2023-03-17, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Man måste gå förbi flera spärrar för att komma förbi detta. Dessa spärrar dokumenteras av systemet. Tillstånd måste ges av dig. Jag tänker att det värsta som kan hända är att de säger: vi ser att du har en psykiatri journal. För att kunna ge dig det du efterfrågar behöver vi komma åt dina uppgifter. Är det ok? Om du då nekar så har de ju också rätt att neka att ge dig tillståndet. De har ju ingen skyldighet att hjälpa till med det. Och på många ställen så sköts det av privata aktörer.

Hur kan dom ha rätt att neka mig det tillståndet? Har det inte framkommit några uppgifter som dom kan/får se som tyder på tidigare skadligt bruk av alkohol, kan dom ju inte bara lite "godtyckligt" bestämma/förmoda att jag har haft ett skadligt bruk av alkohol? Det är ju ingen gissningslek dom ska hålla på med, och ingenstans finns det uppgifter om att utfärdande läkare måste ha haft tillgång till samtliga uppgifter i journalen?

Finns ingen synlig diagnos om missbruk, kan dom ju inte anta att missbruk finns/har funnits?

Hade ju aldrig fått recept på elvanse (som jag har) ifall jag skulle haft missbruksproblematik?
Citera
2023-03-17, 01:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Hur kan dom ha rätt att neka mig det tillståndet? Har det inte framkommit några uppgifter som dom kan/får se som tyder på tidigare skadligt bruk av alkohol, kan dom ju inte bara lite "godtyckligt" bestämma/förmoda att jag har haft ett skadligt bruk av alkohol? Det är ju ingen gissningslek dom ska hålla på med, och ingenstans finns det uppgifter om att utfärdande läkare måste ha haft tillgång till samtliga uppgifter i journalen?

Finns ingen synlig diagnos om missbruk, kan dom ju inte anta att missbruk finns/har funnits?

Hade ju aldrig fått recept på elvanse (som jag har) ifall jag skulle haft missbruksproblematik?

Du missförstår mig.

Att lämna intyg om diverse saker är ngt som vårdinrättningar numera ofta tar betalt för att göra.

Det räknas ju heller inte som akutsjukvård vilket är något de inte har rätt att neka dig.

OM du bett dem lämna intyg och de ber dig om tillstånd att få tillträde till vissa delar ur din journal - och du nekar - så kan ju läkaren mena att han inte har tillräckligt med kunskap om dig för att kunna intyga att det är ok.

Det är för övrigt väldigt vanligt med missbruk även på de som äter diverse mediciner för npf och inom alla samhällsklasser - så det handlar inte om att döma dig på något sätt alls.
Citera
2023-03-17, 01:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Jag tror du nojjar i onödan. Har svårt att tänka mig att en stressad läkare som ska skriva ett intyg lusläker alla system som finns för att "sätta dit" någon. Jag tror inte du har något att vara orolig för. Det är ju inte så att man får upp "det finns anteckningar inom detta området du behöver titta på" utan man måste aktivt eftersöka dessa.
Citera
2023-03-17, 01:23
Bannlyst
Citat:
Jag tror du nojjar i onödan. Har svårt att tänka mig att en stressad läkare som ska skriva ett intyg lusläker alla system som finns för att "sätta dit" någon. Jag tror inte du har något att vara orolig för. Det är ju inte så att man får upp "det finns anteckningar inom detta området du behöver titta på" utan man måste aktivt eftersöka dessa.

Kan ju vara så. Har aldrig haft diagnosen "beroende" bara diagnosen "skadligt bruk" som sattes 2019. 2021-2022-fram tills nu finns inget i mina journaler som visar att jag druckit alkohol. Har inte druckit på 3 år. Så någon missbruks/beroende-diagnos kan dom ju inte börja bjäbba om?

Det jag åmar mig för är väl om Läkarna/Transportstyrelsen blir kinkiga över min historik.

Dömdes 2020 för grov rattfylla, sedan 2 andra brott (ej trafik/drog/alkoholrelaterade) under 2021. Och fick min ADHD diagnos 2022.

Hoppas bara inte dom kollar för mycket bakåt och säger att man aldrig mer kommer få ta körkort. Hade körkort i 11 år och haft högre behörigheter och jobbat som yrkeschaufför.

Visst, jag gjorde bort mig, men har sonat mina brott, inte gjort om dom och bör väl vara värd en andra chans kan man ju tycka.
Citera
2023-03-17, 01:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Kan ju vara så. Har aldrig haft diagnosen "beroende" bara diagnosen "skadligt bruk" som sattes 2019. 2021-2022-fram tills nu finns inget i mina journaler som visar att jag druckit alkohol. Har inte druckit på 3 år. Så någon missbruks/beroende-diagnos kan dom ju inte börja bjäbba om?

Det jag åmar mig för är väl om Läkarna/Transportstyrelsen blir kinkiga över min historik.

Dömdes 2020 för grov rattfylla, sedan 2 andra brott (ej trafik/drog/alkoholrelaterade) under 2021. Och fick min ADHD diagnos 2022.

Hoppas bara inte dom kollar för mycket bakåt och säger att man aldrig mer kommer få ta körkort. Hade körkort i 11 år och haft högre behörigheter och jobbat som yrkeschaufför.

Visst, jag gjorde bort mig, men har sonat mina brott, inte gjort om dom och bör väl vara värd en andra chans kan man ju tycka.

Du vinner antagligen med din historik mer på att vara ärlig och transparent...

Sedan så vet jag av anledningar jag inte kan avslöja att det inte alltid är så svart och vitt. Är anhörig till ngn med NPF som kämpar med liknande fråga.
Citera
2023-03-17, 01:54
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Om tråden ligger fel, får mod gärna flytta!

Dom flesta av oss är väl bekanta med 1177 och journalerna antar jag!

Jag kommer nu börja lämna prover gällande alkohol för att få körkortstillstånd!

Jag har en tidigare diagnos från psykiatrin, ställd 2019 "Skadligt bruk av alkohol" och har haft kontakt med olika avdelningar på psykiatrin den tiden. Har varit inlagd på olika avdelningar vid 2 tillfällen för depression. Typ avdelning G, och avdelning A osv.

När jag nu ska lämna mina prover (detta görs på min vårdcentral) så ska läkaren efter 6 månaders bedömningstid slänga ihop ett intyg till Transportstyrelsen. Denna vårdcentral har ingen koppling till psykiatrin där jag blev fick diagnosen "skadligt bruk av alkohol" och sedan även diagnosen "ADHD".

Kan min läkare på vårdcentralen där jag lämnar prover, gå in i mina journaler och se diagnoserna som ställts utav andra vårdgivare? Eller hur funkar det?

Om så är fallet, kan en spärr i journalen hindra läkaren på vårdcentralen att se/ta del utav mina gamla diagnoser?

Jag har fått för mig, att journaler INTE delas mellan olika vårdinrättningar, men jag kan ju ha fel!
Och även om dom delas, har jag hört att läkaren från annan vårdinrättning måste be om tillåtelse innan dom läser igenom min journal och kollar vad andra sjukhus i länet ställt för diagnoser/behandlat mig för osv.

Vårdcentralen som jag nu skrivit in mig på, har ingen historik bakåt i tiden gällande mig. Jag har aldrig blivit behandlad där tidigare.

Så vad kan/kommer dom att se? Ser läkarna saker utöver 1177, eller hur fungerar det? För jag tycker mig ha hört att någon läkare/sjuksköterska nån gång har sagt typ: "Jaa vi ser ju att du har behandlats för det här och det här på "sjukhus A"" - Utan att dom bett om tillåtelse att kolla upp vad jag behandlats för på andra vårdcentraler/sjukhusavdelningar osv.

MYCKET tacksam för svar!
Kan kort och gott säga att ja, det finns en risk att de kan se din historik inom psykiatrin (som redan påtalats dock något beroende på i vilken region du bor). Om jag skulle skriva ett intyg till dig och sett att du hade relativt nylig kontakt med psykiatrin hade det nog kunnat hända att jag hade slagit en flukt i den journalen. Det känns också ganska motiverat utifrån vad du skriver. Därför hade jag om du är orolig rekommenderat dig att spärra din psykiatrijournal. Hur det går till vet jag inte exakt, men skall gå att göra från 1177.
Citera
2023-03-17, 12:57
Bannlyst
Citat:
Du vinner antagligen med din historik mer på att vara ärlig och transparent...

Sedan så vet jag av anledningar jag inte kan avslöja att det inte alltid är så svart och vitt. Är anhörig till ngn med NPF som kämpar med liknande fråga.

Okej, och Transportstyrelsen är bråkiga i detta eller?
Citera
2023-03-17, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Kan kort och gott säga att ja, det finns en risk att de kan se din historik inom psykiatrin (som redan påtalats dock något beroende på i vilken region du bor). Om jag skulle skriva ett intyg till dig och sett att du hade relativt nylig kontakt med psykiatrin hade det nog kunnat hända att jag hade slagit en flukt i den journalen. Det känns också ganska motiverat utifrån vad du skriver. Därför hade jag om du är orolig rekommenderat dig att spärra din psykiatrijournal. Hur det går till vet jag inte exakt, men skall gå att göra från 1177.

Kan ju även hävda att jag är muslim och homo. Då står man ju helt plötsligt under diskrimineringslagen, och är mer eller mindre fridlyst/adlig i detta landet. Så då kanske det blir lite känsligare för dom att neka körkortstillstånd.
Citera
2023-03-17, 13:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Okej, och Transportstyrelsen är bråkiga i detta eller?

Tar lång tid på sig ja.
Citera
2023-03-17, 13:18
Bannlyst
Citat:
Tar lång tid på sig ja.

Okej, är det på liknande nivå som mitt ärende? Eller är det värre/mildare? Du behöver inte ge några detaljer, men ja, en övergripande nivå hade varit bra att veta iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in