2023-03-17, 12:25
Medlem
Vill köpa en sak på marketplace. Värde ca 1000 kr. Måste skickas till mig. Bästa sättet för säljaren att frakta till mig vilket garanterar att han får sina pengar och jag får paketet och kan öppna det och bekräfta rätt innehåll utan att bli lurad om mina pengar redan är swishade?
Citera
2023-03-17, 12:39
Medlem
Fonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Vill köpa en sak på marketplace. Värde ca 1000 kr. Måste skickas till mig. Bästa sättet för säljaren att frakta till mig vilket garanterar att han får sina pengar och jag får paketet och kan öppna det och bekräfta rätt innehåll utan att bli lurad om mina pengar redan är swishade?

Spårbart postnord paket, får de plats i en blå påse är de bästa alternativet.
Om ni både går med på att swisha innan eller efter du får paketet är väl upp till er.
Tror även banken hsr rätt till att återbetala dina pengar om det visade sig vara lurendrejeri

Annars är de ju bara en tusenlapp, de överlever man väl
Citera
2023-03-17, 12:59
Medlem
Du kan börja med att fråga om hans nummer för swish och sen kolla upp namnet noga på internet och varningsgrupper på t.ex FB för att se om det är någon varning på personen i fråga. Kan även försöka kolla om bilden på varan är stulen från internet.
Men det är alltid en chansning. Han lär inte skicka det utan att få betalt.
Citera
2023-03-17, 13:07
Medlem
Köper och säljer mycket på marketplace. Sålänge man inte handlar helt blind så blir man troligen inte lurad. Blivit lurad 1 gång på 100 kanske, då var det för bra för att vara sant men en risk jag var villig att ta för skojs skull. Allting som jag köper/säljer skickas med postnords tjänst.
Citera
2023-03-17, 13:27
Medlem
anarquistens avatar
Jag brukar be dom skicka en kopia på den bokade frakten innan jag swishar.
Då har man alla kontaktuppgifter ifall man behöver åka och "prata" med säljaren.
Vägrar dom detta så blir det ingen affär.
Citera
2023-03-17, 14:29
Avstängd
Viktigt att du ser kriminell och hård ut på din profilbild. Då vågar bedragarna inte testa dig.

Upp med lite ak47 bilder i flödet och på knark och så. Sen photoshoppar du in muskler och tatueringar i ansiktet på din profilbild så löser sig allt

Så gjorde jag har aldrig blivit scammad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in