2023-03-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så du klarar inte av att svara på en sådan simpel fråga. Stödjer du misstänkta och efterlysta krigsförbrytaren Putin. Han efterlyses för brott begångna under kriget i Ukraina.
Vad jag tycker spelar ingen roll. Domstolen är inte godkänd av Ryssland så för dom spelar det ingen roll heller. Ett spel för gallerian.

Men domstolen är godkänd av UK och Frankrike har jag för mig, men då vill inte domstolen agera och döma deras ledare för krigsbrott.

Ingen hemlighet att jag är emot USA och för Ryssland i den här konflikten, omöjligt att missa.
Citera
2023-03-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Finns det nån internationell efterlysning på några amerikanska personer?
Det är väl det som är problemet, dom har begått krigsbrott, men domstolen vågar inte agera mot dom. Eller mot UK och Frankrike.
Citera
2023-03-17, 21:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Så Sverige kidnappade finska barn under andra världskriget?

Min mor är ett krigsbarn som Sverige tog emot, hon hade även turen att komma till ett kärleksfullt hem. Det var ett val. Vänskapen mellan familjerna fortsatte även efter kriget. Besökte själv denna adoptivfamilj första gången som 5-åring. Fick en leksaks-brandbil som present där, den har jag kvar.

Jag ser inte samma val när jag ser ryska goons komma med kalasjnikovs. Samma ryska goons som Finland ställdes mot under WW2.
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-17 kl. 21:49.
Citera
2023-03-17, 21:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Någon kommentar till dagens efterlysning från Haag?

På ett sätt bra för Putin. Nu slipper han att åka utomlands och skämma ut sig med den där väskan.
Citera
2023-03-17, 21:46
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Mobiliserade av Ryssland = dödade av Ryssland.
Vi får lite information om vad vanligt folk tycker i östra Ukraina. Kan det vara så att många där är beredda att ställa upp på Rysslands sida för att försöka hindra att fronten och den förödande förstörelsen som drabbar landet närmast fronten kommer till deras hemtrakter?
Citera
2023-03-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ryssarna hävdar att Donesk oblast är ryskt så då är beskjutningen av Kramatorsk järnvägstation....
https://en.wikipedia.org/wiki/Kramatorsk_railway_station_attack
Och ryssarna säger att det inte var dom utan ukrainarna…
Citera
2023-03-17, 21:48
Avstängd
Archer226s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det är väl det som är problemet, dom har begått krigsbrott, men domstolen vågar inte agera mot dom. Eller mot UK och Frankrike.
Hur vill du i så fall tycka att detta är ett problem?

Och vad tycker du är nåt som ligger i samma nivå?
Citera
2023-03-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bl.a som svar på provokationer, ja. Däremot planerade ju knappast Ukraina att gå till en (självmords)offensiv just då. Deras armé var ju inte ens mobiliserad då.

Poängen är dock att ryssarna vid denna tidpunkt eftersträvade att skapa en falsk casus belli, på vanligt ryskt vis, så de fick mer "giltiga" skäl att invadera. De provade alla möjliga metoder här, inklusive en mängd false flag-operationer:

osv...

Fast ukrainska armen måste ha blivit tränad för någonting stort eftersom det var mycket personal från Nato som var där i flera år och tränade dom plus utrustade dom med vapen.
Citera
2023-03-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Det är förödmjukande, men ett smart drag. Varför producera några få dyra stridsvagnar när ryssarna ändå inte kan nyttja dessa till sin fulla potential? Mest effektivt att modernisera gamla vagnar av T-6x T-7x modell

Smart drag? Av kleptokraterna menar du?

Poängen är att den ryska militära makten kastreras då den stannar i utvecklingen. Ett land som försöker bygga ett imperium genom att invadera andra länder behöver utveckla sin militära förmåga, inte bromsa den genom att förskingra statliga anslag.

Ryssland har förlorat minst 40z av sina användbara tanks byggd på T72 plattformen.
Om det är den effektiviteten ryssen vill se så har du ju rätt.

Det är inte bara i detta kriget som T72 använts ineffektivt iofs.
Citera
2023-03-17, 21:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Ja allt snack om att ryssarna själva kan producera vapen och ammunition som behövs för kriget är ju uppenbart bara fantasier.

Varför håller UralVagonZavod på med att renovera och driftsätta gamla T-62 och T-64 stridsvagnar i stället för att tillverka nya?

Kanske för att de bara hade kapacitet att tillverka 5 st T-90 i månaden, vilket är mindre än vad de förlorar per dag just nu!

Det är viktigt att vi inte underskattar ryssen nu. De kan mycket väl rampa upp sin produktion alternativt att de får hjälp av någon bundsförvant, som Kina exempelvis. Vi måste ösa in vad vi kan undvara så ukrainarna kan ge ryssen bonk, omedelbums. Vi ska inte ge dem andrum att återhämta sig, det vore ett taktiskt feltänk.
Citera
2023-03-17, 21:55
Medlem
Taggads avatar
ICC:s beslut ”har ingen betydelse överhuvudtaget” svarar Kreml på arresteringsordern.
Då kan man vara fullständigt övertygad om att det är precis det den har 👍🇺🇦
Citera
2023-03-17, 21:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Skuter ryssen mot sin befolkning, eller är det ukrainarna som gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Om Du menar skjuter, så ja...

Citat:
Sanningen svider, så vi kör lite tvärtomspråk 🤡🤡🤡

Ukrainarna har beskjutit sitt folk i ca 8-9 år nu, det är inget nytt. Släpp sargen.

Citat:
Har du källa på att ryssarna skjuter mot sina egna, eller är det en lögn för att skydda brotten som ukrainarna utför?

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du tog upp ämnet så det ligger på dig att bevisa att inte Ryssland dödat påstådda ryska medborgare i de annekterade oblasten, är det oklart?

Citat:
Var är bevisen, NATO-fjortis?
Bättre Du låter Du den av dina personligheter som vet svaret att återkomma i ärendet, inte någon av alla de idioterna som bara tjafsar...

Sen borde någon av dom veta, om nu någon av dessa hade haft ett uns av förstånd och lite vetskap, att jag inte är för Nato även om jag accepterar den demokratiska majoriteten utan föredrar neutralitet fast med egna svenska kärnvapen, vilket verkar vara det enda stoppar den den förbannade pissryssen att bete sig typiskt ryskt...

Så, försök nu hitta en någorlunda förståndig personlighet och släpp fram den, om det nu finns en hos dig och återkom med något vettigt i frågan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in