på att anmäla TP/Filter.

Dottern har sagt det i en intervju. Det är jag helt säker på. Hon sa också att hon inte ville fastna i en rättstvist som kunde bli kostsam och dra ut på tiden men att hon tyckte att hennes pappa hade blivit förtalad.
Citera
2023-03-17, 21:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Dottern har sagt det i en intervju. Det är jag helt säker på. Hon sa också att hon inte ville fastna i en rättstvist som kunde bli kostsam och dra ut på tiden men att hon tyckte att hennes pappa hade blivit förtalad.
Inte i den här i varje fall.

https://www.tv4.se/klipp/va/13727567/vapensamlarens-dotter-i-tarar-over-nya-palme-serien-inte-en-siffra-som-stammer
Citera
2023-03-17, 21:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inte i den här i varje fall.

https://www.tv4.se/klipp/va/13727567/vapensamlarens-dotter-i-tarar-over-nya-palme-serien-inte-en-siffra-som-stammer

Inte i den. Länka någon annan!

Du ser inget samband mellan TPs bok och Netflixserien?

1. Först går man efter de stora pengarna, Netflix.

2. Om man vann målet stod så klart Filter på tur att bli fimpade.

Men det där är väldigt komplicerat att förstå, så jag försöker inte ens förklara det för dig.
Citera
2023-03-17, 22:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Inte i den. Länka någon annan!

Du ser inget samband mellan TPs bok och Netflixserien?

1. Först går man efter de stora pengarna, Netflix.

2. Om man vann målet stod så klart Filter på tur att bli fimpade.

Men det där är väldigt komplicerat att förstå, så jag försöker inte ens förklara det för dig.
Länka du, det var du som påstod att hon sagt det i nån intervju.
Citera
2023-03-17, 22:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Länka du, det var du som påstod att hon sagt det i nån intervju.

Hennes inställning är tydlig om du tittat på intervjun du själv länkade.

"Inte en siffra stämmer" är en rubrik som kan ge även dig en ledtråd till vad hon tycker om TPs påståenden om hennes pappa som NFC har bevisat att är trams.

Den enda siffran som verkar stämma i TPs teori är "NOLL" och den siffran levererade KP på pressträffen.
Citera
2023-03-17, 22:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Hennes inställning är tydlig om du tittat på intervjun du själv länkade.

"Inte en siffra stämmer" är en rubrik som kan ge även dig en ledtråd till vad hon tycker om TPs påståenden om hennes pappa som NFC har bevisat att är trams.

Den enda siffran som verkar stämma i TPs teori är "NOLL" och den siffran levererade KP på pressträffen.
Du har alltså, som vanligt, inga belägg för dina påståenden.

Det är förmodligen så att både exfrun och vapensamlardottern tycker att TP korrekt återgett vad de sagt till honom. Exfrun hade alltid varit tillmötesgående och i över tio års tid "svarat artigt på alla tänkbara frågor".
Citera
2023-03-17, 22:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du har alltså, som vanligt, inga belägg för dina påståenden.

Det är förmodligen så att både exfrun och vapensamlardottern tycker att TP korrekt återgett vad de sagt till honom. Exfrun hade alltid varit tillmötesgående och i över tio års tid "svarat artigt på alla tänkbara frågor".

Du länkade ju själv en artikel från TV4 där dottern var starkt kritisk mot TPs teori.
Jag länkar inte igen, men exfrun var också mycket kritisk i artikeln från SVT där Netflix polisanmälts.

Jag tippar att 99.99% som läste länkarna snappade det direkt.
Citera
2023-03-17, 22:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du länkade ju själv en artikel från TV4 där dottern var starkt kritisk mot TPs teori.
Jag länkar inte igen, men exfrun var också mycket kritisk i artikeln från SVT där Netflix polisanmälts.

Jag tippar att 99.99% som läste länkarna snappade det direkt.
Ja kritisk mot Netflix som tagit ut svängarna, jämfört med boken alltså. Det naturliga hade väl varit att 2018 anmäla TP/Filter och mött en motståndare som inte hade samma ekonomiska muskler som Netflix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in